Ga naar inhoud

koelwater temperatuur in het rood?


TZ3

Aanbevolen berichten

Hallo,

Gisteren terug gekomen van een heerlijke 14 dagen Italië, en op de geliefde autobahn met hoge snelheid liep de temperatuur van de z3 2.8 op tot in het rode gebied.

Met een gemiddelde snelheid van 180Km per uur liep de temperatuur zo hoog op dat de koelvloeistof via de radiateurdop al rijdende er uit geblazen werd.

Ik heb rijdende met een snelheid van 80 Km per uur op de rechterrijbaan een benzinestation weten te bereiken en heb daar de motor laten afkoelen en met de nodige oude lappen de druk uit de radiateur laten ontsnappen door de dop gecontroleerd los te draaien.

Daarna het koelsysteem opnieuw gevuld en met een gangetje van 120Km per uur naar huis gereden (nog een rit van 4 uur voor de boeg) toch veilig thuis gekomen.

Zodra ik harder wilde rijden of stilstond liep de temperatuur gestaag op richting het rode gebied.

Ook vandaag de koelvloeistof nog weer bijgevuld en binnen no time liep de temperatuur weer hoog op.

heeft iemand enig idee wat hier van de oorzaak kanzijn vorigjaar is de waterpomp vervangen dus die kan het niet zijn, thermostaat?? Kan datdeoorzaak zijn??

Graag enkele suggesties hoe ik e.e.a. uit kan sluiten.

Tom

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je thermostaat kan je uitsluiten: als die de geest geeft blijft-ie open staan, in de stand 'maximale koelcapaciteit' dus.

- edit - een nieuwe is echter zó goedkoop en zó makkelijk te vervangen dat je die het beste kan meenemen in je 'rondje koelsysteem'. Zeker als niet bekend is hoe lang de huidige er al in zit...

Ik kan een paar dingen verzinnen, in volgorde van waarschijnlijkheid:

1- Lucht in het koelsysteem: de BMW zes-cilinders zijn notoir lastig te ontluchten, misschien niet voldoende ontlucht na het plaatsen van die nieuwe waterpomp? Ontluchten kost veel geduld: stationair draaiend met de interieurverwarming vol open net zo lang met de ontluchtingsschroef bovenop de radiator 'spelen' tot er geen lucht meer uit komt. Die schroef vind je met open motorkap kijkend naar de voorruit aan de linkerbovenkant van de radiator, een zwart kunststof kruiskop. - edit - er zit een tweede ontluchtingsschroef op de koelslang naast het oliefilterhuis.

2 - Visco-koppeling 'op': de koppeling tussen poelie en ventilatiefan heeft niet het eeuwige leven. Als die het begeeft heb je alleen de rijwind (en eventueel de hulpfan, zie hieronder) om koeling te leveren. Maar... Volgens mij is dat net als met de thermostaat: stuk betekent dat-ie altijd meedraait en dus continu koelt, maar weet ik niet meer 100% zeker. Dat is snel genoeg getest, natuurlijk!

3 - Hulpfan die de geest gegeven heeft. Z3's met airco hebben een elektrische fan op de radiator die helpt met koelen. Als die niet 'bijschakelt' kan je koelproblemen krijgen. De oorzaak daarvan is meestal óf een defecte temperatuursensor (linkerzijkant van de radiatorbehuizing, als je voor de auto staat) óf een relais dat de geest heeft gegeven.

4 - Waterpomp niet helemaal jofel. Je geeft aan dat er een nieuwe waterpomp ingebouwd is, niet alle aftermarket-modellen zijn even degelijk, en de oudere OEM BMW-modellen hebben een slechte reputatie. Een kleine kans, maar het zou kunnen dat de pompwaaier niet goed vast op de as zit, waardoor de pomp niet optimaal 'meedraait'.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ik heb zelf eerder de gedachte dat als je een oververhittingsprobleem bij 180km/u hebt, het haast niet aan de ventilator of hulpventilator kan liggen, omdat je bij die snelheid zo ontzettend veel rijwind hebt.

Dan blijft alleen een circulatieprobleem over.

Dus lucht in het koelsysteem, een thermostaat die dicht blijft (niet waarschijnlijk maar het kan denk ik wel), de waterpomp, of een deels verstopte radiator.

Maar misschien overschat ik de koelcapaciteit van de zijwind op hoge snelheid wel en is het toch de fan.

Link naar reactie

Je thermostaat kan je uitsluiten: als die de geest geeft blijft-ie open staan, in de stand 'maximale koelcapaciteit' dus.

weet je dat zeker?

hangt namelijk zeer sterk van de opbouw van de desbetreffende thermostaat af.

en als ik naar een afbeelding van zon ding kik lijkt de veer de klep wel dicht te houden tot de wascartridge deze door uitzetting opendrukt.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Luitjes,

Even een update het is naar alle waarschijnlijkheid de visco koppeling die inderdaad de geest heeft gegeven.....

Is niet echt een klusje om zelf te doen daar ik een z heb met airco.

De beide radiatoren moeten er uit dus ivm milieu en koelgassen van de airco niet zelf te doen.

Link naar reactie

Radiatoren eruit voor wisselen van de visco? :blink:

De visco-koppeling + fan vind je tussen je motorblok en de radiator (op de waterpomppoelie). Een viscokoppeling wisselen is in een vloek en een zucht gebeurd (been there, done that) en daar hoeven geen halsbrekende toeren voor uitgehaald te worden, laat staan dat je aircoleidingen moet loskoppelen...

8321532705_de99d70609.jpg

Hierboven een foto van mijn oude viscokoppeling, je ziet hier de voorzijde waar de fan op vastgeschroefd zit (op de voorgrond de oude waterpomp).

Tip: als je koppeling en fan loshaalt, inspecteer dan de fan op haarscheuren. Door de jaren heen wordt het plastic brosser, wat in extreme gevallen zorgt voor tot fan-bladen die een eigen leven gaan leiden. Dit topic heeft wat foto's van de gevolgen (onderaan pagina), zelf heb ik iets meer geluk gehad toen mijn fan het begaf...

't Enige aan niet-huis-tuin-en-keukengereedschap wat je voor deze operatie nodig hebt is een 32mm steeksleutel om de viscokoppeling van de poelie te draaien.

NB: dat is linkse draad, dus met de klok mee losdraaien!

Mocht je niet de viscofan, maar de elektrische hulpfan bedoelen (helemaal aan de voorzijde van je auto): die gaat er van onderuit uit, hiervoor moet je Z de brug op, en moet o.a. de voorbumper los.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Bij mij was ooit mn radiateur kapot door steenslag. Had op de een of andere manier ook koelproblemen, maar na de vervanging niet meer. Maar dit was alleen bij stil staan.

Link naar reactie

Bij nader inzien is het toch de thermostaat geweest dr zit een nieuwe in en alles werkt weer naar behoren.

Ook zat er heel veel rotzooi tussen de beide raditeurs. ( blaadjes, dennennaalden en gras).

Dr zijn eventueel nog enige twijfels of de visco koppeling nog naar behoren werkt, dus dat zal de toekomst uitwijzen.

Of is er gemakkelijke manier om te testen of de koppeling nog naar behoren werk??

Link naar reactie

weet je dat zeker?

hangt namelijk zeer sterk van de opbouw van de desbetreffende thermostaat af.

en als ik naar een afbeelding van zon ding kijk lijkt de veer de klep wel dicht te houden tot de wascartridge deze door uitzetting opendrukt.

twee zielen 1 gedachte? :lol:

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.