Ga naar inhoud

E85/86 Z4 : Bandenspanning vraag


Davids Z3

Aanbevolen berichten

Heb al even proberen te zoeken maar vond eerlijk gezegd geen bevredigende antwoorden. Ik rijd nu op 19 inch ( 225/35/19 en 255/30/19) en vroeg mijzelf af wat nu de beste bandenspanning is om aan te houden en wat doet een lagere / hogere bandenspanning pcies met de auto ?

Ik rijd nu met 3.0 bar rondom maar is dit wellicht wat te hoog en is het bijv beter om met een iets lagere spanning te rijden ? Is een hogere/lagere bandenspanning van invloed op het rolgeluid van de banden meer/ minder geluid ?

Veel vragen maar ben benieuwd naar de meningen hier..

aangepast door Davids Z3
Link naar reactie

Volgens mij is 3 bar echt veel te hoog; dat is een spanning die je gebruikt om te driften :lol:

Uit m'n hoofd zijn 2,3 bar voor en 2,5 bar achter de standaarddrukken. Zelf rij ik bij voorkeur met een iets hogere druk (max 0,2 bar hoger) omdat ik de grip dan iets voorspelbaarder vind.

Globaal krijg je met lagere druk iets meer grip, maar dat kan ten koste gaan van (oneven) bandenslijtage en als je heel laag zit ook slechte wegligging (te slappe wangen).

Die 0,2 bar was aan de achterkant ook wel de max omdat ik al heel lichtelijk zag dat bij het einde van de levensduur het middenvlak iets meer was weggesleten dan het profiel aan de zijkant.

Je moet dus op den duur ook naar het slijtagepatroon kijken.

Overigens is het ook zo dat hoe meer 'low profile' (en hoe breder) je band is, des de belangrijker wordt een juiste bandenspanning.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dat weet ik niet precies.

Ik zou eerder zeggen de breedte (bredere banden, iets minder druk).

Maar ik denk dat die verschillen redelijk te verwaarlozen zijn, of je moet van 16" 205 naar 19" 295 gaan :)

Meestal is wat op het label in je deur staat wel een goede richtlijn ;)

Link naar reactie

De aanbevolen bandenspanning staat toch aan de binnenkant van de deur? Ik heb trouwens de banden redelijk "scheef" versleten, maar dat zou komen door de af-fabriek instelling van het camber. (E89)

aangepast door McShine
Link naar reactie

De aanbevolen bandenspanning staat toch aan de binnenkant van de deur?

Dat klopt inderdaad maar aangezien ik 19 inch heb vroeg ik mij af of dat voor de bandenspanning dan ook nog uitmaakt de sticker in de deur gaat namelijk maar tot 18 inch. Wat staat er bij jou op de sticker aangezien jouw Z af fabriek op 19 inch is geleverd ?

aangepast door Davids Z3
Link naar reactie

Kun je niet op internet een auto vinden die standaard 19 '' heeft en daar de voorgeschreven bandenspanning van achterhalen?

Dat werkt wellicht alleen als het gewicht, gewichtsverdeling, laadcapaciteit en aandrijving van die auto hetzelfde is :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hier staat een aardig verhaal over bandendruk; een aardige lap tekst in 't engels, maar als je geen zin hebt om alles door te worstelen, na veel gemier komt men tot de volgende eindconclusies:

1. Neem de waardes op de deursticker als startpunt en ga daar vanuit om met de bandenspanning te experimenteren.

2. Neem de maximaal toegestane bandendruk minus 10% en het blijkt dat veel mensen na enig experimenteren daar op uitkomen.

3. Vraag 10 willekeurige eigenaren van eenzelfde type auto met eenzelfde type band naar hun favoriete bandendruk en je krijgt 10 verschillende antwoorden :sFun_whistle:

4. Experimenteer maar helemaal niet met de bandendruk en volg de waardes in het instructieboekje.

en als dit je allemaal te vaag is: gewoon beginnen te lezen, en wel hier!

Sterkte ! :):)

  • Like 1
Link naar reactie

Schoveltje heeft gelijk, meer zelf de ideale banden spanning bestaat totaal niet.

Alles maakt verschil uit, merk en model van banden , de maten en hoeveel getrokken, ophanging en uitlijning, gewicht in de koffer, verlaagd, hoeveel verlaagt voor tegenover achter, volle benzine tank of lege benzine tank,

temperatuur van buiten/asfalt, gewicht van de wagen en dan eventueel mooi laten verdelen voor trackrijden indien er teveel geld is.

Hoeveel pk/koppel, stugheid van de wagen.

Gloed nieuwe auto's staan lekker strak, mag iets lagere bandenspanning omdat op straat de auto wat grip verliest bij het springen op onze rotte Belgische straten.

Oudere auto's staan wat losser op hun poten, vering wat versleten, anti rol bar wat zwakker, dan heb je minder last van iets hardere banden kwestie grip

Achteraan maakt het minder uit, maar vooraan de et waarde/spacers. Heel belangrijk!!!!

Veel mensen beseffen niet wanneer ze spoorverbreders of foute et nemen het wiel minder rond een as draait en in de plaats meer naar voor en achter kantelt in plaats dan draaien.

Op gesloten omloop is het zelf zo dat ik een goede bandenspanning vind, en een ander met mijn wagen in zelfde omstandigheden toch liever iets aanpast.

