Ga naar inhoud

Oldtimer project: welke kiezen?


Bad_Pritt

Aanbevolen berichten

Ik denk er al jaren over na om een oldtimer te restaureren of om een oude wagen volledig te verbouwen (zoals een golf I bijvoorbeeld), maar heb nooit het project aangedurfd omdat ik er tevens de kennis van ontbreek en er geen centen durf in steken. Toch blijft het virus kriebelen om het eens te proberen. Het gaat dus niet specifiek om een BMW maar echt eender welk merk (als ik het maar mooi vind). Ik had een BMW 635CSI gezien aan 5.000 euro in relatief goede staat, maar dat is nog veel als startbudget en lijkt me nog wat te gecompliceerd als wagen.

Nu weet ik daar dus echt niets vanaf... Welke wagen is ideaal voor een beginner én bovendien betaalbaar in aankoop en afwerking/verbouwing? Heeft iemand ooit hetzelfde gewaagd: aan een wagen starten zonder er iets van af te weten? Wat waren de ervaringen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb nog een E24 staan die eventueel weg mag. 635CSi, sportbak, zwart, leer, airco, Alpina 16 originele velgen. Ca 118.000 echte km's, staat de laatste jaren stil ivm restauratie project waar ik zelf amper aan toe kom. PM me maar als je interesse mocht hebben.

Technisch ok, zal een nieuwe accu nodig hebben en een grote beurt. Optisch redelijk, geen bodemroest 4 jaar geleden toen ik eronder heb gekeken. Moet gespoten worden. Interieur moet schoongemaakt en leer spuiten volstaat om kleur weer netjes te krijgen (1 kuipstoeltje gedaan om te proberen).

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie

Mijn zoon (23) heeft 3 jaar geleden een Mini Cooper gerestaureerd.

Heeft na zorgvuldige overwegen besloten dat het volgende project een Alfa Junior uit 1965-1970 gaat worden.

(eerst nog even de Mini verkopen) :lol:

1968alfaromeogiuliacoup.jpg

Absoluut een toelomstige klassieker (let op : knipperlichten NAAST de koplampen en lucht inlaatspleet op de motorkap (staat bekend als "brievenbus" model)

relatief goedkope onderdelen, alleen het plaatwerk (als dat nodig zou zijn) is heeel duur

Link naar reactie

Ik heb nog een E24 staan die eventueel weg mag. 635CSi, sportbak, zwart, leer, airco, Alpina 16 originele velgen. Ca 118.000 echte km's, staat de laatste jaren stil ivm restauratie project waar ik zelf amper aan toe kom. PM me maar als je interesse mocht hebben.

Technisch ok, zal een nieuwe accu nodig hebben en een grote beurt. Optisch redelijk, geen bodemroest 4 jaar geleden toen ik eronder heb gekeken. Moet gespoten worden. Interieur moet schoongemaakt en leer spuiten volstaat om kleur weer netjes te krijgen (1 kuipstoeltje gedaan om te proberen).

Thanks, PM gestuurd

Link naar reactie

klinkt bekend, al zou ik eerder een circuittool/racer willen bouwen :),

een E30 lijkt me een goede wagen om mee tebeginnen, genoeg onderdelen, bmw en relatief goedkoop te vinden.

een golf 2 gti oid leuk om uit te bouwen e.d.

toyota MR2 of supra oid. leuk om mee te spelen en ook leuke auto's om te zien. zelfde geld eigenlijk voor de nissan/datsun 260Z

Een E30 track car... not a bad idea :)

Link naar reactie

Ik heb in 1998 een relatief redelijke mgb rubber uit Amerika gehaald. Via een gezamenlijk container transport naar Nederland gehaald. Auto was hard en strak (miami) kleur wit. Ik had toen ook een ruimte waar ik lekker kon klooien en een vriendje die technisch in staat was om te helpen.

