Ga naar inhoud

FL stoelen in VFL: airbag module?


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Wie o wie heeft ervaring met inbouw van stoelen uit een facelift E85/86 (2006-2009) in een pre facelift (2003-2006)?

Ik lees dat alles plug&play is, maar de meningen over de werking van de airbagmat (die de bezetting meet) van de passagiersstoel zijn verdeeld: sommige berichten zeggen ook plug&play, andere zeggen je moet de oude mat overzetten / een afleidingsmodule gebruiken ( die simuleert dat je altijd een passagier hebt).

Iemand ervaringen?

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

evt kan je de airbag module omzeilen met zo'n kastje van eBay

Die heb ik hier liggen, alleen dan gaat hij piepen dat de bijrijder geen gordel om heeft :blink: het is ook altijd wat met die Z4's

Link naar reactie
  • Administrator

Of je haalt je alleen het ijzertje dat je erin klikt op de sloop.

Precies, of die bestel je via Ebay voor een grijpstuiver uit China. Die dingen worden massaal aangeboden ...

@Lightning: ik weet niet of ik het al kan verklappen, maar het wordt in ieder geval heel nmooi ;)

Link naar reactie
  • Administrator

Nou vooruit dan; ik heb in Duitsland 40.000 km gebruikte beige M stoelen + deurpanelen op de kop getikt. Bedoeling is nu stoelen erin en de lederen baan van de beige deurpanelen overzetten in de bestaande zwarte deurpanelen. Dan heb je als het ware een individual interieur zoals je dat ook had bij de FL modellen ... Vooralsnog heb ik nog niks thuis, dus kan ik ook niks doen ... Met andere woorden; plannen zijn er en materialen zijn ingekocht, maar het zal nog wel even duren voor e.e.a. verwezenlijkt is ...

Link naar reactie

Er stond in december op ebay duitsland ook een set met beige m stoelen, en dan ook idd zo'n beige rand in het zwarte paneel (was een veiling incl dakhemel etc).

Heb je jezelf door die veiling laten inspireren? :lol:

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, eigenlijk niet; die gozer wilde per se ook die beige deurpanelen meeverkopen, terwijl ik liever voor minder alleen de stoelen had. Maar goed, we zaten zo dicht bij elkaar dat ik dacht vooruit met de geit. Ik bedacht pas later dat ik nog kan proberen die banen ook over te zetten...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Ze zitten er inmiddels in met veel dank aan Roodkapje.. het was ingewikkelder dan wij beiden dachten.

Om de vraag waar dit topic mee begon nog even te beantwoorden: kennelijk kun je fl stoelen soms zo monteren in een vfl Z4 en soms niet. In het laatste geval kun je de gordelspanners van de originele stoelen overzetten (ook handig als de M stoelen uit een schadeauto komen). Daaraan zit ook het gele hoofdstekkerblok onder de stoel. Bekabeling daarvan kun je eenvoudig ompluggen, daar zitten per systeem (stoelverwarming / stoelverstelling / etc.) losse kleinere stekkertjes in.

Als de passagiersstoel een foutmelding blijft geven moet je:

a) de bekabeling van de oude airbagmat deels overzetten. Dat is een zwart kastje met blauwe opdruk, dat je onder je vfl stoel wel vindt en onder je fl stoel niet.

b) Daarin plug je een Ebay moduletje, dat fingeert dat er altijd iemand op die stoel zit.

Als je de oude gordelspanner eerst hebt overgezet ook op de passagierstoel hoef je niet ook een "Anti Gurtwarner" te gebruiken. De vfl gordelspanner is namelijk niet en de fl gordelspanner wel bekabeld om te meten of de gordel wel gebruikt wordt. Bij gebruik van een fl gordelspanner heb je dus of zoiets nodig:

759_0.jpg

Of moet je de piep van de gordelcontrole voor de passagiersstoel weg programmeren (als je kunt coderen / programmeren is dat een eitje).

Link naar reactie
  • Administrator

Oh en ten aanzien van het overzetten van de leren baan uit de deurpanelen: ook dat is ingewikkelder dan ik dacht. Ik weet niet precies hoe je dat noemt, maar de oorsronkelijk losse paneeltjes waarop het leer zit zijn aan het plastic van het deurpaneel vast gesmolten / gelast (voor zover je dat bij plastic zo kunt noemen). Niet op een paar losse punten, maar op alle naden. Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als je daar de fohn op zet, maar ik heb eigenlijk geen enkele hoop ...

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zal nog eens kijken wat er gebeurt als je daar de fohn op zet,

Helemaal niks...

Eerder met een oude soldeerbout los smelten en dan tegelijk proberen los te drukken

Mocht het alleen een randje zijn dan heb ik hier wel enige hoop in

Link naar reactie
  • Administrator

klopt dat ?

Net niet helemaal; als je de pre fl gordelspanner gebruikt op de passagierstoel moet je èn de oude bekabeling overzetten (het zwart-blauwe kastje) èn een Ebay module gebruiken. Je moet dan dus allebei doen.

En ook niet onbelangrijk: Roodkapje heeft eerder fl stoelen in een pre fl gemonteerd waarbij dit allemaal niet nodig was. Misschien is daarvoor van belang dat die uit een :m: kwamen, terwijl mijne uit een 3.0si komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Kortom: het kan dus ook zijn dat het wel goed gaat zonder deze extra stappen ...

@ Ruud, ik ben bang dat het toch wel minimaal een aantal milimeters rondom de rand over lapt. Ik zal er nog wel eens op puzzelen als ik de beige deurpanelen ook weer bij Roodkapje heb opgehaald. Ik moet ook zeggen dat ik de baan in de deuren niet echt mis: het zal niet ieders smaak zijn, maar het contrast is nu des te groter .... Ik zou nog wel wat andere beige dingetjes kunnen overzetten / bijkopen (bananen, handremzak, versnellingspookzak, deuropeners, etc.), maar ik denk dat het daar niet mooier van wordt ...

Link naar reactie
  • Administrator

Op zich niet zo'n rare gedachte, maar de bekabeling daarvan is 100% identiek bij de pre fl stoelen en de fl stoelen. Ik ging bovendien van (volledig functionerend) elektrisch naar elektrisch, dus dat zou geen rol hebben mogen spelen (en daar hebben we ook niks aan gewijzigd, terwijl de storing wel weg is) en deed het ook meteen goed.

Link naar reactie
  • Administrator

Je zult het ongetwijfeld ook kunnen doorverbinden, maar volgens mij heb je dan als probleem (tenminste in sommige gevallen) een ongelijke hoeveelheid draden voor de "zittingmat". Bovendien vraag ik me af of je dan niet ook nog iets met de gordelspanner zult moeten doen, omdat je anders alsnog een foutmelding krijgt. Maar het zal ongetwijfeld allemaal kunnen.

Het is in ieder geval ingewikkelder, net zoals bijvoorbeeld beide stoelen uit elkaar halen en de "zittingmat" uit je oude stoel overzetten naar de nieuwe stoel. Kan ook, maar is veel meer werk.

De oplossing om het oude kastje met een Ebay module over te zetten is in ieder geval "Plug & Play", je hoeft niets te solderen / knippen / etc. ...

...

Had ik al gezegd hoe mooi M stoelen eigenlijk zijn in een pre-facelift interieur? :clapping:

8535081410_f4bdd2e235_b.jpg

Link naar reactie

Maurits het leek me wel mooi, maar het is nog veel mooier dan ik dacht. Het is dus uiteindelijk een hele operatie geworden, maar de doorzetter wordt beloond....

aangepast door pampus
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.