Ga naar inhoud

Wat nodig bij zelf opknappen velgen


IBMW

Aanbevolen berichten

Geachte medeleden,

Voordat ik de velgendokters van dit land ga bezoeken wil ik liever eerst zelf proberen om mijn velgen (alleen de randen van Kreuzspeiche 42 geschroefd) op te knappen door ze te polijsten (en wellicht erna spuiten). Ik heb al diverse foto's op dit forum gezien van leden die dat ook zelf hebben gedaan en met prima resultaat.

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan kopen aan spullen?

(pasta's, schuurmateriaal etc.)

En wellicht nog andere hints en tips?

Bedankt alvast voor jullie hulp!!

Groet

Martin

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk dat mensen je gerichtere tips kunnen geven als je even wat foto's plaatst van hoe je velgen er nu uit zien. Verder: succes :thumbs_up:

Link naar reactie

Hierbij een plaatje. Iets links van de rand helemaal onderaan zie je dat een deel van de toplaag eraf is. Ziet er "brokkelig" uit. Gelukkig is het binnenwerk helemaal goed. Wie weet raad hiermee?

Foto-MVMZSQLK.jpg

Link naar reactie

Ik heb het volgende gedaan. Naar automaterialenzaak gaan en aanschaffen:

- Schuurpapier (van zeer grof tot zeer fijn)

- Brake cleaner

- Twee componenten velgvuller

- Schildertape

- Grondverf

- Velgenlak

- Blanke lak

- Commandant 3 en 5.

De Bramen op de velgrand wegschuren. Zijn krassen te diep dan vullen met filler. Daarna schuren, schuren, schuren totdat alles superglad is. Desnoods vullen herhalen en weer schuren. Uiteindelijk moet alles superglad zijn.

Is alles goed geschuurd, dan velg afplakken (als de band erop blijft zitten). Ook dit zeer secuur doen. Telkens korte stukjes tape op de wang van de band plakken en zo rondom gaan. Met brakecleaner de velg zeer grondig reinigen. Grondverf, kleur en blance lak spuiten volgens de voorschriften op de bus (ik verwarm alle verf in zeer warm water om zo een fijnere spray te krijgen). Is het spuitwerk klaar dan met commandant de fijne bobbeltjes van het spuiten weer wegpoetsen.

Even googelen of youtuben en je krijgt uitgebreidere beschrijvingen. Gewoon proberen en het is tijdrovend maar geeft voldoening!

aangepast door Niblick
Link naar reactie

Zoals hierboven beschreven ok.

Je hebt een 2 delige velg deze kan je het beste uitelkaar halen dan de oude blanke laklaag met verfafbijt verwijderen let op het is een dikke 2 compenentenlaag dus diverse keren herhalen, daarna schuren en polijsten zie de post van niblick.

Neem er de tijd voor het is een kl*te kus.

Link naar reactie

Niblick, Ruud,

Bedankt voor jullie reacties.

Weten jullie ook hoe de rande van deze velg er origineel uit hoor te zien, de kleur bedoel ik.

Evt. merk / kleurnummer van de velgenlak?

Ik las ook nog iets over het losmaken van de bouten.

Kan ik dat het beste voorbereiden met kruipolie o.i.d. ?

  • Like 1
Link naar reactie

WD40 kan zeker geen kwaad dus waarom niet? Oh ja, je moet aan het boodschappenlijstje ook nog M3 mondkapje toevoegen. Is beter voor je gezondheid.

Ikzelf heb alle spuitlakken van Motip gebruikt. De kleur velgenlak, die ik heb gebruikt, is gewoon een standaard metallic silver. Ik geloof echter dat jouw velgranden alleen blanke lak hebben, maar weet niet zeker.

Link naar reactie

Weten jullie ook hoe de rande van deze velg er origineel uit hoor te zien, de kleur bedoel ik.

Evt. merk / kleurnummer van de velgenlak?

De rand van style 42 tweedelige velgen is origineel gepolijst alu en afgewerkt met blanke lak. Niet met kleur gespoten dus.

Link naar reactie

Styling 42 is helemaal hip vandaag de dag. Ik heb vorige week ook een set gekocht. Die zit er toch een heel stuk minder goed uit dan de jouwe. Die ik heb gekocht zijn zwaar geoxideerd:

$T2eC16J,!ysE9sy0hCS3BRj2CKqOSQ~~60_12.J

Ik heb ze alleen nog niet binnen. Staan ergens in Duitsland. Lekker hobbyen.

Hier een goede how-to inclusief het juiste materiaal: http://forum.carclean.nl/Default.aspx?g=posts&t=2430

Filmpje voor de hobbyist:

Filmpje door een gespecialiseerd bedrijf:

aangepast door Mark77
Link naar reactie

Mark (en anderen),

Weer bedankt voor jullie info.

Daar heb ik veel aan.

Ik zie op diverse video's mensen in de weer met een boormachine en diverse slijpbandjes.

Men gebruikt dan pasta's. Hoe heet dat spul en heb je verschillende soorten nodig?

Link naar reactie

Die slijpbandjes heten lappenschijf. Deze komen in verschillende maten en soorten. Het zelfde geldt voor de pasta's. Op de bovenstaande links wordt polijst pasta van Menzerna gebruikt. Bruin om voor te polijsten en blauw om hoogglans te polijsten.

De eerste de beste link van lappenschijven geeft dit: http://www.manshanden.nl/polijsten.html

Hier vind je een bruine en blauwe pasta voor de beschreven doelen alsmede de lappenschijven. Uiteraard zijn er vele andere websites die gelijksoortige spullen aanbieden. Je zal even moeten zoeken wat voor jouw situatie het best werkt.

Ik zou echter ook een aantal schuurschijven kopen zodat je niet alles met het handje hoeft te doen. De grove combi's 60-1000 zou ik lekker machinaal doen en vanaf daar met het handje 1200-1500-2000 schuren. Daarna de bruine pasta en daarna de blauwe pasta.

Het eindresultaat is sterk afhankelijk van het voorwerk. Dus goed ontlakken en mooi schuren. Hoe langer je schuurt (60-100-200-400-600-800-1000-1200-1500-2000) des te mooier is het eindresultaat. Snelle stappen snel thuis (60-400-1000-2000) is een recept voor velgen die niet mooi worden. De tijd nemen is het devies hier.

Hier nog een mooi overzichtje van wat je waarvoor kan gebruiken: http://www.stssupplies.nl/pdf/Polijstmaterialen.pdf

aangepast door Mark77
Link naar reactie

Zoveel dat het voor jou rendabeler is om zelf aan de slag de gaan met de gegeven bovenstaande kennis :lachen: .

Ik heb vorige week mijn velgen betaald aan de duitser op Ebay maar vooralsnog heb ik nog geen velgen en heb ik niks meer van hem gehoord :rant: . Ik krijg er toch een lichtelijk unheimlich gefühl bij.

Link naar reactie

Zo zeg, dat is lekker....Ik neem aan dat je deze persoon nog wel een herinnering m.b.t. zijn verplichting hebt gestuurd?

Heb tot nu toe geen oneerlijke mensen op dit soort marktplaatsen meegemaakt maar je weet het nooit.

Ik hoop voor jou dat er alsnog wordt gereageerd!

Link naar reactie

Het uit elkaar halen schijnt lastig te zijn voor een amateur als ik.

Op youtube staat een video waarin iemand de velgen verwarmd zodat de evt. lijm (af fabriek?) smelt.

Als de bouten allemaal los zijn is ook het verwijderen van het centrale deel nog niet zo eenvoudig omdat dit

door oxidatie aan de binnenkant vast kan zitten....

Iemand al eens zo"n style 42 zelf uit elkaar gehaald?

Link naar reactie

Als je een compressor hebt zou je ze ook kunnen stralen, je moet dan wel heel fijn zand gebruiken maar je krijgt er geen lamme handen van.

Zo,n zandstraal beker kost een paar tientjes, daarna met een polijstschijf er overheen, is het ook strak te krijgen.

Link naar reactie

Ik wacht nog even t/m zaterdag. Dan heeft hij voldoende tijd gehad om te reageren. Ik heb deze ultieme how to gevonden van 4 delen voor het polijsten van een 3 delige bbs rs velg naar aanleiding van bovenstaand filmpje. Aanrader:

aangepast door Mark77
Link naar reactie

Tja, het is allemaal wellicht te doen, ook voor mij zelfs, maar mogelijk vraag ik toch b.v. wheelcare vooraf wat het daar zou kosten om de randen opnieuw te polijsten en te spuiten met blanke lak.

Zou je trouwens in de natte maanden nog iets over de blanke lak kunnen smeren om de aantasting tegen te gaan.

Vroeger gebruikte ik vaseline op mijn fiets maar daar zal inmiddels wel een ander middel voor zijn?? :petje:

Link naar reactie

Het is zeker te doen, maar je moet er wel tijd en zin in hebben. Als je de verhalen leest ben je gemiddeld rond de 100 uur kwijt voor een set. 25 uur per velg. Als je dit alleen in de weekenden doet en je ziet het als hobby en je werkt 6 uur per dag aan je velg dan ben je dus 2 weekenden kwijt voor 1 velg en dus 2 maanden (totale doorlooptijd) voor een complete set. Als je snel wilt rijden met die set is dat wellicht geen optie tenzij je langer werkt of ook door de weeks wat kan klussen.

Ik schat de kosten voor de velgrenovatie (demonteren, ontlakken, polijsten, blanke lak op randen) tussen de 125-175 euro per velg afhankelijk bij de toko waar je hem brengt.

Als je de gepolijste randen gaat voorzien van blanke lak is dat al een bescherming op zich. Voor de winter kan een extra bescherming geen kwaad. Je kan dan kijken naar een wheel wax of wat vandaag de dag een nieuwe ontwikkeling is een nano coating op de velg aanbrengen. Ik heb bijzonder goede verhalen gelezen over Cquartz DLUX. Dit is een vloeibare glascoating die een binding aangaat met het materiaal i.p.v. de traditionele hechting van waxen die op het materiaal komt te liggen. Ik was van plan deze set aan te schaffen.

De coating kan je hier aanschaffen: http://www.carclean.nl/product/CarPro/CQuartz_DLUX_Plastic_and_Wheels_Coat_30ml_kit_1111cd_102227

Link naar reactie

Ik schat de kosten voor de velgrenovatie (demonteren, ontlakken, polijsten, blanke lak op randen) tussen de 125-175 euro per velg afhankelijk bij de toko waar je hem brengt.

Goede schatting. 160,-- euro bij een gerenommeerde velgenboer in Nijkerk. Geen garantie op de blanke lak. En ik ben nu twee jaar verder, eerste sporen van corrosie zijn al weer daar, terwijl de velgen alleen in de zomer worden gebruikt.

Link naar reactie

Zonde geld, dat is bijna 700 voor een paar oude velgen, lekker zelf doen.of anders niet spuiten maar poedercoaten, dat blijft langer mooi.

En volgens mij goedkoper, in rotterdam in de waalhaven zit een coater die het zeker voor onder de 700 gaat doen.

Link naar reactie

Nou, even bij Wheelcare geinformeerd voor deze 4 velgen.

Polijsten zonder lak komt op 150 euro ex. voor 4 stuks.

Polijsten met lak komt op 270 ex. voor 4 stuks

En het verwijderen en monteren van het binnendeel zit hier in.

Lijkt me niet echt duur.

Nu nog de blanke lak discussie.... :lol:

Link naar reactie

@Olivier van Epscheuten.

Klopt helemaal, zelf heb ik ook een set kunnen aanschaffen die reeds gepolijst waren, waarbij de velgranden niet in de blanke lak zitten.

Direct na aanschaf heb ik ze ook met Belgom Alupolijst nabehandeld, waarna de velgen er uitzien als op onderstaande foto's

IMG_0658k.jpg

IMG_0661k.jpg

IMG_0662k.jpg

Inmiddels zitten de velgen nu één seizoen onder de ZZZ en ze zien er nog steeds erg mooi uit.

De ZZZ wordt natuurlijk regelmatig gewassen, waarbij de velgen ook nauwgezet worden schoongemaakt.

De glansgraad neemt inmiddels wel wat af, dus zal het binnenkort weer tijd worden om de velgranden

opnieuw na te behandelen met Belgom Alupolijst. Ik schat al met al zo'n 2 a 3 uurtjes werk. De ZZZ komt

overigens met de wintermaanden niet buiten en staat dan droog binnen gestald, wat natuurlijk bijdraagt
aan het behoud van de velgen..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.