Ga naar inhoud

Nieuweling met vragen


Bazz0847

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw met de Z3. Wel altijd BMW gereden (320i's van 1990 en 2001, laatste nog in mijn bezit). Recentelijk heb ik een Z3 2.2 iS uit 2001 aangeschaft met 115dkm op de teller en zo'n beetje alles er op en er aan. Heerlijk rij-ijzer (M onderstel) met wat probleempjes. De meeste problemen wist ik van te voren, maar ik ben nu toch wat extra dingen tegen gekomen. Lijstje van belangrijke zaken die ik wist:

- Tik in blok (exact gelijk aan wat je hier hoort https://www.youtube.com/watch?v=MPNj56GIkfI), boven de 1100 RPM is het helemaal weg. Alleen stationair aanwezig.

- VANOS werkt niet (onderdelen zijn onderweg).

- Uitlaatzijde nokkenas sensor defect (nieuwe is onderweg)

- Achter ruitje begint slijtage te vertonen (zit een sterretje in en heel veel krassen). Iemand tips voor polijstmiddel?

- HiFi speaker systeem volledig naar de knoppen (woofer gescheurd, een box rechtsvoor werkt niet)

Wat ik niet wist:

ik kwam er achter dat het koelvloeistof reservoir bijna leeg was na aanschaf. Snel bijgevuld en ontlucht, hopelijk niets geks aan de hand. Er zit geen smurrie in de olie, daar had ik wel naar gekeken. Ook geen witte rook voor zover ik kan zien. Ik ga het goed in de gaten houden (en ik houd mijn hart vast).

Al met al voor een nette prijs kunnen aanschaffen en de wagen rijdt en schakelt verder uitstekend en ziet er nog bijna als nieuw uit. Ik ga er vanuit dat ik alle problemen op kan lossen, maar daar heb ik voor twee dingen een beetje hulp bij nodig, namelijk voor het speakersysteem en de tik in het blok. Zou iemand mij hierbij willen helpen/van informatie willen voorzien?

- Wat betreft het speaker systeem: ik heb het HiFi systeem met woofer tussen de stoelen. Mijn vragen zijn:

Hoe krijg ik deze woofer los om te vervangen? Ik heb moeite met het "deksel", wat ik voor losgeklikt krijg, maar ik weet niet hoe hij van achteren los gaat.

Kan ik de radio/CD (type CD43) vervangen met aftermarket? Er zit ergens een aparte versterker ingebouwd heb ik begrepen, moet ik daarvoor speciale dingen doen? Welke kabels/converters nodig?

- Wat betreft de tik in het blok: wat kan dit zijn en kan het kwaad? Het komt een beetje van voren uit het blok lijkt het.

Heel erg bedankt voor de hulp alvast. Ik ga de wagen weer in nieuwstaat brengen en deze zomer heerlijk genieten van deze droomauto! :-)

Overigens, mijn tip van de dag: gebruik NIET de Interieurreiniger voor leder, stof en vinyl (spuitbus) van de ACTION om de cameleon lederen stoelen te reinigen. Het materiaal wordt aangetast en ik moet daardoor de stoelen vervangen, hij ziet er niet meer uit! (Damn wat baal ik verschrikkelijk daarvan!)

aangepast door Bazz0847
Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben niet zo technisch en zo'n tik weet ik ook niet. Ik weet niet waar je woont maar voor dit soort gevallen hebben we Roodkapje in Reeuwijk, DE expert op z3 gebied. Zoek maar even naar www.avvr.nl. Ook hier aanwezig onder momber naam Roodkapje.

Verder wens ik je veel knutsel plezier en vele kilometers met je nieuwe aanwinst enne foto's vinden we hier allemaal errug leuk.

Link naar reactie

Tsja, ik ken forum genoten die uit het oosten en ver uit het zuiden en noorden komen en de koffie is altijd goed en ook op zaterdag open, dusssss

Sterkte in ieder geval......

