Ga naar inhoud

Nieuwe accu: adapterplaten met verschillende maten, maar welke?


GuidoK

Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe accu nodig. De huidige accu die ik heb is nog steeds de originele fabrieksaccu (nu dus bijna 10 jaar oud). Dat is een 80Ah model (zo'n grote).

Ik heb in de ETK gezien dat er adapterplaatjes bestaan voor 70ah en 50/55ah.

http://bmwfans.info/parts-catalog/E85/Europe/Z4_3.0i-M54/L-N/apr2004/browse/vehicle_electrical_system/battery_holder_and_mounting_parts/

(nummertje 3)

Ik wil naar een kleinere (agm) accu, want die zijn lichter. Maar wat mij niet duidelijk is: welke buitenmaat moet een eventuele 70ah of 55ah accu krijgen?

Is dat altijd dezelfde maat?

Ik heb hier wel een 70ah accu uit een andere auto staan, maar die gaat sowieso niet passen aangezien die 1cm lager is (en dus niet goed vastgeklemd gaat worden.

Heeft iemand hier ooit over nagedacht hoe eea in elkaar steekt?

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik denk het niet, de meesten zullen gewoon hetzelfde type er weer in plaatsen of laten plaatsen.

En zeker niet denken aan het feit of de accu lichter of zwaarder is.

Of begrijp ik de strekking van je vraag nu niet?

Link naar reactie

Dat is wel de strekking ja.

Ik heb wel gezien/gelezen dat een aantal hier met een 70ah model rondrijden. (af fabriek? of later gemonteerd?)

Het verschil tussen een 70ah model en 80ah model is toch al bijna 6kg.

Lijkt niet veel maar probeer dat maar eens met andere zaken te besparen.

Voor het starten van een 6 cilinder heb je niet zo heel veel stroom nodig. Het is meer het stroomverbruik als je een tijdje zonder draaiende motor naar de radio luistert en de sluipverbruikers, maar modernere accu's zouden beter tegen diepere ontlading kunnen. Vandaar dat ik dus wellicht wel een 55ah aandurf (daar ben ik nog niet over uit)

Link naar reactie

Guido met al dat vermogen in jouw auto is 6 kg toch echt te verwaarlozen!

Het gaat niet om de acceleratie maar om de wendbaarheid. Dat gewicht zit ook nog eens achter de achteras (dus dat gedraagt zich een beetje als een slinger in de bochten)

En de lithium accu van een Z4 M?

Lithium accu in een z4m?!?

Ik weet dat er nu lithium accus op de markt komen (voor motorsport doeleinden, extreem duur. Porsche heeft er eentje voor 3 mille(!) alleen voor zomergebruik), maar een z4m heeft volgens mij een normale accu. Ik wil het nog wel enigzins standaard houden. Ook betreffende de aansluiting van accupolen etc.

Ik wil het ook makkelijk uitwisselbaar/verkrijgbaar houden als ik op korte termijn een andere accu nodig heb. Die dingen gaan altijd kapot als het niet uitkomt.

Ik vermoed trouwens dat die maten behoorlijk standaard zijn. Alleen de hoogte varieert wel eens van wat ik nu gezien heb.

Link naar reactie

Ja maar de vraag was dus of dat gaat passen. Met andere woorden: wat worden de afmetingen na het inpassen van zo'n klem.

Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik een accu bestel die niet past in het originele montagesysteem.

Optima accus heb ik uiteraard wel naar gekeken want dat zijn hele goede accus. De hoogte van die accu's wijkt echter volgens mij af van de hoogte van de accu die er nu in zit. Bij optima accu's is ook niet helemaal duidelijk wat de hoogte van de accu zelf is. (dit ivm met de klem die eroverheen valt). Ook lijkt het op het plaatje vaak alsof er geen klemrand aan de onderkant zit op de korte kant. Daar wordt in de accubak de bodem van de akku geklemd (itt veel andere wagens, waar de klem op de lange kant wordt gezet).

Vooral dat laatste is natuurlijk een groot probleem.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ey guido,alles past .

hoe hebben we het nou met je ,ben je nou wel of niet een van de beste knutselaars op het forum??

als je een accu kiest die totaal andere maten heeft pas je gewoon de boel wat aan toch?

desnoods kan de accu ook vastgezet worden met een spanbandje,als ie maar vast zit.

en de poolklemmen kunnen er ook af zodat de kabel verlengd kan worden of zo.

persoonlijk zou ik gewoon de beste en goed passende accu willen hebben (en heb die genomen)omdat ik zeker niet in DE bij vrieskou een dooie accu wil hebben :lol:

ik denk wel dat wanneer je een kleinere/lichtere accu wilt je heel goed naar de koudstart capaciteit moet kijken dat met de radio aan stilstaan zie ik niet als criteria,wel het startvermogen.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Weet zo even niet waar te posten dus maar even hier. Tot mijn verbazing wilde mijn Z4 (3.0Si) vanavond niet meer starten, het lijkt erop dat de accu het van het ene op het andere moment begeven heeft. De Z heeft nog de originele BMW accu (12v,70ah). Heb hier weinig tot geen verstand van dus kan wel beetje hulp gebruiken. Welke accu kan ik nu het beste kopen, hoeft natuurlijk geen originele bmw accu meer te zijn. Is het vervolgens gewoon een kwestie van de accupolen loskoppelen en de nieuwe aansluiten of komt er meer bij kijken?

aangepast door Davids Z3
Link naar reactie

vartaaaaa

oude los en weghalen,nieuwe plaatsen en aansluiten.

als je wilt kan ik een varta regelen voor je ik krijg korting bij www.hefra.nl!

word wel op zijn vroegst maandag natuurlijk.

deze is beste

http://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=574012068

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Als je bij sander eentje regelt zal je ongetwijfeld eentje krijgen die past.

Als je er zelf eentje regelt, dan zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:

1. de afmetingen moeten kloppen: per adapterplaat heb je een verschillende afmeting, maar de hoogte van de accu moet ook goed zijn anders klemt de beugel die eroverheen loopt 'm niet goed vast. In mijn voorstel/modificatietopic heb ik daar wat over geschreven:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/10173-neu-frisch-aus-der-heimat/page-26#entry333605

De hoogte van de accu (niet de poolhoogte, maar de hoogte van de accu zelf) moet 190mm zijn

2. je moet letten op de + en - pool orientatie. Er bestaan ook genormeerde afmetingsmaten waarbij de + en - omgedraaid zitten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Thanks sander en guido, morgen maar even langs de brezan aangezien die varte verkopen. Kan helaas niet wachten tot maandag aangezien ik morgen de auto toch wel weer nodig heb. Met de link en het plaatje moet het vast goedkomen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.