Omdat die door een ander rijgedrag bv de voorbanden niet op dezelfde temp. krijgt en nog zoveel factoren ...

at Guidok: 3 bar voor driften word helemaal niet gedaan

Driften hebben we liefst zo veel mogelijk grip en een te hoge spanning geeft enkel een op ijs rijdende reactie. Dus veel te weinig grip.

Ook krijg je daarbij slechte afslijting, banden misvormen met als grote kans bij klapband veel schade aan de vleugels door wegvliegende slierten of volle rijvlakken.

De meeste rijden drift tussen 2.8 en 2.5

Ikzelf rijd vaak 2.2 en vaak lager op nat omdat ik teveel pk heb en niet genoeg grip kan creeeren. "semi slick"

Dus samengevat, zelf uittesten en wat een ander zeg kan tellen voor zijn auto.

Maar is een hoop gezever voor je eigen auto.

En op circuit het juiste opzoeken werkt ook totaal niet omdat er daar veel meer grip is als op straat asfalt.

Dus je druk zal dan te hoog staan als je met dezelfde setting rijd op straat.

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

Toch nog effe iets bij plaatsen.

Bandenspanning controleren is belangrijk.

Die in de boekjes zijn meestal niet slecht.

Maar veeeeel belangerijker dan 0.3 bar meer of minder is wel uitlijning.

Ik zie zo vaak visueel al slechte uitlijning, niet enkel bij verlagen of andere veren.

Maar ook wanneer er andere velgen met serieuze verschillende maten worden gebruikt.

Kpi, schuurstralen en niet enkel toe/open spoor of camber enzo maken het verschil.

Hierdoor gebeuren vele ongelukken zonder het te beseffen dat de fout bij uitlijning ligt.

Link naar reactie

at Guidok: 3 bar voor driften word helemaal niet gedaan

Dat werd mij/ons van te voren aangeraden door de instantie waar ik een driftcursus deed als je met een straatauto kwam met normale straatbanden.

Dus of het met driften zo wordt gedaan of niet weet ik niet; ik weet alleen dat het zo wordt gedaan bij driftcursussen :wink:

(let wel, dat was dus 3 bar op de achterbanden, om minder grip te krijgen. Daarvoor maakten ze de baan ook nat. Ook om minder grip te hebben neem ik aan :wink:)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Voor beginners raden ze dat idd wel aan, maar na 1uurke oefenen kunde best wel zakken hoor.

Echt te veel kans op schade, kun je heel duidelijk zien.

De band begint dan zwaar op te zwellen bij het afslijten.

Soms staat ie dan zelf helemaal bol.

slijtage is dan heel hoog, en vaak veel schade vlak voor of met het ploffen.

Wanneer je hem zacht afslijt, dan heb je meestal enkel een plof.

Geen slierten of lappen.

Wat het water betreft klopt het niet helemaal.

Idd is er dan heel wat minder grip, wat het gemakkelijker maakt een drift te initializeren.

Of als er lange transities zijn ze mooi kunnen te koppelen ook wanneer je geen pk monster hebt.

Maar op water is het enorm moeilijk om een drift onder controle te houden, de kans om bij full lock een spin te creeeren is groter.

Daarom verkiezen ze allen droog te driften.

Waarom word dit dan toch niet gedaan op droog, waar het nochtans beduidend makelijker is.

1: geluid overlast op bijna alle terreinen.

2: asfalt mag niet beschadigt worden, en driftende beginners spinnen vaak.

Bij het spinnen burnen ze vaak dan ook wat. Dit brand soms zwaar in.

Asfalt is op elk circuit heilig!

3: banden slijtage, beginners hebben geen bandemachine en een stock reserve banden en velgen bij

En meestal verhuurd de school ook eigen wagens. Voor hun word dit dat ook heel wat duurder.

Laatste maar mijn favoriet, de snelheid gaat dan ook beduidend omhoog.

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

Maar op water is het enorm moeilijk om een drift onder controle te houden, de kans om bij full lock een spin te creeeren is groter.

Dat was ook mijn beleving die dag :lol: Ik was heel goed in dat spin gedeelte :schater:

Link naar reactie

Dat was op lelystad idd. op die asfaltvlakte in het midden van de kombaan.

De baan was toen heel erg nat. Van de constante hoosbuien....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Persoonlijk stel ik het af op gevoel en niet zoals in de BMW handleiding staat. Hogere druk geeft iets meer stuurprecisie maar als je sportief gaat rijden en de grens van grip benadert dan laten ze voor mijn gevoel sneller in een keer los. Als je met een groot verschil in bandendruk voor en achter gaat rijden (met een hogere druk achter) komt de achterkant veel sneller om en is dit moeilijker controleerbaar. In de regen of op een gladde weg is dat goed merkbaar.

Ik rijd op 17 inch en 4 banden van 225 breed. Mijn bandendruk is altijd tussen de 2.1 en 2.5. Bij 2.1 voelt het in het begin wel zacht hoor en dat is meer voor de echt sportieve rijder die eerst zijn banden op temperatuur/druk rijdt. Voor dagelijks gebruik en normaal rijden zou ik minimaal 2.3 bar voor gebruiken en 2.4 of 2.5 achter. Ik test het vaak in een lange doordraaier of hairpin waarbij je tijd hebt om snelheid op te bouwen in de bocht. Hoeveel druk er in jouw achterbanden met de maat 255 optimaal is durf ik zo niet te zeggen. Dat ligt ook aan jouw rijstijl/voorkeur en de belading etc etc

aangepast door glnk
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.