Ga naar inhoud

Restauratie spiegelvoetjes Z3


jdebest

Aanbevolen berichten

Na heeel veeeel jaren afwezigheid van dit forum ben ik terug. Heel lang geleden hier rondgehangen toen ik in het bezit was van een BMW Z3 1.9. Nu sinds kort weer eigenaar van een Z3 als tweede auto. Nu een 2.8i uit 1997. Toen ik de auto kocht zag ik al dat er een aantal klusjes moesten gebeuren. Dit weekend de eerste optische klus uitgevoerd. Ik heb hieronder een "handleiding" gemaakt. Wellicht handig als je dit zelf wilt proberen.

Nodig:

Platte grote schroevendraaier

Zachte doek

Schroevendraaier set (diverse torx en kruiskoppen)

Grof schuurpapier

Fijn schuurpapier (korrelgrootte )

Zeer fijn schuurpapier (korrelgrootte )

Spuitbus hecht

Spuitbus kleur

Spuitbus blanke lak

Situatie voor:img1218fm.jpg

Stap 1: verwijderen van de spiegels

Stel de spiegel in op de meest naar binnengedraaide stand (draai hierna het contact uit, hierdoor voorkom je sluiting en het springen van de 10AMP zekering). Dit laat net genoeg ruimte om met een platteschroevendraaier (gewikkeld in een zachte doek) achter het spiegelplaatje te komen. Het spiegelplaatje is op vier punt vastgeklemd aan de spiegelmotorbehuizing. Let goed op! Klik voorzichtig de spiegel los van de behuizing. Te veel druk zorgt ervoor dat het spiegelglas barst (bij mij gebeurd). Probeer ook vanuit het midden het spiegelglas los te drukken. Als alles goed gaat krijg je dit te zien:

img1219xs.jpg

Draai eerst de schroevjes uit de motorbehuizing (goudkleurig) het motortje komt dan los, haal hem voorzichtig naarvoren, aan de achterkant zitten vier snoertjes die met een stekkertje in het motortje zitten. Haal de stekkertjes los. Let op ze zitten heel erg vast, ik heb een punttangetje gebruikt om de stekkertjes voorzichtig los te trekken.

img1214tn.jpg

Verwijder de motor en schroef vervolgens de 4 torx schroefjes van plaatje 1 los. De spiegelkap bestaat uit twee delen. Let op bij het verwijderen dat ze nogal vast kunnen zitten aan het aluminium wat er onder zit. Rustig en voorzichtig een beetje wrikken en helpen. Zodra je de spiegelkappen hebt verwijderd, merk je pas echt in welke slechte staat het onderliggende materiaal is.

img1221vr.jpg

Je kunt nu de twee inbusschroeven los gaan maken die in het voetje zitten. Er is er 1 heel eenvoudig te verwijderen. De ander is wat lastig omdat deze half onder het resterende deel van de spiegel zit. Ik heb een inbussleuteltje gebruikt van de ikea. Lang leve ikea ;-) .

img1222u.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Nu de laatste schroeven zijn verwijderd kun je het voetje verwijderen. Ik heb vervolgens mij een grof stuk schuurpapier alle los zittende verf resten en aanslag verwijderd. Dan ziet het er ongeveer zo uit:

img1227iz.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Daarna schuren met een fijn schuurpapier. Ik heb korrelgrootte 280 gebruikt en daarna nat schurgen met 800 om het geheel helemaal glad te krijgen. Mijne waren er zo erg aan toe dat ik op veel plaatsen tot en met het alluminium heb geschuurd.

img1228y.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Nadat je hem hebt geschuurd kan de eerste primer laklaag erop. Goed schudden en in dunne laagjes aanbrengen. De laag wordt al snel te dik als je niet 20 tot 25 cm aanhoudt als afstand bij het spuiten.

Ik heb de laagjes tussendoor ongeveer 10 minuten laten drogen. Voordat de lak erop gaat heb ik nog heel even natgeschuurd met de 800. en vervolgens de laklaag aangebracht. De laag een paar uurtjes laten drogen en vervolgens de blanke lak laag aangebracht.

img1229m.jpg

Uploaded with ImageShack.us

img1231e.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Vervolgens alles terugzetten op de auto en dit is het eindresultaat! Ik ben niet extreem handig of technisch en al helemaal geen ervaring met spuitwerk of iets dergelijks. Dus wellicht dat vele van jullie dit nog netter kunnen, maar vergeleken met de beginsituatie 1000x beter!

img1234gp.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een mooi how to topic met duidelijke uitleg en een mooi resultaat.

