Ga naar inhoud

Rear Brace/veerpootbrug achter


tique

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs op de z4 2.5si een veerpootbrug voor gemonteerd. (bij de stealer vandaan).

heb het gevoel dat het echt werkt, en vooral iets minder piepjes en kraakjes in de auto.

zie nu op de site van strongstrut.com, iets over een rear brace.

heeft iemand hier ervaring mee? wil namelijk mijn auto wat meer piep en kraak vrij maken. (die amerikanen kunnen toch slechter sleutelen, onze e91 piept stukken minder)

zie graag jullie reacties.

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 4 maanden later...

strongstrut spreekt over verschillende braces geloof ik

je hebt de braces die onder de auto zitten,en je hebt een veerpootbrug voor de bovenzijde.

onder de z4 zitten standaard al verstevegingen ,maar die van strongstrut zouden sterker zijn.

Link naar reactie

Is er voor de Z3 ook een rear-brace beschikbaar? Kan 'm niet zo 1, 2, 3 vinden. De Z3 tordeert van zichzelf best wel in bochten, en als je langzaam een woonwijk inrijdt met nog geen 30 km/u en de oprit op moet hoor je dat in gekraak en gepiep soms. Een achter brace zou wel uitkomst bieden denk ik!

Link naar reactie

weet je eigenlijk wel wat torsie is?

hmm als tandarts zul je de term wel kennen

de veerpootbrug verbind de bovenzijden van de veerpoten met elkaar,en zorgt zo dat de kracht die op de linkerkant uitgeoefend word ook naar de andere kant van de auto word getransporteerd

dus de zijdelingse krachten worden beter verdeeld de auto word stijver.

bij de z3 schijnt het erg veel effect te hebben omdat die blijkbaar voorin nogalwat beweging toelaat.

een z4 is al een stuk stijver voorin.

het torderen van een chassis is meer dat bv de linker voorkant omhoog komt en de rechterachterkant omlaag gaat .

tenminste dat is wat ik ervan denk,er zal vast wel iemand zijn die het beter uit kanleggen.

Link naar reactie

Sander, ik weet dat je probeert behulpzaam te zijn, maar ik kan van jouw uitleg weinig bouillon trekken. Meestal als de linkerachterkant van een auto omhoog komt, gaat de rechterachterkant omlaag, dat is geen torsie.. Dan wordt de kracht OP de auto in correcte, voorspelde, richting verwerkt. Pas als de rechterachterkant niet omlaag KAN gaan, treedt torsie op. Dan hoor je gepiep en gekraak. Torsie wil zeggen dat, van een voorwerp of onderdeel van dat voorwerp, 1 deel een grotere beweging of tegengestelde beweging heeft dan het andere deel. Tja het is heel lastig om zoiets uit te leggen, maar ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel. Anyway, wat wij een veerpootbrug noemen, noemen de Engelsen een strut-brace. Dat is dus praktisch hetzelfde.

De Z3 is redelijk torsiestijf met veerpootbrug voorin, maar bij een oprit in of uitrijden wil de verhoging tijdens het rijden wel 'ns zorgen voor wat gepiep en gekraak (al is het niet veel). Dat komt door torsie vanachter. Daar moet toch een oplossing voor zijn! Zoiets als Mark of Widebody inderdaad laat zien. Prijzige oplossing, dat wel.

Link naar reactie

ligt dat aan mijn uitleg of aan jouw begrip?

anyway,ik bedoel natuurlijk wanneer het chassis zelf rechtsvoor omhoog en linksachter omlaag komt,alle andere beweging tot dat moment is vering.

dat is ook wat ik bedoelde met onderstaande zin.

knip(het torderen van een chassis is meer dat bv de linker voorkant omhoog komt en de rechterachterkant omlaag gaat .)plak

de oplossing zal altijd wat prijzig zijn omdat deze een flinke ingreep zal moeten zijn.

en ja een strut-brace,en veerpootbrug betekenen exact hetzelfde ,maar dienen ook hetzelfde doel.

neem eens een doosje en haal daar de kopsekanten uit,je kunt deze "tunnel"nu diagonaal eenvoudig vervormen,ook torderen gaat vrij simpel.

en probeer dan eens te bedenken hoe een veerpootbrug deze bewegingen zou kunnen afremmen/stoppen.

ik ben benieuwd met welke oplossing je komt!

oja een cabriolet is per definitie (zonder heeeeel veel extra verstevigingen)niet al te bestand tegen torsie .

de opties die mark en widebody laten zien zijn stabilisatorstangen die maken de ophanging sterker en helpen de vering stabiler te maken.

doen dus niets voor het chassis zelf.

Link naar reactie

Het komt er toch op neer dat het chassis bij montage van zo'n stabilisatorstang minder neiging heeft te rollen, Sander, hoe kun je dan zeggen dat het daar geen bijdrage aan levert?

Inderdaad is een stabilisatorstang iets wat een uitkomst zou bieden voor achterin de Z3, maar ik heb er niet zoveel last van dat ik het de dure investering waard vind. Ik vroeg me alleen af naar de mogelijkheden op de markt. Juist omdat het een cabrio betreft die inderdaad al veel minder stijf is dan dichte auto's, was ik benieuwd.

Link naar reactie

Sander, hoe kun je dan zeggen dat het daar geen bijdrage aan levert?

dat doe ik ook niet het is precies (2e keer)wat ik zeg!

jaa tegen het rollen werkt en de stabilisatro stangen prima ! maar niet tegen torderen ,wel tegen body roll.

rollen en torderen zijn heel verschillende dingen

ik lees wel in het stukje wat ron deelde dat een veerpootbrug "torderen "tegen gaat blijkbaar zie ik dat ietsewat anders.

ik denk dat wanneer je de bovenkant aan elkaar verbind je de "koker"nog steeds kunt torderen en dat kun je alleen verhelpen door een diagonale verbinding tussen rechtsvoor,en inkslachter en aan de andere kant viceversa te maken .

ik vond deze link http://www.techheart.nl/?page_id=109 hier hebben ze het daar ook over dus misschien zit er toch een waarheid in.

waar ze het hier ook over hebben is een x bar en dat heb ik bedoeld.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

De conclusie is eigenlijk dat als je weinig torsie wil, je geen cabriolet moet rijden...

@Sander,

die laatste link van je is wel goed.. nu begrijp ik voor het eerst eens wat Body Roll is..

en hoe je het kan voorkomen.

Misschien toch nog eens een andere stabilisatorstang achter monteren.

Link naar reactie
  • Administrator

zo'n veerpoot brug heeft dat ook veel zin bij een z4 coupe? die heeft toch al 2 van die stangen ....

Als je de twee schuine stangen van iedere verrpoot naar het midden van het schutbord bedoelt; die zitten in iedere Z4. Iedere discussie over zin / onzin gaat daar dus ook vanuit. Over zin en onzin van een struttbrace / domstrebe/veerpootbrug op de Z4 is hier op het forum al het nodige geschreven en terug te vinden via de zoekfunctie. Conclusie van die oude discussies: bij de Z4 geen harde bewijzen, de een zweert erbij, de ander vindt het overbodig ...

Link naar reactie
  • Administrator

Oh, ik heb er ook een hoor, ook van Wiechers. Ik weet alleen niet of die daaadwerkelijk effect heeft, of een placebo effect. Hoe dan ook; ik ben er blij mee (heb hem bewust overgezet van vorige Z4 naaar huidige Z4) ...

8wwshw.jpg

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.