Ga naar inhoud

Onweer en softtop?


Bitterbal

Aanbevolen berichten

  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Zolang er geen gaten in zitten heel erg ;) Wel eens in een giga plensbui gezeten met de Z3M terwijl ik bijna niets meer door m'n ruit zag en mensen zelfs op de vluchtstrook gingen staan (reed zelf ook niet harder dan 40 meer) maar het dak bleef kurkdroog (Van binnen)

Link naar reactie

Kan weinig gebeuren, is zelfs bij Mythbuster oid geweest... Je rijdt op rubberen banden...;)

Dit vond ik:

Dit is een lastige vraag. Het draait namelijk om de details rond hoe een vonk zijn weg kiest

en daar hangt een hoop onzekerheid omheen.

Eén ding wat bv een rol speelt is de vorm van de bliksemafleider of van de kooi. Bliksem is

geneigd in te slaan op scherpe uitsteeksels omdat zich daar de sterkste electrische velden

vormen (dit is ook de reden waarom bv. een vork eerder vonkt in een magnetron dan een lepel,

maar dat terzijde). In het geval van een cabriolet zal een buisvormig uiteinde zoals een

antenne dan ook effectiever bliksem afleiden dan een ronde vorm zoals de motorkap. In het

geval van blikseminslagen betekent dit dat je maar beter geen punthelm kan dragen.

Verder is een kooi van Faraday ook niet helemaal ondoordringbaar. Zo kan zichtbaar licht bv.

prima door de spijlen van een metalen vogelkooi vallen, terwijl licht toch ook een

electromagnetisch verschijnsel is. Dit hangt samen met de golflengte: ruwweg is een kooi van

Faraday ondoordringbaar voor electromagnetische velden met een golflengte die groter is dan de

gaten in de kooi, maar volkomen ineffectief als de golflengte kleiner is. De vraag is dan hoe

de grootte van de gaten in de kooi die een cabriolet vormt zich verhouden tot de effectieve

golflengte van de bliksem. Het is lastig om hier getallen aan te plakken omdat een cabriolet

niet een mooie regelmatige kooi vormt en omdat bliksem geen oscillerend verschijnsel is.

Gewoonlijk wordt de 'veiligheidsradius' van een bliksemflits echter op enkele tientallen

meters geteld. Stel je dus voor dat een enorme gewichtsloze bal zo groot als een paar huizen

over je cabriolet heen zou rollen (alleen het metaal telt, dus een stoffen kap mag je

wegdenken). Als je als inzittende door die bal geraakt wordt loop je gevaar. Als het metaal

rond de voorruit en mogelijk zijruit echter zo hoog reikt dat dit die denkbeeldige bal voor je

afschermt (of verstandiger: als je plat onderin de wagen gaat liggen), dan mag je aannemen dat

je redelijk veilig zit.

aangepast door McShine
Link naar reactie
  • Administrator
Misschien kunnen deze berichten verplaatst worden ...
Nou, vooruit dan maar weer. Het lijkt me overigens in de Nederlandse context een beetje een onzinnige discussie, omdat bliksem altijd het hoogste scherpe punt in de verre omgeving zal zoeken en de kans dat jouw kruin / raamstijl / dakconstructie van jouw toch nogal lage auto dat is lijkt me in de meeste gebieden nogal klein in Nederland ...
Link naar reactie

Statistisch gezien is in Nederland de kans waarschijnlijk groter dat je een vliegtuig op je hoofd krijgt, dan dat je overlijdt door bliksem (nog geen slachtoffer/jaar).

Voor NL kan ik over 2011 maar één incident (Friesland) vinden van blikseminslag in een auto...

Ter vergelijking: voor de hele US staat de 'bodycount' voor dit jaar op 4, en da's een land waar onweer, tornado's en dat soort fraais bijna aan de orde van de dag zijn.

Daar schijnt de dodelijkste plek overigens een golfbaan te zijn, dus voor de echte thrillseekers: met je Roadster de green op! :)

Link naar reactie

"Het is een fabeltje dat je na zo'n inslag je auto tegen een paal of de vangrails zou moeten zetten."

Haha wat een onderwerp. Volgens mij kan er niks gebeuren zolang als je maar een extended leather pakket en een gevoerde softtop hebt.

<_<

Link naar reactie

of dat het frame van de softtop de stroom weggeleidt?

Het laatste ligt het meest voor de hand: electriciteit zoekt (pun intended) de weg van de minste weerstand, en dan scoort het metalen softtop-frame toch nét beter dan je lichaam...

En als je nieuwsgierig bent hoe zo'n inslag er uit kan zien:

heeft dat een keertje getest...
Link naar reactie

Nu nog 1 met een softtop

Heb me suf gezocht, en kan geen concreet beeldmateriaal vinden van cabrio's met bliksemschade, suggereert dat het héééél weinig voorkomt :lol:

Filmpje vond ik zelf ook erg goed, waarbij het afroepen van de voltages met dat dikke Duitse accent ("Zechs hondert zausent Wolt") zeker bijdraagt aan de pret...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.