Ga naar inhoud

belastingen overzicht topic (aka mens erger je niet)


Aanbevolen berichten

Een avondje cijfers breien op het internet wat ik graag wil delen. Ik weet niet of het een geoorloofd topic is, maar dat hoor ik snel genoeg. Dit kwam op nadat ik las dat men in Amsterdam ~EUR3k per inwoner betaald voor alle ambtenaren daar.

inkomsten overheid 2011: ~250 Miljard (belastingen op alle niveaus , excl. aardgasbaten van ~25 Miljard)

Kosten ambtenaren apparatski 2011: 45 Miljard (~20% van inkomsten)

aantal inwoners nederland 2011: 16.5 Miljoen

aantal werkzame mensen 2011: 6.7 miljoen (FTE, incl ambtenaren en consultants bij ambtenarij)

ergo:

belasting per inwoner: EUR15k

belasting per werkzame: EUR37k

kosten ambtenaren apparatski/inwoner: EUR2.7k

kosten ambtenaren apparatske/werkzame: EUR6.7k (~20% van totale belastingsom)

Lokale belastingen (Delft)

Total inkomsten gemeente per jaar EUR500 miljoen

Kosten ambtenaren apparatski per jaar: EUR100 miljoen (20%)

aantal inwoners ~100,000

aantal werkzame personen ~50,000 (gedefinieerd als mensen >12 uur werk/week)

ergo:

kosten ambtenaren apparatski/inwoner: EUR1k

kosten ambtenaren apparatski/werkzame: EUR2k

Om de ambtenaren kosten cijfers lokaal te maken moest ik enkele aanames doen, want duidelijkheid over het apparatski is niet gewenst. Allerlei cijfers over wat mensen gemiddeld in een bepaalde straat verdienen is wel openlijk en makkelijk te vinden op de gemeente website. Het 20% getal komt enkele keren terug voor het apparatski. Hoe een ambtenaar gedefinieerd is op centraal niveau is me onduidelijk. Lokaal heb ik het totaal FTE op loonlijst van de gemeente genomen. Er zullen vast kosten voor het apparatski verstopt zitten onder andere stenen, maar daar heb ik mijn vinger nog niet onder kunnen krijgen.

  • Like 1
Link naar reactie

sja,je zult best een heel eind in de goede richting zitten met die getallen .

alleen de vraag is wat kunnen wij ermee behalve ons verbazen,ergeren,begrijpend knikken etcetera?

misschien kunnen we het maar beter niet weten, we hebben toch vrij weinig mogelijkheden om er echt iets aan te kunnen veranderen.

Link naar reactie

alleen de vraag is wat kunnen wij ermee behalve ons verbazen,ergeren,begrijpend knikken etcetera?

Emigreren naar een Z4 vriendelijk land.

Anders doen we een poep en een plas en blijft alles zoals het was...

Link naar reactie

Wat maak je je nou steeds druk over aangaande of ik wel of niet aan mijn portie niet-autonome sex toe kom??? Ben je me aan het opwarmen voor Berlijn of zo?

Ik had eigenlijk verwacht dat meer mensen nieuwsgierig zouden worden en het verhaal in hun gemeente zouden uitzoeken ja ....

Link naar reactie

we hebben toch vrij weinig mogelijkheden om er echt iets aan te kunnen veranderen.

En de enige mogelijkheid die je hebt, die benut jij niet :muur::lol:

Nou ja, naast stemmen zou je ook zoveel mogelijk geld weer terug kunnen proberen te halen door veel zaken te doen met het rijk (of ambtenaar worden)...

Link naar reactie

Is er een bepaald punt dat je probeert te maken Shrike? Ik zie een hele brei getallen, maar geen idee wat je ermee aan wilt tonen.