Kan mijn voorstellen dat je er dik tevreden mee bent.

Ik ben zeer blij met het resultaat! En achteraf gezien best een leuke klus om te doen. Moet nu wel op zoek naar een spiegelplaatje vanwege de barst. Iets te enthousiast doorgedrukt bij de eerste spiegell :muur:

Link naar reactie

Heel mooi hoor, ik heb nog een handige tip:

om het spiegelglas er af te trekken kan je de zuignap van een TomTom gebruiken, samen met de schroevendraaier en het doekje verdeel je de druk op het glas

en wie weet blijft het glas dan heel :)

Ben ook pas met al deze klusjes begonnen, gisteren de "wiebel" stoelen gereviseerd met een setje van e-bay, 4 uurtjes en 11 euro verder was het weer perfect.

Leuk hoor al die kleine klusje, op naar de volgende.

Jij ook suc6 met de rest van je klussen.

gr. Carlo

Link naar reactie

Carlow,

Van welk materiaal zijn deze gemaakt, is dit rubber net als de oude dempers?

Hallo,

deze zijn van een harde kunststof soort, wel iets zachter dan nylon,maar veel harder dan het originele rubber. het blokje met schroefdraad moest ik er wel in tikken met een kunststof hamer.

groeten carlow

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Netjes! Ben vandaag bij Ruud (Reeuwijk) langs geweest en hij heeft een nieuw voetje aan bestuurderskant voor mij erop gezet. Mijn oude voetje begon idd aardig te roesten, maar is niet gebroken. Deze heb ik nu over voor iemand die een opknapklusje zoekt! (incl kap in matzwart). Aangezien ik niet veel ervaring op t forum heb: iemand enig idee waar ik dat het beste kan posten? Ik zocht op spiegel en kwam hier terecht, maar lijkt me niet de juiste plek :)

Hoor het graag!

Groetjes Maxim

Link naar reactie
Gast gsusivo

Hoi Maxim,

om spullen te koop aan te bieden moet je eerst donateur worden. Om het forum reclame-vrij te houden is het essentieel dat de gebruikers hun waardering uiten in de vorm van een zelf te kiezen vergoeding. Op dit forum is veel informatie te vinden die je zeer veel geld scheelt ten opzichte van informatie inwinnen bij de dealer dan wel het laten doen door de dealer.

Je kunt een donatie doen door bovenaan op 'wordt donateur" te klikken.

Groetjes Ivo

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Bedankt voor de info! Ik ben er eigenlijk aan begonnen vanuit deze PDF: http://adkusters.hobby-site.com/BMW%20Z3%20handleidingen/Z3%20how%20to%20-%20Restauratie%20spiegelvoetjes.pdf

Ik wilde alleen nog even laten weten dat het los halen van de spiegels (bij mij was er ook een gebroken) vele malen eenvoudiger gaan als je ze van onder uit los wipt. Ik dacht dit ook ergens in een repair manual gezien te hebben.

Keep it up! Mijn voetjes zien er in ieder geval weer tip-top uit! :)

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Weet iemand hoe ik snel aan een rechter buitenspiegel kom? Ik kan er nergens een vinden voor een goede prijs.

Een hele set m-spiegels zou beter zijn, maar ook die kan ik nergens vinden voor een goede prijs.

En nu staat ie bij de spuiter met een gebroken spiegel.....

aangepast door 2.5si
Ook gevraagd = adverteren = eerst doneren ...
Link naar reactie

Weet iemand hoe ik snel aan een rechter buitenspiegel kom? Ik kan er nergens een vinden voor een goede prijs.

Een hele set m-spiegels zou beter zijn, maar ook die kan ik nergens vinden voor een goede prijs.

En nu staat ie bij de spuiter met een gebroken spiegel.....

Gaat het om een complete buitenspiegel?????

Heb nog een elektrisch verstelbare liggen echter zonder glas en met wat roest aan het voetje.

Maar ja als de auto toch gespoten moet worden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.