Ga naar inhoud

(tussen) acceleratie


tjaam

Aanbevolen berichten

Ik vind mij Z3MQP in lage toeren wat tegenvallend presteren. Ik heb gisteren wat tussen acceleraties gedaan in verschillende versnellingen en volgens mij klopt mijn idee. Afgaand op wat ik aan waarden vond op www.zeperfs.com/en/fiche119-bmw-z3-m.htm (aan te raden). Misschien aardig om wat vergelijkingen te posten?

60-100 4e 7,25s

80-120 4e 6,7s

80-120 5e 9,4s

80-120 zo snel mogelijk 3,6s (dat is wel weer oké)

100-140 4e 7,1s

100-140 5e 9,8s

100-160 3e 7,2s

Ik vraag me wel af hoe het kan dat in mij MQP in lage toeren wat minder presteert. Hij loopt verder als het spreekwoordelijke zonnetje. Alleen als ik laag in de toeren wat tussengas geef dan wil de motor wel eens kort hikken. Zoals je vroeger bij een carburateur auto had die iets te rijk stond afgesteld.

Ben benieuwd of er andere cijfers zijn!

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je vraagt je af waarom je niet de waardes kan reproduceren in vergelijk tot een reeks getallen die je ergens op een vage site vond? (zonder filmpjes, officiele tijdwaarnemingen, documentatie van weersomstandigheden, geijkte tellers? bandenomtrek? gps waarneming? etc etc).

Ook moet je ff goed kijken waartussen een vergelijk wordt gemaakt. S50? S54?(of welke nummers het maar zijn)

Ik zou er niet al te zwaar aan tillen en gewoon een keer naar een knalrit oid toekomen en dan wat sprintjes vergelijken met een andere z3m met gelijke motor. Er valt vast wel iets te regelen. Dat geeft een wat betrouwbaarder vergelijk.

Dat je /m in lage toeren minder presteert (tov een andere /m) kan dus best wel een verkeerde conclusie zijn.

Overigens hoor je dat ding gewoon goed in de toeren te jagen; dat is het doel van die motor. Die overbrengingen en toeren waar jij naar kijkt is dieselterritorium :rolleyes:

Link naar reactie
Er staat toch duidelijk waar ze hun gegevens vandaan halen.

Ja uit bladen ja. Dat zal dan allemaal ook wel gelijk de onbetwiste waarheid zijn hè :rolleyes:.

Ze zullen wel niet vermeldt hebben op welke wegdekverharding ze gereden hebben, hoe de wind stond etc.

Dus door ontbreken van uitvoerig beschreven testverslagen of filmpjes waarop zaken te zien zijn is het allemaal een beetje slecht verifieerbaar (en dat blijkt dus ook)

Ik denk namelijk niet dat de auto van Tjaam daadwerkelijk inhoud en een serieus probleem heeft die die verschillen zouden kunnen verklaren, maar the proof of the pudding is in the eating (vandaar mijn voorstel)

En de data komt natuurlijk net zo waarschijnlijk als onwaarschijnlijk over. Die waardes van tjaam vind ik net zo waarschijnlijk. Sterker nog... ze kunnen beide waar zijn (ga ik weer met m'n lijstje... weersomstandigheden temperatuur etc etc etc)

Daarom kan je -als je vermoedt dat je motor inhoudt oid- het beste je auto vergelijken met dezelfde auto met dezelfde motor (dus echt op de weg, 3x op de toeter en gassen....), en niet de getallen uit een blaadje proberen te matchen.

Link naar reactie

Ik weet het niet. Sjonnie K. is de grote organisator geloof ik, maar ik heb net vernomen dattie een zafira gekocht zou hebben :rolleyes::thumbup::blink:

Nou, dan is er toch nog iemand die je bij kan houden als je motor echt beroerd blijkt te lopen :banaan:

FF zonder gekheid:

Gezien de vakanties zal het nog wel een tijdje duren denk ik.

Hou de activiteitensectie in de gaten

Link naar reactie

Had ook al eens gedacht hierover een topikje te starten.

Moet dan wel goed afgesproken zijn.

Denk aan de bestuurder die de waarden van de kmteller afroept en een bijrijder die de stopwatch indrukt

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb de MQP vandaag op de rollenbank bij Speedcentre gehad. Mijn gevoel dat het vermogen onvoldoende was werd duidelijk bevestigd. 230 pk bij 6200 rpm en 288 nm bij 1400 rpm. Gas waarden zijn prima.

De vorige eigenaar heeft de Vanos laten vervangen. Ik heb een sterk vermoeden dat de nokkenas timing fout is. Vanuit stationair reageert de motor traag en met een hikje op volgas, ipv vlot in de toeren te klimmen. Zou ook volle kat kunnen zijn maar dan maakt de motor denk helemaal moeilijk toeren terwijl hij wel vlot naar de 7k+ toeren wil lopen.

