Ga naar inhoud

Losse Draadjes


teronk

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik heb zo'n beetje alle zenuwuiteinden van mn ZZZ (1.9, aut. '98) blootliggen. Kabel- en connectoronderhoud, kabelboom tussen kofferklep en koffer vervangen (met dank aan Brandrover) en HK-systeem verwijderen (eindelijk dat horrorgeluid kwijt). Ik plaats een nieuwe versterker (past keurig op de oude plek), een Soundstream SLT 4.320, JBL-speakers en een actieve subwoofer (Kenwood) die precies op de plek van de oude sub past. Tot zover erg leuk allemaal en de meeste spaghetti kan ik aan de hand van de schema's herleiden. Ik heb echter vragen, met uw welnemen.

1. De kabels uit de headunit kloppen qua kleurcode met het fabrieksschema, maar de kleuren van de RCA-kabels die bij de

versterker aankomen wijken daarvan af. Ik hou een blauw/bruine-blauw/rode combinatie en een geel/grijze-geel/groene

combinatie over. Zou eigenlijk blauw/bruin-bruin/zwart en geel/bruin-blauw/zwart moeten zijn. Iemand die de oplossing

van dit raadseltje weet?

2. Uit het schema kan ik niet opmaken welk kabeltje de remote voor het aan/uitschakelen van de versterker is. Er loopt een

zwart/wit kabeltje als enige naar een apart stekkertje van de HK-versterker. Zou dat de remote kunnen zijn?

3. Er loopt een wit kabeltje naar de HK-versterker. Volgens het schema zou dat een antennekabel moeten zijn, maar wat

doet een antennekabeltje in een audioversterker (of heeft het hier toch een andere functie?)

4. Er lopen twee massadraden (bruin) naar de HK-versterker. Is daar een reden voor? Ik bedoel, 1 massa-draad zou toch

voldoende moeten zijn?

5. De headunit scheidt zelf het signaal voor respectievelijk Rechtsvoor, Linksvoor, Rechtsachter en Linksachter. Uit de

HK-versterker komendaarbij ook nog speakerkabels voor middentweeters en hogetonentweeters rechts en links in de

deuren en subwooferkabels voor links en rechts. Betekent dit dat de vier RCA-signalen uit de headunit in de

HK-versterker actief gescheiden worden naar hoog, mid, laag en sub?

Ik geef toe, het zijn een beetje veel vragen, maar misschien zijn er mensen die ervaring hebben met het uitbouwen van een HK-versterker en het antwoord hebben?

Ik hoor ut graag!

Kerstgroet aan allemaal!!!!!!!

Pieter

  • Like 1
Link naar reactie

Voor wat betreft de spagetti. Wellicht heb je hier wat aan?

http://adkusters.hob...20subwoofer.pdf

Ha Niblick

Bedankt hiervoor! Ik kenden 'm al, maar was 'm vergeten. En inderdaad, het brengt me een stap verder. Het witte kabeltje lijkt dus de schakeldraad te zijn, dus vraag 3. lijkt opgelost. Verder komen de kleuren van speakerkabels in deze howto maar voor de helft overeen met de mijne, maar wijken ze weer op een andere manier (andere kleuren) af van wat ik in de schema's heb gevonden. Blijft dus een zoekplaatje, maar ik heb de neiging om te concluderen dat BMW flink heeft lopen knoeien met de bedrading van subwoofers, met name bij de plaatsing van de infameuze HK-woofert. Kortom, je hebt me enorm geholpen.

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Beste Sledge,

Geweldig bedankt. Ik kende deze artikelen wel, maar wist niet meer dat er een bedradingslijstje in stond. Dat lijstje bevestigt precies wat ik gevonden heb, dus mn kleurenprobleem is opgelost. Vreemd wel dat geen enkel BMW-schema de gevonden draadkleuren 100% bevestigt.

Echter, heb ik er nu een nieuw probleem bij? Wat bedoel je met "de HK gebruikt actieve speaker-uitgangen"? De signaalkabels die de HK ingaan komen toch direct uit de headunit (5V) en zijn dus gewone rca-signalen, toch? En de draden die eruit gaan zijn toch gewone speakerdraadjes die direct naar de speakers gaan? Of zie ik nu iets heel erg verkeerd? De HK gooi ik er helemaal uit en ik vervang hem door een nieuwe versterker, dus daar kan het niet aan liggen.....

Als je tijd/zin hebt, zou ik een antwoord hooglijk op prijs stellen.

Dank en groet,

Pieter

aangepast door Ronlittle
FQVWD
  • Like 1
Link naar reactie

Goede Sledge,

Moet wel een heftig Kerstfeessie zijn geweest dat je om 0.47 uur nog achter de computer kruipt om mijn geneuzel met draadjes te beantwoorden. Een hele eer! En weer veel dank. Je hebt me voor een opgeblazen eindtrap behoed, waarschijnlijk. Klopt ook wel, want in m'n achterhoofd bleef er een stemmetje roepen dat de signaalkabels wel een beetje dik zijn voor een rca-signaal. Wat een krankzinnige set-up is dat HK-systeem dan eigenlijk geweest. Geen wonder dat ie zo snel overstuurde als ie ook nog eens 10% THD heeft. Enfin, geschiedenis dus.

