Ga naar inhoud

Z4 start niet, maar de rest werkt..


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb al wat startproblemen topics gelezen maar het mag niet baten, daarom vraag ik om advies bij jullie.

z4 2003 2.5si 170.000km

locatie: Amsterdam

dag 1:

  1. Auto start niet, totaal geen visuele of hoorbare reactie, wel alle lampjes aan etc wat electrisch werkt gewoon zoals gewoonlijk
  2. alle electra werkt
  3. dakje open en dicht gedaan (electrisch) om te kijken of en een startonderbreking op zat
  4. reserve sleutel geprobeerd wegens evt startonderbreking
  5. radio, lampen etc alles uit gezet
  6. ik hoor geen getik
  7. ik hoor wel 1 tikje, relais?
  8. garage gebeld, startaccu aangelosten, het mocht niet baten (onder de motorkap aangesloten op de + en grond)
  9. startaccu direct aangeloten op startmotor: auto start!

dag 2:

  1. garage heeft er een nieuwe bosch accu in gezet (de oude was een VW accu en volgens de garage op)
  2. auto start weer: genieten van het weer!

dag 4:

  1. auto start weer niet! (verder alles hetzelfde als dag 1)
  2. garage denkt dat het aan het start relais ligt
  3. startmotor is wat geoxideerd
  4. garage "maakt startmotor schoon" % laadt accu op

dag 5:

  1. ik pak de auto, hij start (niet gereden nadat de auto was "behandeld") voelt aan als ene zwakke start
  2. ik rijdt 150 km
  3. vervolgens 3 uur visite
  4. ik wil vertrekken, weer start hij niet
  5. de auto wordt aangeduwd en hij start in 1x door het duwen
  6. ik gebruik tijdens de rit naar huis (150km) alle electrische opties (misschien blijft er iets hangen, tja je probeert maar wat)

dag 6

  1. auto start weer niet natuurlijk
  2. alles werkt verder

bijzonderheden:

als de auto start licht het acculampje niet op, als de auto niet start is het acculampje rood opgelicht

De garage wilt de startmotor vervangen, ik vraag me af of dat de (dure) oplossing is. Half augustus ga ik naar Ruud voor een beurt en apk, ik denk eraan om dit bezoek te vervroegen maar wellicht is er een bekende bug waar ik snel zelf iets aan kan doen. Of is het echt de startmotor(relais).

Verder begrijp ik dat een nieuwe startmotor aan de prijs is, een gebruikte zou natuurlijk wel een optie zijn.

EDIT: ik zie dat een nieuwe 100 euro kost: http://link.marktplaats.nl/a1004061628 & http://link.marktplaats.nl/a1021369888 lijkt op aftermarket, ik weet niet of dit verstandig is

Graag jullie advies, alvast zeer bedankt, ik word er moedeloos van.

aangepast door RobertAmsterdam
Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oplichtende acculampjes bij niet-starten zijn normaliter een indicatie dat je dynamo/spanningsregelaar niet jofel is.

( :book: disclaimer: ik ben géén Z4-specialist, mijn kennis beperkt zich tot Z3's en ander blik van midden jaren '90 en ouder)

Over je omschrijving hierboven: wat moet ik verstaan onder 'start niet'?

Hoor je de startmotor wel/niet draaien als je de sleutel omdraait? Hoor je iets (relais) klikken tijdens je startpogingen?

En voor alle zekerheid: alle elektriek (ramen, dakmotor, interieurventilatie op hoogste stand, koplampen) werkte iedere keer wél als je niet kon starten?

Dat zou een slechte/slecht ladende accu bijna moeten uitsluiten...

Link naar reactie

@pimgmx ik heb de tekst aangepast er is totaal geen reactie op het omdraaien van de sleutel, alleen in de eesrte positie wanneer de binnenverlichting aan gaat zoals gewoonlijk

@Ronlittle, ik denk niet dat "Het electronisch gedeelte achter het contactslot was kapot" het probleem is want als de accu vol is start hij wel

er zou iets kunnen zijn wat de accu leegtrekt, de garage zegt dat de dynamo werkt

Link naar reactie

Dynamo kapot ? Ga even langs een garage met verstand van zaken, van die garages die alles maar op de gok vervangen ben ik geen fan van.

Miss kunnen ze het e.e.a. Zien met uitlezen ?

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Ik zie 1 ding wat je altijd doet wanneer je er een nieuwe accu in stopt (bij storing), en dat is het meten van de klemspanning bij stationair toerental.

Zolang dat niet gedaan is, is alles materie voor de glazen bol.

Als de klemspanning bij draaiende motor goed is, ga je kijken naar de sluipstroom.

