Ga naar inhoud

Kosten Z3 vs Z4


Aanbevolen berichten

Zoals ik hier eerder heb aangehaald ben ik op zoek naar een Z_.

De wagen zou puur voor vrije tijd zijn. Iets van 7000km per jaar.

Echt racen hoeft ook niet, dus basismotor is prima.

Met aankoopwaarde van zowel Z3 als Z4 ben ik momenteel vertrouwd.

Maar nu vraag ik me af, hoe de vaste kosten (onderhoud, brandstof, verzekering, reparaties) van beide generaties zich verhouden.

Mijn voorkeur gaat naar de Z3 (en ik denk ook dat de vaste kosten ervan lager liggen).

Daarnaast denk ik ook dat de reparaties aan Z3 eenvoudiger zijn, en vaak dus gemakkelijker om zelf uit te voeren.

Ik weet dat hier velen zijn die zowel een Z3 als Z4 gehad hebben. Was er een groot verschil in vaste kosten?

Alvast bedankt voor jullie waardevol advies.

Link naar reactie

denk dat zoiets volledig auto afhankelijk is, de ene auto kan een kat in de zak blijken te zijn en een vermogen kosten terwijl de andere het altijd doet, dat hoeft niet perse type afhankelijk te zijn.

de z4 is ook goed zelf sleutelbaar, zeker aangezien ik daar het meest aan bezig was/ben. onderhoud en benzine zijn niet echt "vaste kosten" eerder variabele, die zijn namelijk weer afhankelijk van de km's/de zwaarte van je rechter voet/ en in het geval van onderhoud botte pech. btw onderhoud en reparaties schop ik meestal op 1 hoop.

enigste zou kunnen zijn je verzekering en je wegenbelasting, vaak afhankelijk van je nieuwwaarde dan wel vermogen/zwaarte ( in belgie is het vermogen toch ? )

aangepast door lightning87
  • Like 1
Link naar reactie

Bij gelijke kilometerstanden (ofwel: vergelijkbare mechanische slijtage) kan een Z3 wat goedkoper zijn in de verzekering (lagere dagwaarde), zeker als je voor een youngtimerverzekering kiest. Ik weet echter niet of dat in België net zo werkt als aan onze kant van de grens...

Onderhoud: bij 7K km/jaar ontloopt dat elkaar niet veel voor regulier onderhoud/slijtdelen. Als je een goed onderhouden ZZZ(Z) aanschaft ben je de eerste twee jaar niet meer kwijt dan klein servicewerk (vloeistoffen, filters). Als je zelf onderhoud kunt doen en gericht inkoopt (kwaliteitsolie in bulk bijvoorbeeld) worden die kosten op maand-/jaarbasis bijna verwaarloosbaar laag.

Onverwachte reparaties zijn altijd een vraagteken, en hoe complexer een auto, hoe - relatief - groter de kans. Een kritische proefrit en een aankoopkeuring kunnen je voor het ergste behoeden, ongeacht of je voor een '3 of een '4 kiest.

Ik heb voor een klein kapitaal aan onze Z3 verspijkerd, maar dat waren vooral modificaties en upgrades...

Als ik me tot noodzakelijk/preventief onderhoud had beperkt was ik gemiddeld met een paar Eurotientjes per maand klaar geweest over de 60-70.000 km dat we er nu in rondrijden.

Link naar reactie

denk dat zoiets volledig auto afhankelijk is, de ene auto kan een kat in de zak blijken te zijn en een vermogen kosten terwijl de andere het altijd doet, dat hoeft niet perse type afhankelijk te zijn.

de z4 is ook goed zelf sleutelbaar, zeker aangezien ik daar het meest aan bezig was/ben. onderhoud en benzine zijn niet echt "vaste kosten" eerder variabele, die zijn namelijk weer afhankelijk van de km's/de zwaarte van je rechter voet/ en in het geval van onderhoud botte pech. btw onderhoud en reparaties schop ik meestal op 1 hoop.

