Ga naar inhoud

Onderstel Z3 Coupe, welke dempers?


laurensvd

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Ik heb het onderwerp al aangehaald in mijn voorstel topic maar waarschijnlijk is het hier beter geplaatst.

Even duidelijk maken dat het niet mijn bedoeling is de zoveelste "welke schokdemper is beter Bilstein/Koni/KW Schroefset/..." te maken maar eerder om duidelijkheid te scheppen in de standaard dempers van de Z3 Coupé en zijn alternatieven.

Eerste punt is dan om te weten welke onderstellen voor de Z3 Coupé (2.8/3.0) geleverd zijn. Was dit standaard het sportfahrwerk (M-Technik) of was dit als optie geleverd? Op mijn optielijst staat het er iig niet op (http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html => LJ00101), dus ook niet als serienausstattung. Dit staat in contract met de berichten die ik gevonden heb dat een Z3 Coupé áltijd een sportfahrwerk heeft.

Wanneer ik dan de schokdempers onderdeelnummers raadpleeg vind ik de volgende (li/re respectievelijk):

31311095059

31311095060

Deze zouden overeenkomen met de Bilstein Touring (22-158819) en de Sachs Super Touring (115 689), ergo geen Sportfahrwerk. Maar hier krijg ik van een webshop weer te horen dat Sachs en Bilstein geen dempers voor de Z3 Coupé maakt :blink:

Weet er iemand dus met zekerheid welk onderstel er in een Z3 (non M) Coupé hoort te zitten en welke schokdempers ik als vervanging (voor en achter) kan nemen? Deze mag (moet niet) een beetje harder zijn dan wat ik standaard er in heb maar moet bruikbaar zijn in combinatie met mijn standaard veren, aangezien ik zéker niet lager wil gaan (mijn vriendin kan nu al moelijk in en uit de auto :lol: en ik heb de bodemvrijheid nodig). Aangezien ik de auto als daily drive gebruik en er ook ritjes Belgie-München mee doe, mag hij dus zeker ook niet té hard zijn.

Ik hoop dat ik hier nu geen hele domme vraag gesteld heb maar ik zit al enkele dagen de Onderdelen catalogus te doorpluizen en te vergelijken met andere Coupé varianten, webshops aan te schrijven, etc... dus ik heb hopelijk genoeg huiswerk gedaan voor ik de vraag hier stel :)

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ruud adviseerde me laatst KW als beste optie.. Omdat ik moeite heb mijn auto aan te kleden met niet originele onderdelen, heb ik ze nog niet laten installeren.

Ik wil dus ook zo veel mogelijk origineel blijven (moet niet per sé het BMW logo hebben maar liefst 'baugleich').

Ook ben ik van mening dat 'beste' optie voor een schokdemper moeilijk te definieren is (niet dat ik Ruud tegenspreek :P ), maar dat het af hangt wat je graag in een auto hebt en waarvoor je hem wilt gebruiken. Als je enkel Track-Days gaat doen denk ik dat je een andere 'beste' optie hebt dan wanneer je veel Autobahn doet en waar comfort ook nog belangrijk is.

aangepast door laurensvd
Link naar reactie

Je kan toch gewoon de dempers bij de dealer halen? Je hebt de nummers nota bene.

Dan krijg je bmw spul. Of zijn die niet meer verkrijgbaar? (kan ik me haast niet voorstellen).

Ik denk dat de originele dempers gewoon door sachs gemaakt worden. Bij de z4 iig wel. (en als ze niet door sachs (of/= boge) gemaakt worden, dan is het wel door bilstein).

Dat betekent overigens niet dat dempers die je van het merk sachs koopt (uit welke serie dan ook) exact gelijk zijn, aangezien sachs miljoenen configuraties kan maken.

Volgens de ETK is de 2.8/3.0 coupé maar met 1 soort dempers geleverd. Of dat een "sportfahrwerk" "(M-Technik)" is doet dus helemaal niet ter zake. Het zijn die dempers.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dat zou ik uiteraard kunnen doen, maar dan krijg ik een schokdemper waar ik geen research over kan doen of de prijs kan vergelijken.

Mij stoort het dat er op het internet geen consensus is over wat ik effectief in mijn auto heb zitten, en dat zou eigenlijk toch gewoon duidelijk moeten zijn met een onderdeelnummer en een lijst van 'baugleiche' varianten van andere fabrikanten. Nu kom ik onderdelen nummers tegen waarvan door andere websites weer gezegd wordt dat het er niet op past.

