Ga naar inhoud

Post hier je persoonlijke Top 5 van de mooiste auto's ooit


GuidoK

Aanbevolen berichten

Als variatie op de top 5 lelijkste auto's ooit leek het me wel interessant om te zien wat de leden de mooiste auto's ooit vinden.

Dat zal ongetwijfeld een mooie variatie aan auto's opleveren

Dus post hier je top 5 (of top 10 of top 3 als je moeite met kiezen hebt :lol:), het liefst met wat plaatjes als het om onbekende modellen gaat en vertel eventueel waarom je juist die auto's mooi vindt :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn top 5 (om en nabij, het is moeilijk kiezen):

1. Bizzarrini 5300GT strada:

1966-bizzarrini-5300-gt-strada-9-300x168

2. Delahaye 175 Saoutchik

416014small.jpg

3. AMC AMX/3 (het is een prototype (3 gemaakt) dus moet/kan die in het lijstje staan?.... ik zou 'm het liefst op 1 zetten...)

AMC-AMX3.jpg

4. Lamborghini miura

lamborghini-miura+6.jpg

5. Bugatti 57s atlantic

37-Bugatti-57S-Atlantic_DV-10-PBC_027.jp

Het zijn eigenlijk allemaal oude auto's. Wellicht omdat in die tijd er nog geen veiligheidsregels etc waren die het ontwerp konden verstoren en ontwerpers dus volledige vrijheid hadden. Dan worden ze net even wat sierlijker, of net wat stoerder etc.

Ik heb de Bizzarrini maar op 1 gezet omdat hij (dus 'meneer' Bizzarrini) een soort automobielheld voor mij is.

De amx is geloof ik ook van zijn hand, en hij heeft ook de v12 in de miura ontworpen (waar dus 47 jaar lang lamborghini z'n v12's mee heeft uitgerust). Hij heeft ook de ferrari 250gto ontworpen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

zoals altijd, ieder zijn eigen smaak.....sorry, maar deze zouden bij mij in dat andere topic kunnen staan en zeker de Delahaye 135

en de Bugatti 57s :sSic_sick:

wat de ene mooi vind, vind de andere dan weer niets

aangepast door rscl
Link naar reactie

Smaak is idd persoonlijk, maar er zijn legio mensen die dat in dit geval zullen weerleggen omdat die auto's met afstand denk ik de duurste auto's in het lijstje zijn.

In 2010 ging een bugatti 57 atlantic voor tussen de 30 en 40 miljoen onder de hamer...... Ik denk dat het daarmee ook met afstand de duurste auto ooit is.

Zo'n delahaye in concoursstaat met custom bodywerk brengt naar schatting slechts 6 miljoen (dollar) op......

Maar het is smaak zoals je zegt. Sommigen vinden schilderijen van Van Gogh ook niks, en hebben in de gang het zigeunerjongetje met de traan hangen. Beauty is in the eye of the beholder zoals ze dat zo mooi aan de andere kant van het kanaal zeggen.

Maar goed, ik ben meer geïnteresseerd in wat jij mooi vindt dan wat jij niet mooi vind, want daar is dat andere topic al voor....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Of het nou perse de aller, aller, allermooiste zijn weet ik niet, maar dit zijn de tien auto's die het eerst in me opkwamen;

1. Ferrari F40 - toen ik jong was, was dit de 'posterauto' voor boven het bed in elke jongenskamer. Plaatje overbodig, denk ik.

2. Ferrari Testarossa - zelfde verhaal als hierboven, maar dan een aantal jaren eerder.

3. Lancia Delta HF Integrale - misschien niet echt 'mooi', eerder enorm bruut.

4. Daimler Double Coupe - de definitie van elegant en sjiek.

1334557758_72007d8a98.jpg

5. Porsche 904 (al mocht die naam uiteindelijk niet van Peugeot)

1964-porsche-904.jpg

6. Aston Martin DB5.

7. Maserati A6G Zagato

1955maserattia6g-54brlntt04.jpg

8. Mercedes 300SL roadster

9. Peugeot 402 Darl'Mat Cabriolet - van dezelfde carrosseriebouwer als Guido's Bugatti, je ziet de overeenkomsten. En hoe cool is het om naar de RDW te gaan en vragen om een aantekeing op het kentekenbewijs voor een hartvormige kentekenplaat?

