Ga naar inhoud

Overijverige ESP


Berent-Beau

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

In een andere post over esp probleem na vervangen draagarmen had ik onderstaand probleem al gemeld, maar dat ging uiteindelijk over toch een iets ander probleem.

Ik heb afgelopen weekend ook last gehad van een overijverige esp. Bij mij zit het probleem in het rechtervoorwiel. Als ik hard een bocht door jaag, grijpt de esp in bij accelereren, heel irritant. Ik heb niets vervangen aan mijn auto. Wel hoor ik de auto inderdaad zoemen, dacht eerst dat dit door de achterbanden kwam (compleet versleten en wellicht gecupt), maar helaas met nieuw rubber nog steeds een zoem. Zou dus wellicht een wiellager kunnen zijn of een fuseekogel.

Vandaag even naar een garage gegaan, die de auto heeft onderzocht. Mechanisch niets aan de hand (wiellagers, draagarm, alles wat je op de brug kan zien prima), maar in de computer de volgende foutmeldingen:

5DB3 wielsnelheidssensor linksachter

5DA3 wielsnelheidssensor rechtsvoor

5D93 wielsnelheidssensor linksvoor

De enige sensor die ontbreekt is rechtsachter. Is die dan stuk, omdat de rest een foutmelding geeft?

Ik heb geen storingsmelding op het dashboard. Alleen een esp die te vroeg ingrijpt.

Alvast dank voor jullie reacties!

Groeten,

Berent-Beau

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Het probleem doet zich alleen voor bij een bocht naar links. Specifieker, als de weg iets naar beneden loopt en de bocht een beetje in een kommetje ligt, of komt het dan omdat het de ideale bocht is om flink hard doorheen te gaan...

Enfin, in een bocht naar links grijpt de esp te snel in, daarbij voel ik het rechterwiel blokkeren, als ik gas geef om de bocht uit te rijden, blokkeert het wiel schokkend (pulserend) en lijkt het alsof je over blokjes rijdt. Mijn stuurgevoel zegt me het het probleem in het rechterwiel zit.

Link naar reactie

Ik zou beginnen met uitsluiten van simpele/goedkope oorzaken (met een beetje geluk is het een vervuilde sensor):

  • storingsgeheugen leegmaken
  • alle ABS-sensoren los- en schoonmaken (sensor én stekkerverbinding!) en terugplaatsen
  • rondje rijden en storingsgeheugen opnieuw uitlezen
Link naar reactie

Achter de sensoren bij de wielen zit een soort nokkenwiel wat er voor zorgt dat de sensor wel/niet gezien wordt.

Ook die zou ik even schoonmaken. De sensoren zijn magnetich en daardoor kan er remstof opvast zitten.

Kan ook een wiellager zijn waardoor de sensor gezien wordt als hij anders belast wordt maar dan is het goed kapot.

Succes

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.