Ik snap niet dat ik nergens een goede bron heb gevonden (misschien zoek ik gewoon slecht) waarin staat welk schokdempers er standaard onder zitten en welke varianten daarvan beschikbaar zijn. Dan kan ik zelf met mijn budget en mijn subjectieve mening over bepaalde fabrikanten een schokdemper uitzoeken die in mijn situatie goed past. Nu heb ik een beetje een 'black box' gevoel en als ingenieur bij nota bene BMW zelve stoort me dat énorm :lol:

Link naar reactie

Ja ik begrijp het probleem gewoon niet. Bilstein heeft 2 opties voor de z3 coupe:

Bil_001966 en Bil_011588

De ene is B4, de ander B6.

Ze zijn geen van beide baugleich in de zin van identiek, want dat is waarschijnlijk een (OEM) sachsdemper, en ze zijn beide wel baugleich omdat ze beide passen.

Lijkt me toch duidelijk? De site van bilstein geeft eenduidige info. Hoe dan ook zijn beide opties meer baugleich dan een schroefset van kw omdat dat een heel ander veersysteem is (verstelbaar).

qua sachs geeft zf geen officieel alternatief aan.

Het lijkt me dat je het beste de info gebruikt die de fabrikant zelf geeft.

Welke dempers er standaard onderzitten zijn de bmw dempers met de betreffende nummers.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dank je voor de info :) Ik was namelijk niet zeker dat B4 ging passen. Dit aangezien er in verschillende bronnen gezegd wordt dat de Z3 Coupé (sommigen zeggen enkel de 3.0, maar die heb ik) standaard een M-Technik fahrwerk heeft.

De B6/B8 (zijn dezelfde voor de Z3 blijkbaar) zijn wat korter en als ik het goed versta werken die dus enkel met de M-Technik veren (of andere 3rd party kortere veren). De B4 heeft dan weer de non M-Technik veren nodig. Logisch gezien kan dus maar één van de beiden passen met mijn standaard veren.

Vandaar komen dus mijn twijfels. Overal kom ik dergelijke tegenstrijdige berichten tegen, zoals op de Bilstein website waar je dan zogezegd de korte én de lange dempers kan nemen, zonder rekening te houden met de bijhorende veren. Misschien zoek ik 't gewoon veel te ver, waarvoor mijn excuses :)

Link naar reactie

Ik zou juist verwachten dat jij als ingenieur bij BMW alle info omtrent het toegepaste Fahrwerk intern kan vinden?

Jammer genoeg niet :lol: Ik heb enkel de rechten om de toekomstige 5, 6 en 7 serie te bekijken, en daarvan kan ik alleen de specifieke details van het koelsysteem opvragen. De Z3 Coupé stamt trouwens nog uit een tijd waar nog maar weinig digitaal was en veel in de papieren archieven achter slot en grendel zit.. jammer genoeg kan ik daar niet door gaan snuffelen <_<

Nu hoop ik dat ik door men ZZZ een beetje meer over de rest van de autotechniek bij te leren :)

Link naar reactie

Dit aangezien er in verschillende bronnen gezegd wordt dat de Z3 Coupé (sommigen zeggen enkel de 3.0, maar die heb ik) standaard een M-Technik fahrwerk heeft.

m-technik fahrwerk bestaat niet als 'fahrwerk' van wat ik kan zien. In de etk staat maar 1 type demper. De z3 coupé heeft dus altijd het standaard type demper (af fabriek dan), want er valt niets te kiezen. Ten minste: volgens mijn info (bmw etk)

Wellicht kan je bmw verlagingsveren krijgen (dus origineel van bmw), maar daar hoort dus kennelijk geen demperkeuze bij. Ook de stabilisatorstang is er maar in 1 soort volgens de ETK.

Maar dat kan je lijkt me zelf ook wel opzoeken.

De B6/B8 (zijn dezelfde voor de Z3 blijkbaar) zijn wat korter en als ik het goed versta werken die dus enkel met de M-Technik veren (of andere 3rd party kortere veren). De B4 heeft dan weer de non M-Technik veren nodig. Logisch gezien kan dus maar één van de beiden passen met mijn standaard veren.

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat de ene type demper korter is dan de andere. Bij blistein vind ik dat niet. Ik kan het iig niet vinden. Heb je een bron?

Ik zou ook niet weten waarom de ene demper 'logisch gezien' andere veren moet hebben als de ander.

Bij het monteren van verlagingsveren hoef je op zich je dempers namelijk helemaal niet te vervangen.

