Ga naar inhoud

Tik in de motor.


Spuiter

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik wezen kijken naar een Z4 2.5 van 2008 met 31000 km. Toen de motor nog koud was hoorde je duidelijk een tik in de motor, nadat ik de auto warm gereden had was die helemaal verdwenen. De auto reed wel als een zonnetje.

Is dit iets waar je je zorgen om moet maken?

Gr. Riny

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Klinkt het zoals in dit filmpje? http://www.youtube.com/watch?v=EhLP-RkFGXM

Dan zijn het tikkende klepstoters. Bekende kwaal van het N52 blok. Het N52 blok is het 6 in lijn blok dat na de facelift is geleverd in de Z4. Het gaat om de volgende modellen van de Z4; 2.5i 177PK, 2.5Si 218PK en de 3.0Si 265PK.

Na het warmrijden van de motor kan het tikken tijdelijk verdwijnen, maar waarschijnlijk zal het tikken alleen maar vaker en langduriger terugkomen. Zeker iets om rekening mee te houden bij de aankoop.

Het is een bekend probleem bij BMW. De enige echte fix is het plaatsen van een nieuwe cilinderkop. De cilinderkop is aangepast na november 2008 geloof ik, vanwege deze problemen. Dit is natuurlijk een erg kostbare reparatie.

Service als het vervangen van de olie of klepstoters is geen duurzame oplossing voor dit probleem.

Op dit forum is meer te lezen over dit probleem, of je moet even een uitgebreide reactie van Maurits afwachten.

In ieder geval fijn dat je dit voor de aankoop ontdekt hebt!

Ik geloof overigens niet dat het tikken heel schadelijk is voor het blok.

aangepast door Carbonschwarz
Link naar reactie

Ja dat is flink balen, ik heb er hier inmiddels al wat over gelezen maar is het schadelijk, kan de motor kapot lopen of zo? of blijft het alleen bij getik waar je op den duur getikt van word?

Link naar reactie

Ik zou zeggen vraag het eens bij de dealer.

Ik denk niet dat je op zo'n vraag hier een goed antwoord geeft want dat is zó duur dat niemand dat laat doen.

Ik gok dat je bij de dealer richting de 2500-3000 euro oid (incl btw) kwijt zal zijn. En dan krijg je waarschijnlijk een ruilkop (gereviseerd).

Maar waarom zou je überhaupt dat risico nemen.

Nofi, maar als je geen/weinig verstand van auto's hebt kan je m.i. beter geen auto kopen (althans niet in deze klasse) waar een duidelijk mankement aan zit waarvan niet duidelijk is hoeveel dat kost om te repareren, of dat het enige mankement is, wat de risico's van het mankement zijn en of een reparatie het volledig zal verhelpen. Je bent dan bij voorbaat volledig afhankelijk van anderen.

Bij een sportauto van 6 jaar oud en slechts 31k op de teller die de handel ingaat laten ze zo'n mankement wel repareren als dat rendabel is.

Zo'n auto is m.i. alleen maar interessant voor iemand die zich niet stoort aan dat mankement (en de gok neemt), of iemand die zoiets zelf (of via een goedkoop vriendje) gaat oplossen. Ik denk dat de verkopende partij daar ook op hoopt.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Of ik zo'n risico zou willen lopen probeerde ik hier juist uit te vinden, dat ligt natuurlijk ook aan de kosten van zo'n reparatie.

Motorisch heb ik er idd de ballen verstand van over de rest maak ik me geen zorgen.

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar ik staar me een beetje blind op de km stand b.j en de uitvoering van de auto, die is voor 90% zoals ik hem graag zou willen hebben.

Veel zal ik er ook niet mee rijden ong. 4500 km/p.j het is puur voor de lol.

Bijna alle site's heb ik wel afgezocht en ben er maar 1 meer tegen gekomen die er zo uit zag maar dan wel met meer km, 1 jaar ouder en 4 cil dus de keus is niet zo groot.

Maar goed het is tijd om wakker te worden.

Bedankt voor je reactie.

