Ga naar inhoud

Kroatië 2013 en 2015 (vanaf pagina 2,5)


coot

Aanbevolen berichten

Dit jaar wilden we eens naar Kroatië, eerst naar Istrië en daarna door naar Dalmatië.

In een dag naar Kroatië leek ons in een open wagentje niet echt een aanrader,

dus een en ander uitgestippeld en geboekt via Booking.com ( werkt perfect)

en de reis werd als volgt:

Dag 1 zondag 21 juli Bemmel – Heiterwang Oostenrijk

Dag 2 door Oostenrijk via Gerlos en Lienz naar Lesce, Slovenië

Dag 3 Slovenie - Moscenicka Draga aan de oostkant van Istrië, Kroatië

Dag 4, 5 Moscenicka Draga en omgeving

Dag 6 van Moscenicka Draga naar Povljana, Dalmatië.

Dag 7, 8, 9 Povljana, Dalmatië en omgeving

Dag 10 van Povljana, Dalmatië naar Millstatt, Karintië Oostenrijk

Dag 11 van Millstatt via Sillian door Italië en via de Brennerpas naar Mösern ,Tirol

Dag 12 van Mösern ,Tirol naar Pirmasens, Duitsland

Dag 13 van Pirmasens via Luxemburg en België naar Bemmel.

Totaal 4426 Km, door 8 landen en alles open gereden!

De Hotels waren op zich goed, maar 2 sprongen er echt zeer positief uit

  1. Villa Kastel in Povljana
  2. Habhof in Mösern

Dag 1

Begon lekker, de Tom Tom liep vast

9432502148_47e4bcf194_z.jpg

Hier heb ik m uit elkaar getrokken en het schermpje even afgekoppeld, daarna weer in elkaar en

9429729195_04d4afdd6b_z.jpg

Hoppa, werkte weer

9429728841_a59ee6bdb1_z.jpg

En na 750 km was dit ons uitzicht

9429729829_eeb64fd7a9_z.jpg

Dag 2

's Morgens vroeg vertrokken de reis ging dwars door Oostenrijk, via Gerlos en de Grossglockner naar Villach,

met als eindbestemming hotel Krek in Slovenië,

dit hotel is geen aanrader maar wel lekker dicht bij de snelweg.

De route door Oostenrijk is echt schitterend

9446010780_dd46ce14e3_z.jpg

9432498786_59071fae84_z.jpg

9432497644_9ee2a66566_z.jpg

Zo stond je er voor

9429724485_bce29fd228_z.jpg

En zo stond je bovenop de Grossglockner

9432500100_a6d875b4b8_z.jpg

Even sneeuwballen gooien op de Grossglockner

9432499428_cf83e349c5_z.jpg

aangepast door coot
Link naar reactie

9429725195_06e8f13ab0_z.jpg

Zo een had ik vroeger ook, maar dan in het klein

9429724013_e5a40d93ab_z.jpg

9432495448_6c6572f7eb_z.jpg

Dag 3, 4 en 5

Slovenië was niet echt ons land, dus snel door naar Moscenicka Draga in Istrië

Hotel Mediteran was de plek waar we een paar dagen zouden blijven en de omgeving ( lees heel Istrië) zouden bekijken

Moscenicka Draga is een auto luw dorpje aan de oostkust van Istrië, het hotel was oud maar verder wel netjes met vriendelijke bediening en een prima ontbijtbuffet

Het was de bedoeling om hier een paar dagen op het strand te liggen, maar het kiezelstrandje in de buurt was erg klein en ook zeer populair bij de plaatselijke bewoners.

Vanaf het balkon zagen wij al om 7 uur een grote stoet met volle bepakking aan strandbedjes, parasols en koelboxen op karretjes richting dat kleine strandje gaan, dus om 10 uur was er door al die rommel geen kiezel meer vrij.

