Ga naar inhoud

Druppellader aansluiten


Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om een druppellader voor mijn Z te gaan gebruiken, zeker straks in de winter als hij gestald staat. Om het aansluitstekkertje daarvoor te monteren, moeten de accupolen los. Waar moet ik rekening mee houden als de accupolen losgehaald worden of kan ik die beter niet loshalen? Wordt er iets gereset, of moet er iets opnieuw ingesteld worden? (alarm, klok, boardcomputer, etc...)

PS: Als ik in mijn garage aan het "klussen" ben, gebruik ik nogal eens de radio uit de Z voor lekkere muziek. Het lijkt me daarom niet verkeerd om de accu op spanning te houden. Ook het alarm is natuurlijk een stroomverbruiker.

Groet, Remi

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Had hem onder de motorkap op de plus aansluiting (onder het plastic kapje tegen schutboard) aangesloten, de min op de min aansluiting naast schokbreker.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Link naar reactie

@rdeknegt: Bedankt voor je reactie. Ik snap hoe de stekker vastgezet moet worden (bij een Z4 trouwens in de kofferbak), mijn vraag is echter wat er gebeurt als de accupolen los gemaakt worden mbt alarm, boardcomputer, etc...Haal ik hier iets mee overhoop en moet er daarna iets opnieuw ingesteld moet worden?

Link naar reactie

Idem, radio diverse malen los gehad, zenders blijven in geheugen.

Wat ik bedoel, onder de motorkap zitten accu aansluitingen, dus eenvoudig hierop aansluiten met van die knijp klemmen, hoeft er niets losgekoppeld te worden.

Heeft bij mij 5 jaar gefunctioneerd en werkt bij mijn 350z ook zo, dan wel is waar direkt op de accu polen.

aangepast door rdeknegt
Link naar reactie

Bij een Z3 zit de accu ook achterin, ik heb een druppellader die in de sigarettenaansteker kan.

Maar goed als je de accu moet loshalen, dan is er niks aan de hand.

Bij sommige radio's moet je de code opnieuw invoeren (moet je wel hebben dus) en zijn de zendervoorkeuren weg.

.

Link naar reactie
  • Administrator

In ieder geval je klok, de dagteller en de "geheugens" van je ruitenbediening worden gereset als je de accupolen loskoppelt.

Ik zou -zoals al meer gezegd - daarom gewoon de aansluitpunten onder de motorkap pakken. Die pak je ook als je de auto wilt starten met een externe accu.

Voor wat jij wilt: zelfde resultaat als in de kofferbak, minder gedoe. Bovendien: als je de accupolen in de kofferbak loshaalt, kun je ook geen radio meer luisteren terwijl je aan het klussen bent ... :sCo_chinscratch:

Met accuklemmen in de kofferbak kan naturlijk ook, maar dan brandt het lampje van je kofferbakverlichting permanent ...

Link naar reactie
Gast gsusivo

doet ie t al weer ??

Wel mijn voorsteltopic blijven volgen. Misschien dat je je er even op abonneert ;)

Hij loopt weer als een zonnetje!

Helaas voor mij ligt het hele interieur eruit...en tijd is niet mijn grootste vriend. :muur:

Ben vandaag nog f bij hem geweest in de stalling...

Link naar reactie
  • Administrator

Waar ...

2010-01-03_233623_z4_underhood.JPG

^ Daar moet je zijn: de plus aansluiting zit onder een kapje waarop (toepasselijk) + staat, de - is onbedekt.

Link naar reactie

:blink::blink: de zomer moet nog beginnen en er worden al weer batterijen opgeladen

@ Remi, als je rechts boven " druppellader" in de zoekfunctie intikt kan je jezelf alvast voorberijden op de komende winter

Link naar reactie

Inmiddels heb ik de druppellader aangesloten (de + zit tegen het schutbord). Mijn acculader is een accumate (max 75ah), deze heb ik al eerder gebruikt voor auto's en motoren. De accu van mijn Z is er eentje van 74ah zag ik. Nu heb ik de lader al zeker 20 uur eraan hangen, maar het ledje springt niet op groen ten teken dat hij overgaat op druppelen. Verder wordt de lader behoorlijk warm. Moet ik gewoon geduld hebben, of is het zo dat bv het alarm zoveel stroom gebruikt dat de lader dat niet kan compenseren? In de handleiding las ik dat het 24 uur kan duren voordat een volledig lege accu weer vol is. Wat denken jullie?