Auto opnieuw laten spuiten, donker groen en kleppendeksel naar loodvrij, versnellingsbak laten reviseren. Daarna met wat hulp van de mg garage allerlei zaken vervangen, zoals interieur, ophanging, rem schijven, rvs uitlaat. Kortom na een jaar tijd een perfecte mgb in bijna concoursconditie, oja motor ruimte wit gelaten, zie je gelijk wanneer er wat mis is. Laatste mod was K€N lucht filters. Auto inmiddels 15 jaar in bezit , rij er niet zoveel mee, maar poets en rommel er wel aan. Ik heb er veel plezier mee en heb het ook een beetje voor de heb, ben altijd gek geweest van engelse cabrio's. Staat nu zoet in de parkeer garage van ons hindoestaanse bejaarden huis, daar waren nog plekken zat vrij aangezien de echte bewoners geen auto hebben. Staan trouwens wel meer exoten zoals maseratie, ferrari, porsche, oude volvo's en nog wat ander engels tuig.

Veel succes met je zoektocht en keuzes, is allemaal niet zo simpel, maar wel leuk

Link naar reactie

Nu weet ik daar dus echt niets vanaf... Welke wagen is ideaal voor een beginner én bovendien betaalbaar in aankoop en afwerking/verbouwing? Heeft iemand ooit hetzelfde gewaagd: aan een wagen starten zonder er iets van af te weten? Wat waren de ervaringen?

Henk/Mohikaans suggestie is zo slecht nog niet: koop een oudere Brit met 'aandachtspuntjes'. En ja, ik ben bevooroordeeld, met een half gedemonteerde Jaguar in m'n garage... 'Gelukkig' was ik dit weekend nét te laat, anders had er ook nog een Jag vóór de garage gestaan. :)

Waarom Brits?

  • Onderdelen zijn -zeker vergeleken met BMW- spotgoedkoop, zowel nieuw als 2ehands is er veel te krijgen
  • Er is véél documentatie voorhanden: werkplaatsboeken, youtube-filmpjes, noem maar op
  • Britten zijn 'car nuts': er zijn 'tig zeer actieve forums als het om restauratie/onderhoud gaat, die je goed kunnen helpen als je vastloopt
  • Voor sommige merken/modellen (ik denk aan bijvoorbeeld Jensen en Triumph) worden plaatwerkdelen nieuw gemaakt: vaak goedkoper en minder frustrerend dan lassen

Waar moet je aan denken?

  • doe research naar onderdeelprijzen en -beschikbaarheid, en laat dat meewegen in je keuze: sommige auto's kan je voor zeer nette prijzen op de kop tikken, maar daarna kan je een 2e hypotheek afsluiten voor de onderdelen (oude Mercedessen bijvoorbeeld: alles is te krijgen, maar wel voor de hoofdprijs)
  • zoek een auto met relatief weinig elektronica (uiterlijk midden jaren '80, liefst ouder): een defecte ABS-computer of motor-/versnellingsbakECU is snel duurder dan een heleboel uitbesteed laswerk...
  • kies een 'gangbare' klassieker voor je 1e project: hoe exotischer het merk/model, hoe minder makkelijk je hupl/informatie kan vinden
  • als het je écht om het klussen gaat: zoek een model waar je overal goed bij kan, een Triumph Spitfire of VW Kever zijn daar klassieke voorbeelden van
  • verdiep je in de zwakke plekken van het model dat je wil kopen, en zet budget apart om die aan te pakken. Als component X bij model Y een bekende zwakke plek is, zal-ie ook bij jouw auto ooit de geest geven.
  • onderhoudsgeschiedenis: een gedetailleerde geschiedenis is mooi meegenomen, gebrek eraan is vaak weer een goed onderhandelingspunt :book:
  • en een heel belangrijke vraag: WAT wil je zelf gaan doen? Uitbesteden is financieel zwaar, maar sommige klussen kunnen uitbesteed goedkoper zijn dan zelf doen, omdat je er bijvoorbeeld speciaal gereedschap voor moet aanschaffen
  • en nog één over gereedschap: mocht je een Brit of Amerikaan kiezen, zoek dan uit of je genoeg hebt aan metrisch gereedschap (doppen, sleutels, etc.), of dat je een setje "inchmaten" nodig hebt.
  • ga op zoek naar specialisten in je omgeving: motortechniek, las- en spuitwerk zie ik als ambachten, niet als iets dat je jezelf wel eventjes aanleert. Een specialist in de buurt, die je al dan niet op lokatie kan helpen, is voor sommige klusjes onontbeerlijk.
Link naar reactie

^ nu Pim dat is een duidelijk verhaal en ik sluit me daar ook helemaal bij aan. MG hebben maar drie zekeringen, onderdelen zijn goedkoop, je kan overal bij en ik (zonder al te veel technische kennis) heb af en toe met een steuntje in rug van mijn mg garage bijna alles zelf gedaan. Ik kan nu lezen en schrijven met de MGB tourer.