Als je je auto wilt verlagen, dan koop je immers verlagingsveren. Geen verlagingsschokdempers.

Bij een schokdemper hoort niet een bepaalde vastgestelde veerlengte. Dat kan je nemen als ontwerpuitgangspunt, maar het is geen vaste verhouding ofzo.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ok, dat is goed om te weten. Dit wilt dus zeggen dat indien er meerdere onderstellen beschikbaar zijn (evt als optie) er in de etk ook meerdere typenummers beschikbaar zouden zijn? De verlagingsveren zijn er inderdaad aangezien er een sportfahrwerk optie in de veren-catalogus staat.

Ivm de 'kortere' dempers, de B6 link van Bilstein linkt naar de B8 dempers. Bij webshops is ook te zien dat de B6 sets en B8 sets naar dezelfde onderdelennummers linken dus B6 = B8 (voor de Z3 dan). Bij de beschrijving voor de B8 staat het volgende:

"Eingekürzter Hochleistungsdämpfer für nahezu alle Tieferlegungs-Federsätze und Serien-Sportfahrwerke"

Daar staat dus letterlijk dat ze korter zijn en voor een sportonderstel of verlangings veren gemaakt zijn. Dan cantacteer ik Bilstein nog om te vragen of deze B6/B8 veren met de standaard veren te gebruiken zijn en kies dan tussen deze 2 dempers.

Hartelijk bedankt voor je hulp alvast :thumbup:

Link naar reactie
Dit wilt dus zeggen dat indien er meerdere onderstellen beschikbaar zijn (evt als optie) er in de etk ook meerdere typenummers beschikbaar zouden zijn?

DAt lijkt me wel. Het lijkt me sterk dat bmw spul in hun auto's stopt waarvan ze niet meer de onderdelen kunnen leveren.

Alleen omtrend veren geeft bmw nauwelijks data. Maar schokbrekers zijn natuurlijk rechttoe rechtan. Staat het niet in de etk, dan is het ook niet te koop.

En aangezien er maar 1 onderdeelnummer voor een schokbreker staat, weet je zeker dat die er in de fabriek ook onder is gegaan.

Het kan wel zijn dat niet alles uit de etk meer leverbaar is.

Maar je gaat dus af op info van webshops? En dan ook nog eens met niet concrete data?

Je moet niet geloven wat jan en alleman maar roept. Gewoon afgaan op wat een fabrikant als data geeft. Zij maken het, dus zij zullen het wel weten.

Link naar reactie

Wanneer ik dan de schokdempers onderdeelnummers raadpleeg vind ik de volgende (li/re respectievelijk):

31311095059

31311095060

Bij mij zit er de 31311095059 onder, plakker zit nog op de schokbreker met logo van BMW

Merk is sachs/Boge 11 1500 115 670

..

Link naar reactie

Dank je wel! Toch niet speciaal onder je auto gekropen daarvoor? :P (ik vertrouwde het niet om mijn hoofd onder de auto te leggen met alleen de krik uit de koffer om mijn auto hoog te krijgen :unsure:

Die Sachs 115 670 zijn niet te vinden maar blijkbaar vervangen door 115 689 en 115 690. Het gaan dus die of de Bilstein B4's worden (dit met de lange ritten in het achterhoofd).

Ivm die opmerking voordien dat de partnummers van de veren moeilijk te vinden zijn: die kan je via bmw asap met de volgende publieke login opzoeken:

User: eu111111
Pass: bmwetk1

En dan de spring table links. Misschien nuttig voor sommigen :)

aangepast door Sjonnie Kroket
FQVWD
Link naar reactie

.. euhm ja :blink: Komt gewoon een part number uit afhankelijk van je opties (indirect dus het gewicht van je auto).

Ik geef hier gewoon de link omdat jijzelf zegt dat de veren moeilijker te vinden zijn en ik dus wil helpen.. vreemd dat je dan zegt dat je de link wel kent.

Link naar reactie

Ik krijg een melding dat je op een verentabel moet kijken. Die kan ik daar niet vinden.

edit:

...oh wacht, die krijg je wel te zien bij specifiek opzoeken, maar niet bij grafisch opzoeken....

Lekker duidelijk.

Maar ligt het nou aan mij of krijg je bij welke combi je ook invult steeds dezelfde nummers te zien? Dus steeds dezelfde veren. :blink:

edit2

Oh nee, automaat of koplampreiniging (of airco) kunnen verschil uitmaken, maar 'Sportieve chassisafstemming' of ' M sport-onderstel' gek genoeg niet. Die veren bestaan dus kennelijk niet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.