Ga naar inhoud

Z3 2.8 thermostaat


Z3-fan

Aanbevolen berichten

  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...

Ja, da's wel zo makkelijk.

 

Vervang met de thermostaat - zoals hier al eerder gezegd - óók de pakking. Vóór je de boel uit elkaar haalt: bekijk ook de kunststof thermostaatbehuizing kritisch.

Deze kunnen haarscheurtjes ontwikkelen waardoor ze gaan lekken. Voor een paar tientjes heb je een aluminium 'upgrade', dan hoef je je daar geen zorgen meer om te maken!

 

21057863182_b9325d1578_z.jpg

Heb niet beter dan een korrelige telefoonfoto: aluminium behuizing.

 

De handleiding: maak de onderste radiatorslang los om koelvloeistof af te tappen. Zorg voor een grote emmer of aanverwant om de koelvloeistof op te vangen. Maak de slang meteen weer vast, je hoeft verder niet meer onder de auto te zijn.

 

De viscofan (de metalen 'koppeling' plus plastic schoepenrad) krijg je los met een dunne steeksleutel 32.  NB: het is linkse draad, dus je moet 'm tegen de normale richting in losmaken. Het kan goed zijn dat de moer een tikkie nodig heeft om in beweging te komen. Je kan de poelie blokkeren met een stevige schroevendraaier of zo, dan kan je meer kracht zetten om de moer los te krijgen!

Draai de viscofan helemaal los, met een beetje wiebelen kan je 'm nu uit de plastic behuizing halen. 

 

Daarna kan je de ventilatorbehuizing losmaken. Zo uit 't hoofd zijn dat de plastic pinnetjes waarmee-ie aan de radiator vastzit, en door een van de bovenste slangen los te maken (geen probleem als je eerder al de vloeistof hebt afgetapt) kan je de behuizing omhoog halen en terzijde leggen richting bestuurderskant van de auto. Daarmee heb je de extra ruimte tussen radiator en motorblok om goed bij de thermostaat te kunnen. 

Tot slot: slangklemmen van de in- en uitgaande slang op het thermostaathuis losmaken, moertjes van de thermostaatbehuizing loshalen en de thermostaatbehuizing naar voren trekken. Nu kan je de thermostaat eruit halen. Let even op met het plastic beugeltje dat er langs loopt, dat is de kabelgoot van je krukassensor.

 

Als je de boel weer in elkaar hebt: kan je het systeem via de expansietank vullen met koelvloeistof. Dop van de expansietank er nog eventjes aflaten, ontluchtingsschroef op de radiatorbehuizing openzetten en de motor starten. met iets verhoogd toerental (bouwt net wat meer druk dan stationair). Laat de motor draaien met kachel op de hoogste stand, check door voorzichtig (want warm!) in de koelslangen te knijpen of de thermostaat open is systeem ontluchten en eventueel nog wat bijvullen.

NB: onlucht grondig, het koelsysteem is héél gevoelig voor luchtbellen, wat zich uit in een te hoge koelvloestoftemperatuur.

Geen leuke verrassing om de temperatuurmeter op je dashboard gestaag richting 'rood' te kruipen...

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.