Zoals ik al aangaf, is het forum misschien een rare plaats om dit op te brengen, maar het viel mij op (ja, ik weet, daar hebben we een ander draadje voor) dat toen ik snel wilde weten wat dat getal in mijn stad was, dit compleet weggepoetst is op de "volledig transparante" gemeentewebsite, en ik dit toch 1 van de belangrijkste pijlers vind om efficientie te meten. Wat doen ze, en wat kosten ze. Ik heb het toch hier neergezet (in de off-topic hoek) om te kijken of nog meer mensen zich bewust waren van de getallen en/of geinteresseerd werden naar het getal voor hun gemeente. Een referentiekader (wat doen andere gemeentes) maakt het natuurlijk interessanter.

Juist van jou had ik overigens een verhaal over de haken en ogen aan de getallen verwacht ;) :hypocritesmiley:

Link naar reactie

En de enige mogelijkheid die je hebt

ik was al benieuwd wie ermee op de proppen zou komen :lol: (je hebt een goed geheugen Guido!)

tegenreactie daarop moet natuurlijk zijn :oh ja ,en hoeveel zou ik dan kunnen veranderen met 1 stem?

en wie zou ik die dan moeten gunnen,ik kan helaas geen enkele politieke beweging vinden die ik waardig genoeg vind om mijn stem te krijgen.

dus hoe los ik dat dan op?

Link naar reactie

Ja ik kon het natuurlijk niet laten :lol:

In de regel hebben partijen die wat meer rechts van het midden zitten een heldere doelstelling voor inkrimpen van de overheid, zeker als ze een liberale grondslag hebben, dus trek je conclusie.

Maar als je een helder geformuleerde mening over veel zaken hebt dan is er vrijwel nooit een partij die aan àl je standpunten voldoet....

Hoe los je dat op?

2 mogelijkheden:

1. je kiest eieren voor je geld en stemt op de partij die het meest overeenkomt met je wensen

2. je stelt jezelf verkiesbaar en stemt ook op jezelf :lol:

Link naar reactie

Wat doen ze, en wat kosten ze.

Ik zie eigenlijk alleen een antwoord op die laatste vraag. Op het eerste punt - wat doen ze - ga je niet in. Dat maakt het lastig om er een zinnige reactie op te geven. Ik denk dat de kale getallen betrekkelijk weinig zeggen.

Als nou blijkt dat in gemeente A de kosten van de ambtenarij per inwoner twee keer zo hoog zijn als in gemeente B, wat zegt dat dan? Zijn in gemeente A de salarissen hoger, is het stadhuis duurder of zijn er gewoon meer ambtenaren? Werkt gemeente B efficiënter of wordt er minder gedaan?

Wat moeten we denken van de getallen die je hebt uitgerekend voor Nederland als geheel? Zijn de kosten per inwoner hoog? Zonder vergelijkingsmateriaal kun je dat onmogelijk zeggen. Ik zou eerst willen weten hoe die kosten zich verhouden tot andere landen. Liggen ze bij ons hoger of lager dan in bijv Duitsland, België of Engeland? En wat krijgen we voor dat geld terug?

Ik heb er onlangs in het wat-is-jou-vandaag-opgevallen-topic al een paar woorden aan besteed, maar hier dan nog even beknopt herhaald. Al lang is er sprake van het terugdringen van de het aantal ambtenaren. Diverse regeringen hebben dat nagestreefd. In de praktijk komt daar echter nooit veel van terecht. Dan blijkt dat die ambtenaren toch bepaalde taken verrichten die belangrijk zijn voor de samenleving. De grootste slagen worden gemaakt door ambtenaren niet langer ambtenaren te noemen. Dan maken we van een overheidsorganisatie een zelfstandig bestuursorgaan en heten de medewerkers niet langer ambtenaar. Voor het werk en de kosten maakt het niks uit, maar we hebben wel het aantal ambtenaren verlaagd. Hoera! In vergelijking met andere Europese landen hebben wij bovendien al relatief weinig ambtenaren. Waarschijnlijk liggen de kosten voor de ambtenarij bij ons dus ook lager, hoewel dat mede afhankelijk is van de hoogte van salarissen, huisvesting e.d.

