Ga naar inhoud

AUX in - ik ben totaal zoek


kmk4444

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen!

Ik ben totaal zoek; heb al uren op het internet gezocht, en ook al twee verschillende kabels gekocht. Maar niets werkt!

Mijn BMW E85 06.2005 heeft Radio BMW CD "0648" (zonder split screen tijd weergave)

zk1z.jpg90pw.jpg

Eerst kocht ik deze kabel:

m4wku.jpg

Aangesloten aan de achterkant, beide kanten geprobeerd maar geen geluk - er is geen optie op de radio om met MODE naar een andere functie te gaan dan de CD of de RADIO.

Toen een andere kabel gekocht LINK en gehoopt dat deze wel zou werken. Helaas wederom geen optie om via MODE naar de AUX te geraken.

Op de website van CONNECTS2 lees ik nu dat er staat: "Vehicles requires programming if CD changer port is not already activated."

Heeft er iemand een advies? Hier de usermanual zoals meegeleverd: ebhs.jpg

Ik zou zo graag naar mijn MP3 speler luisteren!

Excuses voor het openen van een nieuwe tread!

Link naar reactie
  • Administrator

^Die tweede ziet er niet logisch uit. Je hoeft bij jouw radio niet over de CD wisselaar ingang te werken; jouw radio heeft als het goed is ook gewoon de pinnen voor een AUX aansluitng. Het kopt dat je die niet terugziet in het menu, totdat je de kabel goed hebt ingepind. dat is op pin 3,4, en 10 van het C stekkerblok. Je CD wisselaar daarentegen zit op het B stekkerblok.

7755701410_54c096d2cd_b.jpg

Een plug voor het C stekkerblok past ook in het B stekkerblok, maar logischerwijs krijg je dan niet het gewenste resultaat. Het B stekkerblok is bij jou waarschijnlijk ook grotendeels of volledig leeg.

De eerste kabel ziet er qua stekkerblok oké uit. Weet je zeker dat je die in het goede stekkerblok (=C) en op de goede pinnen (3,4 en 10) hebt "ingepind" en dat alles goed genoeg contact maakte?

Ik heb deze (klikkerdeklak voor de Ebay link):

7662143420_30d4120267_b.jpg

7662143834_e580aff266_b.jpg

komt met een duidelijke inbouwhandleiding (je moet nog wel even het palletje tussen de pijltjes wegsnijden met een stanley mesje) en werkt probleemloos, ook met een bluetooth receiver (met ingebouwde batterij):

13982958464_178ebb7b0e_c.jpg

Link naar reactie

Het is vreemd; ik heb precies die kabel die u ook heeft.

Ik heb de pinnetjes gewisseld naar de 3,4, en 10 en ook dat stukje weg gehaald met een mesje. Op zowel blok C en B werkt het niet. Ik denk dat de radio die in mijn auto zit waarschijnlijk niet die AUX ondersteund. Misschien dat de garage die moet programmeren? Al denk ik niet dat die radio zo geavanceerd is?!

Link naar reactie
  • Administrator

Dat je radio geen AUX IN ondersteunt lijkt me eigenlijk niet zo waarschijnlijk. Hier een link naar de BMW installatiehandleiding (voor hun eigen setje). Daarin worden geen radios vermeld waarbij het niet zou werken.Lijkt me ook niet zo waarschijnlijk, zeker niet als de betreffende pinnen op de radio wel zijn belegd. Zoals je in die handleiding kunt lezen hoeft de BMW accessoire niet geprogrammeerd te worden en dat is bij de aftermarket kabels niet anders. Ze moeten dan wel juist uitgevoerd zijn en o.a de juiste weerstandjes hebben (zie onderaan in de BMW handleiding voor het elektrische schema).

Weet je zeker dat jouw kabel voor een E85 is en heb je het wel uitgeprobeerd met een spelende Ipod (die op pauze springt als je de koptelefoonplug inplugt)?

EDIT: hier nog wat meer info over de weerstanden,e tc. die je nodig hebt. Weet je zeker dat deze kabel daaraan voldoet? Zoals blijkt uit die thread zou je niet de eerste zijn die een kabel koopt die goed lijkt, maar het niet is.

Link naar reactie
  • Administrator

En, hoe sta je er ondertussen voor? Op het UK forum loop toevallig een simultaan draadje over een Ebay kabel die uiterlijk veel op de jouwe met tulpjes lijkt en waar de benodigde weerstanden wel degelijk misten. Verder lezen doe je hier.

Link naar reactie

Ok iedereen - wow - wat een uitstekende hulp van jullie allemaal!

Ik werk in de hotellerie - ben dus geen kenner op techniek maar ben goed bevriend met de Director of Engineering en die is een auto liefhebber. Een klassieke Alfa Romeo man - dus ik ben niet zo populair met mijn "stomme moderne, alles plastic in je motor BMW Z4!" haha (zijn woorden, niet die van mij!)

