Ga naar inhoud

Motorolie voor circuitgebruik


MadMarky

Aanbevolen berichten

Ik neem de Z3 nog wel eens mee naar een trackday of de Nurburgring. Wat me opvalt is dat na een tijdje stevig doorrijden de kleppen stationair goed hoorbaar zijn. Ik vermoed dat dit komt door de 0W30 motorolie die bij hoge temperaturen te dun wordt. Is er iemand die dezelfde ervaringen heeft?

Na wat rondgezocht te hebben kom ik uit bij dikkere 10W60 motorolie (bijv Castrol Edge) die speciaal voor BMW M modellen bedoeld is. Zou het nut hebben om deze olie te gaan gebruiken ipv 0W30 of is deze eigenlijk te dik voor non-M motoren?

Link naar reactie
  • Reacties 3
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Bij mij was het de oplossing tegen de tikkende klepstoters met de m52tub28.

Ik ben echter na de tws (die niet hielp) naar een raceolie van Mobil gegaan. 5w en dan nog iets.....

Nu geen enkel probleem meer, niet bij dagje driften en ook niet na meerdere rondjes Ring achterelkaar op serieus tempo (trackday, dus ook dottinger hohe doorrijden) afgelopen week.

Link naar reactie

Je kan ook overschakelen op 0w40 of 10w40.

Mijn motor is minder olie gaan verbruiken door 10w40 (ipv 0w40), en jij hebt in essentie natuurlijk dezelfde motor.

Zelf vind ik dat in principe sae 30 rating echt iets is voor koude landen, en dat je voor nederland standaard een hogere rating aan zou moeten houden (40). Zeker als je een krachtige motor hebt en het ook nog eens een 6 in lijn is (lange motor, dat houdt in dat de achterkant minder gekoeld wordt dan de voorkant ivm lange oliekanalen.)

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels gezien dat er eigenlijk ook gewoon 5W40 of 0W40 aanbevolen wordt.

Dat gaan we dan binnenkort maar eens halen voordat ik weer naar de ring ga.

En tsja Guido, niet heel vreemd dat je met 10W40 een lager olieverbruik hebt. Dat spul is dikker en zul je minder snel langs de cilinderwanden enzo verliezen. Blijft natuurlijk de vraag of een lager olieverbruik altijd positief is. Doordat het dikker is zal het bij een koude motor toch ook iets minder goed smeren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.