Wij hebben toen maar besloten dat het strandliggen werd uitgesteld tot Povljana en hebben een paar dagen Istrië doorkruist.

Porec, Pula, Ravinj, Rijeka en Novigrad, volgens mij zijn we overal wel geweest.

Dit was ons uitzicht op de eerste verdieping, beetje jammer van de bomen, maar ja je kunt niet alles perfect hebben

9432492718_cc4cd5c329_z.jpg

De steden en uitzichten in Istrië

9429721905_a1771a5f8b_z.jpg

9432493394_bc15ce9ed2_z.jpg

9432492116_1578e44414_z.jpg

Tussendoor nog even dit heuglijke feit, de ZZZ is volwassen geworden.

9429719731_dd96d5b518_z.jpg

9429718813_ea651d2389_z.jpg

9432492876_17369f9854_z.jpg

aangepast door coot
Link naar reactie

9432491298_450eaa5b97_z.jpg

Dag 6

Bijtijds vertrokken voor de reis naar onze tweede bestemming in Kroatië, Povljana op het schiereiland Pag.

Vanaf Rijeka een lange weg langs de kust, erg mooi maar wel gevaarlijk.

Ik heb wel gemerkt hoe zuidelijker je komt hoe idioter ze gaan rijden, maar goed, beetje afstand houden, goed opletten en vooral genieten van de omgeving en je komt er wel.

Dalmatië is ten opzichte van Istrië een stuk ruiger en minder toeristisch, maar ook weer schitterend qua omgeving en vergezichten.

9429717961_320d54a031_z.jpg

11756145286_102f36f794_z.jpg

9432487548_ec47600483_z.jpg

Om tijd te besparen hadden we besloten bij Prizna de pont te nemen, dit scheelde een uur

Prima plan, maar werkt eigenlijk alleen als je de afvaarttijden van de veerboot kent.

Wij hebben nu een uur stil gestaan in de bloedhitte, want we zagen m net wegvaren toen we aankwamen.

9436018816_b0e2e5542d_z.jpg

9432488680_b01613112a_z.jpg

Als je van de boot op het eiland komt zie je eerst alleen maar kale rotsen, verder landinwaarts wordt het steeds beter

maar het blijft ruig.

We zijn er!

9429717211_79a932b9de_z.jpg

aangepast door coot
Link naar reactie

9432490304_1db237e14b_z.jpg

9432487066_d8e305bc7d_z.jpg

Ons hotel, Villa Kastel in Povljana met dit uitzicht vanaf het balkon.

Prachtig gelegen mooi hotel met een zeer vriendelijke bediening, mooie nette kamer met airco, minibar en perfecte bedden.

Ik zeg, Hier houden wij het wel efkes uit!!

Dag 7

Uit nieuwsgierigheid hebben we ons strandliggen nog even uitgesteld en hebben de omgeving bekeken.

een ritje naar Zadar, een havenstad met een bijzondere bezienswaardigheid, meer een beluisterwaardigheid

namelijk een zeeorgel.

Als je over de kade loopt hoor je uit diverse gaten verschillende tonen die door de zee worden opgewekt, heel apart.

9429713911_962c8d305c_z.jpg

9432485084_6b610700c3_z.jpg

Hoelang zullen ze hier blij mee zijn?

9433242881_01ea069627_z.jpg

Even wat proefkiekjes voor de fotowedstrijd 2013

9429714533_5b8c46d959_z.jpg

En toen ons trouwe vierwielertje weggezet voor een paar dagen rust

9432486764_aab838edfc_z.jpg

Dag 8 en 9

Rust, strand, zee en Pivo.

Tot hier hadden we de reis gepland, dus we konden een paar dagen rustig bekijken hoe we hierna weer

langzaam richting Holland zouden gaan rijden.

Ik ben niet echt een strandligger, maar dit was toch wel erg lekker.

Bedje, solletje en ff niks doen, ik ken beroerdere dagen.