Het hotel waar ik werk is een uur van de bewoonde wereld - lees electro shop. De weerstandjes en de andere gevallen moeten uit Kalamata komen, en een van mijn medewerkers gaat die maandag voor me ophalen. Zodra ze er zijn gaat de lokale electroengineer van het hotel de kabel maken volgens de manual die ook gegeven is door 2.5si! (deze manual; link

Nog even geduld dus - ik houd jullie op de hoogte!

Ik kan die stomme onderdeeltjes dus nergens krijgen dus heb ik mijn familie en vrienden in Nederland ingeschakeld om ze te kopen en in een enveloppe te steken! TO BE CONTINUED

Ik kan 'm ook hier kopen, maar na al 70 euro uitgegeven te hebben aan waardeloze kabels heb ik geen zin meer: http://www.ebay.co.uk/itm/300941240982

aangepast door kmk4444
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Iedereen heeft geweldig geholpen.

Ik kan met blijdschap vermelden dat ik zojuist - 10 minuten geleden de AUX aan de praat heb gekregen in precies deze radio als beschreven.

De kabel is goedkoop ook nog. LINK

Nu al die andere waardeloze kabels on-line weer verkopen!!!

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

over het waarom: de radio merkt pas dat er wat aan de aux pinnen hangt als er een weerstand gemeten wordt tussen die pinnen. (staat wel in de gelinkte threads neem ik aan maar dit scheelt zoeken).

En pas dan komt AUX in het 'mode' lijstje terecht. idem een wisselaar, indien niet aangesloten komt die niet voor.

Valt niks aan te programmeren, hooguit een herstart bij sommige modellen (met navigatie enzo, waarbij alle modules zich aanmelden)

de condensatortjes die genoemd worden zijn niet per se nodig maar kunnen wel de geluidskwaliteit verbeteren door te ontstoren. Ze vangen de klappen op van aan- en afkoppelen en eventuele andere electronische ruis door externe invloeden op de kabels.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Mag ik vragen wat voor type radio / navigatie in de auto hebt zitten? 
Afgelopen vrijdag zijn we bezig geweest met een aux te proberen in te bouwen in mijn Z4/E85, hiervoor langsgeweest bij BMW Tweaks doch kregen dit niet voor elkaar waarbij verschillende pin combinaties hebben geprobeerd. Afwijkend van voorgaande inbouws die ze hadden uitgevoerd betrof het feit dat deze E85 een kleurennavigatie scherm (centraal info scherm) heeft. 

Wat zijn jouw ervaringen?

Bij voorbaat dank,
Edwin Koevoet 

aangepast door Scorpion
Fullquote verwijderd
Link naar reactie
  • Administrator

^^ Opmerkelijk dat iemand die zich afficheert als professioneel BMW probleemoplosser zoiets simpels niet voor elkaar krijgt. Radio Professional maakt het eerder makkelijker dan moeilijker; je weet dan in ieder geval zeker dat je radio het aankan. 

 

Het kan dus zonder meer met een Radio Professional. Kwestie van een goede kabel en de aansluitinstructies opvolgen (en bijboorbeeld nagaan of de relevante pinnetjes wel mooi in de juiste slotjes van de radio vallen) ...

Link naar reactie
2 uren geleden, 2.5si zei:

^^ Opmerkelijk dat iemand die zich afficheert als professioneel BMW probleemoplosser zoiets simpels niet voor elkaar krijgt. Radio Professional maakt het eerder makkelijker dan moeilijker; je weet dan in ieder geval zeker dat je radio het aankan. 

 

Het kan dus zonder meer met een Radio Professional. Kwestie van een goede kabel en de aansluitinstructies opvolgen (en bijboorbeeld nagaan of de relevante pinnetjes wel mooi in de juiste slotjes van de radio vallen) ...

Tja, durf daar geen uitspraak in te doen, als ik al die aansluitmogelijkheden zie, ben ik het spoor bijster. 
Enig idee wat voor type kabel geschikt zou zijn, al is het maar voor een simpele aansluiting voor ipod.

Link naar reactie
  • Administrator

In ieder geval de eigen Aux aansluitingen van BMW, voor zover je die ergens (gebruikt) kunt vinden. Verder kun je op dverse fora voorbeelden vinden. In mijn voorsteldraadje (zie ook andere recente topics over  een AUX aansluiting) zie je ini eder geval welke kabel bij mij wel werkt in combinatie met navigatie professional. Dat is wel een mannelijke aansluiting.

Link naar reactie

komt mijn vraag even: welke radio heeft Edwin ?  ene normale BMW CD zal waarschijnlijk niet werken met een aux aansluiting.

 

BMW Business en alle `navi verwante versies schijnen er meer/wel voor geschikt te zijn.  Een dension gateway kan niet op de normale CD aangesloten worden maar wel op alle andere soorten, misschien dat het dus aan het soort radio ligt? misschien zit er ook wer verschil tussen pre- en facelift ?

 

ps van beide kan ik geen interieur foto oid vinden om ook iets zinnigs te zeggen over welke radio's de heren hebben.

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • Administrator
Op 8/6/2017 om 23:23, EdwinK zei:

...  deze E85 een kleurennavigatie scherm (centraal info scherm) heeft. 

 

Radio / Navigatie professional dus. 

 

Bij gebreke van een voorsteltopic of meer info in zijn profiel valt er niet meer van te maken. Fl of vfl is niet bekend ...

 

Edwin, wordt het niet eens tijd voor je voorsteltopic in de members gallery? 

Link naar reactie
18 uren geleden, 2.5si zei:

 

... voorsteltopic ... Fl of vfl is niet bekend ...

 

... voorsteltopic ...

Tot op heden geen actief gebruiker van het Forum, zal eens kijken of ik mijn profiel wat verder kan pimpen.
Heb een Z4/E85 uit 2003 met een fijne 3.0 onder de kap. Het is een complete uitvoering met Navi Professional en af fabriek Hifi Systeem Professional inclusief CD wisselaar en 8 spiekers rondom, naast de wisselaar heeft hij ook een frontloader voor de CD. Wat bedoel je precies met vfl,?

 

17 uren geleden, lightning87 zei:

ah ok. dan zou er wel e.e.a. voor aux moeten zitten idd. ...

Zou inderdaad moeten, afgelopen week een poging gedaan bij BMW Tweaks, echter zonder succes. 

 

16 uren geleden, 2.5si zei:

...  Zie bijvoorbeeld mijn post uit juni 2014 hierboven in dit draadje.

Aansluitschema van je post uit juni 2014 ook geprobeerd bij BMW Tweaks, helaas gaf dit geen resultaat.

 

Link naar reactie

wacht ff, je hebt een 6 cd wisselaar ? dan gaat dat waarschijnlijk niet samen met nog een extra aux aansluiting ?? mijn Densioen gebruikt volgens mij de aansluiting/functies van de Wisselaar om de muziek af te spelen. ( mijn radio denkt dat hij telkens op cd5 zit )

 

ik vermoed, maar weet het niet zeker,  dat je waarschijnlijk niet allebei kan hebben ?  tenzij er bep. ingrepen gedaan worden die misschien ingewikkeld zijn ?

 

 

btw je lijkt me aardig actief hier in de threat..... dus dan zou het een kleine moeite zijn niet ?

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

^At ease, Rob! Zie hier een voorsteltopic!

 

Allereerst: een Aux en een CD-wisselaar gaan prima samen. Heb ik ook. Zoals je ziet in het schema in mijn post uit juni 2014 zit de CD-wisselaar op het B stekkerblok en de AUX op het C-stekkerblok. Er is overigens nog ruimte voor veel meer aansluitingen, in beide stekkerblokken (TV, VCR in blok B, Tape in Blok C). Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik neem aan dat die hetzelfde werken en dat dit ook inkomende aansluitingen zijn (inj ieder geval TV en Tape zullen dat ook zijn lijkt me). Ze zijn in ieder geval ook met drie pinnen belegd. Dat is de koptelefoon aansluiting ook, maar die zal wel uitgaand zijn.

 

Zijn die andere aansluitingen ook geprobeerd bij BMW Tweaks?

 

Het aansluitschema in mijn post uit  is voor de AUX overigens het enige juiste. Wat wel eens gebeurt, is dat de pinnetjes in het stekkerblokje onvoldoende contact maken bij simpel inpluggen van het stekkerblokje. Ofwel omdat het stekkerblokje niet helemaal lekker doorschuift, ofwel omdat de pinnetjes daar te los inzitten. Ik zou altijd de pinnetjes uit het met de AUX meegeleverde blokje halen en die in het OEM blokje prikken. Jij hebt al een blokje op de C aansluiting omdat je navigatie hebt. Dat hergebruiken dus en kijken of de pinnetjes ver geneog in de radio komen en contact maken.

 

Is dat zo gedaan bij BMW Tweaks?

 

Dan nog: welke kabel is er gebruikt? Is dat er één met een bewezen trackrecord in een E85?

 

Dan nog (2): is de radio aan en uit gezet en hebben jullie het zowel geprobeerd met een aangesloten en spelende geluidsbron, als zonder?

Link naar reactie

Wat Maurits al zegt. Au kan i.c.m. de wisselaar, zelf al een paar keer aangesloten zoals Maurits zijn schema en dat werkt. Pennetje zijn wat zielig en kunnen soms inderdaad slecht contact maken.

Advies, altijd even de spanning van je auto afhalen, ten eerste dan weet je zeker dat je geen kortsluiting maakt, en ten tweede je start alles opnieuw op waardoor de radio het gaat zien/doorgeven.

 

Neem aan dat BMW tweaks de spanning eraf gehaald heeft van de auto, of zaten de accupolen er nog op?

 

M.b.t. de Dension of andere gateway, die komt i.p.v. de wisselaar, een van de redenen is dan dat je je muziek van je mobiele drager dan via de wisselaarbediening kan bedienen. Wel zo handig, zeker de Dension met bleutooth.

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.