Neem me niet kwalijk dat ik dan nog 1 vraagje stel: waar zitten de rca-kanalen/aansluitingen op de CD-43 dan? Op de 17-pins aansluiting (X18126 connector) achterop kan ik ze niet ontdekken. Er zijn wel wat pinnetjes ongebruikt, maar die zijn of n/c, of hot (12v).

Mocht je iets weten......?

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Manne,

Ik dacht al dat er geen RCA uitgangen opzitten (nou ja, eerlijk gezegd nam ik eerst aan dat ze er wel opzaten, totdat de sloophamer me op andere gedachten bracht). Ook ronlittle bedankt voor je plaatje. Ik had hem hier ook al op het forum gevonden ergens en dat plaatje biedt evenmin hoop op rca-pinnetjes. Ik denk er nog even over of ik de voorversterker van de CD/43 zal bypassen, maar ik denk dat dus maar gewoon de highlevel inputs van mn nieuwe soundstream ga gebruiken. Ben benieuws wat dat met mn geluid gaat doen, hoewel soundstream me in tranentrekkende bewoordingen bezweer dat er ook dan een prima geluid uit gaat komen.......wordt vervolgd.

Maar allen bedankt iig voor de nuttige reacties. Mn vragen zijn beantwoord!

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Het is natuurlijk niet alleen de high inputs van je soundstream die het geluid gaan bepalen, maar ook de vervorming van de versterkerchip in je headunit/cd43.

Als je een aftakking maakt voor de versterkerchip dan weet je zeker dat je daar geen vervorming meer van krijgt ;)

Link naar reactie

Niet op een cd43, maar wel eens op een andere af fabriek radio van een ander merk.

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je vooral moet kijken welk type versterkerchip erin zit (die zit vaak aan de achterkant tegen een stuk aluminium gemonteerd.

Als je het typenummer van de chip hebt, dan kan je wel een datasheet van het internet plukken, en daaruit aflezen welke poten de ingangen zijn. Op die ingangen kan je gewoon parallel een aftakking naar je eindversterker maken. Die heeft toch regelbare ingangen, dus eventuele kleine verschillen in ingangsimpedantie zijn dan makkelijk bij te regelen.

Ook als je naar de opbouw van de print kijkt kan je vaak wel uitfiegelieren wat de lijnsignalen zijn. Soms zitten er zelfs ongebruikte soldeereilandjes bijv. om kleine ontstoorcondensatoren te monteren (die achteraf niet nodig bleken) die je mooi kan gebruiken om op te solderen.

Je moet wel met een heel fijn soldeerboutje overweg kunnen ;)

Als je de cd43 open hebt liggen, dan moet je eens een goede foto van de basisprint hier posten (je radio moet dus uit elkaar, en het cd mechanisme moet er eigenlijk afgehaald worden (die zit meestal bovenop de basisprint gemonteerd)

Als je een schema van een cd43 hebt wordt het allemaal nog gemakkelijker :)

Link naar reactie

Guido,

Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Ik heb uit voorbije jaren nog wel zo'n microboutje en een tinzuigertje liggen. Nu nog een vergrootglas...grinnik.

Het principe was me duidelijk. Ik hoopte alleen dat jij even kon doorgeven waar het kreng zit en welke pootjes ik moet hebben. En inderdaad ook het (gevoelige) cd-mechanisme mot eraf. Kortom, ik ga mn versterker eerst maar eens met de aanwezige kabeltjes aan de highlevel input hangen. Kijken wat dat wordt. Ik kan altijd nog jouw strategie volgen, beter, maar ook hachelijker. Je weet niet wat je in die oude rammelkasten kapot maakt he?

Dank!

Pieter

PS. Ik zal een foto posten als ik z'n ruggetje open heb liggen!!

Link naar reactie

Manne,

Ik dacht al dat er geen RCA uitgangen opzitten (nou ja, eerlijk gezegd nam ik eerst aan dat ze er wel opzaten, totdat de sloophamer me op andere gedachten bracht). Ook ronlittle bedankt voor je plaatje. Ik had hem hier ook al op het forum gevonden ergens en dat plaatje biedt evenmin hoop op rca-pinnetjes. Ik denk er nog even over of ik de voorversterker van de CD/43 zal bypassen, maar ik denk dat dus maar gewoon de highlevel inputs van mn nieuwe soundstream ga gebruiken. Ben benieuws wat dat met mn geluid gaat doen, hoewel soundstream me in tranentrekkende bewoordingen bezweer dat er ook dan een prima geluid uit gaat komen.......wordt vervolgd.