Link naar reactie
  • Administrator

Zo, waar is die Maurits als je hem nodig hebt. Fijn dat ik tegen wil en dank tot tik-specialist ben benoemd ... :blink:

Ik heb een - je raadt het al - monacoblauwe 2.5si (dus de 218 pk variant, niet de 177 pk waar jij nu naar kijkt) gehad met motorproblemen. Het bemoedigende daaraan is dat dit de enige Nederlandse E85 is die mij bekend is met serieuze motorproblemen met de N52. Er rijden hier op het forum meer mensen rond met een E85 met N52 motor. Een aantal daarvan heeft sowieso nergens last van. Een aantal heeft wel een tik in de motor. Die hoor je inderdaad zoals al geschreven is vooral bij korte ritjes en bij een koude motor extra goed. Geen van die auto's heeft nu echte problemen.

Over mijn ex: toen ik die kocht (2009) was er geen tikje te horen. Na een tijdje wat meer olieverbruik en nog weer wat later een licht tikje. Uiteindelijk zijn bij een ritje in Duitsland problemen ontstaan; bij terugkomst liep de auto op vier cilinders. Daarop is de kop gereviseerd, zijn de kleppen van de probleemcilinders en de kleppenstoters van de probleemcilinders vervangen. Dat kostte toen (2010) ongeveer EUR 1000,- aan arbeidsloon voor het reviseren (bij een BMW specialist) en de daarbij gebruikte onderdelen. Arbeidsloon voor demontage en opbouw van het blok heb ik geen idee van, want dat heb ik niet betaald. Daarna liep de auto weer als een zonnetje en was ook het hogere olieverbruik verdwenen. Ik heb de auto daarna nog zeker 10.000 km gehad en er geen motorproblemen meer mee gehad.

Ik zou nog eens teruglezen wat er hier op het forum allemaal over is geschreven en afhankelijk van hoe goed je Duits is ook eens op www.zroadster.com kijken (kijk bijvoorbeeld hier of hier), of je Engels (hier met in de eerste post ook een link naar het E90 forum waar hierover de nodige pagina's zijn volgeschreven) en dan een risicogebaseerde afweging maken. Ik geloof dat de hoeveelheid ernstige problemen wel meevalt. Ik zou er - zeker als er afspraken over zijn te maken met de verkoper - geen E85 N52 om laten staan. Dat is ook niet gebaseerd op kennis (over lange termijneffecten), maar op gut feeling.

Link naar reactie

Als ik dat topic op z4forum zie, dan zie ik gelijk al een rekening van de dealer van 3400 pond (een slordige 4500 euro), waarbij er ook nog eens korting op de onderdelen is toegepast.

Dat is wel een heel ander bedrag dan 1000 euro.

Link naar reactie
  • Administrator

Helemaal waar. Maar die z4-rijder heeft de dealer zo ver gekregen om o.a. een compleet nieuwe cilinderkop te monteren. Dat is logischerwijs een ander kostenplaatje dan het reviseren van de huidige.

Link naar reactie

Ja wat ik lees van het probleem is dat de beste permanente manier om het te verhelpen is dat er een extra ventiel tussen de olietoevoer en de hydraulische klepstoters komt zodat de klepstoters niet leeg kunnen lopen (dat is de oorzaak van het tikken), en dat dat alleen maar kan met een andere kop. (die dus dat ventiel heeft).

Ik weet niet hoe het probleem ontstaat; wellicht dat de ventielen in de klepstoters zelf iets gaan lekken, want een klepstoter hoort in 1e instantie helemaal niet leeg te lopen (en deze doen dat dus wel en masse).

Maar goed, ik ben niet 100% op de hoogte van het exacte probleem.

Link naar reactie

@Maurits Bedankt voor al dat leesvoer :thumbs_up: op het e90 forum meer dan 100 pagina's pfew

Wat ik ervan begrijp is dat weinig rijden ook niet bevorderlijk is omdat alle olie uit de klepstoters loopt. Als

het probleem er nog niet is zou je haast denken dat het een kwestie van tijd is maar zeker gaat komen.

aangepast door Spuiter
Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Vandaag een 3.0si gereden, met ook een duidelijke tik bij koude motor, maar eenmaal warm niet/nauwelijks meer hoorbaar. Jammer, want verder wel een erg mooi exemplaar.

Als ik alles goed begrijp, is het vooral vervelend, maar niet schadelijk?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.