Ga naar inhoud

Raad nodig voor mijn Z3

JGA

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

He,

Volgende stappen zou ik nog willen doen aan de wagen, graag jullie professionele info hiervoor.

1 – Velgen, ik ben er nog niet uit of ik dit wel zou doen, momenteel staan er z4 16” 225 velgen op.

Ik vrees dat met een breedset bv 18inch 225 voor en 255 achter, te veel spoorvorming ga hebben of ben ik verkeert, plus is dit niet te gevaarlijk

op natte wegdek. Wie kan mij overtuigen.

2 - Eventueel een veerpootbrug, kan dit het stuur gedrag in de bochten verbeteren en is dit aan te raden?

Wat zijn de plus puntten?

3 - Zetels in het leder laten bekleden (kostprijs voor de 2 zetels en 2 deurpanelen = 600€)

Groetjes

José

Geplaatst:

José,

Is in plaats van opnieuw bekleden, zoeken naar een mooie set M-stoelen niet een betere optie? Wat ik hoor is dat een heel groot verschil in zitcomfort.

• Administrator
Geplaatst:

Ten aanzien van je eerste en je tweede vraag zul je hier de nodige info vinden. Ten aanzien van je tweede vraag ook hier.

Ten aanzien van je eerste vraag zijn de meningen sterk verdeeld. Er zijn hier mensen die vinden dat 17 inch de absolute max is op een Z3, maar ook mensen die met een gerust hart op 19 inch rondrijden op hun Z3. Qua gevoeligheid voor spoorvorming denk ik dat je onderstel (dus draagarm(rubbers), schokdemper, etc.) zeker zo belangrijk is als je bandenkeuze.

225/245 zou je in ieder geval niet voor problemen moeten plaatsen; dat is de standaard bandenmaat voor een 17 inch Z3 breedset.

Geplaatst:

Ik heb er een veerpootbrug op gezet en ben er tevreden over, wegligging verbeter er zeker door

Echter, vervang je de schokbrekers en veren ook voon een nieuwe (kw) set, dat helpt ook

Ik heb voor mijn auto M stoelen en bekleding van de deur van een qp gekocht, zit ook heerlijk!

Geplaatst:

225/245 zou je in ieder geval niet voor problemen moeten plaatsen; dat is de standaard bandenmaat voor een 17 inch Z3 breedset.

Er is officieel geen breedset voor een 1.9 - wel voor de 2.8. Volgens het boekje is er geen 245 brede band mogelijk - hoewel het in de praktijk misschien wel kan (en daar zal José vermoedelijk ook meer naar op zoek zijn dan wat wel en niet mag). Of het nog wettelijke problemen geeft weet ik ook niet - ze zijn daar in België wel strikter dan in NL.

Geplaatst: (aangepast)

Het is niet verboden , maar je moet met " stukken " werken die een in België geldig validatieverslag hebben.

Enkel ( bij mijn weten ) spoorverbreders zijn verboden. Ik had op mijn Z3 een breedset en heb geen problemen gehad op de jaarlijkse keuring.

Bij plaatsen van bvb een kwset moet je je wagen één maal laten keuren. Eénmaal je die keuring hebt , moet je je wagen gewoon jaarlijks laten keuren en "de éénmalige keuring" voorleggen tijdens die keuring.

aangepast door bojan
  • Administrator
Geplaatst:

... voor een 1.9 - wel voor de 2.8....

Je hebt gelijk Bart, ik was even uit het oog verloren dat het hier om een 1.9 gaat.

Geplaatst:

He,

Dus als ik het goed begrepen heb dan heeft zo'n veerpootbrug toch een positieve effect op het stuurgedrag van de wagen.

Ik heb ook gelezen dat de Wiechers veerpootbrug voor een Z3 1.9L bouwjaar 1998 zou passen zonder probleem.

Voor de velgen zou ik dan best voor een 17 inch Z3 breedset gaan met als bandenmaat 225 voor en 245 achter.

De kwset zou ik niet doen.

Ik ga de bestaande zetels opnieuw bekleden (600€ + deurpanelen), voor 600€ kan je toch geen M zetels kopen en die opnieuw laten bekleden he.

Mvg,

José

Geplaatst:

Maar als je M zetels koopt, moeten ze dan per se opnieuw bekleed worden?wil je een speciale bekleding? Roy heeft een set (inclusief deurpanelen) gekocht die in een uitstekende staat zijn.

Geplaatst:

Neen, ze moeten niet special bekleed worden hoor.

Maar ik denk niet dat je voor 600€ M zetels in goede staat ga vinden toch?

José

Geplaatst:

Met wat geduld moet dat wel kunnen lukken, ook afhankelijk welke kleurstelling je zoekt.

Geplaatst:

lijkt verdacht veel op die van mij hahahah ;-)

Mooi prijsje ook, afhankelijk wat je aan verzending af dient te dragen

Ik heb mijn Z stoelen van de Nederlandse marktplaats gevist, inclusief deurbekleding

• Like 1
Geplaatst:

Nooit geweten dat 245 achter op een smallbody mogelijk was. Garage heeft me destijds wijsgemaakt dat alles breder dan 225 ging aanlopen. Ben benieuwd.

Geplaatst:

@TJ Tom

RUUD heeft een set Interactions staan (breedset 225 voor en 255 achter 18" geloof ik ) volgens hem zou dit zelfs geen probleem zijn.

José

• Administrator
Geplaatst:

Kun je meteen de matchende set winterbandjes in 17 inch rondom 225 breed aanschaffen die ook nog bij Ruud staat ;-)

Geplaatst: (aangepast)

[quote
Is het moeilijk om dit zelf te plaatsen en is die van jou ook een 1.9 l van 1998.
groetjes
José

aangepast door rscl
Geplaatst:

Ok bedankt, maar ik had ergens gelezen dat het op een 1.9 iets anders was, klopt dat.

Groetjes

José

Geplaatst:

Het stelt echt niks voor.

Als je er voor zorgt dat de stang in het midden niet op het blok rust (anders hoor je straks het rammelen) en je draait de moeren goed vast, dan kun je er gelijk van genieten!

• 1 maand later...
Geplaatst:

Houd er wel rekening mee dat je na het monteren van een veerpootbrug bij een aanrijdijng meteen 2 kanten krom hebt (alles is nu met elkaar verbonden), en heel veel beter wordt het rijgedrag er niet van.

Geplaatst:

Met dat laatste, dat het rijgedrag niet beter wordt, ben ik het absoluut niet eens. Ik vond het op de roadster een wereld van verschil. Was van tevoren erg sceptisch maar het was 1 van de beste upgrades die ik aan de roadster heb gedaan. Ik vraag me zelfs af of hij niet is aan te raden voor een coupė.

Geplaatst:

Ik heb hem in mijn coupe en het is echt ee giga verbetering, rustiger, minder last van spoorvorming en echt een van de betere upgrades, dus ook voor een coupe die behoorlijk wat minder torsie kent dan een roadster.... Altijd doen dus !!!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen