Ga naar inhoud

E85 Z4 Hokt en schokt bij optrekken in laag RPM


Janb

Aanbevolen berichten

Hallo mede bmw fanaten,

Ik heb afgelopen maand al flink wat afgezien met de Z4; hetzij xenon lamp vervangen, koelsysteem lek en nu sinds een week begint de motor flink te hokken en stoten bij het optrekken in lage toeren. Vooral wanneer ik eigenlijk in een te hoge versnelling rijd begint hij flink te protesteren. Heb ook het idee dat het met een koude motor erger is dan met een warm gelopen motor?

Nu heb ik al wat zitten googlen en kom de meest uiteenlopende mogelijke oplossing tegen van VANOS seals vervangen tot een simpele bobine.. Iemand ervaring met dit euvel of iemand die me de juiste richting in kan helpen?

Ik heb geen motorstoring lampje of iets dergelijks branden dus geen idee waar te zoeken.

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...

Heb de z4 uit laten lezen maar geen foutmeldingen ook niet in het geheugen. Op aanraden van de garagist heb ik de z vandaag binnen gezet en krijgt hij verse filters en nieuwe bougies. Kan ik gelijk de rest ook repareren en kijken we oké het komende week loopt met het hokken..

Link naar reactie

Vanavond weer wat stappen verder gekomen met de Zzz..

Grote beurt is klaar wat een drama om alleen die multiriem om te steken van de dynamo..

1483177_333013253505801_1572385479_n.jpg

Verder de narigheid van de Xenon die niet werkt gevonden denk ik.... zie foto's hieronder. In menig zwembad gaat nog minder water dan ik aantrof in de ballast van de lamp..

1451458_333013416839118_1676565707_n.jpg

Morgen gaat de nieuwe ballast erop en gaan we gelijk een test rondje rijden om te kijken hoe het met het hokken en stoten gaat verlopen :)

Link naar reactie

Verder de narigheid van de Xenon die niet werkt gevonden denk ik.... zie foto's hieronder. In menig zwembad gaat nog minder water dan ik aantrof in de ballast van de lamp..

Morgen gaat de nieuwe ballast erop en gaan we gelijk een test rondje rijden om te kijken hoe het met het hokken en stoten gaat verlopen :)

Hoe krijg je dat voor mekaar joh?!? :blink:

Op zich als ik die ene foto van je z4 zie (met de multiriem) ziet ie er vanaf de onderkant op die foto namelijk best netjes uit!

Multiriem vervangen valt toch wel mee? Evt ventilator er even uit voor wat meer bereikbaarheid.

qua storing... wie weet als je ballast er zo uitziet......

Heb je je ecu bakje wel eens open gemaakt?

1 van de bobines acht ik niet zo heel snel, want meestal geeft dat idd een storing, en komt die storing ook herhaaldelijk terug.

Misschien is het wel je pingelsensor. Ik weet dat daar ook codes voor bestaan, maar wellicht lichten die niet altijd op. Ik weet ook dat de bekabeling van een pingelsensor volgens mij ook heel gevoelig is. Misschien ook wel een vochtprobleempje oid.

Lastig zo zonder codes :)

edit:

Als ik je post zo lees van dat dak zou ik heel goed je auto elektrisch nalopen. Dus stekkerverbindingen, ecu's en modules, bedrading etc etc, op waterschade/indringing etc. Want een combinatie van die storingen met zo'n raar verloop en dan dat water in die xenon module... Dat kan allemaal geen toeval zijn. Heb je de motorruimte ooit met een hogedrukspuit of tuinslang schoongemaakt? (niet dat dat gelijk kwaad kan, mits met bepaald beleid)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

van die fan weghalen was ik op de hoogte. op de geposte foto zie je ook geen fan zitten namelijk ik kreeg alleen geen verlengstuk op die span poulie dus heb een torx dop genomen en met een waterpomp tang de spanner vrij getrokken alleen omdat mijn waterpomptang verrot is schoot hij terug als ik 1 hand weghaald van de tang om de riem over de poulie te zetten.. maar het is gelukt en daar gaat het om :clapping:

Vanavond nieuwe ballast gemonteerd en xenon gaat weer aan! gelijk maar de winterbanden eronder gezet en een stukje gereden want was natuurlijk benieuwd hoe de motor zich gedraagd en het hokken is weer over voor nu.. :) hopen dat dat zo blijft natuurlijk.

Wat betreft dat water in mijn ballast kast is vrij simpel guido; Ik had mijn auto voor APK naar een universele garage gebracht waarbij ik hun attendeerd op een kapot gloeilampje van de stadsverlichting. Ik heb de garagist nog uitgelegd dat het klote is om bij te komen en het beste ff je wiel eraf om goed te zien en erbij te kunnen. Auto savonds weer opgehaald bij de garage lampje keurig vervangen ( denk je op eerste aanzicht ) kom ik thuis valt me op dat er nogal wat vocht ineens in de koplamp unit zit.

