Ga naar inhoud

How-to Brandstoffilter vervangen Z3


Aanbevolen berichten

Vandaag besloten om maar eens mijn brandstoffilter te vervangen omdat ik niet kon achterhalen wanneer dit voor het laatst gedaan is.

Bij de BMW dealer een brandstoffilter gekocht voor nog geen 46 euro.

Het volgende heb je nodig: een garagekrik/autokrik, platkop schroevendraaier, dopsleutel 10, 2 bokjes om de auto te ondersteunen en een opvangbak. Ik ben er al met al een 3 kwartier mee bezig geweest.

DSC01088_zpsd29c1953.jpg

Als eerste krik je de auto zover omhoog zodat je voldoende ruimte hebt om er bij te komen. Het brandstoffilter bevindt zich ter hoogte van de bestuurdersstoel. Onder de auto ( in de balk ) bevinden zich een 2-tal kunststof inkepingen, op deze plek heb ik de steuntjes geplaatst.

DSC01095_zps7df4765e.jpg

Vervolgens als je onder de auto ligt zie je een beschermschilt zitten, deze zit met 4 aluminium schroefkapjes vast. Deze moet je met dop 10 losdraaien.

DSC01092_zps37945729.jpg

DSC01090_zps71cc2db4.jpg

DSC01091_zps89625a7b.jpg

Zodra je dit kapje eraf gehaald hebt zie je het brandstoffilter zitten ( bij mij een MANN filter dus deze is al een keer vervangen). Dit filter zit geklemt om de rubberen band van het filter, ook deze zit vast en haal je los met dop 10.

Let op: er zit een kunststof klemmetje op de beugel waar een (brandstof)leiding doorheen loopt deze moet je eerst uit het klemmetje halen alvoren je de beugel losschroeft.

DSC01093_zpsdcad75de.jpg

Zodra je de beugel hebt losgeschroeft hangt het filter er heel losjes bij want dit filter zit vast geklemt tussen 2 rubberen slangetjes die vervolgens weer geklemt zitten aan het filter d.m.v. slangklemmetjes. Draai vervolgens deze 2 slangklemmetjes los en haal het filter er tussen uit, plaats er een opvangbakje onder voor de brandstof die uit het filter en uit de leidingen loopt.. Let op dat je het filter in de juiste richting plaatst, je hebt een ingang en een uitgang op het filter. Er staat ook een pijl op het filter zodat je weet hoe je hem moet plaatsen. Hier 2 foto's hoe je het kunt zien wat de ingang/uitgang is en de aangegeven pijl.

DSC01089_zps9ca8645c.jpg

DSC01094_zps0c367ba1.jpg

Zodra je het nieuwe filter geplaatst hebt tussen de 2 rubberen slangetjes, schroef je de klem weer terug ( slang weer terug in het kunststof klemmetje )

Draai de slangklemmen goed aan en plaats het beschermschild weer terug. Auto omhoog krikken, bokjes er weer ondervandaan halen en langzaam de auto weer laten zakken.

Op het moment dat je de auto weer start zal dit heel even duren voordat deze weer aanslaat omdat er brandstof uit de leiding is gelopen en dit weer opgepompt moet worden ( duurt een sec. of 5 )

Klaar!!!

Naderhand heb ik het oude filter doorgezaagd omdat ik benieuwd was hoe dat er van binnen uit zou zien. Hier de foto van de binnenkant van het filter.

DSC01096_zpsb143cabc.jpg

Succes!!!!

Gr.

Ed

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Leuke howto met zulke mooie foto's.


Naderhand heb ik het oude filter doorgezaagd omdat ik benieuwd was hoe dat er van binnen uit zou zien. Hier de foto van de binnenkant van het filter.

Bravo!!

Link naar reactie

Ruud heeft bij mij het filter vervangen bij de grote beurt hij zocht naar een datum maar die was onleesbaar.
Hij vertelde mij dat dealers deze filters nog wel eens vergeten.
Dat er nog zoveel vuil in benzine zit,dat had ik niet verwacht.

Bij Ruud kost het filter 34.50 Euro ex btw incl. montage.

Leuke How-to.

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Ruud heeft bij mij het filter vervangen bij de grote beurt

Bij mij ook, was de eerste keer voor mijn ZZZ, dus dat dealers 'm nog wel eens vergeten klopt zeker.

Link naar reactie

Nu mijn filter was nooit vervangen, een datum van 1998. Ruud was wel verbaasd, vervangen dus in 2010, 11 jaar erin gezeten. Oja altijd dealer onderhouden !

Link naar reactie

Maar om de hoeveel km moet dit filter eigenlijk vervangen worden?

Volgens mij zit ie standaard in inspectie 2 (grote beurt)

Althans, bij Ruud-kapje wel en die vervangt m ook echt. :thumbup:

aangepast door coot
Link naar reactie
Gast gsusivo

De filter op de foto is niet het eerste filter. Het betreft een Mann filter en geen origineel BMW.

Dus de periode tussen bevuiling en vervanging zal in werkelijkheid nog korter zijn.

Het is dus aan te bevelen dit filter op regelmatige basis te vervangen.

Heb de mijne ook pas vervangen, en deze leek nog het fabrieksfilter te zijn...

Link naar reactie

klopt, deze is bij mij schijnbaar al een keer vervangen kun je dus nagaan hoe (snel) zo'n filter vervuilt.

Bij mijn vrouw d'r E46 hebben ze mij gebeld tijdens de inspectie II of ze het brandstoffilter mochten vervangen......het is dus schijnbaar niet standaard dat de dealer hem vervangt bij inspectie II.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.