aangepast door pampus
Link naar reactie
  • Administrator

PM ontvangen, stuur je vanavond aanvullende info en foto's. Overigens vallen de onderdeel prijzen voor een E24 100% mee :)

Link naar reactie
  • Er is véél documentatie voorhanden: werkplaatsboeken, youtube-filmpjes, noem maar op
  • doe research naar onderdeelprijzen en -beschikbaarheid, en laat dat meewegen in je keuze:
  • zoek een auto met relatief weinig elektronica (uiterlijk midden jaren '80, liefst ouder):
  • kies een 'gangbare' klassieker voor je 1e project: hoe exotischer het merk/model, hoe minder makkelijk je hupl/informatie kan vinden
  • als het je écht om het klussen gaat: zoek een model waar je overal goed bij kan, een Triumph Spitfire of VW Kever zijn daar klassieke voorbeelden van
  • verdiep je in de zwakke plekken van het model dat je wil kopen, en zet budget apart om die aan te pakken.
  • en een heel belangrijke vraag: WAT wil je zelf gaan doen?
  • en nog één over gereedschap: mocht je een Brit of Amerikaan kiezen, zoek dan uit of je genoeg hebt aan metrisch gereedschap (doppen, sleutels, etc.), of dat je een setje "inchmaten" nodig hebt.

(Heb de belangrijkste punten van Pim maar even samen gevat)

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Oh, nog twee dingen die ik vergat...

1) @Mohikaan: complimenten voor de goede smaak van Ramin, zo'n Junior is héél fraai! :clapping:

2) @Bad_Pritt: nog een laatste tip: zorg dat je 'basisgereedschap' goed is. Bouwmarktkwaliteit gereedschap is prima voor incidentele klusjes, maar een écht goede doppenset/set sleutels/schroevendraaiers gaat je een boel frustratie besparen! Als iets écht vastzit wil je weten dat je er niet je gereedschap op sloopt... Merken als Gedore, Stahlwille, Facom, Snap-On (en ik vergeet er vast nog een paar) kosten een flinke duit, maar geven je een kwaliteit die substantieel beter is dan 'eigen merk'.

Link naar reactie

Misschien nog maar even een paar maand wachten, totdat de regering eruit is met het nieuwe oldtimer belasting beleid?

Nu weegt zo'n Golf 1 of E30 niet zoveel, maar wellicht is het iets om rekening mee te houden.

Link naar reactie

^ nu daar heb je in belgie geen last van, die lopen niet te klooien met MRB vrijstelling :-) :-)

aangepast door pampus
Link naar reactie

een écht goede doppenset/set sleutels/schroevendraaiers gaat je een boel frustratie besparen! Als iets écht vastzit wil je weten dat je er niet je gereedschap op sloopt...

Nóg belangrijker: dat je met k*t-gereedschap je moeren en bouten niet sloopt.

Mijn tip: ga eerst eens iemand anders helpen. Net zoals beton storten; dat kun je ook beter op iemand anders zijn erf leren doen :oldman:.

  • Like 1
Link naar reactie

Mijn tip: ga eerst eens iemand anders helpen. Net zoals beton storten; dat kun je ook beter op iemand anders zijn erf leren doen :oldman:.

Net als een kamer behangen, als je klaar bent, kan je het. :petje:

Link naar reactie

Yep ... En de draadjes die er in zitten zijn niet anders dan in andere Bmw's van die tijd ..... Het brandstof gebruik wel.

Ja, ik weet het , heb een 735 i gehad, leuke bak maar voor je woon werk km's niet rendabel.

De 8 is alleen bedoeld voor mooie zondagen,( mocht het er van komen), twijfel nog want een e 30 325 i is ook leuk en wat vriendelijker aan de kostenkant

Link naar reactie

Ja klopt. Oom van een goede vriend van me heeft er een gehad. Verbruik van 1:3 en als je er wat aan hebt loop je leeg.

Niet elke BMW dealer heeft kennis en kunde om er aan te werken. Ik weet dat hij een keer wat aan de versnellingsbak had en dat die auto toen naar BMW AG in Munchen moest omdat niemand anders het kon/durfde.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.