Ga naar inhoud

airco koelt niet


Aanbevolen berichten

Beste,

Sinds kort ben ik in het bezit van een bmw z3 roadster (1.9, 85 kW, bj. 2000).
Dankzij dit forum heb ik de typische knelpunten van deze wagen kunnen oplossen ( kabel aan koffer versleten,
lek aan ramen, antennevoetje vervangen, deurgrepen vervangen, ...).

Het enige wat nu nog moet gedaan worden om de wagen terug in zijn perfecte staat te stellen is de airco herstellen.

Bij het indrukken van de "airco-knop" in de wagen, begint de compressor te draaien en de koelradiator ( op laagste stand).
Binnenin de wagen hoor je een kort "sissend" geluid ( verdamper ?).

De airco koelt echter niet ( luchtstroom blijft even koel als zonder airco in te schakelen).
De buis naar de verdamper voelt 'lauw' aan, de buis naar de condensor 'heet' .

Volgens het onderhoudboekje is de airco bijgevult 4 jaar geleden ( 2011).

Nu richt ik mij eerst voornamelijk op de elektrische schema's voor ik naar de koeltechnieker zal gaan om mijn gas te controleren.


Op de elektrische schema's kon ik het volgende uitmaken:

Bij het indrukken van de knop ( knop licht op) :

- ventilator in wagen automatisch op stand 1 ( slow, nog niet getest, telkens in stand 2 geplaatst voor aansteken)
- de verdamper controller ( = expansieventiel ? ) wordt aangestuurd alsook de verdamper temperatuursensor ( probleem hier ? hoe uitmeten ? )
- de compressor wordt geactiveerd ( OK)
- De koelventilator (motorzijde) gaat op normale snelheid draaien ALS de Hdruk <21 bar EN Ldruk > 2,5 bar ( deze doet het, dus veronderstel ik dat er nog IETS van koelvloeistof aanwezig is
en het toch minimaal moet koelen.

Zou ik eerst even het expansieventiel en de verdamper temperatuursensor controleren ?
Of denk ik te ver en toch gewoon even het koelgas controleren ?
Alvast Bedankt !

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

4 jaar geleden bijgevuld? Volgens mij is het ieder jaar controlle elke 2e jaar bijvullen.

Als er iets koelvloeistof aanwezig is koelt ie niet. Im zou gewoon ff naar een aircoboer

gaan, die kunnen je rap vertellen wat er mis is.

ik denk gewoon bijvullen.

Link naar reactie

Wat is de druk in je systeem?

(ja, daar begint het toch echt bij.....)

Klinkt mij in de oren als weinig druk, maar nog net genoeg druk om de druksensor te activeren. De compressorkoppeling schakelt immers in en die is beveiligd door de druksensor. Of die sensor is stuk of iemand heeft er mee lopen klooien.

99 van de 100 keer is het een vacuumtest en bijvullen maar.

In principe is het een gesloten systeem, maar doordat het niet continue in bedrijf is (zeker cabrio's die vaak langere tijd binnen staan) kan het gaan lekken langs de rubberen afdichtingen (die dan deels uitdrogen)

Link naar reactie

Toen een jaar of 2 geleden mijn airco het niet meer deed kwam de dealer met een offerte van 1100 euro om de pomp, condensor etc te vervangen. Toen bracht ik hem naar Roodkapje. Die vulde voor een paar tientjes de airco bij en het ding doet het sindsdien perfect.

Link naar reactie

Ik zou eerst laten checken, meten is weten!

De airco boer kan je vast wel van goed avies voorzien.

Bij de volvo's die ik heb gehad heb ik al 2 x de pomp gewisseld (2 verschillende auto's) ik maak veel kilometers en ze slijten.

Wat bij mijn zzz trouwens bleek toen de airco het niet deed: de o-ringetjes aan de voorzijde aansluiting waren versleten, zelf vervangen, laten afvullen en presto.

Airco heb je wel nodig bij 37 graden in Frankrijk volle zon op je kop

Vermoedelijk hebben de mensen hierboven gelijk....net niet genoeg vulmiddel om te koelen....na 4 jaar zo ik hem sowieso laten checken

Link naar reactie

Toen bracht ik hem naar Roodkapje. Die vulde voor een paar tientjes de airco bij en het ding doet het sindsdien perfect.

Je kunt ook overdrijven met spammen :lol:

Airco bijvullen kan zo`n beetje elke universele werkplaats tegenwoordig, daarvoor hoef je niet speciaal naar Roodkapje. :party:

Link naar reactie

elke 2e jaar bijvullen lijkt mij overbodig dat doe je toch alleen indien nodig.

Ik laat elke 2 jaar een airco service doen en laat hem dan ook opnieuw vullen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bedankt voor alle reacties !

Ik heb de airco laten bijvullen ( er zat nog 100 gram in).

Eerst even vacuum laten trekken ( en 5 minuutjes gehouden) en hij hield mooi vacuum aan.

Ook werd er kleurstof gezien dus werd er vroeger al eens op lekkage gezocht.

Op aanraden van de koeltechnieker heb ik de airco een 20-tal minuutjes laten draaien ( de olie vult eventueel kleine lekjes).

Sindsdien werkt de airco nog steeds perfect ( 2 tal weken geleden gevuld ) /

Gelukkig , want in het zuiden van Frankrijk kwam die goed van pas !

mvg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.