Link naar reactie
  • Administrator

Tsja, welkom en vervelend. Ik zou toch gewoon eens naar Reeuwijk tuffen. Ik doe dat zelf ook altijd vanuit Amsterdam. De mensen met echt verstand van Z3's / Z4's zijn nou eenmaal vrij dun gezaaid in Nederland. Bovendien kom je bij Ruud altijd mede enthousiastelingen tegen. Zie het daarom maar meer als een soort clubhuis waar je dan ook de luxe hebt dat je auto ondertussen weer in orde wordt gemaakt .... :lol:

Link naar reactie

Hij lijkt wel een legende op Z gebied als ik dat hier zo lees, haha. Wellicht dat ik er over 2 weken eens naartoe tuf als ik het zelf niet opgelost krijg. Iemand nog tips wat betreft loskrijgen van de woofer tussen de stoelen? Ik krijg dat bovenste kapje niet los. Daarnaast de vraag wat ik allemaal nodig heb en moet doen om er een aftermarket radio in te zetten. Ik kan daar idioot weinig over vinden (dat is met de sedans toch eenvoudiger...).

Link naar reactie

Overigens, mijn tip van de dag: gebruik NIET de Interieurreiniger voor leder, stof en vinyl (spuitbus) van de ACTION om de cameleon lederen stoelen te reinigen. Het materiaal wordt aangetast en ik moet daardoor de stoelen vervangen, hij ziet er niet meer uit! (Damn wat baal ik verschrikkelijk daarvan!)

De toplaag van Chameleon leder heeft inderdaad de neiging te reageren op warmte (bij warm weer zal je shirt aan je stoel gaan kleven en de nodige pluisjes achter laten) en op agressieve middelen (bijvoorbeeld lijm). Er is vermoedelijk een bepaalde coating op

het leer gebruikt om de specifieke nerf er in te krijgen.

Maar heb je in een keer de hele stoel ingespoten? Ik heb namelijk nog de bekleding van een deel van het rugdeel liggen in

Chameleon zwart. Dus als er alleen een deel is aangetast zou je dat kunnen gebruiken om het door een bekledingsbedrijf te laten

vervangen.

Link naar reactie

Helaas heb ik de hele stoel ingespoten. Ik heb de Action aansprakelijk gesteld (want geen waarschuwingen of wat dan ook op de bus) en wacht even op hun antwoord :-)

Mocht ik er met de overige zaken niet uit komen dan krijgt Roodkapje zeker bezoek ;-) De subwoofer is inmiddels gelukt!

Link naar reactie

Dat is inderdaad wat ik voortaan ga doen. Die reinigers vertrouw ik niet meer!

Afgelopen weekend zo'n 400 km gemaakt met de Z, heerlijke en leuke machine! De motor loopt goed en ik ben geen gekke dingen tegen gekomen. Nu even de VANOS repareren en die tik verhelpen (hopelijk is dat de VANOS/losse bougie). Al het andere is reeds gedaan!

aangepast door Bazz0847
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heeft iemand misschien nog tips voor de tik in het blok? Ik kom er niet uit en ik zou het graag zelf oplossen. De tik klinkt anders dan een klepstoter, het is meer een "tok-tok-tok-tok" geluid en verdwijnt met wat meer toeren (+-1500). Het is heel goed hoorbaar als je langs de auto staat (ook met motorkap dicht), maar binnen in de auto valt het niet op. Bij een koude motor lijken er meer ratel/metaalachtige bijgeluiden te zijn als je onder in de toeren de motor belast en de tik is dan ook nog wat harder. Airco aan/uit maakt niet uit, tegenhouden visco fan maakt ook niet uit. Geluid lijkt van onder het blok te komen. Er zijn geen rare geluiden als je een peut gas geeft. Oliedop loshalen geeft ook geen verschil. De DISA klep is in orde (getest).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.