Ga naar inhoud

Verlaagde Z4: Hoe laag is verantwoord ?


EzZzy Rider

Aanbevolen berichten

Het is een oud topic maar voor mij nu relevant vandaar mijn reactie. Ik lees dat 12cm ruimte nog te doen is. Er staan verschillende setups vermeld maar niet direct 1 gelijk aan die van mij. Ik heb sinds enkele dagen een coupe 3.0si (heb me daarom ook nog niet voor kunnen stellen) met m onderstel en een eibach pro veren set. Op de coupe zit een m voorbumper. Het rijdt prima maar Ik meet voor slechts 9.5cm ruimte en ik vind het niet praktisch in bijv parkeergarages. Is 9.5cm met deze combinatie/setup normaal? Ligt een m standaard op 11cm (+1.5cm voor de eibach set). Is een schroefset de beste oplossing om hem op te hogen? Zo ja welke kunnen jullie aanraden?

Link naar reactie
  • Administrator

Op de precieze maten moet ik nog even terugkomen.

 

Net zo bepalend als de rechte afstand tot de grond is de overhang. Die valt bij de M bumper gelukkig mee, die steekt niet zo ver naar voren. Ik heb een tijdje rond gereden met een extra bumper lip op een Aero bumper (qua  bodemspeling behoorlijk vergelijkbaar met een M bumper) met toen nog 8,5 cm bodemspeling en ongeveer 5 cm extra overhang; dat was ondoenlijk.

 

Maar een gewone M bumper, dat gaat lukken. Een (goede) schroefset vind ik sowieso aan te raden, ook omdat die een beter veergedrag geeft dan het BMW (M) onderstel op de E85/86. Al helemaal als dat al minimaal 14 jara oud is. Je zult merken dat het met een schroefset niet echt oncomfortabeler wordt, maar dat neus en staart veel minder gaan overhangen bij remmen en optrekken. Dat vind ik veel comfortabeler. En het helpt bij dit soort poblemen natuurlijk ook. En een ander voordeel is natuurlijk dat als het toch te laag of te hoog blijkt je daar nog iets mee kunt.

 

Ik heb zelf goede ervaringen met KW. Als je geen wilde plannen hebt zou je met een KW V1 toekunnen. Als je wat meer instelmogelijkheden en eventueel andere zaken zoekt kun je natuurlijk een duurdere versie nemen. Nog het overwegen waard (zonder opgezocht te hebben of die er voor de E86 zijn): KW heeft ook een goedkopere lijn. Die wordt verkocht als ST. Belangrijkste verschil is dat bij KW de dempers van roestvrij staal zijn en bij ST van "gewoon" staal.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb nog even wat dingen nagemeten:

 

- mijn E85 met Aerobumper, maar KW onderstel heeft nu ongeveer 12 cm bodemspeling t.o.v. laagste punt van de voorbumper;

- mijn E86 met standaardbumper en M-onderstel net iets meer dan 13 t.o.v. laagste punt van de voorbumper.

 

Ik moet met de E86 trouwens bij drempels, parkeergarages, etc. méér opletten dan met de E85, dat komt door een 14 jaar / bijna 200 dkm oud M-onderstel op de E86 versus een paar jaar oud KW onderstel met weinig kms op de E85. 

Link naar reactie

Maurits bedankt voor de informatie en voor het nameten. Het verbaasd mij dat de minimale speling bij mij zo klein is terwijl hij slechts verlaagd is met Eibach veren (dus 3cm). Zelfs met standaard M verlaging zou hij dan met 11cm (9.5cm+1.5cm) lager liggen dan jouw coupe en roadster. Van de andere kant is jouw coupe met 13cm met standaard bumper en M-onderstel ook niet veel meer. Ik vraag me af of een standaard m coupe dan ook op 11cm ligt. Ik zou mijn bumper graag een keer willen vergelijken maar ik ken helaas niemand met een Z4 met M voorbumper. Als er hier nog iemand is die mij verder kan helpen…..

