Ga naar inhoud

versnellingsbak olie vervangen


bmweetje3

Aanbevolen berichten

De Z3 begint een beetje moelijk te schakelen en nu heb ik volgens mij een tijdje geleden hier wat gelezen over dexron 3 atf olie. Hier en daar wat gelezen dat een olie wissel het moeilijk schakelen kan oplossen maar nu nog even uitzoeken welke olie vandaar de vraag over atf dexron 3.

En weet iemand misschien de hoeveelheid olie die nodig is, het boekje is samen met de auto pas laat terug vanavond, tenminste ik neem aan dat het daar in staat.

Alvast bedankt.

Gr Jack

aangepast door bmweetje3
Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@ronlittle,

Dankjewel voor de link, deze hebben het over dexron 2 maar denk dat die ook wel goed zal zijn, en er staat ook 1 liter dus dan zal het wel kloppen :lol:

@Sander er zit een vulplug wat tevens de niveauplug is maar daarmee weet ik niet hoeveel ik moet halen ^_^

Link naar reactie

Ik hoop dat hij de gok neemt :lol:

Zit er trouwens geen filter in dat ding wat je gelijk mee moet vervangen?

(en wellicht een nieuwe pakkingring etc)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hij wil er ATF in gooien van wat ik uit z'n 1e post begrijp. Ik neem aan dat het over een automaat gaat.

Bmweetje3 heeft het welliswaar over schakelen, maar dat doet een automaat natuurlijk ook :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

nou ik wilde eigenlijk vragen of ze niet 1 liter en een beetje hebben :lol:

Filter is niet van toepassing, nieuwe pakkingringen heb ik een paar op voorraad dus die vervang ik ook meteen mee, wordt eigenlijk niks over gezegd in TIS

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/07/97〈=NL

Link naar reactie

stuurbekrachtiging wel idd. Maar de handbak zou ik alleen maar doen als dat ook het advies van bmw is. Niet omdat iemand dat ergens op een forum zegt.

En normaliter werken handbakken gewoon goed en zijn het juist automaten die gebaat zijn bij een oliewissel vanwege slecht schakelen (ondanks sealed for life), dus vandaar dat ik die aanname nam (automaat is immers ook een versnellingsbak).

Wat staat er dan in je instructieboek?

Als het goed is staat het ook op je bak. Maar ik denk dat daar iets van MTF-LT zal staan en geen ATF, maar dat kan ik natuurlijk ook mis hebben (keb geen z3).

Mijn z4 moet afaik gewoon tandwielolie in de bak, en daar hou ik me dan ook aan. Sowieso zou ik niet snel van olieadvies wijzigen voor dit soort componenten (geen enkel component/vloeistof in de auto trouwens, alles is dmv normen gespecificeert, en als je vloeistof daaraan voldoet is het ok)

Maar bij een handbak idd geen filters etc idd. Simpel vulplugje en aftapplugje.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

hmm,in de e30 die ik had met handbak ging ook al atf,en dat was dacht ik een zf bak.

dus heel buitennissig is het niet hoor,maar idd slecht schakelen zul je waarschijnlijk niet oplossen met een oliewissel.

btw ook bij een automaat vind ik het effect van nieuwe olie niet bewezen,wat wel effect geeft is het schoonmaken/vervangen van de filters en reinigen van de schakelventielen veertjes en kogeltjes zoals ze bij ZF hebben gedaan toen ik de bak van de Z liet servicen.

Link naar reactie

Ik heb bij meerdere automaten gezien dat de manier waarop ie schakelde (en wanneer) heel erg veranderde bij een oliewissel. (die hadden dan wel 2 ton of meer gelopen). Een volledige revisie is uiteraard nog beter.

Bij handbakken..... het zou niet moeten uitmaken :lol: (maar kan uiteraard geen kwaad; niet geschoten....). MAar ik zou iig niet afwijken van de certificaten die de fabrikant voorschrijft.

Mijn z4 heeft overigens een getrag bak :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

pomtiedom, ik wach met spanning af tot het zetje op de oprit verschijnt dan kan ik even in het boekje spieken wat bmw voorschrijft en de hoeveelheid maar de discussie vind ik ook wel leuk hier <_<

Ik heb bij 1 van de vorige automaten ook eens de olie vervangen bij 150000 km en dit was toch wel merkbaar, het verbaasde mij ook hoe zwart de olie was en hoeveel slijpsel er aan de magneet zat!

Bij mijn e46 330 automaat wil ik dit ook nog eens doen maar die heeft pas 112000 km op de klok en schakelt nog als nieuw, starten nu ook trouwens :sFun_banana2:

Link naar reactie

nou de z3 is weer thuis en in het boekje staat bij handgeschakelde en automaten; vloeistof hoeft niet te worden ververst, er staat dus ook niet welke olie en de hoeveelheid :blink:

Dan ga ik er maar van uit dat wat op de site van kroonoil staat waar is, dexron 2 en 1 liter.

Link naar reactie

Atf dexron 2 is goed en neem maar 2 ltr, je moet het erin knijpen en met 1 ltr gaat dat een beetje moeilijk. wat je over hebt kan je voor je stuurbekrachtiging gebruiken.

Afdichtring heb je niet nodig, de aftap-en vulplug is conisch

Link naar reactie

@roodkapje,

Ik heb zo`n oliespuitpomp geleend voor morgen, denk dat het daar wel makkelijker mee zal gaan, maar 2 liter is uiteraard wel verstandig :)

Denk niet dat ik daar een how to van moet maken, is toch wel duidelijk hoe dit gedaan moet worden lijkt mij ^_^

Link naar reactie

tuurlijk neem ik 2 liter, ben zo onhandig dat ik vast 1 liter knoei ^_^

en anders krik ik de auto aan de andere kant van de vulplug wat hoger dan hoeft er niet zoveel in voordat hij vol is :sFun_whistle:

Link naar reactie

Gistermorgen dus de olie vervangen, er kwam ongeveer 800 ml uit de bak en er ging 1,2 liter erin. De bak schakelt nu wel beter maar is nog niet goed naar mijn mening. Maar nieuwe olie een keertje is inderdaad niet slecht en het stelt echt helemaal niks voor dit karweitje.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.