Ga naar inhoud

Ambient lighting interieur


kennyv

Aanbevolen berichten

Na een tijdje in een nieuwe bmw 5 reeks gezeten te hebben, was ik behoorlijk onder de indruk van de ambient lighting, je weet wel die ledstrips rondom die zorgen voor

een aangename oranje gloed. Na wat opzoekwerk blijkt de Z4 al een voorbereiding te bezitten onder de handvaten van de portieren. Er is al een gaatje voorzien voor een 5mm led.

Bmw levert een onderdeel voor dit aan 15 euro/stuk. Persoonlijk is dit wel heeeel veel. Dus heb ik wat componentjes verzameld en gelijkaardig gemaakt.

Dit is het resultaat

http://www.flickr.com/photos/57661360@N05/5987639677/

http://www.flickr.com/photos/57661360@N05/5988182178/

Morgen begin ik aan de passagierszijde en zal ik stap voor stap foto's nemen en een diy in elkaar frutselen.

Oohja srry voor de crappy foto's maar blijkbaar is dit moeilijk te fotograferen. In werkelijkheid is dit een veel mooiere oranje gloed en veel meer gespreid

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Leuke mod. Ik had 'm ook al eens gezien in de roadster van Femme.

Moet je separate draden trekken of ligt er al wat in de deur?

Ik neem aan dat ze op de lichtschakelaar geschakeld worden?

Link naar reactie

ik heb al enige tijd geleden de oem ledjes ingebouwd ,heb er alleen geen melding van gemaakt .

ik had in mn vorige auto(5)ook extra leds ingebouwd en vandaar voor de z er ook naar gezocht ,

en toen bleek dat er speciale ledjes met houders te koop waren heb ik die maar gelijk geplaatst.

inbouwen gaat vrij simpel

een kwestie van de deurgreepbekleding loshalen een gaatje doorboren en de raambedieningsmodule er uit peuteren,de bedrading daar aansluiten en naar de deurgreep leiden en aankoppelen.

Link naar reactie

Zoals beloofd de diy voor de leds

Benodigdheden

* 2 leds 5mm amber/oranje

* 4 stroomdiefjes

* 2 weerstandjes van 250 ohm, deze waarde was berekend op 5v, met de dimknop op de hoogste stand meten we 7,5v dus een hogere weerstand wou iets beter.

* krimpkous

* soldeerbout en solduursel

* benodigde bekabeling

Kostprijs

Ikzelf heb voor 4 leds, 2 weerstanden, 1m krimpkous , 10 stroomdiefjes zo'n 4 euro betaald in de plaatselijke elektronicashop.

Duurtijd

Half uurtje per zijde inclusief solderen en demonteren/monteren paneel

Stap 1

Het demonteren van het deurpaneel ga ik hier niet uitleggen, naar mijn weten bestaat er hier al een topic over.

Zie hier de voorbereiding in de deurhendel.

dsc00852ib.jpg

Stap 2

Ik heb de voeding voor de leds afgetakt van die van de raambediening. Zo gaan de leds samen met alle andere oranje leds branden en kan ik ze ook desgewenst dimmen zoals de dashbordverlichting.

Om te weten welke kabel de goede is, neem je een multimeter bij de hand en ga je elke pin meten, telkens eens met de dashbordverlichting aan en uit. De pin die verschillende spanningen geeft is de goede.

Ik bespaar je al beetje werk door te zeggen dat het de kabel is met de grijze/rode kleur, dit aan beide zijden. Voor de aarding neem ik de bruine kabel.

Aangezien ik niet graag in de bekabeling knip, heb ik stroomdiefjes gebruikt. Voor diegene die niet weten wat dit is : een stroomdiefje bevat een plastic omhulsel met een metalen schuifje erin. Je schuift de voeding kabel in de ene kant, en de aftakkabel in de andere. Dan knijp je dat metaaltje hard aan en het "diefje" bijt zich in tot op het koper. Dus geen geknip en toch wel een nette oplossing.

Juiste kabel zoeken

dsc00853qh.jpg

De plug van de raambediening aan de passagierszijde.

dsc00855d.jpg

Het aftakken van de voeding

dsc00856c.jpg

dsc00857rs.jpg

Stap 3

De twee kabels heb ik doorgevoerd in het gat waar het onderste clipje van het grijze afdekplaatje klikt. Ik had geen zin om te boren :rolleyes:

Stap 4

Monteren van het deurpaneel

dsc00859c.jpg

Closeup van de kabeldoorvoering

dsc00861q.jpg

Stap 5

Dan rest er nu nog het soldeerwerk.

