Ga naar inhoud

Mijn navigatie is een vrouw geworden...oftewel de weg kwijt


Zzzz(4) nr1

Aanbevolen berichten

Sinds een 2 tal weken weet mijn 2004 Profi navigatie uit mijn Z4 de weg niet meer, ik kan alle functietoetsen bedienen en routes invoeren maar.....

Het eerste wat hij roep is.....begeef u naar de geplande route.....de pijl draait alle kanten in....

Het 4 kantje rechtsboven waarin je normaal de sateliet ontvangst ziet doet niks....

Het enige wat telt zijn de graden/minuten/seconden noord en oost.

Het lijst of de gps ontvanger het niet doet...

Waar vind ik deze , of hoe kan ik die testen/resetten

Wat opvallend is, maar verwarrend als ik het vertel....dat hij allerlei plaatsjes hier in het zuiden de revue laat passeeren, maar niks boven in Nederland of het buitenland....

ps de accuklem loshalen heeft niet geholpen?

Ik ben dus inmiddels ook de weg kwijt

Bert

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Als het niet aan de DVD ligt (en dus ook met een originele DVD gebeurt): ik hoop dat je Duits een beetje oké is. Veel van onze oosterburen hebben soortgelijke problemen opgelost door de stekkerverbinding links boven de achteruitkijkspiegel na te kijken.

Wat je doet is (zie link naar aangehechte draadje) bij de groene pijl het tapje verwijderen. Dan komt een koper- / messingkleurige plug te voorschijn. Haal die eens los, en zet eens terug met contact spray. Kijken of het iets uitmaakt, nieuw tapeje er omheen en weer dichtmaken. Dat plastic deel van de A-stijl dat je moet verwijderen en terugzetten zit alleen bij de zonnekleppen vast (twee keer Philips per kant). Zie ook hier (kun je ook meteen even meepakken als je toch bezig bent).

Verder staat je auto normaal ondergronds? Daar raken ze ook nogal eens van in de war. In dat geval schijnt een nachtje buiten verblijven ook nog wel eens te helpen ...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zojuist mijn gps antenne en het stekkertje los gehad. Dat heeft (nog) niet geholpen. Ik kan misschien de antenne van mijn ouwe mio ontvangertje nog proberen.

Mijn navi werkt echt super, alleen lijkt hij geen satelieten te vinden? <_<

Zijn daar nog testen voor :blink: (test voor de antenne of voor de navi zonder antenne)?

Oh ja...effe tussendoor...bij openen en sluiten vd deur gaan de ruiten automatisch een stukje op en neer....Wat vind de Z4 daar swinters van als de ruiten vastgevroren zitten?

Link naar reactie
  • Administrator

Andere antenne proberen (kost ook niet de hoofdprijs)?

Ten aan zien van de ruiten: ik zou als de auto ook bij vorst buitenstaat de rubbers rondom de ramen even invetten. Met vaseline, of van dat speciale siliconenspul.

Link naar reactie

Loctite vaseline, mooi product, gebruik ik ook om lekkega langs de rubbers van de softtop tegen te gaan

Werkt als een tierelier..

Schijnbaar is standaard vaseline niet helemaal het juiste product omdat er een of ander zuur in verwerkt zou zitten, maar helemaal zeker weet ik dat niet

Even opgezocht hoe het echt heet: Loctite 8104

http://www.klium.nl/loctite-8104-1084235-210445?gclid=CKul-Py07roCFctb3godkyQALg

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie

Oh ja...effe tussendoor...bij openen en sluiten vd deur gaan de ruiten automatisch een stukje op en neer....Wat vind de Z4 daar swinters van als de ruiten vastgevroren zitten?

dat vind ie niet lekker kan ik je vertellen.

ja inspuiten met siliconenspray helpt iets,maar als het vochtig is en het vriest dan zitten je ruiten gewoon vast hoor.

tip: krab voor je de deur opent je zijraam schoon vooral onderaan bij het rubber zodat het raam ook iets kan zakken als je de deur opent ijskrabber in je zak dus!