enigste zou kunnen zijn je verzekering en je wegenbelasting, vaak afhankelijk van je nieuwwaarde dan wel vermogen/zwaarte ( in belgie is het vermogen toch ? )

Verzekering: Voornamelijk vermogen

Belasting: Voornamelijk CO2 uitstoot

Link naar reactie

^tja dan zal het niet veel maken, misschien dat een Z4 net wat schoner is qua uitstoot, daarnaast zoals pim aangeeft qua onderhoud/upgrades kan je het zo gek maken als je wilt. aan de Z4 is behalve wat bekende kwaaltjes die een centje kosten (nieuwe GM5 was de duurste rond de 450-500 euro met inleren erbij), ook niet veel geweest aan kosten.

bij een Z4 kan je als je runflats wilt behouden wel tegen een gepeperde rekening aanlopen qua banden als je deze moet vervangen. ga je op non run flats zal dat ook weer schelen in de kosten :)

Link naar reactie

Zoals ik hier eerder heb aangehaald ben ik op zoek naar een Z_.

De wagen zou puur voor vrije tijd zijn. Iets van 7000km per jaar.

Echt racen hoeft ook niet, dus basismotor is prima.

Ik zou in jouw geval de auto kiezen die je het mooiste vindt.

  • Like 1
Link naar reactie

Z4 is jonger dus verwacht bij de Z3 eerder uitgedroogde rubbers en dergelijke, voor de rest is het een kwestie van geluk hebben met wat er heel blijft en kapot gaat. In wezen zijn het twee totaal verschillende auto's. Het verstandigste is met beide rijden en beide even op de foto naast elkaar zien. Ga voor diegene die je t mooiste vind ipv welke je denkt dat de goedkoopste is. Als dat laatste dan tegen zit dan vind je de auto niks meer.

Link naar reactie

Zelf kijk ik ook wel een beetje naar de onderhoudskosten van een auto bij aanschaf.

Zo heb ik net een nieuwere Z4 gekocht, 2008 3.0Si, ik twijfelde nog tussen deze en een Porsche Boxster van na 2006.

Maar bij zo`n Boxster heb je het wel duidelijk over een andere categorie als het onderhoudsprijzen betreft, daar word je denk ik niet vrolijk van.....

Tussen de Z3 en Z4 zullen de onderhoudskosten niet veel uitmaken denk ik, zo zijn van de Z4 ook veel delen uitwisselbaar met de E46 3-serie (onderstel bijvoorbeeld)

Het meeste in bijvoorbeeld de motorruimte is goed toegankelijk, dus dat valt ook wel mee.

Dat is bij een Porsche wel anders :muur:

PS, ik heb mijn oude Z4 hier te koop staan op het forum..... :hypocritesmiley:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/15549-z4-22-2005/

aangepast door gasman
Link naar reactie

Qua kosten zullen ze niet zo heel veel van elkaar verschillen denk ik. Over mogelijke 'kwaaltjes' van beiden is er genoeg te vinden op dit forum. Het Z4 facelift model (2006-2008) heeft een andere/nieuwere motor en deze kan tikken. Mocht dit zo zijn is dit vaak al door de dealer opgelost (bij een NL auto kan een dealer dit via de BMW database zien). Voor de rest is natuurlijk belangrijk hoe jouw potentiële aankoop onderhouden is. Als dit steeds netjes gebeurd is kun je ook gerust een auto kopen met wat meer kilometertjes.

Beide roadsters zijn gewoon erg mooi alhoewel sommigen (waaronder mijn vrouw :nasty: ) de Z3 mooier vinden. Vooral een kwestie van smaak dus. Ik koos voor de Z4 o.a. vanwege de prachtige 3.0 liter motor en de wat geavanceerdere 6-traps automaat. Een 3.0 liter Z3 is wat lastiger te vinden en de automaat is een 5-traps. Schakelbakken zijn echter een stuk makkelijker te vinden en ik zou sowieso voor een 6 cilinder gaan.

Succes met de zoektocht :sHa_biggrin2:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.