9432484604_fce8bcca0b_z.jpg

En na een dag hard rusten, de beloning.

9429712873_eef557d555_z.jpg

's Avonds was het ook prachtig

9432488230_6957f524fd_z.jpg

aangepast door coot
Link naar reactie

De laatste avond voor ons vertrek, kregen we storm, dit gebeurt zo'n 6 keer per jaar..

Iedereen moest uit het zwembad en alle parasols gingen dicht en plat, er ging zwaar weer aankomen.

9429712863_9a74b6fb8d_z.jpg

Het werd uiteindelijk een beetje de Hollandse kust bij rustig weer, maar je kon wel mooie plaatjes schieten

9432483912_117e00ddbb_z.jpg

9433241263_7a1db5b12f_z.jpg

Dag 10

Omdat we het land erg mooi vinden, besloten we om onze reis te vervolgen in Oostenrijk,

maar dan onderin via Karintië door Italië naar Tirol.

Maar eerst moesten we Kroatië weer uit en door Slovenië heen.

Dit keer hebben we geen pont terug genomen, maar een stukje snelweg tot Rijeka.

Daarna zijn we van de snelweg afgegaan en binnendoor Slovenië ingedoken,

kijken of een andere weg door Slovenië ons ook een andere kijk op het land zou gaan geven.

Kroatië is aan de grens prachtig, maar in Slovenië houdt het snel op.

Slovenië zal ook best een prachtig land zijn, maar wij hebben het niet mogen ontdekken.

9433240445_bdd9db6c9a_z.jpg

9433239723_f2577bb64b_z.jpg

Onze eindbestemming voor deze dag

Millstatt, Karintië Oostenrijk.

We hebben gegeten in Villa am See, een gelegenheid waar zelfs de gasten in traditionele kledij zaten te eten.

Wij hebben ons wel vermaakt met die poppenkast en hadden zeker niet gek opgekeken als opeens iedereen Do-Re-Mi was gaan zingen.

We sliepen in Gasthaus Oasis, niet echt het beste wat Millstatt te bieden heeft, oud, maar wel schoon en ook weer met een prachtig uitzicht.

Dit keer op de Millstattersee.

Het ontbijtbuffet konden we eerst niet vinden, maar op aanwijzing van de gastvrouw vonden we uiteindelijk een tafeltje met brood en jam.

9436014126_824b471072_z.jpg

Dag 11

Vandaag rijden we van Millstatt, door Italië en via de Brennerpas weer Oostenrijk in met als eindbestemming voor deze dag

Hotel Habhof in Mösern

9429711695_2048d1b3fd_z.jpg

En als je er dan toch in het land van de cappuccino en pizza's bent, kun je er natuurlijk niet omheen.

9432481568_69e51e55d9_z.jpg

Tijd voor een "Leupen" momentje

9433237961_87d24c38dc_z.jpg

9433238523_5f042833a9_z.jpg

aangepast door coot
Link naar reactie

Als je er overheen rijdt, besef je niet wat een waar kunstwerk een brug daar eigenlijk is

9436012520_959b3f6bd8_z.jpg

Hotel Habhof in Mösern (naast Seefeld)

Een keurig hotel met uiterst vriendelijk personeel en dito bedden op de kamer.

Het ontbijtbuffet was in een woord perfect, met stip de nummer 1 van de ontbijtbuffetten tijdens deze vakantie

Natuurlijk meteen weer op het balkon een foto gemaakt van het uitzicht

9436011850_70629e4ef3_z.jpg

en 's avonds nog een keer

9436011444_8a1cff5be3_z.jpg

Dag 12

Op het ontbijt na, de minste dag van de vakantie.

We waren, mede door het heerlijke ontbijt erg laat weg en hadden geen tijd meer om via booking.com een slaapplek

te regelen voor de laatste nacht.

Dus wij hadden zoiets van, we zien het wel.

In zuid Duitsland is dat niet echt slim, bijna alle hotels die Tom 2x aangeeft zijn, of dichtgespijkerd, of zo ranzig dat je er nog niet gratis wil overnachten.

De opzet was, binnendoor richting Saarbrücken, daar overnachten en dan door naar huis.

De werkelijkheid werd, snelweg met files bij Stuttgart en om 8 uur 's avonds pas een hotel in Pirmasens die niet echt op ons verlanglijstje stond.

Maar goed we hadden een slaapplek en hebben geheel onverwacht die avond heerlijk gegeten in een klein restaurantje in Pirmasens.

De enige foto van de dag, Garmisch-Partenkirchen, maar we waren volgens mij een maandje of 4 te vroeg.

9433235865_9cae2666ce_z.jpg

Eerder die dag had ik nog met Ruud(kapje) gebeld omdat de ZZZ niet echt meer lekker vooruit wou en ook nog ging rammelen.

Gezien de reiservaring van Rob tijdens een Europa tour, kreeg ik ook het sterke vermoeden dat mijn kat het probleem was.

Omdat het verder geen kwaad kon en alleen vervelend was, ben ik verder gereden, tot 120 met ca. 3000 toeren kon ik nog halen, dus als ik zo thuis en daarna in Reeuwijk kon komen was het mij best af.

Dag 13

De laatste 500 Km van de vakantie, vandaag gaan we richting Luxemburg via België naar huis.

Op de snelweg richting Trier werden we ingehaald door autootjes die je normaal heel klein in je spiegels ziet, maar goed we kwamen nog vooruit.

Op een gegeven moment moest ik bij iedere dalgang zoveel mogelijk vaart op bouwen, om net fatsoenlijk de volgende heuvel weer op te kunnen komen.

Daarom zijn we maar van de snelweg afgegaan en hebben binnendoor de reis naar Luxemburg voortgezet.

Nog even een foto van de Moezel

9436010304_a61f3d6e5c_z.jpg

In Luxemburg weer eens Euro 98 kunnen tanken, het favoriete drankje van de ZZZ en misschien knapt ie er wel van op, wie weet.

Die vlieger ging dus niet op, we hebben in Diekirch wat gegeten en daarna werd het snel minder met de trekkracht van de ZZZ

9432480640_f222591821_z.jpg

Op een gegeven moment kwamen we niet meer boven de 40 Km uit dus het ging tijd worden om de ANWB maar te gaan bellen.

Nog even door hobbelen tot het volgende dorp Hosingen en dan gaan we bellen.

Net voorbij het bord Hosingen de ZZZ stil gezet (dat was niet zo moeilijk meer nu) en wat een mazzel, we stonden pal voor een BMW dealer

Ik naar binnen en in mijn beste Rudy Carrell Duits het probleem uitgelegd, we werden meteen geholpen.

De ZZZ werd op de brug gereden en ging meteen aan het infuus om te kijken of er motorproblemen waren.

Motor was prima, dus het moest de kat zijn.

Ik kon natuurlijk gaan vertellen dat ik op het forum foto's had gezien van hoe einfach Rot Kappschen dat flikte, maar ik wist zeker dat mijn Duits niet helemaal toereikend was om dit feilloos over te brengen, dus heb ik maar even afgewacht.

Uiteindelijk mocht de monteur de kat er uit slaan van zijn chef, het werd dus geen operatie maar dotteren.

9429930262_696c69c3d9_z.jpg

Na de proefrit kwam de monteur met een brede grijns op zijn gezicht vertellen dat hij weer "wie neu" was en wij konden na een pitstop van twee uur met optimaal vermogen weer vrolijk verder rijden.

We hebben er verder nog een leuke dag van gemaakt, nog lekker door Luxemburg getoerd, in België gegeten en om een uur of elf waren we weer thuis van een heerlijke vakantie waarin we heel veel gezien en beleefd hebben.

Kortom, Kroatië is echt de moeite waard.