Maar allen bedankt iig voor de nuttige reacties. Mn vragen zijn beantwoord!

Groet,

Pieter

Je kunt ook altijd nog High/Low converters gebruiken, zaten in zijn zzzetje toen ik hem kocht op een Grundig radio, klonk ook prima, alleen eruit gehaald omdat dit een radio/cassette speler was......

Maar ik denk dat als je de boel goed afstelt dat het met de high level inputs ook wel goedkomt (en goede speakers natuurlijk! Jehnert ofzo.....)

Link naar reactie

z'n versterker heeft al high level inputs ;)

Klopt, maar soms is het handiger om alleen rca kabels te trekken ivm een hele hoop draadjes.

Sorry, zie nu dat hij de originele bedrading wil gebruiken, dan zijn de converters niet nodig nee. (iets met eerst roepen en dan lezen?? :blush: )

Link naar reactie

Menne,

Hoe het precies gebeurd is, valt waarschijnlijk niet helemaal te herleiden, maar hier een kort verslagje van het eindresultaat.

Na demontage van de HK nam ik argeloos maar voetstoots aan dat de 12-pins plug naast de voeding ook de in totaal 8 lijndraadjes bevatte (li/re-voor +/- en li/re-achter +/-). Nou ja, de kleurcodes klopten niet helemaal, maar na een door Sledge aangedragen artikel met kleurcodes leek mn probleem opgelost, want die lijst met kleurtjes kwam met enig (misplaatst) redeneerwerk toch nog overeen met de kleuren die ik had ontdekt in mn kofferbak. Volstrekt zeker van de juistheid van mijn conclusies heb ik de boel dus keurig aangesloten op mn nieuwe versterker met als resultaat.......dat er geen spatje geluid uitkwam. Ik zal het weinig verheffend proza dat zich op dat moment als vanzelf uit mijn mond perste, hier niet herhalen. Er lezen per slot van rekening argeloze en onbedorven jongkies mee, nietwaar?

Enfin, terug naar de tekentafel, waar ik pas na grote intellectuele inspanning ontdekte dat er in Sledge's kleurlijstje

een waarheid school die ik tot dat moment niet tot mij had willen laten doordringen. Wat bleek? De lijnsignalen bevonden zich helegaar niet op de 12 pins connector, maar op de 26 pins connector!!! Het proza dientengevolge werd nog minder verheffend. Ik bedoel, welke tamme teutoon verzint het om speakerdraden fijn te mixen met signaalkabels op 1 connector, om vervolgens nog een paar resterende speakerkabeltjes op een andere plug met voedingslijnen te zetten!!!!! En welke busrukker presteert het vervolgens om een versterker te ontwerpen die dat ook nog eens vrolijk tolereert?

Nou ja, dat hele HK-systeem is door diepgestoorden in elkaar gevingerd. Regelrechte pritstifterij, waarvan ik vind dat BMW ook hedentendage nog de dure plicht heeft om de tweede en derde eigenaren voor deze ergernis te compenseren. Ik heb gezegd.

Het resultaat van mijn verknopingen? Tja, zowel het linkervoor- als het linkerachterkanaal van mn CD-43 zijn opgeblazen. Die hebben natuurlijk een poosje heerlijk kunnen genieten van 40 watt tegengas en het loodje gelegd. Gelukkig had ik nog een andere RDS. En het geluid is nu al subliem!

De set-up is als volgt

Soundstream STL4.320, signaal aangesloten op highlevel

JBL-GT6 5C (13 cm) speakers voor-onder (jajajajajajajajaja, ik weet het, gemaakt door Harman)

Harman Kardon speakers achter de stoelen (de originele)

Deurtweeters afgekoppeld (deze worden later nog aangekoppeld met scheidingsfilters, of vervangen door JBL-tweeters)

Subwooferkast afgekoppeld (deze wordt later vervangen door een actieve sub van Kenwood, KSC SW01, die past in de oorspronkelijke plek van de HK sub)

Kosten tot nu toe: 139 euro voor de soundstream, 80 euro voor de JBL's, wat euro's voor draadjes en kabelschoentjes en een kapotte CD-43

'T was me ut weekje wel. Allen nogmaals bedankt voor de tips en raad!!!

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Ik kan me herinneren dat ik ook een tijd heb zitten staren naar die stekkers in RvE's versterker. "busrukker" lijkt me een goede typering voor de ontwerper van deze draadchaos :thumbup: .

Jammer van de linkerkanalen in de CD-43, maar als het de eindtrappen zijn dan zijn die vast gemakkelijk te vervangen. Als je daar nog zin in hebt, natuurlijk.

Link naar reactie
maar als het de eindtrappen zijn dan zijn die vast gemakkelijk te vervangen. Als je daar nog zin in hebt, natuurlijk.

2x tda7376b ic's (dus de gehele eindtrap) kosten op ebay ongeveer 10 euro incl verzenden, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.