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Sinds enige tijd viel bij mij ook de GPS ontvangst uit. De navigatie kan kan nog een beperkte tijd de route volgen op basis van de gyroscoop en het kompas, maar op een bepaald moment raakt hij de weg steeds verder kwijt en rijd je optisch door weilanden en rivieren. Plotseling kon echter de navi de plaats weer wer bepalen en kwam het GPS logo rechtsboven in het scherm weer te voorschijn.

 

Enig speurwerk op dit schitterende forum deed me al snel vermoeden dat zeer waarschijnlijk de stekkerverbinding in de kabel tussen de GPS ontvanger en de navigatiecomputer af en toe wegvalt. Om bij de GPS ontvanger te komen is demontage van de lichtunit  met de leeslampjes voldoende. Gebruik hiervoor een kunststof wig en klik hem aan de voorkant los. Je ziet de ontvanger dan achter een metalen plaatje met 2 schroeven zitten. De stekkerverbinding zit echter een stukje verder naar links, en daar kom je alleen bij als je de horizontale bekleding van de A-zuil verwijderd.

 

13680794_10201974530803044_8010918757465

Daarvoor moet je de zonnekleppen verwijderen door 4 kruiskopschroeven los te draaien. Daarna met enig freubelen de liggende kunststof bekleding van de rand boven de voorruit verwijderen. Daartoe moet je de kunststof bekleding aan de zijkant van de A-kolommen naar buiten duwen, uit de raamrubbers.

 

13887016_10201974531003049_5485588066777

Kunststof kap aan de binnenkant boven de voorruit verwijderen.

 

13872750_10201974531283056_6138918985008

GPS ontvanger zit net links naast de binnenspiegel.

 

13782109_10201974531483061_3586500177615

GPS sensor gedemonteerd

 

13882473_10201974531763068_5873116298400

De stekkerverbinding die problemen kan geven

 

13686490_10201974532843095_7570715546731

Losse sensor. Kan ook eenvoufig vervangen worden.

 

Ik heb de stekkerverbinding goed schoon gemaakt met contactspray, en na montage vastgezet met een stukje ductape.

Na montage van het geheel eerste een rondje gereden om te zien of alles weer goed werkt, en vervolgens de kunststof afdekkap weer gemonteerd.

 

So far so good. Weer een klus je voor de Europatour IV klaar!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Je kunt dit ook heel gemakkelijk als volgt controleren:

 

- zet menu op instellingen. 

- houd menu knop ingedrukt. 

- je komt nu in een achterliggend menu. 

- scrol door naar de gps status

- hier zie je waarschijnlijk wat er aan de hand is. 

- als er een gps storing staat of geen satelliet ontvangst is geeft hij dit aan. 

 

Scheelt wellicht in sommige situaties onnodig sleutelen. 

 

Succes. 

Link naar reactie
  • Administrator
Op 27-9-2013 om 14:14, 2.5si zei:

Verder staat je auto normaal ondergronds? Daar raken ze ook nogal eens van in de war. In dat geval schijnt een nachtje buiten verblijven ook nog wel eens te helpen ...

Dat is idd een goeie. Er zijn weinig mensen die daar aan denken. Satellieten draaien rond en de navi onthoudt meestal de laatste posities. Komen die niet overeen, dan kan dat een behoorlijke tijd duren voordat het systeem dat weer heeft gevonden. 

Link naar reactie

Hij staat inderdaad 's nachts altijd binnen, en ik ken het speciale navi menu maar daar heb je verder weinig aan als de ontvangst slecht is. Je ziet dan dat de ontvangst er niet is, maar dat zie je ook op het gewone Navi scherm rechts bovenin als je geen bestemming ingeeft. Bij een goede ontvangst van minimaal 5 satellieten geeft hij daar 'GPS' aan.

Het probleem was dat hij soms gewoon onder het rijden van een goede GPS ontvangst opeens alle satellieten kwijt was. Soms was dat van korte duur, maar op onze terugreis uit Frankrijk enkele weken gelden heeft dat ruim een halve dag geduurd, en had hij na thuis komst nog steeds geen idee waar hij was. Hij dacht dat we nog ergens in Noord Frankrijk reden terwijl ik toch echt voor mijn eigen garage stond..