Link naar reactie

Ik betaal graag inkomstenbelasting. Hoe meer hoe beter. Want des te meer belasting je betaalt, des te meer je verdient. Win-win dus.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De aantal amtenaren problematiek is slechts gerommel in de marge.

Ik erger me aan het feit dat er een groot aantal posities hebben waarin ze veel geld kunnen uitgeven en dat zeer onzakelijk doen. Denk aan de figuren die in de gemeenten de (miljoenen) subsidies verdelen over de aanvragers, Het absolute onbenul bij aanbestedingen (krankzinnige kosten overschrijdingen) etc.

Onderstaande tekst pluk ik vandaag vanaf NU.NL en is iets wat ik me allang bewust ben :

De immigratie en de Europese reddingsfondsen voor Griekenland -en binnenkort ook Portugal, Spanje en Italië- kosten ons zó vreselijk veel geld dat er binnen 10 jaar geen geld meer is om de huidige sociale voorzieningen -zoals uitkeringen en pensioenen- te kunnen betalen. Dat beweert althans de Duitse auteur Udo Ulfkotte.

Hij verwacht dan ook dat er massale etnische onlusten in Europa zullen uitbreken en verschillende bevolkingsgroepen elkaar te lijf zullen gaan, waardoor de 'multiculti' droom van 'links' definitief met geweld uit elkaar zal spatten. Bedenk dat wat Ulfkotte vertelt over de huidige zorgwekkende situatie in Duitsland -waar het migrantengeweld nu al uit de hand begint te lopen- vrijwel naadloos is toe te passen op ons eigen land.

Lees meer: http://www.nujij.nl/...x#ixzz1vUB2o6Yf

Er is de laatste decennia een toename geweest van de bevolkingsgroei in ons land met mensen, die nauwelijks iets hebben bijgedragen/bijdragen maar later wel recht op uitkeringen en zorg hebben.

Het aanwezige/toekomstige budget zal dus over mneer mensen verdeeld moeten worden met als gevolg hogere belastingen en lagere inkomsten/uitkeringen voor iedereen.

Vooral de jongeren in de onderlaag zullen dit niet accepteren (ze zien andere mensen wel in mooie autos voorbijrijden etc.) en willen dat ook.

In deze eeuw is er geen pastoor/dominee die zegt dat ze het moeten accepteren, maar juist een agessieve Youtube etc. cultuur.

,

Link naar reactie

Let je er wel even op dat nujij.nl en nu.nl verschillen? Waar de een bij de feiten probeert te blijven, bevat de ander fabeltjes van zelfoverschattende sprookjesvertellers.

Link naar reactie

Het gaat er niet om waar dat persbericht stond.

Het viel mij op dat hier een intelligente man geciteerd werd, die dezelfde mening heeft als mijn persoontje ^_^ .

Overigens ligt bij mij de nadruk niet zozeer op toekomstige Riods maar meer dat binnen een paar jaar de koek gewoon op is.

Link naar reactie

Heeft erg weinig met feiten te maken.

lezen vrind... 'bij feiten probeert te blijven'... of men hier al dan niet in slaagt laat ik in het midden.

Maar ik heb de neiging jouw redenatie over copy-paste werk te volgen.

Link naar reactie

Maar ik heb de neiging jouw redenatie over copy-paste werk te volgen.

De vraag is een beetje of het al dan niet filteren van verhalen (dus zoals een echte krant doet) het nieuws betrouwbaarder en objectiever maakt....

Dat verhaal laatst van die kleuter die een boete zou gekregen hebben voor wildplassen (dus verzonnen verhaal door moeder); dat hadden alle kranten zelf ook geplaatst. Nieuwsgeil zijn ze allemaal ;) (en achteraf de koe in de kont kijken is heel makkelijk :P)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.