Ga naar inhoud

Meer lucht voor de single Vanos 2.8


pimgmx

Aanbevolen berichten

Je bent het er toch mee eens dat M motoren 400cc meer hebben dan de 2.8 en dus grotere kleppen hebben dan de 2.8,enkele grammen meer tegen 8000rpm maakt een groot verschil.

Ik kan me ook niet voorstellen dat Roodkapje dit doet zonder op de hoogte te zijn van de mogelijke gevolgen.

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die m50b30 heeft maar 200cc meer hoor. En alleen de inlaatklep is groter, en dat scheelt maar 1mm.

En het gaat er niet om of roodkapje op de hoogte is van mogelijke gevolgen, maar of dat pim op de hoogte is van mogelijke gevolgen, zeker aangezien hij kenbaar maakt wellicht nog verder te willen tunen. Daarom stip ik dit puntje ff aan.

Met 7200rpm ben ik van mening dat je al behoorlijk tegen de grens van het systeem aan zit, waarbij verder tunen toch veel aandacht vergt. Daarom gooi ik ff het balletje op wat er zoal te krijgen is en hoe BMW dat implementeert.

Er zijn dan ook meerdere tuners van naam die voor deze motoren een veilige redline van 7000rpm of minder aanhouden (en dan bedoel ik geen chiptuners, maar tuners die ook nokkenassen leveren etc.)

En ik ben natuurlijk benieuwd naar een mooi fotoverslag hoe hij andere klepveren monteert :lol:

Het schijnt te kunnen zonder de kop eraf te halen :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat een paniek over die paar toertjes meer,

Ik zal wat even wat onwetenheid wegnemen, 7200 voor de 2,8 is geen probleem kan makkelijk naar de 8000 maar heeft geen effect meer omdat het maximale vermogen net onder de 7200 plaatsvind.

Bij de ///M met de s50 motor kan je zelfs tot 9500 gaan maar heeft ook geen zin omdat het max vermogen daar rond de 8000 zit.

Kleppen kunnen deze toerentallen makkelijk aan, groter probleem wordt het voor de drijfstang i.v.m. de zuigersnelheid.

Hoe langer de slag hoe moeilijker voor hoge toerentallen, aangezien de 2.8 een vierkante motor is (boring en slag gelijk) kan deze makkelijk de toertjes aan.

Snellere nokkenassen is leuk maar krijg je meer vermogen op juist pas hogere toerentallen, op cirquit helemaal goed maar voor straat gebruik niet echt.

Ik denk dat pim uitkomt tussen de 230 en 240 pk. Gaat nog op de bank dus gaan we meemaken.

Pim imho niets meer aan doen hij doet het goed zo.

Link naar reactie

Goedkoop is dat soort spul niet.

Dat zou nóg een krantenwijk erbij betekenen, zijn serieuze prijskaartjes... <_<

Het zal zó weinig voorkomen dat-ie boven z'n 'normale' limiet (+/- 6500 rpm) uitkomt, dat ik het voor nu zo laat. Voorlopig richt ik m'n aandacht (en financiën) op 'project Jag'. Opgewaardeerde nokkenassen/klepveren/kleppen zou alleen aan materiaal > €2K kosten, da's akelig dicht in de buurt van waarop de Jag-restauratie gebudgetteerd is. Life is all about priorities... :)

Komend voorjaar komt de ZZZ weer aan de beurt: dynamorevisie, nieuwe spanrol en een rollenbanksessie staan op de voorlopige boodschappenlijst. Eventueel nog Vanos-ringen, de tijd zal het leren!

Duiken we ff wat verder in bmw kleppentechniek en bijbehorende toerentallen

Dank, een leerzaam stukje, Guido!

Ik kan me ook niet voorstellen dat Roodkapje dit doet zonder op de hoogte te zijn van de mogelijke gevolgen.

En ook jij dank voor het meedenken, Jan! Ik ben meteen gestopt met het zoeken naar die krantenwijk ^_^

Ik zal wat even wat onwetenheid wegnemen, 7200 voor de 2,8 is geen probleem kan makkelijk naar de 8000 maar heeft geen effect meer omdat het maximale vermogen net onder de 7200 plaatsvind.