Het is even slikken maar volgens mij kan het er alleen maar (veel) beter op worden. Heb laatst Vmax geprobeerd, 244 op GPS (250 teller). Gezien vermogen kloppen de prestaties, nl. vergelijkbaar met een 3.0 ltr.

Ik kan voorlopig geen andere conclusie trekken dan nokkenastiming. Motor loopt verder prima.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Zo zeg +/- 100pk te weinig is wel een hoop zeg!! :rolleyes:

Die 321 pk bestaan alleen in de folder ben ik bang. Reken maar op max. 300 pk als alles mee zit!

Link naar reactie

ja, ik blijf het een beetje een paniekerige en ononderbouwd topic vinden.

Je hebt je vermogen laten meten op een dyno bij 6200rpm. Met als meetwaarde 230pk.

Is dat de gemeten waarde op de achterwielen? Of hebben ze de gebruikelijke correctiefactor van 0,85 al toegepast om een schatting van het vermogen op de krukas te geven?

Daaraan verbind je de conclusie dat je te weinig vermogen hebt. Hoe je tot deze uitspraak komt is mij onduidelijk.

Hoeveel vermogen geeft een z3m coupe dan wel bij 6200rpm?

De fabrikant geeft nota bene het maximale vermogen op bij 7400rpm. Waarom niet de vermogenswaarde bij dat toerental posten? Bij een dynorun is daarvoor toch geen aanleiding omdat de complete kromme in beeld wordt gebracht. Sterker nog: waarom post je niet gewoon de grafieken van de complete dynorun! (vermogen/koppel/gasmengsel)

Ook licht je niet toe welke motor je hebt (is ook niet in het profiel te vinden)

Je kan het beter als volgt beschouwen: Opgave van het max vermogen is 320pk bij 7400rpm (dus theoretisch een koppel van 310Nm (dat de werkelijke waarde van enkele motorenreeksen in de praktijk wat overschat blijken te zijn is hier ook al aangehaald)).

Bij 6200rpm is dat koppel nog maar 270pk waard.

Als in jouw dynorun de correctiefactor voor het verlies van de aandrijving niet is meegenomen (dit wordt voor het gemak altijd op 15% gehouden door tuners (dus een hele gemakkelijke en ononderbouwde aanname), kom je uit op 229,5pk als vermogen op de achterwielen bij 6200rpm (theoretisch).

Ja, ik ben goed in het recht rekenen van onzekerheden :rolleyes:

Ik sluit niet uit dat je een probleem hebt (dat kan ik door mijn scherm vanachter mijn bureau net niet zien), maar voordat je je heksenjacht begint (ik heb het idee dat je er al van overtuigd bent dat er iets mis is met je auto), zou ik gewoon een keer langs een specialist gaan (a.k.a. Ruud/Roodkapje/avvr.nl), en die een stukje laten rijden. Hij kan dan wel beoordelen of er iets mis is met je motor, ofdat je auto gewoon goed rijdt. Hij heeft zelf een z3 /m (ik neem aan in topstaat en zeker vrij van mechanische problemen), dus een goed vergelijkend beeld heeft hij wel.

Dat is mijn advies althans. Sowieso kan niemand er werkelijk iets zinnigs over zeggen totdat hij persoonlijk z'n snufferd onder de motorkap steekt. Daar gebeurt het immers allemaal :wub:

Link naar reactie

Zo gewoon is dat niet, want vanaf 2001 of 2002 oid ligt er een andere motor in (s54), en het bouwjaar van je z is niet in je profiel af te lezen.

Maar goed, je hebt nog geen antwoord op mijn vragen gegeven (dus hoe er gemeten is, en of je ook een kromme tot je beschikking hebt).

Ik berekende namelijk vanuit de theorie (met opgaaf van fabrieksspecificaties als input nota bene) tot op 0,5pk nauwkeurig jouw gemeten uitkomst.

Dus een theoretische berekening (met dus een aantal aannames die niet in dit topic zijn toegelicht) die tot op minder dan 0,5% afwijking het testresultaat benadert. :rolleyes:

En vergis je niet dat een motor van 10+ jaar oud ook het nodige kan verliezen, dus kan het best zou zijn dat je werkelijk op de krukas minder dan 300pk meet.

Ook zijn er verschillende principes van dyno systemen (die dus een verschillende manier van het geremd vermogen meten), dus ook daar zit een marge in, zeker als je gaat vergelijken met resultaten van andere z's op andere dyno's.

Het blind staren op getallen leidt op dit gebied bijna altijd tot discussie, met name omdat mensen heel goed zijn in het vergelijken van getallen maar niet zo goed zijn in het vergelijken van omstandigheden.

Zo ook de topsnelheid. Je hebt 244km/u gemeten (gps is nauwkeurig >1km/u). Zelf heb ik scores gezien van ca 270km/u voor coupé's.

Dat is een verschil van 26km/u.

Aangezien bij deze snelheden de luchtweerstand voor >90% de weerstand verzorgt, kan je er vanuit gaan dat als je tegenwind had van 26km/u (tov de andere metingen), je precies even hard reed. 26km/u wind... Dat is windkracht 4: papier waait op, haar raakt verward, geen last van muggen meer. Een heel licht briesje dus. Weet jij de windsnelheid en richting van jouw meting?

