Ga naar inhoud

"klop" achteraan bij veranderen van versnelling


Wouter1981

Aanbevolen berichten

Hey,

ik heb al een eindje dat ik bij agressief schakelen een "klop" hoor die van achter komt. Maar dit is nu de laatste dagen een pak erger geworden. Als ik gewoon aan het manouvreren ben, hoor ik het bijna iedere keer bij het indrukken-loslaten van mijn koppelingspedaal, tenzij ik heel voorzichtig ben maar zelfs dan hoor ik het soms. En kennelijk is dit buiten de wagen ook te horen want soms zie ik mensen kijken. Ook als ik op een snelweg in 5de versnelling afwisselend op en van de gaspedaal ga, hoor ik telkens die "klop".

Mijn subframe rubbers zijn nog geen 2 jaar geleden vervangen en mij differentieelrubber pas enkele weken geleden. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Oja, ik heb een 323 compact, maar die zijn identiek mechanisch aan een Z3, dus dacht het hier te vraag i.p.v. een algemene E36 forum ;-)

gr

W

Link naar reactie

Kan een ophangrubber, aandrijfas, cardanas, hardyschijf probleem etc zijn.

Maar natuurlijk ook een differentieelrubberprobleem :)

Dat iets 2 weken geleden vervangen is kan soms een aanleiding zijn dat het probleem daar niet ligt, maar soms ook juist wèl (als je begrijpt wat ik bedoel).

Enige manier om er achter te komen is de auto op een brug zetten en gaan voelen met een bandijzer oid.

Link naar reactie

Om te bepalen of ophangrubbers etc teveel speling vertonen is het vaak niet voldoende om wat met je handen te voelen. Vaak moet je wat kracht met een hefboompje zetten op het rubber. Ik gebruik daarvoor vaak een bandijzer.

Maar ff voor de goede orde: je hebt wel eens een auto van onderen gezien? Als dat niet het geval is kan je beter iemand erbij halen die wat verstand van zaken heeft die je wat tips kan geven tijdens de inspectie.

Link naar reactie

Ja ik heb wel al eens een auto van onderen gezien (subframerubber heb ik bv zelf vervangen ;-) en ik werk ook altijd aan mijn wagen bij mij garagist, dus heb altijd wel iemand met meer ervaring in de buurt ;-)

Goed zal hem eens op de brug zetten en eens zoeken. Ik hou je op de hoogte!

gr

W

aangepast door Sjonnie Kroket
FQVWD
Link naar reactie

waarom heeft een z3 eigenlijk zo,n ouderwetse achterwielophanging?

Om de prijs te drukken, de E36 coupe(driedeurs) had die achterbrug ook.

Dat maakt hem ook net zo uitgebalanseed sturen.Net zoals dat van de E30 gezegd wordt. :)

Link naar reactie

Wellicht was ruimte ook nog een issue.

Maar voornaamste reden idd denk ik de prijs; multilink is uiteraard veel duurder omdat het 3x zoveel bewegende delen heeft.

Vergeet niet dat toen de z3 uitkwam deze vooral gericht was om het marktterrein van de mx5 te beconcurreren. De z4 is ontwikkeld om het marktterrein van de boxster te beconcurreren. Daar zit best een verschil tussen.

In 1996 kostte de instap z3 31k, een mx5 (ook met 1,8) 28k en de boxster 56k.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Om de prijs te drukken, de E36 coupe(driedeurs) had die achterbrug ook.

Dat maakt hem ook net zo uitgebalanseed sturen.Net zoals dat van de E30 gezegd wordt. :)

De prijs was inderdaad de hoofdreden. De Z3 moest idd concureren met een MX5 en de e36 compact met de hatchbacks zoals de golf... Een 2de reden is dat de E30 ophanging compacter is en makkelijker in te bouwen was.

Link naar reactie

hmm de e36 coupe die ik had was anders wel voorzien van een ophanging met langsarm.

,waarom was de e30 ophanging beter baron?

ik weet wel dat de voorwielophanging van de e36 wat gevoelig was omdat zowat alles uiteindelijk op 1 kogel hing.

Link naar reactie

^ Alleen de Z3 en de compact heeft de E30 ophanging. De rest is met de multilink. Ik denk dar Baron de E30 ophanging beter vind omdat deze wat "speelser" is ;-)

Voorwielophanging van de E36 en E30 is naar mijn weten bijna identiek. Veel mensen wisselen hun draagarmen met die van een E30 M3 omdat de fuse kogels een pak sterker zijn.

aangepast door Ruud_19
FQ vervangen door ^
Link naar reactie

ik heb net even in de etk gekeken en had het ook al gezien.

hey en je draagarmrubbers zijn die wel ok?

ik zou de auto maar eens op een brug zetten en even flink poeren met een grote bandenlichter zoals Guido suggereerde.

hoor je de klop meer links of rechts? dan heb je vast een richting.

Link naar reactie

hmm de e36 coupe die ik had was anders wel voorzien van een ophanging met langsarm.

Bedoelde de compact heb tussen haakjes driedeurs gezet en coupé heeft 2 deuren.

Link naar reactie

Precies dit probleem heb ik ook met mijn QP. Ik dacht eerst aan de hardyschijf maar die blijkt het niet te zijn aangezien de klop bij gas los niet hoorbaar is.

Als ik de koppeling heel rustig intrap, hoor ik het ook nauwelijks. Het is heel hinderlijk als je een lekker sportief wilt rijden. Elke keer weer bonk, bonk :muur:

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Ik zou mijn oude draadje eens willen opvissen i.v.m. de clunck achteraan. Ondertussen zijn er nog wat zaken aan mijn achterophanging veranderd en geupdate (zelfs een nieuw differentieel met bijhorende rubbers) en clunk is onveranderd gebleven maar nu merk ik dat ik dit enkel heb als het nat is! Als het droog is kan ik die clunck gewoon niet uitlokken, hoe heftig ik ook probeer maar als het stevig geregend heeft dan hoor ik het soms iedere keer als ik op en af de gas ga. Het is echt hoe natter, hoe luider. Misschien dat bij iemand nu een lichtje gaat branden?

gr

W

aangepast door Wouter1981
Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Ik heb ook een "klonk" tussen het schakelen door. Het komt mij voor dat de rotatiedelen, die zich tussen de koppeling en de wielen bevinden, even niet door de motor maar door de wielen worden aangedreven tijdens het ontkoppelen. Andersom belast dus. Daarom vermoed ik een te grote radiale speling tussen de overbrenging(en) van die diverse rotatiedelen. Zou dit kunnen kloppen ? Ik ben absoluut geen sleutelaar dus moet ik dit euvel laten verhelpen door de garage. Iemand een idee wat dit gaat kosten ? Het betreft een Z3 1900 van 2001.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.