Ik denk dat pim uitkomt tussen de 230 en 240 pk. Gaat nog op de bank dus gaan we meemaken.

Pim imho niets meer aan doen hij doet het goed zo.

En dank voor de aanvulling, Ruud! De rollenbank is een via-via-verhaal, dus dat wordt ná de winter.

Als jouw geschatte 230 klopt, dan is dat 20%(!) vermogenswinst, met 'alleen' een andere inlaatbrug en geoptimaliseerde software. Uiteraard zal ik de meetresultaten van de dyno-run hier posten, en als het ooit weer droog wordt hier aan de kust klok ik wat de impact op 0-100 is. Maar één keer schakelen tussen stilstand en 100km/u móet een positieve uitwerking hebben...

Nu m'n overall aan en verder worstelen met een groene vierdeurs :guitar:

Link naar reactie

328pk.jpg

328nm.jpg

Dit was het resultaat na de laatste tuning op mijn single vanos met m50-inlaat en m3 collector. De rest is standaard.

Wat jullie nog boven de 7000 toeren willen gaan zoeken is mij een mysterie :rolleyes:

Mijn vorige m52 deed het zo:

img098l.jpg

Let ook op het koppelverloop: bij beide motoren zonder aangepaste software ruim onder de beloofde 280nm die de 2.8 zo fijn maakt voor dagelijks gebruik...

aangepast door pj311
Link naar reactie

Dit was het resultaat na de laatste tuning op mijn single vanos met m50-inlaat en m3 collector. De rest is standaard.

Wat jullie nog boven de 7000 toeren willen gaan zoeken is mij een mysterie :rolleyes:

Die 7200rpm is een (leuke) bijkomstigheid, maar voor mij niet het doel van deze mod. De extra-hoeveelheid inlaatlucht/vermogen en een soepeler lopend blok betekenen voor mij mission accomplished. Voor 't gevoel heeft-ie na de mods niet veel ingeboet aan koppel, maar een rondje rollenbank zal het uitwijzen!

Dank voor het delen van je dynoprints, maakt me nóg benieuwder naar hoe de mijne presteert...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Waar blijven de cijfers?

Komend voorjaar komt de ZZZ weer aan de beurt: dynamorevisie, nieuwe spanrol en een rollenbanksessie staan op de voorlopige boodschappenlijst. Eventueel nog Vanos-ringen...

... rollenbank is een via-via-verhaal, dus dat wordt ná de winter...

Ik heb de komende maanden andere dingen op de verlanglijst, de Z3 is in het voorjaar weer aan de beurt...

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Dit verhaal krijgt nog een staartje...

Ik ga dit voorjaar ('vóór ik 'm aan een dynotest laat onderwerpen) het inlaattraject nog verder optimaliseren. Een uitgeboord gasklephuis is onderweg, en ik ben nog aan het nadenken over het verwijderen van het secundaire (ASC) gasklephuis. Zodra ik weer ga sleutelen volgt hier het verslag!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

 

Op 21-1-2013om11:56 AM, pimgmx zei:
Dit verhaal krijgt nog een staartje...

Dat staartje begint in zicht te komen: intussen zijn de aanvullende ingrediënten binnen, hier een overzicht daarvan, inclusief linkjes naar de leveranciers:

 

Waarom? Meer luchtdoorvoer dan 't origineel.

Echt waar? Diameter origineel: 64 mm, oppervlakte: 3217 mm2; diameter BBTB: 68.5 mm, oppervlakte 3685 mm2. Dat is een verbetering van ((3685-3217)/3217*100%=) 14.5% in luchtdoorvoer ten opzichte van het standaard gasklephuis.

M52_BBTB_3-528x528.jpg

 

 

Waarom? Mijn huisvlijt (zie eerder in het topic) zou prima passen met wat vijlen, maar deze was zó betaalbaar dat ik voor de 'nette optie' gekozen heb.

Dit is de plaat tussen gasklephuis en de aangepaste M50-inlaatbrug.

M50_adapter1-528x528.jpg

 

 

Waarom?

Omdat ik de secundaire gasklep (die van het ASC-systeem) laat vervallen heb ik een 'gat' in de luchtaanvoer naar het motorblok.

Deze slang van SAMCO overbrugt dat gat, en gaat rechtstreeks van de LMM naar het primaire gasklephuis. Ook claimen ze door betere materiaalkeus, blablabla een betere doorstroom dan de originele slang, wat toch zeker goed is voor een extra 0,00000002315 PK!

intake_samco_e36_intake_boot_325i_325is_328i_328is_323is_e36_M3_AFHOSE1-BLK_1.jpg

 

 

Waarom?

De luchtslang hierboven heeft twee 'aftappunten' aan de zijkant, waar ik er maar één van nodig heb. De plug is zó ontworpen dat-ie makkelijk uitgeboord kan worden voor bijvoorbeeld een temperatuursensor of (ik citeer de handleiding) methanolinjectie... :petje:

intake_plug_asc_delete_pcv_block_off_turner_tms_bmw_e36_z3_m50_m52_s50_s52_TEN3660ITP_1.jpg

 

 

Waarom?

Om het ASC-management te foppen. Met een 10 Ohm/1 Watt weerstandje die de connector van de ASC-motor overbrugt 'denkt' het systeem dat alleen de secundaire gasklep mist. Zonder deze weerstand moet je óf de ASC-motor (die de secundaire gasklep bedient) laten zitten, of een ASB-storingslampje voor lief nemen...

9381.jpg

De inbouw gaat hopelijk dit weekend (ik moet buiten sleutelen aan de ZZZ dankzij 't andere project) plaatsvinden, dan volgen daar nog wat plaatjes van!

 

Kleine lettertjes voor degenen die 'tzelfde kunstje willen uithalen: dit betekent dat je een belangrijk onderdeel van je voertuigveiligheid inlevert. Voor 't gemak (de werkelijkheid ligt wat ingewikkelder) is het te vergelijken met constant rondrijden met ASC in standje 'uit'. Indien je dat te riskant vindt: niet doen!

Als je de onderdelen van vóór de ombouw bewaart is 'terug naar af' een fluitje van een cent, als het me niet bevalt is er altijd nog een weg terug...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
Ik ben benieuwd hoeveel die auto geeft...

Ik ook! :)

Voor 't einde van deze maand gaat-ie eerst nog naar het welbekende Sprookjesbos: vanosrevisie, nieuwe spanrol en shortshift-mod.

Dán een oliewissel en de boel een beetje inrijden en op zoek naar een rollenbank. Ik denk niet dat 't laatste nog lukt voor de Paasrit, maar dat heeft voor mij geen grote haast.

Overigens: tips voor een A) goede en B) betaalbare testbank in een straal van een uurtje rijden vanaf Haarlem zijn van harte welkom!

Link naar reactie
in ieder geval + 0,00000002315 PK!

Een paar van de upgrades/mods (luchtslang, inductiekit) hebben weinig vermogensimpact, hoewel sommige :petje: :petje: daar anders over denken. De winst zit 'm in de combo inlaatbrug/BBTB/injectoren (en aangepaste software), de rest is leuk, maar niet meer dan dat. Het voordeel van sommige componenten is dat ik nu zeker weet dat het inlaattraject volledig geoptimaliseerd is.

Als ik de meest optimistische schattingen moet geloven, zit-ie na deze mods op een kleine 50 paardjes extra. Maar dat is 'eerst zien, dan geloven': de rollenbank heeft daar het laatste woord in!

Link naar reactie

Heb je al nagedacht welk merk rollenbank je gaat gebruiken?

De ene is de andere namelijk niet (dan druk ik me zwak uit, ik heb verschillen tot 50(!) pk gezien).

Imho zijn er namelijk 2 reeele opties: een dynojet 224x/424x of de bank van beek autoracing.

