Ga naar inhoud

SMG flippers overzetten naar Multifunctioneel M-stuur


Shoveltje

Aanbevolen berichten

Ik wil het stuur van mijn Z4 met SMG-bak vervangen door een multifunctioneel M-stuur.

Het simpelste is natuurlijk een multifunctioneel M-stuur met flippers bestellen bij de dealer, alleen hangt daar een prijskaartje aan van zo'n 800 euro... :blink:

Via eBay zijn ze moeilijk te vinden, bovendien vragen ze daar ook zo'n 350-400 euro voor een gebruikte en dan is het maar afwachten in welke staat zich dat dan bevindt.

Een andere mogelijkheid is het via de dealer bestellen van een "gewoon" multifunctioneel M-stuur (inclusief het "H-kabeltje" voor het MF gedeelte) en dan de flippers en de achterplaat van mijn huidige stuur overzetten.

Bij het doorspitten van het forum heb ik wel wat gevonden over het vervangen van een stuur door een -al dan niet MF- M-stuur, maar over het ombouwen van flippers kon ik niets vinden.

Ook een dagje speuren op internet levert zeggen en schrijven 1 geval op van iemand die dit gedaan heeft met de vage omschrijving dat in het M-stuur aangegeven is waar de bevestigings gaten geboord moeten worden en helaas staan daar geen begeleidende foto's.

Ik vind het niet erg om wat uit te proberen maar om zomaar op de gok een 350 euro uit te geven zonder duidelijke info gaat me wat te ver.

Is er hier iemand die weet of -en zoja, hoe- de flippers eenvoudig te bevestigen zijn op een M stuur ?

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

En een set multifunctionele bediening bestellen

Kan ook, maar aardige prijs :blink: , bovendien moet ik dan eerst nog een M-stuur zien te vinden, kan ik beter voor je 2e optie gaan.

Blijft dan de vraag of de flippers voor een automaat identiek zijn aan die voor een SMG.

Heb kontakt gehad met de verkoper met de vraag of A) dit stuur van een SMG of automaat komt en B) of dat eventueel op een SMG gaat werken, maar die geeft als antwoord " I don't know." ... :lachen:

Via bmwfans.info kom ik voor de flippers voor een 2003 3.0i uit op part nr 61316926213, transmissietype "neutral" en bij de omschrijving van het stuur staat dan SMG, en dat "neutral" geeft mij dan weer de indruk dat het ook op een steptronic zou werken.

Ook bij realoem kom ik op dat nummer uit voor een SMG. Er is voor dat bouwjaar geen M-stuur met flippers leverbaar.

Kijk ik bij beide voor een M-stuur met paddels voor een 2005 3.0Si dan krijg ik als onderdeelnummer 61319173460 , maar dan staat aangegeven steptronic.

Ik had de hoop dat ik met identieke nummers geconfronteerd zou worden zodat het aannemelijk zou zijn dat het op allebei zou gaan werken, maar dat lijkt een illusie. :blush:

Ook nog de dealer even gebeld. Deze zegt heel officieel : staat niet in de computer en DUS kan het volgens BMW niet. En daarna dat het onofficieel best wel zou kunnen werken, maar dat ze dat niet formeel zullen bevestigen. :clapping:

Voorlopig dus nog maar even verder struinen op allerlei fora om te zien of ik ergens een duidelijk antwoord kan krijgen, het zou een beetje zonde van de centjes zijn zijn als na montage blijkt dat de bak een eigen leven gaat leiden. :nono:

Wordt -ongetwijfeld- vervolgd.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Na veel gezoek toch maar een multifunctie M-stuur met paddles van eBay geplukt: was er binnen een paar dagen en zag er gewoon heel goed uit.

Oude stuur verwijderd, retrofit kabeltje aangesloten en M-stuur gemonteerd: verlichting van de multifunctie knopjes brandt, ze werken ook perfect voor radio en telefoon, helaas doen de paddels helemaal nix... :(

Stuur weer verwijderd (raar gezicht trouwens...)

Foto-WCW688TB-D.jpg

en beide sturen eens goed bekeken:

bij het originele stuur met flippers de situatie zoals ik bij het eerdere zoeken al vaak ben tegen gekomen: een verbindingskabeltje tussen rechter en linker paddle en vanaf de linker paddle een kabeltje met stekker dat naar de slip ring gaat.

