Ga naar inhoud

Volautomatische kap terugbouwen naar handbediend?


z4-cj

Aanbevolen berichten

Goeienavond,

Ik kende al veel verhalen over het kapotgaan van de hydraulische pomp van de volautomatische kap op de pre-facelift versie en dacht dus geen problemen met mijn post-facelift te hebben, omdat daarop de behuizing van die pomp zou zijn aangepast.

Vorige week ging mijn kap niet meer omhoog en bleek bij inspectie de pomp dus kapot te zijn. Bij de dealer laten vervangen en oude pomp teruggekregen (na vragen); zwaar gecorrodeerd. Auto staat meeste tijd de laatste 3 jaar buiten (maar wel hardtop in de wintermaanden erop) en het verbaast me dan ook zeer dat die pomp kapot is gecorrodeerd. Ook omdat ik met enige regelmaat check of de drains open zijn. Bij de dealer bijna 1.000 euro af mogen tikken. Weinig zin om binnen 3 jaar dat nog een keer te moeten betalen als ie weer stuk is.

Nu las ik op een US forum dat iemand zijn volautomatische kap had teruggebouwd naar een handbediende kap dmv een gasveer. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik krijg op dat andere forum geen reactie nl.

Bedankt alvast!

Link naar reactie
  • Reacties 5
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nu las ik op een US forum dat iemand zijn volautomatische kap had teruggebouwd naar een handbediende kap dmv een gasveer. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik krijg op dat andere forum geen reactie nl.

Bedankt alvast!

Wellicht krijg je geen reactie omdat je je niet eerst voorstelt. Dit terzijde ..

Hier krijg je desondanks wel een reactie.

Het probleem zit dus in de beroerde drainage bij de Z4. Ik zou niet zomaar overstappen naar handbediend. Dit heeft gevolgen voor de evt. verkoopwaarde van de Z4. Daarnaast lijkt mij als je de drainage na montage van een nieuwe pomp regelmatig controleert dit de levensduur moet kunnen verlengen.

Link naar reactie
  • Administrator
gaat je toch tegen vallen iedere keer de kap met hand openen en sluiten.

Daar verkijk je je op denk ik. Ik heb als een van de weinigen hier een ZZZZ met (origineel) handbediende kap gehad en heb het open- en sluitproces nooit als storend ervaren. Kan met een hand en is (nog) sneller dan elektrisch. Doe je ook gewoon bij een stoplicht of niet al te hard rijdend (zonder module ;))

Ik vraag me wel af waar die gasveer vandaan komt in het Amerikaanse verhaal; heeft de TS misschien een link naar het betreffende topic? Mijn handbediende kap had een enkele draai handle voor de vergrendeling op de bovenkant van het raam en vergrendelde handmatig in neergelaten toestand door de kap aan te drukken, zodat deze in de vergrendeling tussen de rolbeugels klikte. Ontgrendelen van de neergelaten kap doe je door te drukken op die knop helemaal boven het kastje tussen de stoelen waarvan iedereen met een elektrische kap zich afvraagt waar die voor is ...Ik zie de toepassing van die gasveer dus niet echt ... De kap wordt bijvoorbeeld niet afgeremd in het neerlaten bij de OEM handmatige constructie ...

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, alleen werkt die grote knop bij een elektrische kap in normale neergelaten toestand niet volgens mij. Maar goed: voor de handbediende exemplaren is die knop dus wel in gebruik ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.