De eeste kan je kiezen omdat wereldwijd gezien 90% van de tuningscene deze banken gebruikt, zodat je uitdraaien goed kan vergelijken met resultaten van amerikanen etc mits temperatuur etc een beetje overeenstemt of vastgelegd is (die sleutelen en tunen immers meer en in grotere getale); als je voor dit resultaat gaat, dan móet je een RWHP uitdraai hebben, aangezien elke operater z'n eigen correctiefactor kan verzinnen, dus dan zegt het nog niks.

De tweede kan je kiezen omdat autoweek een serie filmpjes online heeft staan op die bank met een grote varieteit aan standaardauto;s. Zo kan je inschatten hoe je auto presteert tov een standaard 540i of yaris of whatever. Hierbij moet je de (doorberekende, dus met aannames) motorvermogensgrafiek nemen.

Betreffende je voorspelling denk Ik zelf namelijk niet dat je boven het specifiek vermogen van een m54b30 uit gaat komen (77pk/liter) dus laat staan het absolute vermogen, omdat je je auto grotendeels naar die specs aan het toebouwen bent, zonder dat je de inlaatnokkenas (met aggresievere timing en kleplift) inbouwt. Ook is het gasklephuis van de m54b30 nóg ietsje groter dan jouw gemodificeerde huis (net ff gemeten ;)). Het zou dus imho niet moeten kunnen dat je met 200cc minder, en tevens minder doorlaat bij gasklep en nokkenas toch meer absoluut vermogen gaan krijgen. Het enige waar je dat uit zou kunnen krijgen is de extra verhoogde revlimiter, maar ik vraag me ten eerste af of daar nog extra vermogen zit, en ten tweede of je dat toerentalgebied op een bank moet gaan testen. De m52/m54 en hoge toeren hebben (in de usa althans) niet de beste reputatie (slechte betrouwbaarheidsscore in races waar ze allemaal met ruim verhoogde revlimiter rijden).

In de normale range (dus ook qua koppel) zal het denk ik niet het geval zijn.

Als je je nokkenas aan gaat passen (ook een veel uitgevoerde mod), dan kan je wellicht wel goed boven het specifiek vermogen uitkomen.

Maar een goede vermogensbank heeft uiteraard het laatste woord :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zo! Het zaakje zit er in...

Vandaag de adapterplaat, BBTB en "ASC delete hose" geïnstalleerd. Voor nu heb ik de ASC-sensor en actuator laten zitten, die gaan er een andere keer wel uit. Die boel heb ik met tie-wraps aan de kant gedaan, zodat ze niet in de weg zitten/kunnen beschadigen.

Alles is plug 'n' play, dus extra instructies hier neerplempen heeft weinig zin. 't Enige wat wél handig is om te weten dat je van de 2 'zijkanaaltjes' op de luchtslang de uitgang die het dichtst bij het motorblok zit moet afdoppen.

De eerste kilometers bevestigen wat de interwebs over deze mods schrijven:

  • je raakt wat koppel onderin kwijt (na de laatste mods duidelijker merkbaar)
  • vermogenswinst van de mods (ook van BBTB en ASC afkoppelen) is evident
  • motor gaat nóg makkelijker omhoog en omlaag in de toeren
  • het blok is in z'n element vanaf ongeveer 3500 rpm, vooral onder de 2000 rpm is-ie wat minder responsief

 

Kortom: binnenkort het onvermijdelijke 'rondje rollenbank' om te kijken wat al dat gesleutel nu écht heeft opgeleverd...

En voor de liefhebbers van :sSig_Kewlpics: zó ziet dat er uit:

16782707884_1e3bb51f2d_z.jpg

 

16782706294_5bd442e9d1_z.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
tenminste op een bereikbare plek.

Is een TU-gasklep ook 'ingeprikt' op het koelsysteem?

Da's bij enkel Vanos misschien nog het vervelendste: afkoppelen en afdoppen van die koelleidingen is én een gedoe én garantie voor koelvloeistof waar je het niet wil hebben...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.