Ga naar inhoud

INPA Misfire video


dof250

Aanbevolen berichten

Liefhebbers!

Nog altijd zit ik met mijn misfire probleem. Ik heb INPA erbij gepakt en daar zie ik hele rare/interessante dingen... Kunnen jullie me helpen het mysterie op te lossen?

Onderstaand een YouTube link naar de video waarin mijn probleem te zien is. In de video leg ik met tekst ook uit wat er gebeurd.

Onderstaande oplossing zijn al geprobeerd en toegepast, maar nog altijd blijft het probleem...

  • 6x nieuwe bobines
  • 6x nieuwe bougies
  • nieuwe luchtfilter
  • VANOS revisie
  • DISA vervangen
  • olie+oliefilter wissel

Wat kan het nog zijn?! Brandstof injector?

Het probleem doet zich alleen voor met koude motor, nadat hij is opgewarmd heb ik nergens last meer van en daalt ook de INPA waarde tot 0.

Het probleem is enkel en alleen op cilinder 2.

http://youtu.be/WmLNh_hfYdI

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Of een tank Shell Vpower 100 er tegen aan gooien.

Het schijnt het zelfde te doen dan die brandstof toevoegingen als Forte etc.

Zelf heb ik een keer Forte gebruikt. Het lijkt dat de motor wat mooier en zuiniger loopt.

aangepast door Jojo
Link naar reactie

Het kan misschien ook een gebroken klepveer zijn?

(en dat de hydraulische klepstoter daarvoor compenseert maar dat de klep dus nauwelijks opengaat (kan dat?))

Het is me ook niet helemaal duidelijk wat inpa in dat scherm meet. Is dat sensordata van de klopsensoren oid?

Het kan ook een probleem met je kabelboom zijn oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Forte heb ik er net doorheen. Dit heeft geen enkele invloed gehad. V-Power rij ik dagelijks op. (geen 100, maar de in holland verkrijgbare)

Het gekke is.. Zodra de motor op temperatuur is zakt de waarde naar 0 en heb ik helemaal geen enkel probleem meer.

Is kabelboom en gebroken klepveer dan niet uitgesloten?

Link naar reactie

oh alleen bij koude motor? (had ik ff overheen gelezen).

Dan is dat idd uitgesloten.

Dat is dan wel een heel raar probleem. Wat Roodkapje zegt zou idd alleen bij koude motor kunnen voorkomen, maar een motor met weinig kilometers die goed onderhouden wordt (neem ik aan) en regelmatig een oliebeurtje krijgt is dat denk ik niet veel voorkomend.

Als je zeker weet dat het niet je ontstekingsspoel en bougie is, dan zijn de lambdasensoren de enige sensoren die iets met de motortemperatuur doen. Maar het grappige is dat die juist bij een koude motor gebypassed worden (cpu in open loop, dus vaste mapping). Dan zou het aan de motortuning van je ecu kunnen liggen, maar dat is heel ver gezocht want dan zou elke z4 hier last van moeten hebben aangezien die tuning natuurlijk altijd hetzelfde is.

Heb je het probleem altijd, of alleen als het buiten bijv heel koud is? Dan zou het aan de lmm kunnen liggen; daar zit een temperatuursensor in die de buitenlucht(inlaat)temperatuur meet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nou het gekke is wat je ook ziet in de video, zodra ik net start valt het mee. Zodra de lambdasensoren mee gaan doen loopt het omhoog. Zou het een sensor kunnen zijn? Het gekke vind ik dan weer dat het enkel en alleen de 2e cilinder is.

Ik heb het probleem alleen als het koud is.. Hoe kouder hoe meer het probleem is. Bij 12 graden is het probleem er ook, maar bij 0 graden is het erger.

Het probleem was er al voor de tuning dus dat kan het ook niet zijn...

Link naar reactie

Even beide lambdasensoren afkoppelen. Dan zie je of het een open loop gerelateerd probleem is of een closed loop gerelateerd probleem (of een heel ander probleem).

Dat zijn dus je pré kat lambda's.

Link naar reactie

Ik heb het nog nooit gedaan maar volgens mij moet het kunnen.

Dat verklaart nog steeds niet waarom je alleen een probleem met cilinder 2 hebt, maar dat is het enige sensorsysteem wat temperatuur gereguleerd is.

Het is dus allicht te proberen; met koude motor. (als er een foutcode optreedt kan je die zo wissen met inpa).

Maar goed, er kan dus nog steeds iets mechanisch fout zijn, met je kleppen of cilinder. Maar meestal hoor je dan wel wat mechanische geluiden.

Je zou ook nog de injectorrail los kunnen maken en injector 2 met 3 kunnen verwisselen om te zien of het probleem naar de andere cilinder verschuift. Misschien werkt je injector niet goed en draait hij veel te arm waardoor het mengsel niet op de juiste tijd verbrandt (al zou de lambdasensor dat moeten oppakken maar wellicht ziet hij dat minder goed bij 1 cilinder)

Je zou zelfs de compressie van de cilinders kunnen meten.

Je zal er toch iets aan moeten doen om eventuele schade aan de motor te voorkomen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb even navraag gedaan bij iemand die het zou kunnen weten.

Hij heeft het filmpje gezien en zegt het volgende..

Dan denk ik valse lucht..

Via de carter ventilatie....

Onder het inlaatspruitstuk hangt n kunststof afscheider met wat slangen, daar zal hij wel lekken

Net achter het oliefilter huis.

Laat m maar es stationair draaien en dan haal je de olievuldop los. Hij moet hier iets aan zuigen en op reageren...

Als hij dan opeens een vreemd geluid maakt dan is hij zeker kapot......

En let op over het inlaatspruitstuk loopt ook nog n slang die kan gaan lekken... Die hoort ook bij de carterventilatie....

Het lek is namelijk niet zo groot... Meestal heeft dan maar 1 of 2 cilinders daar last van....

Mogelijk heb je hier iets aan.

Het effect van de kou naar warm, dacht hij....

Koud zal hij daar meer last van hebben, ook omdat erdan extra lucht ingepompt word om de katalysator op themperatuur te krijgen

Maar warm moet je dat ook merken.....maar te zal dan wel minder opvallen omdat de lambda sondes dat proberen bij te regelen... En koud doen de lambda sondes nog niet mee.....

Succes

aangepast door Jojo
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Tijdje terug een zelfde verhaal gelezen op een ander forum, ging om de m54 3.0. Exact zelfde probleem omschrijving, had ook alles al gedaan zoals bovenstaand (vanos, bobines, bougies, sensorenetc etc). Iemand kwam met de tip dat het de hydraulische klepstoters konden zijn, hij was ook door schade en schande wijs geworden, motoflush hielp helaas niet maar vervangen van alle hydraulische klepstoters was de oplossing.

Wie weet geldt hier hetzelfde.....

Link naar reactie

Klepstoters kan je denk ik wel uit elkaar halen en schoonmaken :)

Scheelt je toch € 720,-- aan onderdelen.

Ik heb er wel aan gedacht om dat te doen toen in andere nokkenassen installeerde, maar ja, mijn motor liep al prima en had vrijwel geen aangekoekt olieresidu in de kop.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nu lijkt mij de carterventilatie niet zo'n plausibele verklaring maar goed.

Valse lucht geeft andere codes lijkt me.

Als het nog kouder wordt en het probleem weer voordoet zou ik iig eerst even de injector omwisselen (ook al gaan die niet zo vaak stuk), om iig die oorzaak uit te sluiten.

Dat is waarschijnlijk de makkelijkste van de testen die je kan doen en in ieder geval de goedkoopste.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.