Is die ook OK, dan ga je naar individuele onderdelen zoals startrelais etc kijken.

Je begint dus bij de bron: is de stroomvoorziening in orde?!

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Is naar mijn idee makkelijk te controleren.

1- kijk even met een multimeter wat de dynamo in lopende toestand geeft. Moet tussen de 13,6 en 14,4 volt zijn. Zit ie eronder Dynamo stuk.

2- Accu is al vervangen. Dus die is goed.

3- Hoor je alleen een klik? bij contactslot omdraaien? Dan even startmotor opzoeken en met multimeter kijken of op de + en de - spanning komt met omdraaien van het contactslot. Kijk even waar je de - op aan sluit.

Als er geen spanning op komt te staan zou ik het bij de elektronica zoeken achter het contactslot.

Komt er wel spanning op te staan is je starterkrans defect.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Als je met een multimeter gaat stoeien: meet na bovenstaande checks en bij goed bevonden dynamo/spanningsregelaar de stroom tussen de polen bij de auto 'in rust' om lekstroom te detecteren of uit te sluiten.

Een beetje lekstroom heb je altijd (klokje en andere componenten die constant 'prik' nodig hebben), maar dat mag een accu niet in zo'n korte tijd ongeschikt voor starten maken...

Indien je lekstroom meet: stuk voor stuk zekeringen lostrekken zodat je kan vast(laten)stellen welk circuit de boosdoener is.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Het duurt een tijdje voordat de z4 in "rust stand" gaat, dus je moet een 10A/20A multimeter tussen de + schakelen, dan alle deuren+kofferbak dichtdoen en dan wachten. Tot de ruststroom kan hij een paar ampère gebruiken

Idealiter ligt je ruststroom onder de 50mA

Link naar reactie

De garage vertelde me dat de dynamo werkt, blijkbaar hebben ze die getest. Al vind ik het gek dat ik na 1,5 uur snelweg een lege accu heb na 3 uur stilstaan daarna.

@pimgmx "Indien je lekstroom meet: stuk voor stuk zekeringen lostrekken zodat je kan vast(laten)stellen welk circuit de boosdoener is. " door het door te meten met een spanningsmeter?

@bigpapa het enige verschil met normaal starten is dat de startmotor niet aanslaat en geen getik zoals bij een lege accu. Ik hoor maar 1 tik en dat lijkt vanuit de motorkap te komen, klinkt als startrelais.

Het lijkt toch echt dat de garage hier naar moet kijken en ik wat eerder naar "Roodkapje" zal moeten ipv mijn "eigen" garage

Link naar reactie

Als je zelf niet met een multimeter om kan/wil gaan: veel garages hebben een testkast voor accu/dynamo/spanningsregelaar.

Zelfs bij plekken die ik nauwelijks 'garage' wens te noemen (lees: Kwikfit/Speedy/grotere bandenboeren) heb ik ze vaak gezien.

Dat ding een paar minuten aan je auto hangen met draaiende motor en hij doorloopt een testprogramma waarbij het elektrische systeem belast en getest wordt.

Waarschijnlijk net zo duur als een goedkope multimeter bij de lokale bouwmarkt oppikken, maar dat terzijde...

Link naar reactie
  • Administrator

Als je na 1.5u rijden en 3u stilstand de accu leeg hebt, vermoed ik dat de dynamo het probleem veroorzaakt. Ik zou van de week even een kop koffie in Reeuwijk gaan drinken...

Link naar reactie

Ik heb vergelijkbare problemen gehad, bij mij was het de startmotor (volgens mij zelfs een van de Z4 kwaaltjes).

Verklaring voor het af en toe wel/ dan weer niet starten was bij mij: de collector binnen in de startmotor was beschadigd doordat er kortsluiting op bepaalde punten is ontstaan door grote hoeveelheden 'stof' uit de koolborstels.

Als de collector en koolborstel toevallig op het juiste punt contact maakten draaide de motor goed rond. Zat de koolborstel echter boven een beschadigd punt dan was er geen contact en draaide de motor dus niet... (Inderdaad een tikkend geluid te horen.)

Hoop dat het een begrijpelijk verhaal is, een verklaring voor eventuele lekstroom mist uiteraard in mijn verhaal/ situatie (al lees ik dat ook niet duidelijk bij jou, alles werkt immers?).

Succes

Link naar reactie

Stop de multiemeter maar in de kast, dynamo is computergestuurd.

Voor de zoveelste keer, eerst uitlezen. ( wel met goed uitleesapp.)

Kan je dan ook de laadspanning niet meer nameten?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.