01_Pourtout_Peugeot_402_Darl-Mat_Cabriol

10. Mercedes 500k

35Mercedes-Benz_500K_Spezial_Roadster_03

Link naar reactie

Heb geen bepaald merk/type voor ogen (er zijn er zo veel)

Voor mij zijn het de sportieve coupes en de Le Mans modellen uit de jaren 50-60. Meestal door italianen getekend (pininfarina / Bertone).

Bijv. deze

Link naar reactie

'Mooi' is voor mij niet alleen design, maar ook techniek en geschiedenis van een merk/model. Een top5 vind ik daarom erg lastig.

In willekeurige volgorde...

Jaguar-XKSS-1957.jpgJaguar XKSS, een 'D-type voor elke dag'...

Tatra_87.jpgTatra 87, bijgenaamd de 'Cycloop'. Luchtgekoelde V8, met een verbruik van 1:8 dankzij de stroomlijn. En dat vóór WOII!

jenseninterceptor7.jpg

Jensen Interceptor FF: 'coachbuilt' in Engeland, met Italiaanse carrosserie en een ongegeneerd dikke Amerikaanse V8. De 1e productiepersonenauto met 4X4 èn ABS.

Lotus_Esprit_Turbo_1987_X180.jpg

Opgegroeid in de jaren '80 mag een 'wedge' niet ontbreken... Ik had ook een TVR SEAC kunnen kiezen,maar de Lotus Esprit Turbo is een echt '80s-ikoon.

car_photo_304439_25.jpg

Een soort optelsom van mijn autoverleden: de Lynx Eventer, een handgebouwde shooting brake op basis van een XJ-S V12.

Na een Volvo 480Turbo en een Scimitar SE5A gehad te hebben vind ik dit een van de fraaiste in shooting-brake-land.

lister%20001_6349.jpg

En tot slot (ja, ja, ééntje te veel, ik weet het...) de Lister Mk2 Le Mans: eveneens gebaseerd op de XJS, maar deze levert 700PK...

De auto is 'mooi' zoals dat alleen in de late jaren '80 kon, maar de onderhuidse techniek -en bijbehorende 'soundtrack'- maken dat makkelijk goed!

Link naar reactie

grappig lijstje: 5 engelsen en 1 tsjech.

Die tatra's zijn idd hele bijzondere auto's. Wat dat betreft is het jammer dat Tsjechië achter het ijzeren gordijn terecht kwam (ze zijn nog wel een hele tijd gemaakt, maar waren anders denk ik verder doorontwikkeld)

Link naar reactie

lijstje Italianen (Montreal, Merak, Espada, Stratos, 595SS) had ook gekund :)

Dan kan je die merak beter verwisselen met de bora.

De merak is ook in de maserati wereld een ongeliefd model vanwege de slechte motorisering.

gefacelifte honda NSX de auto van Senna :) al zou ik de pre facelift ook graag hebben :)

Er was laatst een heel stuk op ?afterdrive? dat je beter de pre-facelift kon nemen. lichter, puurder.

Maar de nsx is idd qua kwaliteit ook een legendarische auto.

Maar als joker zet ik liever een ferrari 288gto in. Zonder die auto was er geen f40 geweest (de 288gto evo's onderdelen dienden als basis voor de f40)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mijn lijstje ziet er als volgt uit. Met inachtneming van het feit dat mijn lijstje uit auto's bestaan die voor mij nog bereikbaar zijn qua aanschafwaarde en qua onderhoudskosten. Ik zal zodoende ook mijn "evoked set" hier posten indien ik mijn Z3 nu ergens tegen moest inruilen.

1. Porsche 993 cabrio (liefst een Turbo S ;) )

2850.jpg

2. Of voor deze (M3 E46)

HouseAngled.jpg

3. Jaguar XK R Convertible

2006_jaguar_xk-series-pic-62858.jpeg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.