En voor wie het nog niet was opgevallen op de foto's, we waren met de ZZZ :lol:

TIP!!

In Kroatie betaal je met Kuna's

Dus als je geld pint, krijg je Kuna's uit de automaat

Je kunt dan kiezen of je bedrag met een vaste of een variabele omrekenkoers wordt afgeschreven.

Variabel was een stuk goedkoper.(maar dat was nu en is geen garantie voor de toekomst)

Nog even een tip.

Waar ik de hele reis echt heel veel plezier van heb gehad is dit

9437458106_7e9a79a477.jpg

Samen met een grof microvezeldoekje heeft deze bus schuim er voor gezorgd dat we de hele vakantie schone streeploze ruiten hadden.

Iedere dag 's morgens even het stof en de vliegen van de ruitjes poetsen en je hebt je hele vakantie perfect zicht.

Deze bus ligt voortaan standaard in de achterbak.

Het koffertje met gereedschap voorin was natuurlijk ook mee en dat ging helemaal perfect.

En ook niet voor niets meegesleurd, ik had een klein torxschroevendraaiertje nodig voor het schroefje in de Tom Tom en je kunt m maar bij je hebben..

Misschien dat het door de verkalkte kat kwam, of het extreme weer, want het koffertje werd voorin wel erg warm.

Maar alles is nog heel, zowel koffertje als inhoud.

aangepast door coot
Link naar reactie

Wat vond je niet leuk aan Slovenië als ik vragen mag?

eigenlijk alles :lol:

Wat wij gezien hebben was een armoedig eentonig land.

Misschien heeft iemand andere ervaringen, maar wij wilden er maar wat graag snel doorheen

aangepast door coot
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties, het was ook een hele leuke reis om te rijden en te beleven.

In een verslag met een paar foto's kun je natuurlijk nooit alle ervaringen en indrukken weergeven,

maar als je van autorijden houdt en veel van een land wil zien kan ik zo'n reis iedereen aanbevelen.

Wij hebben wel super veel mazzel gehad met het weer, alle dagen het dak los en de airco aan is natuurlijk dik boffen.

Link naar reactie

^Die Pivo is daar hartstikke lekker, maar dat ligt ook voor een groot deel aan de sfeer denk ik.

Ik heb ooit eens San Miguel cerveza uit Spanje mee naar huis genomen,

daar was het heerlijk, maar wat een bagger bleek het thuis :lachen:

aangepast door coot
Link naar reactie

Leuk, uitvoerig verslag.

Ps. Slovenie (Slowakije) is heel mooi bosrijk en bergachtig als je richting Poolse grens gaat. (Het Lage Tatra en het Hoge Tatra gebergte). Authentieke dorpjes en niet veel westerse toeristen

Link naar reactie

Slowakije is geen Slovenië Henk.

Slovenië is de kop van voormalig Joegoslavië en Slowakije ligt naast Tsjechië.

Het zijn wel allebei EU landen

Slovenen rijden met SLO en Slowaken met SK op hun kenteken.

Link naar reactie

Slowakije is geen Slovenië Henk.

Slovenië is de kop van voormalig Joegoslavië en Slowakije ligt naast Tsjechië.

Het zijn wel allebei EU landen

Slovenen rijden met SLO en Slowaken met SK op hun kenteken.

Dat wist ik niet,

Link naar reactie

Mooi verslag met leuke foto's. Wij zijn zelf ook al enkele keren naar Kroätie geweest met de auto en het is zeer zeker de moeite waard en betaalbaar.

Onze ervaring van Slovenië was niet slecht maar zijn vanuit Villach afgezakt via Kranjska Gora via Tolmin naar Koper en daarna Istrië in. Over de rest van Slovenië kan ik niet oordelen dus en dit is enkele jaren geleden geweest.

Maar als we je leuke verslag lezen krijgen we wel weer zin om die kant heen te gaan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.