Link naar reactie

Uit de manual:

When the current falls to 200mA, the charging voltage is then limited to 13.8V and the GREEN LED will indicate battery is ready for use. For as long as the charger remains connected it will continue to maintain the battery with a charge voltage limited at 13.8V, thus allowing the battery to draw a small current to compensate slight discharge, whether self-discharge or due to any alarm system or other current loss in the vehicle or other circuit. Should any factor place a load on the battery such that the battery's need for charging current rises to 200mA, the circuit will automatically revert to the maximum constant current charge stage and proceed through the charging programme once more.

Als je meer dan 200 mA trekt, blijft 'ie dus laden. Dat kan nooit alleen door het alarm komen lijkt me, maar als je de deur open laat staan, of de achterklep dan zal er wel een lampje branden... En 200 mA bij 12 V, dat is 2,4 Watt. Daar zit je al gauw aan.

Link naar reactie

Net een collega gesproken: Als de spanningsval tussen de accu in de kofferbak en de aansluitpunten onder de motorkap bv 1V is, dan zal de lader oneindig door blijven laden omdat hij nooit de 13,8V haalt. Dat zou wel eens goed kunnen kloppen, ik meet namelijk 12,9V op de aansluitpunten onder de motorkap. Als dit zo is dan moet je zo dus niet opladen! Iemand een reactie?

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie

Proest.

Als de spanningsval over die kabel bij een laadstroom van 1,2 A van dat pruttelladertje dat jij gebruikt al 1 Volt is, dan kun je die auto maar beter gelijk naar de schroothoop brengen. Reken maar eens uit wat er aan spanning overblijft als je de startmotor gebruikt (die ruwweg een factor 100 keer meer stroom).

Link naar reactie
  • Administrator

Zoeken op internet levert ook op dat een acculader het beste aan de polen onder de motorkap kan worden aangesloten. Zie hier bijvoorbeeld. Er zijn gene reacties te vinden van mensen die dat juist afraden (of argumenten daarvoor). 1 Volt spanningsval lijkt me - zoals Bart ook al zegt - echt waanzinnig veel. Weet je zeker dat er geen enkele verbruiker aanstaat tijdens het laden?

Link naar reactie

Jullie hebben helemaal gelijk!!!! De spanning aan de polen is gelijk aan die van onder de motorkap. Inmiddels heb ik de lader rechtstreeks op de accu gezet en nu gaat het goed. Het probleem is waarschijnlijk te wijten aan slecht contact op de 2 aansluitpunten, vooral de + is gecorrodeerd

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie

Zoeken op internet levert ook op dat een acculader het beste aan de polen onder de motorkap kan worden aangesloten.

De gedachte daarachter is vermoedelijk dat een eventuele vonk (bij het loskoppelen van de lader, hoewel die dan niet zou mógen vonken want de spanningen zijn gelijk) het knalgas dat bij het laden kan zijn ontstaan niet kan ontsteken.

Link naar reactie
  • Administrator

Dan zou ik ze even wat opschuren Remi. Hoe doe je dat nu je de lader rechtstreeks op de accu zet, brandt er dan geen lampje in de kofferbak (wat zoals Bart hierboven aangaf best een aardige verbruiker is)?

Link naar reactie

Inderdaad blijft dat lampje branden als de kofferklep niet goed dicht is. (Kan ik dat niet uitzetten, waar zit de schakelaar?) Het probleem is dat het meegeleverde kabeltje van de lader geen klemmetjes heeft, maar een oogje voor plus en min. Aan de andere kant zit een stekkertje die ik aansluit op het stekkertje van de lader. Dus niet echt geschikt voor montage onder de motorkap. Ik zag wel dat het kabeltje optimate tm-74 los te bestellen is. Vraag is of het kabeltje lang genoeg is om de afstand tussen + en - onder de motorkap te overbruggen (dat lukt met het huidige kabeltje niet).

Link naar reactie

Ik gebruik al een geruime tijd een lader van Ctek 5.0 amp en een lader van de Lidl. Met beide laders is de accu goed op te laden met de aansluitpunten onder de motorkap.

De spanningsval tussen de aansluitpunten en de accu is tijdens het laden verwaarloosbaar. (schone aansluitpunten)

Tijdens een review van div. laders kwam die van de LIDL er zeer goed uit. De review heb ik nog wel ergens.

aangepast door Jojo
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties.....ik denk dat ik toch via de kofferbak oplaad rechtstreeks op de accu. Ik heb zojuist namelijk geconstateerd dat het lampje in de kofferbak wel vanzelf uitgaat (nee, is niet kapot) ik denk na een uurtje of zo.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Aha, oke. Mocht je de schakelaar nog zoeken; voor zover ik weet is het de micro-schakelaar in het slot van de kofferbak (dus in nummer 13):

246.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.