Foto-K44QEGCG-D.jpg

Bij het M-stuur loopt er behalve het verbindingskabeltje en de slip ring aansluiting ook nog een kabeltje van de rechter paddle naar de linker spaak van het stuurwiel waar een uitsparing in zit voor een stekkerblokje waar dan weer 2 blauwe draadjes uit komen waarvan er 1 naar de rechter MF knop gaat en 1 naar de slip ring :wacko:

Foto-DWLQPSYQ-D.jpg

Heb me een ongeluk gezocht naar allerlei afbeeldingen van (retrofit) paddles en MF knoppen van diverse types en bouwjaren, maar vind daar alleen de "standaard" bedrading: 1 verbindingskabel tussen linker en rechter knop en bij de paddles een kabel van de linker knop knop naar de slip ring en bij de paddles vanaf de rechter, maar niet de situatie zoals ik heb met een verbinding tussen MF en paddles.

Het lijkt dus op huisvlijt, ware het niet dat de bekabeling er professioneel uit ziet en er voor het stekkerblok zelfs een uitsparing in de linker spaak zit, alles zo netjes dat het wel OEM lijkt :mellow:

Omdat ik toch wel wil kunnen "flipperen" heb ik vervolgens geprobeerd de flippers van mijn oude stuur af te halen, jammer dat die ene torx zo vast zat dat ik "knap" hoorde waarna er een rond gat in de bout zat :nasty:

Foto-HCO74YK4-D.jpg

Met de dremel een sleuf in de boutkop gefreesd en vervolgens de slagschroevedraaier gebruikt, gelukkig kwam het spul los :rolleyes:

De originele flippers op het M-stuur gemonteerd en het spul weer in de auto geprakt: Hoera !, de flippers werken.... alleen doen de MF knoppen nu niets meer.... word hier een beetje moe van :unsure:

Alles weer uitgebouwd, de 2 losse blauwe draden van de MF knoppen doorverbonden en alles weer ingebouwd: eindelijk werkt alles zoals het hoort, kan schakelen met de pook en de flippers en de telefoon en radiofuncties van de MF knoppen werken ook naar behoren. :thumbup:

Blijf ik alleen zitten met de vraag wat voor flippers er op dit M-stuur zaten en wat het nut was van het koppelen van 2 draden van de MF knoppen met de flippers?

Welke relatie is er nu tussen MF knoppen en flippers?

Als er iemand is die hier duidelijkheid in kan scheppen hoor ik het graag !

Een en ander ziet er trouwens wel wat beter uit, MF M-stuur met flippers... :wub:

Foto-VHUBZF38-D.jpg

:rolleyes::3:

Link naar reactie

Zou die verschillende kabels niet het verschil zijn tussen een (pfl) smg en een (fl) steptronic?

Sowieso vind ik je stekker van de smg knoppen best apart: het lijkt 2 polig, maar met een knop voor op en een knop voor neerschakelen zou dat alleen maar kunnen als beide polen schakelen met massa. Wellicht hebben ze dat voor de steptronic anders gedaan (dus 4 polen, elk voor 1 schakelaar een maak tussen de 2 polen).

Ik kan maar 1 ding bedenken: multimetertje erop en meten als je het echt wil weten.

Maar nu werkt het dus ook? en de knoppen hebben dezelfde look&feel?

Dan zo laten uiteraard :lol:

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik ook het MF stuurwiel heb, maar ik draai vaker aan de knoppen van de radio, en moet me soms herinneren dat die knopjes ook op het stuur zitten :lol:. Kwestie van persoonlijke voorkeur of gewenning oid. Als een radio heel onhandig onderaan had gezeten oid was het waarschijnlijk wel anders :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dacht aanvankelijk ook dat het paddles van bijv. een (fl) steptronic zouden kunnen zijn, alleen kan ik dan enkel afbeeldingen vinden met de standaard bekabeling.

Op de sticker in het stuur staat een mfg date van 2007, plaatje uit realOEM is van een E85 3.0Si 2007,ook daar maar 1 kabeltje.

Foto-FYZVKJR6-D.jpg

Overigens hebben de linker en rechter knop dezelfde functies: naar je toe is opschakelen, van je af is terugschakelen.

Heb nu dus de "oude" paddles er op zitten, werkt uiteraard als vanouds, maar de M-knoppen hadden dezelfde Look&Feel. Het enige verschil was dat vreemde kabeltje.

De reden dat ik een M-stuur wilde was gewoon omdat het er imo beter uitzag en aanvoelde. De MF knoppen waren een leuke bonus, is idd een kwestie van gewenning en/of voorkeur of je ze gebruikt, was er zelf al aan gewend, heb ze in de JEEP ook zitten en gebruikte ze daar altijd, totdat ik de radio verving en ze vervolgens niet meer werkten... :rant: en geen verloop te vinden natuurlijk :muur:

Voor wat betreft doormeten: ben niet super handig met electriciteit (eufemisme van het jaar :blush:) en word daar waarschijnlijk nix wijzer van.

Ben tevreden dat het nu allemaal werkt en blijf er dus verder maar vanaf :P

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.