Na deze fix heb ik geen uitval meer gezien. Als de Z uit de garage komt duurt het inderdaad soms wel een minuutje voordat hij de ontvangst weer heeft hersteld, maar dan blijft het goed. Kan dus best kloppen dat hij de oude posities onthoudt en daarna moet zoeken als hij weer buiten is.

In ieder geval was dit een simpele herstelactie die alleen wat elleboogvet kost. Doe er je voordeel mee.

Link naar reactie

Mijn Z was ook ineens de weg kwijt. Gaf aan dat ik ergens vijftig kilometer verderop was. 

In het service menu kon ik zien aan de hand van de GPS status dat er geen satellieten meer in beeld waren. 

Hij gaf ook geen GMT tijd meer aan en waande zich in 1998...

De voorstijl afdekkapjes verwijderd en de GPS antenne losgehaald en opnieuw aangesloten. 

Geen ontvangst..

Daarop maar eens achter in de kofferruimte op onderzoek 

Hier lag een lossenstekker van de gps.

Tevens een lange draad. Deze gevolgd en ja hoor daar lag een losse GPS antenne achter het rechter achterwiel. 

Maar nog steeds geen ontvangst. 

Dus de achterste middenconsole gedemonteerd. Navigatie eruit en een andere GPS antenne gemonteerd. 

Binnen twee minuten al twee satellieten en de GMT tijd weer actueel alsmede de datum. 

Dit is dus perfect te controleren in het genoemde submenu. 

Antenne met nu in de achterste middenconsole gemonteerd. 

Met de auto in de garage en de garage deur open met gemak zes satellieten ontvangen. 

Zaak weer gemonteerd en weer helemaal blij. 

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Al een tijd heb ik last van uitvallende GPS signaal tot helemaal geen signaal meer. Heb de gps antenne vervangen en het stekkertje schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Niets helpt. Nu lees ik over rollover en zie in mijn navi MK4 dat de datum van navigatie  op 15 oktober 2000 staat. Zoals je ziet heb ik geen ontvangst. De GPS antenne zoekt wel en geeft ook aan open te staan.  Ik heb de laatste navigatie software. Dus eigenlijk alles wat hierboven wordt beschreven. 

 

 

Ik lees op deze site  (forum M5) dat iemand een firmware update heeft gepost voor een module Intravee  en dat daarmee de rollover is opgelost. Aan de reacties te lezen, is het probleem met rollover voor velen opgelost met deze firmware.

 

Iemand bekend met deze firmware? Ik heb laatste navi software (V32) en kan geen jongere versie vinden.  

Zou een dergelijke software update (V....?)  ook bestaan voor navi van Z4?

Heeft iemand dit al gedaan? 

 

En... als ik bovenstaande lees: zijn er twee gps antennes (in de A-stijl en achter de navigatie)??????

 

Alvast bedankt voor antwoord!

 

unnamed (2).jpg

aangepast door petman
nog meer vragen....
Link naar reactie
  • 3 weken later...

geen reactie mogen ontvangen en had bijna de moed opgegeven..... in wanhoopsdaad nog maar keer een nieuwe gps ontvanger besteld maar nu van ander merk. Wat blijkt was de vorige "nieuwe" gps ontvanger kaduuk. Zet er een nieuwe in en ik heb weer volle bak ontvangst. Verwacht je ook niet als je via amazone een nieuwe ontvanger besteld en die blijkt uiteindelijk kaduuk te zijn..... maar ik ben blij dat ik voor mijn vakantietrip het probleem heb opgelost.  

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, zo kan dat soms gaan.
 

Ik heb dat ook wel eens gehad met een splinternieuw onderdeel (een koplampsproeierpomp). Eerst suf op gepuzzeld om hem werkend te krijgen, toen één van een ander merk besteld en probleem meteen opgelost...

 

Mooi dat het bij jou opgelost is in ieder geval!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.