Ga naar inhoud

Het Z3 wagenpark in Nederland - de cijfers


ad k

Aanbevolen berichten

In het topic Kentekencheck gegevens is aangegeven dat we het Z3 wagenpark in Nederland in beeld wilde gaan brengen.

In dit topic gaan we de resultaten presenteren.

Pim heeft de beschikbare data opgehaald uit de dataset van de RDW ( linkje ) en ik heb deze verder verwerkt tot iets zinvols.

Het bleek al snel dat het opvragen van de data erg moeilijk was omdat er maar op bepaalde velden gezocht kan worden en er een beperking zit op het aantal records dat je gelijktijdig kunt ophalen.

Pim heeft allerlei kunstjes geprobeerd om de dataset vollediger te krijgen, maar de 'handelsbenaming' was de enige zoekingang die geen rommel opleverde. Suggesties voor complexere queries (aantal zitplaatsen, bouwjaar, cilinderinhoud, ...) hebben we -vruchteloos- geprobeerd. De enige mogelijkheid om de data op te vragen bleek op de handelsbenaming die het RDW hanteert.

De RDW is zeker niet consequent geweest in de gebruikte handelsbenamingen maar we denken de meeste gevonden te hebben. Naast de doorgekregen handelsbenamingen via het forum hebben we van vijftig Z3's (verschillende uitvoering en bouwjaren) de kentekens op internet opgezocht en op basis van die kentekens de handelsbenaming er bij gezocht d.m.v. de RDW kenteken-check. Verder hebben we een aantal handelsbenamingen verzonnen door toevoegingen te doen op de door ons al gevonden handelsbenamingen.

Op het eind kwamen we er nog achter dat de 'handelsnamen' M COUPE en M ROADSTER óók voor de Z4 gebruikt. Deze hebben we op toelatingsdatum > 2004 uitgesloten.

Het is dus mogelijk dat we een geïmporteerde Z3-M hiermee uitsluiten maar er is op basis van de beschikbare gegevens geen onderscheid te maken tussen de Z3 en Z4.

De data set is zeker niet kompleet maar geeft wel een goed beeld van het Z3 wagenpark in Nederland.

De totale dataset omvat nu 5783 stuks Z3 die geregistreerd staan in Nederland (peildatum februari 2013).

De Bovag-rai gegevens rapporteren eind 2012 6742 geregistreerde Z3 in Nederland hetgeen zou betekenen dat we 85 % in “beeld” hebben met onze data.

Dit zijn slechts aannames want ik weet niet meer welke data ik kan vertrouwen, waarbij ik wel zeker weet dat de beschikbare database van de RDW zeer slecht is en op vele punten incompleet en incorrect.

Hierna de gegevens in de diverse posts in dit topic:

aangepast door ad k
  • Like 2
Link naar reactie

De leukste feiten:

Verhouding Cabrio versus Coupe = 95% - 5 %

Oudste Z3 is met eerste toelatingsdatum 28-2-1996, niet meer van eerste eigenaar.

Oudste Z3 nog steeds van eerste eigenaar, is met eerste toelatingsdatum 27-3-1996.

Er zijn nog 22, in 1996 nieuw geleverde Z3’s, in bezit van eerste eigenaar.

Er zijn officieel 17 x Z3’s met LPG installatie

Er is officieel 1 x Z3 elektrisch aangedreven

aangepast door ad k
Link naar reactie

Bouwjaar (peildatum februari 2013)

Van een aantal auto's ontbraken de verschillende datums en was het bouwjaar niet exact te bepalen.

Ik heb hier op basis van andere gegevens die wel beschikbaar waren het type bepaald en de jaren dat dit type is geproduceerd vermeld (b.v. 1997-2000)

bouwjaar.jpg

aangepast door ad k
Link naar reactie

Kleur (peildatum februari 2013)

Hierbij gaat het om de originele kleur waarin de auto is geleverd.

Er staan 3 Z3's in de data waar een tweede kleur is vastgelegd.

kleuru.jpg

aangepast door ad k
Link naar reactie

Eigenaar (peildatum februari 2013)

Het gaat hier om de eerste eigenaar vanaf het moment dat de auto in Nederland is geregistreerd, dit kunnen dus ook geïmporteerde auto's zijn die vanaf het moment van importeren nog bij de eerste eigenaar in Nederland in bezit zijn.

eigenaar1.jpg

eigenaar2.jpg

aangepast door ad k
Link naar reactie

Import (peildatum februari 2013)

Hier ben ik uit gegaan van de aanname dat Z3's tot 31 december 2002 nieuw zijn geleverd.

Er zijn mogelijk daarna nog wel wat Z-tjes nieuw geleverd maar het moment is moeilijk te bepalen vandaar deze aanname.

import.jpg

aangepast door ad k
Link naar reactie

Je bent voortvarend bezig, Ad!! :clapping:

Het was toch een project van jullie samen?

dus jullie zijn voortvarend bezig :clapping: :clapping:

edit na het zien van de tabellen

mooi werk mannen!! :thumbup:

aangepast door coot
Link naar reactie

Tabellen met info zijn nu toegevoegd in de eerdere posts hierboven.

Veel leesplezier................ik hoor het commentaar wel van de kritische lezers als er ergens een foutje ingeslopen is :)

Groeten

Ad

aangepast door ad k
Link naar reactie

Hoi Ad, wat een leuke lijst

Misschien nog een tabelletje, automaten per kleur ... We moeten je per slot van rekening nog een maandje van de straat houden ...

Andere vraag , welke website kan je gebruiken om het aantal geproduceerde auto's te bekijken ?

Ik ben nl ook benieuwd hoeveel er van mijn motor ( Aprilia Tuono Factory ) geproduceerd zijn ...

aangepast door Z3 3.0
Link naar reactie

Dat valt jou dan weer op... :party:

Maar nee dat is niet door mij geschreven. Ik had een mooiere vrouw op de motorkap gelegd :clapping:

Deze schone dame heeft wel een heel erg kort rokje aan, nog 1cm korter en je kunt dr amandelen zien zitten :171:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.