Ga naar inhoud

Truc om op je auto 19% te besparen bij invoer


(S)toploss

Aanbevolen berichten

Zomaar een brainwave. Stel je koopt een auto van E 71.400,-- in Duitsland en de BTW is terugvorderbaar.

Stap 1 Via je bedrijf in NL koop je de auto, vanwege uitvoer naar NL betaal je geen BTW dus koopprijs is 60k. Je betaalt natuurlijk cash!

Stap 2 De auto voer je niet direct in maar je verkoopt hem in Duitsland (daadwerkelijk overschrijven daar) aan jezelf in prive. (of aan een vriendje omdat er geen mooier gordijn is dan een rookgordijn)

Stap 3 Je maatje voert de auto in als privépersoon. De fiscus gaat ervan uit dat hij BTW heeft betaald in Duitsland dus vraagt alleen BPM)

Stap 4 In NL schrijf je de auto over van je maatje naar jezelf en kassa, je hebt 11.400,-- bespaard.

Dit ligt zo voor de hand dat het vast wel eens wordt gedaan, dan wel onze fiscale vrienden hebben het dichtgetimmerd. In het laatste geval wil ik graag weten hoe want dat vraagt om een aangepaste constructie <_<

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Lukt niet, want als privépersoon moet je in Duitsland BTW over de auto betalen als je zelf of je vriend daar een auto koopt. Zonder BTW kopen gaat niet lukken, ook als zakelijke koper niet. Op de factuur moet dus BTW staan, en die BTW moet de verkoper in Duitsland afdragen als hij zakelijk handelt, en als privépersoon mag hij geen aparte BTW op de factuur zetten. Alleen als de zakelijke verkoper de auto 'zwart' zonder BTW aan je wil verkopen dan lukt het. Je hebt dan alleen geen factuur en kun je dus niet aantonen dat er al BTW betaald is. Dat zal hij niet doen want dan heeft hij zelf een probleem; waar is de auto gebleven......

Als het zo eenvoudig was..... <_<

Link naar reactie
Zonder BTW kopen gaat niet lukken, ook als zakelijke koper niet.

Jawel, maar je mag alleen naar het buitenland een 'btw verlegd' transactie doen aan een ondernemer.

En daar zit de clou; als jouw 'vriendje in duitsland' een ondernemer is, kan hij alleen weer de auto overdragen aan jou (als privepersoon) als daar btw over betaald wordt.

Er wordt dus hoe dan ook btw betaald.

Betaal je dat niet dan loop je risico, maar dan kan je net zo goed op je btw formulier invullen dat je 100.000 euro terugkrijgt....

Betreffende stap 2 van Frank: als je in dld je auto verkoopt (als bedrijf) zal je toch btw in rekening moeten brengen (tenzij dit aan een andere onderneming is, dan kan je de btw verleggen)

Overigens is een handelaar uit Apeldoorn (tonny keijzer) onlangs door de FIOT ingerekend om een vergelijkbare BTW praktijk.

Link naar reactie

Ik heb enkele maanden geleden voor mijn bedrijf een gebruikte Ford Mondeo in België gekocht voor een nieuwe verkoper die in België woont. Auto gekocht bij een erkende dealer. Ik moest in België wel degelijk bij de aankoop BTW betalen (heb ik echt goed uitgezocht). Zonder BTW mag de auto niet geleverd worden aangezien de auto in België blijft. Geen BTW verlegd op auto's in dit geval.

Ik kan nu vanuit Nederland deze BTW wel terugvorderen, maar dan moet ik wel aantonen dat deze auto (voornamelijk) zakelijk wordt gebruikt. Logisch.

Als je in NL een kenteken wilt aanvragen voor een geïmporteerde auto, dan moet je als koper kunnen aantonen dat je BTW hebt betaald. Zonder factuur gaat je dat dus niet lukken, en mag je alsnog BTW aftikken. De FIOD slaapt niet......

Link naar reactie

Kun je dan wel de auto MET BTW kopen?

En dan voor de grap voor minder (met btw) verkopen aan je vriendje?

Want wie zegt dat jij winst moet maken?

Koop je hem voor 60k excl.

Verkoop je hem vervolgens voor 60k incl.

Kun je ook nog eens verliesmaken op je inkomen <_<

Link naar reactie

Ik weet heel goed wat een ICL is.

Punt wat ik probeer te maken, wie kan jou verplichten de auto met WINST door te verkopen?

Je kunt het dus gewoon "wit" doen alleen vervolgens de auto voor paar euro op een factuur knikkeren aan een kennis of collega. En dan (zonder factuur duhu) terugkopen.

Ik denk dat je zelfs wel een zaak zou hebben als je het als "relatiegeschenk" opboekt en je een miljoen omzet ofzo draait.

Uiteraard is dit een hypothese <_<

Link naar reactie
Ik moest in België wel degelijk bij de aankoop BTW betalen (heb ik echt goed uitgezocht).

Dat is maar net wat je met de verkoper overeenkomt. Als de verkoper melding wil maken van een icl kan dat gewoon hoor m.i.

@euro: volgens mij hanteert de belastingdienst een waardetabel voor waardevermindering van een auto (dus ook voor verkoop vanuit een bedrijf).

Dat is volgens mij dezelfde waardevermindering die ze hanteren betreffende de afschrijving van betaalde btw/bpm als je je auto vanuit het bedrijf aan jezelf privé verkoopt.