Ik dus achter de wielkast kijken is dat luikje half open dus ik dat luikje even helemaal open gemaakt blijkt ook de afdekkap van de unit zelf open te staan.. Nu heeft bmw alle stekkers mooi waterproof gemaakt van buitenafkomend vocht maar met van binnenuit komen vocht hadden ze geen rekening gehouden <_< Is dus het water zo in de lamp geslingerd en via de stekkeraansluiting van de ballast erin gelopen.. drama compleet zie je wel. Ga morgen naar de garage dat ik de komende 3 jaar gratis APK wil xenon kast kostte me 140 euro en APK is 45 :hypocritesmiley:

Link naar reactie
  • Administrator

Nou wiel eraf halen voor een lampje te verwisselen is echt niet nodig, welstand draaien naar de lamp die je niet wilt vervangen.

Dan kapje overal makelijk bij.....hoop dat de garage erin trapt voor je

Link naar reactie

Ik haal zelf ook het wiel er niet af maar de beste man ( ken hem al wat langer en las regelmatig voor hem omdat hij niet kan lassen ) kent heel dat systeem niet dus als hij niet eens fatsoenlijk kan zien wat hij doet dan krijg je dus dit resultaat.. Over die apk zal hij wel geen probleem maken, gebeurd wel meer met gesloten beurs. Desondanks blijft het minder leuk dat het gebeurd natuurlijk

Link naar reactie

Wat een gepruts man door die gast. Nou ja, hij is gewoon alles vergeten terug te monteren. Lampje erin->koffie drinken en ladieda met je goudvisgeheugen aan compleet iets anders beginnen. Zoiets stel ik me voor.

Ik hoop dat alles goed is.

Zo'n ballast/xenonsysteem bevat ook hoogspanning, dus wie weet wat er wel niet kan gebeuren als die hoogspanning vanwege/via het vocht terugslaat op de rest van het systeem (dus langs alle electronicamodules in je auto :blink: ... je moet er niet aan denken).

Link naar reactie

Die zekering doet niets met hoogspanning hoor. Die kijkt alleen naar de stroom, niet de spanning.

Als de bliksem ergens inslaat kan ook al je apparatuur stuk zijn zonder dat er een zekering is geklapt.

Bij een auto is bliksem dan geen/minder een issue (kooi van faraday), maar dat geldt natuurlijk niet voor hoogspanning op een + of can (of wat voor databus dan ook) draad.

Dus alles droogmaken en daarna alles goed testen. Dan weet je het :)

Link naar reactie

Auto heeft een paar dagen goed gedaan maar nu is het zover, auto begint weer te hokken en vlak daarna begint hij echt tekeer te gaan en motor lampje licht op.. Aan de kant gezet en opnieuw gestart, was het weer over. Snel naar huis en morgen uit laten lezen... Positieve is dat er nu in ieder geval IETS uit te lezen valt.

Buiten dat werkt de koplamp regeling en sproeier installatie ook niet meer... En na jouw bericht Guido begin ik toch licht zenuwachtig te worden dat deze zzz op dezelfde manier gaat eindigen als de e46...

Link naar reactie

Wat is er dan met je e46 gebeurt?

Eerst maar eens uitlezen. Wat ik zei is allemaal speculatief. Eerst kijken wat er werkelijk aan de hand is.

Heb je ook meer foto's van die xenon module (dus van de hele printplaat?, om te zien wat er allemaal op zit en hoe vuil hij is)

Link naar reactie

Van de week auto weer laten uitlezen en gaf storing, ontsteking cilinder 6. Op aanraden van garagist de bobine verwisseld en het euvel is opgelost!

Schijnt vaker te gebeuren dat een "kapot gaande" bobine zon appart gedrag vertoond. Anyway de auto is nu zon beetje weer in orde

Link naar reactie

Begin maar vast met de overige 5 bobines te bestellen, want de kans is groot dat er een paar volgen.

Maar je hebt zelf geen goedkoop obd2 lezertje? die kan dit soort storingen wel uitlezen (alle gangbare motorcodes)

Link naar reactie

Inderdaad en gelukkig zonder al teveel kosten te maken. Weer een lekker frisse auto en de centjes die bespaard bleven zijn gedoneerd aan onze vrienden uit München voor een mooie blauwe hardtop.

Deze ga ik dan van het voorjaar strippen en sterlinggrau spuiten. Weer een mooi projectje dus!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.