Je soldeert de aarding aan de negatieve zijde of kathode van de led (kortere beentje).

Je soldeert de weerstand aan de voedingkabel en dit aan de positieve zijde of anode van de led (langer beentje)

Het soldeerwerk heb ik ingepakt met een krimpkous.

Led vastgezet met secondelijm.

Het resultaat in de deurhendel

dsc00863i.jpg

De oplettende kijker zal opmerken dat de kabel in kleur is onderbroken. Tijdens het testen van men led bleek de schroef onderaan in het handvat mijn kabel te hebben beschadigd :foto: , ik heb dus volledig de kabels heropnieuw getrokken. Aangezien de led al volledig gesoldeerd was heb ik maar de kabels aan elkaar gezet.

dsc00864pt.jpg

Final Result

dsc00865z.jpg

Wanneer je,zoals de foto, naar de hendel kijkt dan zie je de led goed zitten. Ik heb deze zo geplaatst omdat dit het meest oranje gloed geeft.

Verbeteringen

Wanneer ik nog wat tijd heb zou ik:

* de leds vervangen door een platter type zodat ze zelf minder zichtbaar zijn.

* een connector tussen de kabels zetten zodat bij het in de toekomst demonteren van het deurpaneel ze makkelijk af te koppelen zijn, hoewel ik de lengte van mijn draden ruim genoeg heb gelaten.

Conclusie:

Ongetwijfeld is het originele ledonderdeel van Bmw discreter. Maar het effect is hetzelfde en deze oplossing is toch wel een pak goedkoper en echt wel een makkie, zeker met deze DIY :lol:

Indien nog vragen of opmerkingen be my guest :)

Link naar reactie

Ziet er goed en leuk uit, maar voor die paar centen (als ik het goed heb €15,- per kant) zou ik toch de originele van BMW nemen, maar zoals ik al zei, ziet er strak uit :rolleyes:

Link naar reactie
  • Administrator
en toen bleek dat er speciale ledjes met houders te koop waren heb ik die maar gelijk geplaatst.

Wat is daarvan het onderdeelnummer Sander?

Link naar reactie

UPDATE

Aangezien ik maar matig tevreden was over de zichtbaarheid van de leds, heb ik ze terug gedemonteerd en ze dieper in de hendel geplaatst.

De oranje gloed is beetje minder geworden, maar het ziet er wel heeeeel wat meer realoem uit :thumbup:

Oohja, na een kleine test met men multimeter bleek er 12V voeding op de draden te zitten in tegenstelling tot de 7,5 V zoals eerder. Waarschijnlijk stond de dimknop

dan toch niet helemaal open. Hierdoor heb ik een zwaardere weerstand gestoken van 330 ohm.

Resultaat

dsc00868p.jpg

Tegenover :thumbup:

dsc00865z.jpg

Link naar reactie

15 euro/stuk maakt wel 30 euro :thumbup:

Idd de ohmse waarden veranderen maar in verleden is al meermaals extra leds bijgeplaatst door andere forumleden.

Denk maar aan puddle lights, alle interieurlampjes veranderen door leds ipv gloeidraadlampjes. Dat laatste zal namelijk een hogere impact hebben op het Can-bus systeem. Hierbij zijn nog geen storingen voorgekomen.

Ik denk ook wel dat het Can-bus wel foutmeldingen zou geven bij de zelfcontrole bij start up.

Maar indien problemen i'll let you know.

Link naar reactie

Correctie !!

De ledverlichting die in de plek van de originele verlichting wordt geplaatst is dus voorzien voor CANBUS, my mistake ;)

Denk wel, (hoop ik ) dat er wel enige marge in het systeem is ingebouwd, en anders worden ze vervangen door de originele accessoire.

Kan iemand zeggen of er een printplaatje in de leds zit? weliswaar dan wel iets meer dan een plaatje met led en weerstand :thumbup:

Link naar reactie

Hier ben ik terug ;)

Ben me nu een beetje aan het verdiepen in het canbus systeem en er wordt inderdaad wel werk van gemaakt voor de juiste ohmse waarden te hanteren.

Maar zoals ik lees bij bvb mistlamp vervangen door een ledalternatief treedt er direct een error op van een defecte lamp. Ik begrijp nu ook wel dat dit een standaarderror is.

Voor de aanpassing die ik heb gemaakt zal er niets kant-en-klare error geprogrammeerd zijn, maar ik verwacht dan wel een soort van error. Tot nu toe nog niet het geval dus :thumbup:

Of zouden deze nog kunnen optreden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.