Ga naar inhoud

“Line in” BMW radio


Zzzandman

Aanbevolen berichten

De initiële overtuiging om de Zzz zoveel mogelijk origineel te houden begint zo her en der wel wat af te brokkelen. Zo ook daar waar het te maken had met de stereo.

Omdat het gemak van GB’s aan MP3tjes toch bleef lokken, heb ik toch maar besloten om de authentieke radio/cassettespeler wat aan te passen. Dit in navolging van Bart (Tja) en DutchSpace. En net als DutchSpace besloten om de Duitse handleiding te volgen. Met een twist wel te verstaan.

Radio loshalen

4dad35d2774e6-IMG_0295_kopie.JPG

Bij mij zit de radio vast met torx schroefjes, dus heel gemakkelijk. Losdraaien (de schroefjes blijven in de behuizing zitten) en dan via de ruimte die je hebt in het cassettegedeelte met een paar vingers de radio naar buiten trekken.

4dad35fa84814-IMG_0298_kopie.JPG

4dad360faebd0-IMG_0299_kopie.JPG

Bij mij zit getoond stekkerblok achter op de radio. Op de bovenzijde van het zwarte kapje (hier links op de foto. We kijken tegen de rechter zijkant aan) staat middels een pictogram aangegeven wat je moet doen; namelijk met een schroefendraaier het kapje omhoog wippen. Daarna heb je ruimte om je vingers er onder te krijgen en trek je het kapje (met beleid!) omhoog tot dat de stekker vanzelf loslaat.

Daarna deksel van de radio verwijderen en het cassettegedeelte er uitschroeven.

4dad363f6c7eb-IMG_0302_kopie.JPG

Tot zover geen verassingen en moeilijkheden. Het is allemaal redelijk mechanisch. Voor het technische stuk dat volgt heb ik de hulp ingeroepen van een echte Willie Wortel (schoonvader ;) ).

"De knutselaar" in zijn natuurlijke habitat. Veel meetapparatuur, kabels, draden, snoeren, tangen, soldeerbouten, lijmpistolen, weerstandjes, printplaatjes, enzovoorts.

4dad3658ea6b3-IMG_0300_kopie.JPG

Met de Duitse handleiding als leidraad had hij al e.e.a. voorbereid en wat elektronica en kabelwerk op een mooi printplaatje geschroefd!

4dad3678ce373-IMG_0305_kopie.JPG

Ik heb er voor gekozen om de mp3 speler aan de voorzijde van de radio te kunnen aansluiten via een 3,5mm plug (de twist). Eerst maar eens aftekenen waar die moet komen en boren maar ....

4dad36930a95b-IMG_0313_kopie.JPG

3,5mm jack aansluiten, aansluitingen op de juiste plaats op het bord solderen en printplaat vastschroeven zodat er niets gaat rammelen.

4dad36ae70516-IMG_0317_kopie.JPG

Restte nog het testen, klepje van het cassettedeel dichtplakken, deksel weer op de radio monteren en terug inbouwen.

4dad36c301b74-IMG_0318_kopie.JPG

En dan ...... ERROR! :thumbup: ............ Gelukkig doet dit niets af aan de werking van het geheel. Heeft waarschijnlijk te maken met de verdwenen input vanaf het cassettedeel naar de stekkers op het moederbord. (Zou deze melding niet komen als je de stekkers laat zitten? Toch eens een keer proberen).

Afgelopen zaterdag de testrit LR4 gereden en de hele dag de telefoon en/of Ipod gebruikt voor de muziek. Je moet zowel op de telefoon als op de radio het volume wat harder zetten, maar dan werkt het ook prima. Het kleine beetje ruis dat je hoort valt me DolbyC te onderdrukken. En laten we eerlijk zijn, als je met kap open rijdt hoor je dat toch niet meer. (Om de opmerkingen van QP rijders voor te zijn; voor jullie 'tempels van rust' zijn er de wat duurdere oplossingen met kabels op de cd-wisselaar uitgang voorhanden. Dit heeft me buiten de tijd ongeveer 3 euro gekost :P ).

In het begin heb ik het volume van de radio wat te hard gezet, tot het punt dat ik een knal hoorde en er helemaal geen geluid meer uit de radio kwam. Later bleek dat het volume hiermee wel heel erg hoog stond; na overschakelen op radio als bron scheurden mijn trommelvliezen bijna..... Gelukkig niet de luidsprekers gesloopt en voortaan rekening mee houden om dit niet meer te doen.

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Yes! Mark goes How-to!

Gebruk jij de oortelefoon uigang van de iPod Mark? Dat zou kunnen verklaren waarom je een beetje weinig signaal hebt in vergelijking met de radio. Mijn oplossing gebruikt de line-out uitgang en die levert wat meer signaal.

Hoe dan ook: jij hebt nu ook prima geluid in je Z en daar gaat het om. En dat stekkertje aan de voorkant is lekker toegankelijk, prima oplossing dus.

Link naar reactie

Mooi !!!!!,

mijn oplossing is er zo een als de plinten in je huis. Als je die niet meteen fixt, doe je het nooit meer. Bij mij hangt dat rommeltje nog lekker boven de chip te zweven ;) Ik kan er nog wel naar kijken via het cassette-luikje...

Business RDS met Line-In... Dat zouden meer mensen moeten doen :-)

Er was laatst een business RDS op Ebay.de die inclusief de gefixte Line-in een stuk meer opbracht dan de gebruikelijke aanbiedingen.

Zzzandman, Je hebt dus eigenlijk geinvesteerd !

Link naar reactie
  • Administrator

Well done!

Je moet zowel op de telefoon als op de radio het volume wat harder zetten, maar dan werkt het ook prima.

Da's altijd zo als je een Ipod via de hoofduitgang gebruikt. Bijvoorbeeld bijd e Aux in die de Z4 standaard heeft hou je dat ook ... Geen reden om je zorgen om te maken dus ...

Link naar reactie

@Bart: ja, ik gebruik de hoofdtelefoon uitgang. En ik begrijp uit alle reacties dat dit heel normaal is. Gelukkig.

Nu dat ik uit eerste hand gezien heb hoe het werkt, kan ik het zelf ook en er misschien een handeltje van maken :blink:. Ik heb nog een extra radio liggen. RvE doctrine; zorg dat je voor elk onderdeel op je Zzz minimaal 1 reserve onderdeel in huis hebt :D .

Link naar reactie

Bart,

Ik wilde ook graag muziek via cd's kunnen blijven luisteren, want het komt wel eens voor dat ik geen iPod of iPhone bij me heb.

En daarbij heb ik misschien een misplaatst gevoel van authenticiteit / nostalgie, waardoor ik alles zoveel mogelijk origineel wil houden in de auto. :cooltext:

Link naar reactie

Totaal niet misplaatst.... na verloop van tijd word jou wagen juist waardevoller. Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je doel en interesse is hé.

Link naar reactie

Zzzandman goes Heimbastler! ;) Goed bezig!

Op de bovenzijde van het zwarte kapje ..... staat middels een pictogram aangegeven wat je moet doen

heb je dat helemaal zelf uitgevogeld...? :thumbup:

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.