Ga naar inhoud

Nieuweling met vragen


Bazz0847

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw met de Z3. Wel altijd BMW gereden (320i's van 1990 en 2001, laatste nog in mijn bezit). Recentelijk heb ik een Z3 2.2 iS uit 2001 aangeschaft met 115dkm op de teller en zo'n beetje alles er op en er aan. Heerlijk rij-ijzer (M onderstel) met wat probleempjes. De meeste problemen wist ik van te voren, maar ik ben nu toch wat extra dingen tegen gekomen. Lijstje van belangrijke zaken die ik wist:

- Tik in blok (exact gelijk aan wat je hier hoort https://www.youtube.com/watch?v=MPNj56GIkfI), boven de 1100 RPM is het helemaal weg. Alleen stationair aanwezig.

- VANOS werkt niet (onderdelen zijn onderweg).

- Uitlaatzijde nokkenas sensor defect (nieuwe is onderweg)

- Achter ruitje begint slijtage te vertonen (zit een sterretje in en heel veel krassen). Iemand tips voor polijstmiddel?

- HiFi speaker systeem volledig naar de knoppen (woofer gescheurd, een box rechtsvoor werkt niet)

Wat ik niet wist:

ik kwam er achter dat het koelvloeistof reservoir bijna leeg was na aanschaf. Snel bijgevuld en ontlucht, hopelijk niets geks aan de hand. Er zit geen smurrie in de olie, daar had ik wel naar gekeken. Ook geen witte rook voor zover ik kan zien. Ik ga het goed in de gaten houden (en ik houd mijn hart vast).

Al met al voor een nette prijs kunnen aanschaffen en de wagen rijdt en schakelt verder uitstekend en ziet er nog bijna als nieuw uit. Ik ga er vanuit dat ik alle problemen op kan lossen, maar daar heb ik voor twee dingen een beetje hulp bij nodig, namelijk voor het speakersysteem en de tik in het blok. Zou iemand mij hierbij willen helpen/van informatie willen voorzien?

- Wat betreft het speaker systeem: ik heb het HiFi systeem met woofer tussen de stoelen. Mijn vragen zijn:

Hoe krijg ik deze woofer los om te vervangen? Ik heb moeite met het "deksel", wat ik voor losgeklikt krijg, maar ik weet niet hoe hij van achteren los gaat.