Ik wil dus niet beweren dat jouw motor tiptop is (want dat weet ik niet; ik heb niet met mijn neus onder jouw kap gezeten), maar ik vind nog niet dat uit jouw verhaal blijkt dat er dus iets mis is. Daarvoor moet je m.i. andere criteria hanteren. En het makkelijkste (en met meest zekere uitkomst) is dus òf vergelijken met een identiek model waarvan je zeker weet dat die wel goed is òf je motor met deskundigheid beoordelen of deze juist loopt (dus niet acceleratie meten maar bijv compressie van cylinders, ontsteking, vervuiling etc). En bij iemand die die dingen door en door kent kan dat beide, en Roodkapje is zo'n persoon (of je gaat naar een ander specifieke z3 specialist die een respectabele naam heeft verdiend in de loop der jaren). Meestal zijn er namelijk wel wat ander waarneembare zaken als je daadwerkelijk een onevenredig deel aan vermogen mist.

Link naar reactie

@guido: ik kan je je bezorgdheid \ kritische houding niet helemaal plaatsen. Maar laat het niet jou zorg zijn, die "verloren" 100pk. Ik ben wel ervaren genoeg om te voelen dat de auto gewoon niet doet wat deze zou moeten doen inzake vermogen, ik heb daar nu wel voldoende onderbouwing voor.

P.s. een S50B32 is heel gewoon in een M Coupé van 2000.

Link naar reactie

Dan moet je mijn posts beter lezen als je iets niet kan plaatsen.

Maar ik geef toe dat als ik beter in mijn glazen bol gekeken had, ik inderdaad had gezien dat jouw specifieke coupé uit 2000 stamt...

Voor de rest ben ik niet bezorgd, maar ik geef hier gewoon wat zaken weer hoe de theorie in elkaar zit. Dat is niet kritisch, maar behulpzaam en informatief zodat mensen daar wat van kunnen leren. Het kan mij niets schelen hoeveel pk's jouw z kwijt is. De mijne loopt gewoon prima (en binnenkort zelfs met wat extra umpf :rolleyes:), en dat is het enige waar ik om geef.

En wat is je onderbouwing dan? Heb je dan nog een andere /m coupé op de dyno gehad die meer vermogen afgaf bij dat toerental?

Of weet je niet of er op jouw meting al een correctiefactor is toegepast of niet?

Ik bedoel: je moet gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt, en als je geen input van anderen wilt (en niet wilt reageren op hun vragen die ze met oprechte belangstelling en oprechte behulpzaamheid stellen), dan is het misschien verstandiger dat je helemaal geen topics opent.

Helaas ben je kennelijk niet ervaren genoeg om je eigen motorische problemen op te lossen.

Link naar reactie

Interessante dialoog om vanaf de zijlijn te volgen. Uitgebreide uiteenzetting van Guido wordt amper beantwoord door topic starter.

Resumerend:

- gaat het nu om krukas of wiel PK's?

- ouderdomsfactor, 11 jaar oude auto :)

- 321 PK is marketing, duh. En, wel héél toevallig dat de S54 er net 4 meer heeft

- uitgevoerde meting PK/ NM niet conform fabrieksopgave/ door BMW gehanteerd toerental (rekenvoorbeeld Guido oogt verdedigbaar voor leek)

Ik zit eigenlijk te wachten op een zinnige bijdrage uit Reeuwijk of van Baron van Epscheuten.

Link naar reactie

TS houdt ons op de hoogte van zijn eigen vorderingen/onderzoek. Wat ik al vrij netjes vind.

Vervolgens wordt hem vooral verweten dat hij allerlei (ongetwijfeld goed bedoelde) vragen van andere posters niet beantwoord. Vreemd.

Vooral omdat TS zelf al aardig op de goede weg is (meten is weten). Met een beetje geluk durft hij de uitkomst ook nog hier te posten zodat we er allemaal iets aan kunnen hebben.

Link naar reactie

De genoemde waarden zijn aan de achterwielen gemeten. Echter Speedcentre hanteert een rekenfactor waardoor je de deze waarden niet nog een keer hoeft om te rekenen, dus eigenlijk krukaswaarden als ik het goed begrijp. Overigens is de afwijking zo groot dat 15% meer of minder er niet meer toe doet. 2 eerder door speedcentre gemeten M3's zaten beide boven de 300 pk. Het vermogen is uiteraard over hele toerenbereik gemeten maar ik noem alleen het max. PK en Nm met bijbehorend toerental.

Dank voor de tips inzake Vanos. Ik zal dit meenemen naar de monteur (Don, de monteur bij Henny van Doorn / Hartge BMW in Lent) die er 24 aug mee aan de slag gaat. Als de auto aan de diagnosekast gaat neem ik aan dat kapotte sensoren aan het licht komen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.