Anders is het natuurlijk heel makkelijk om een auto van 1 dag oud voor 1 euro aan jezelf te verkopen <_<

Link naar reactie
Dat is maar net wat je met de verkoper overeenkomt. Als de verkoper melding wil maken van een icl kan dat gewoon hoor m.i.

@euro: volgens mij hanteert de belastingdienst een waardetabel voor waardevermindering van een auto (dus ook voor verkoop vanuit een bedrijf).

Dat is volgens mij dezelfde waardevermindering die ze hanteren betreffende de afschrijving van betaalde btw/bpm als je je auto vanuit het bedrijf aan jezelf privé verkoopt.

Anders is het natuurlijk heel makkelijk om een auto van 1 dag oud voor 1 euro aan jezelf te verkopen <_<

Nou dat valt nog vies tegen.

Ik heb zelf m'n Iphone (zakelijk!) gekocht in België bij een Phone house vestiging.

Moest dus mooi het bedrag incl. BTW betalen (alsnog goedkoper dan in NL) en via heel veel moeite heb ik het terug kunnen vorderen ... tenminste dat doet mijn accountant me nu geloven.

Maar ze hadden er de grootste moeite mee want het bedrag moest uit België komen of zo was het argument. (want ik had dus "voorbelasting" afgedragen welke niet hoefde)

Toen ik dit in de winkel melde was het echter de normaalste zaak om het zo te doen.

Nouja ... het zal wel ... ging maar om 120 euro dus boeiend... maar als het gaat om een auto van 50k dan is het opeens een stuk minder niet "boeiend"

Link naar reactie

Volgens mij als je btw van zendingen uit het buitenland wil terugvorderen dan moet je aan een minimumbedrag komen. Dat haal je natuurlijk wel met een auto, maar niet als je een schroevendraaier koopt.

Maar enkele webshops geven gewoon de mogelijkheid om je btw nummer in te vullen en dan krijg je dus btw verlegd de goederen.

Link naar reactie

Kijk dat gaat natuurlijk niet op korte termijn. Dat zou onzakelijk handelen zijn. Bewijslast ligt bij de fiscus maar dat gaat een hoop gezeik opleveren. Tenzij je natuurlijk na aankoop er achter komt dat je een kat in de zak hebt gekocht :newblush: . Dan is een lagere verkoopprijs binnen een paar weken zo gek nog niet

Kun je dan wel de auto MET BTW kopen?

En dan voor de grap voor minder (met btw) verkopen aan je vriendje?

Want wie zegt dat jij winst moet maken?

Koop je hem voor 60k excl.

Verkoop je hem vervolgens voor 60k incl.

Kun je ook nog eens verliesmaken op je inkomen :unsure:

Link naar reactie

Het hele topic gaat dus over belasting ontduiking, cq. je aan je verantwoordelijkheid onttrekken om een bijdrage te leveren aan de samenleving waardoor een aantal politieke partijen (Pvda, Sp, groenlinks etc) nu hun programma moeten bijstellen. :newblush:

Link naar reactie

Mijn jaarlijkse bijdrage aan de samenleving in de vorm van IB, VpB, AB en BTW is zodanig dat ik er ieder jaar een hele dikke auto van zou kunnen kopen Henk dus ik naai en graai zoveel mogelijk daar waar het de fiscus betreft.

@ lightning87. Wijsneus is idd heel vriendelijk als je mijn andere posts bekijkt dus beware! :unsure:

Het hele topic gaat dus over belasting ontduiking, cq. je aan je verantwoordelijkheid onttrekken om een bijdrage te leveren aan de samenleving waardoor een aantal politieke partijen (Pvda, Sp, groenlinks etc) nu hun programma moeten bijstellen. :newblush:
Link naar reactie
  • Administrator
@ lightning87. Wijsneus is idd heel vriendelijk als je mijn andere posts bekijkt dus beware! :unsure:

Ik keek er inderdaad ook al van op ja... wel een beetje soft voor jouw doen :newblush:

Link naar reactie
Het hele topic gaat dus over belasting ontduiking, cq. je aan je verantwoordelijkheid onttrekken om een bijdrage te leveren aan de samenleving waardoor een aantal politieke partijen (Pvda, Sp, groenlinks etc) nu hun programma moeten bijstellen. :lachen:

The horror :newblush:

Want dat willen we niet hé :unsure:

Link naar reactie
wijsneus ?? wat een vriendelijkheid is dat toch hier op t forum. ik kom op best wat autofora maar hier wordt toch wel het meest gebitched van alle fora waar ik kom/opzit.

dit zie je toch verkeerd bliksempje. Men voelt zich hier gewoon snel thuis op dit forum. En thuis heeft de mens normaliter wat minder remmingen dan daar buiten.

Link naar reactie
....... en niet beginnen van het zijn tokkie bakken. er rijden daar auto's rond van al dat geld kan je wel 2 z4m's kopen.

Tokkies mentalteit heeft niets met geld te maken (nou ja, soms zwart-, beetje crimineel geld)

Als ik op Google/afbeeldingen "Nissan-Skyline" intyp, krijg ik een verzameling tokkiebakken te zien van de ergste soort.

Ook op dit forum zijn een aantal (eigenlijk best veel) :notworthy: platte figuren, maar zelfs die zouden toch niet in zo'n ding willen rijden

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.