Ga naar inhoud

Voorwiellager vervangen


.cornelis.

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vandaag linker voorwiellager vervangen. Omdat ik een LEEK ben hieromtrent hulp gevraagd aan Hennie Vervoort in Uden (Bimmerfreaks-facebook) om te assisteren. Wat een makkie, had het zelf gekund, MAAR ben toch heel blij met Hennie en weer een ervaring rijker.

Mocht je ergens meezitten mag je hem altijd kontakten.

Dit schreef ik vanuit Uden, intussen weer thuis, op mijn dooie gemak naar het utrechtse getuft, heerlijk wat een rust. Ik meende altijd dat er een cirkelzaag meedraaide tijdens het rijden maar je hoort zoveel met dak open maar ook dicht. Al dat windgeruis en geen referentie van hoe heurt het nu eigenlijk.

Weet intussen dat het lager goed kapot was, na een halfuurtje rijden dacht ik al met dit lager kom ik niet meer thuis. Ik hoop dat ik Uden haal. Dat is gelukt en met een uurtje waren we klaar, het stelt geen ruk voor als je het goed beschouwt. Maar zonder goeie spullen en een beetje sleutelhandigheid red je het niet. Het zg. speciale gereedschap is totaal overbodig gebleken.

Het oude lager was niet origineel maar een FAG. Omdat de achterste stofkap ontbrak vermoed ik dat dit een versnelde dood heeft betekend. De binnenkant van het lager was vol zand en zooi, had de kap er wel gezeten dan had ie waarschijnlijk nog ok geweest.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Ik vind het mooi dat het zo voorspoedig is gegaan. Zou je wat meer kunnen zeggen over hoe jullie dat nou aangepakt hebben. Je zegt viel mee; geen spec. gereedschap. Dat is al mooi. Ben benieuwd over hoe dan wel.

Link naar reactie

Het oude lager was niet origineel maar een FAG. Omdat de achterste stofkap ontbrak vermoed ik dat dit een versnelde dood heeft betekend. De binnenkant van het lager was vol zand en zooi, had de kap er wel gezeten dan had ie waarschijnlijk nog ok geweest.

Hoe weet je dat FAG geen origineel lager is?

FAG is een OEM supplier van BMW. Ik weet niet of dat specifiek ook voor dit lager geldt maar voor heel veel lagers wel (uit ervaring)

Een lager waar BMW op gestempeld staat ga je denk ik niet aantreffen hoor.

Weet je dan wie wel de OEM supplier voor dit specifieke lager is? (bijv timken, skf, nsk, ntn noem maar op)

Maakt ook weinig uit want eigenlijk alle fabrikanten die ik hierboven noem maken prima lagers, zeker voor deze toepassing.

Maar het vorige lager was dus verkeerd gemonteerd oid? (stofkapje vergeten)

Had je er ook last van dat de binnenste lagerschaal bleef zitten op de naaf zoals in dat filmpje? en had je ook die speciale trekker?

Of heb je de achterplaat verwijderd en een mestrekker gebruikt?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ sorry ik was in de veronderstelling dat er bmw op moest staan. Neemt niet weg dat er geen stofkap was gemonteerd en dat het lager van achteren een prutzooi was. Auto opgekrikt, voor de zekerheid assteun eronder, band eraf, Remklauw eraf in 1 stuk, 2 bouten lossen, Remschijf eraf 1 inbusboutje, lager eraf getrokken met een tweebenige pulleytrekker. En inderdaad bleef de binnenste schaal zitten.

Achterplaat verwijdert en met dezelfde pulleytrekker de schaal er af gehaald, zonder veel kracht te hoeven zetten trouwens, ging gesmeerd zogezegd. Daarna de as schoongemaakt met schuurspons, en ook de achterplaat met staalborstel en de plaat meteen netjes zwart gespoten. Het geheel met lucht nog ff goed schoongeblazen. De kraag waar de stofkap op moest was dik en goor, die moest vooral goed schoongemaakt worden omdat de stofkap niet paste. Daarna het achterste gedeelte van de as een lik vet gegeven om het nieuwe lager makkelijk te kunnen monteren. Achterplaat er weer op stofkap erop met een heel grote pijpsleutel rustig op de juiste plaats getikt, daarna lager voorzichtig op de as gezet, beetje heen en weer friemelen en duwen en het lager schoof erop tot ver voorbij het schroefdraad, daarna nieuw moer erop en aangedraaid tot ongeveer 240 Nm. Moer geborgd en nieuwe stofkap aan de voorzijde erop.

Schijf, klauw, wiel weer op ze plek en bimmeren.

Bij de testrit bij flinke snelheid motor uitgezet, HEERLIJK STIL!!

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

^ sorry ik was in de veronderstelling dat er bmw op moest staan

Hahahah weer een illusie armer!

Bmw maakt echt lang niet alles zelf hoor,je zult merken dat de meeste onderdelen van een auto door de een of andere toeleverancier worden gemaakt.

Ik denk zelfs dat bijna alles word uitbesteed,ze bedenken het wel allemaal en ontwerpen de auto ,maar behalve het plaatwerk en zo komt vel van buiten

Link naar reactie

Bijna alles wordt idd uitbesteed. Plaatwerk overigens soms ook! Voestalpine polynorm in bunschoten is bijvoorbeeld zo'n bedrijf (en er zijn in europa (of voor de z3/4 in de usa) vast wel meer :))

Ook wordt veel uitbesteed bij ontwerpen. BMW gaat bijv. niet zelf z'n klimaatmodule zelf ontwerpen, maar dat doen ze in samenwerking met bijv valeo of wie ook maar de OEM is.

Maar ik denk dat het kapot gaan van je lager idd lag aan het ontbreken van de stofkap.

En ik denk door een vorige montage van een vorige eigenaar, want in de fabriek doen ze die er natuurlijk wel op. Het staat ook in de service manual.

Mooi om te weten dat de binnenste lagerschaal los genoeg zit voor een 2 benige trekker en dat je geen mestrekker hoeft te gebruiken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.