 

Mbt een KW schoefset v1. Deze is volgens de website als volgt in hoogte verstelbaar: voor 20-50mm en achter 15-40mm. Kortom hij ligt op de hoogste stand voor (en achter) nog steeds lager dan de standaard M-techniek. Uiteraard helpt het veergedrag van het oudere onderstel niet. Echter stapvoets rijden zonder de drempel te raken is zelfs bij relatief milde drempels soms simpelweg niet mogelijk (zelfs stationair bollen of nog zachter zonder enig gas te geven). Zo langzaam speelt het veergedrag volgens mij geen grote rol meer. Ik ben daarom bang dat een schroefset mijn probleem niet oplost. Of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
  • Administrator

Je zou eigenlijk eens op 8 mei bij Bimmerfest moeten gaan kijken, een praatje maken en je meetlint meenemen. Daar zijn minimaal 12 E86s in verschillende soorten en maten: M en niet M en ook 3.0sis met M bumper. 

 

Tsja, de vraag is ten opzichte van wat KW die verlaging meet. Ik heb me daar eigenlijk nooit in verdiept, maar ik denk ten opzichte van het standaard onderstel. Het M onderstel (dus M dempers + veren) is grofweg 15 mm lager dan het standaard onderstel. Met Eibach veren is dat zeker nog 15 mm lager (de berichten daarover wisselen een beetje: zeg tussen de 30 en 40 mm ten opzichte van het standaard onderstel).

 

Met een KW set ga je dus sowieso weer omhoog ten opzichte van je huidige setup en bovendien helt je auto minder over / deint die minder.

 

Ik heb er verder geen wetenschappelijke berekeningen op losgelaten, maar ben zelf op mijn E85 (met Aero bumper) op een gegeven moment overgestapt van  M onderstel (toen grofweg 13 jaar oud) + Eibach veren naar KW V1, omdat ik toen een tijd lang een parkeerkelder in moest wat me alleen nog achteruit (!) lukte zonder te schrapen. Met de KW V1 was dat probleem meteen voorbij, ook al stond die nog niet op zijn allerhoogste stand.

 

Wat me trouwens nog te binnen schoot: wat zijn nu je bandenmaten? (dus hoeveel inch, plus verdere maten, zoals bijvoorbeeld 19/255/30) Als die enorm afwijken van de standaard kan dat ook nog een rol spelen.

Link naar reactie

Het laatste wat @Maurits vermeld speelt inderdaad ook een belangrijke rol. Met mijn winterbanden (225/45/17) ligt de Z4 beduidend lager dan met mijn zomerbanden (225/35/19). Met mijn winterbanden kan ik de brug in de garage niet op zonder blokken onder de rijplaten en met de zomerbanden wel. 😅

 

Wil je echt de hoogte meten van de verlaging is het eigenlijk beter om de afstand van zijscherm tot hart naaf te pakken. Nu dit zo zeggende ben ik wel benieuwd wat de afstand tussen de voorbumper en de weg van mijn roadster is. Met Bilstein B8 en Eibach veren schraap ik toch geregeld over een drempel. 🙄

Link naar reactie

Als ik jouw verhaal over parkeergarages hoor klinkt dat toch redelijk vergelijkbaar. Alleen is het in mijn geval misschien nog een tikje erger door de M bumper.  Misschien is een schroefset dan toch het overwegen waard. 

Maar voordat ik dat doe is Bimmerfest is een goed idee. Dat is over slechts 1 maand. Als ik even kan ga ik een kijkje nemen. Het is ook nog eens vlakbij.

 

Mbt de banden heb ik 255/35/r18 achter en 225/40/r18 voor. Volgens mij zijn dat standaard maten voor een M dus ik verwacht niet dat hier het probleem in zit.

 

Ik heb ook nog even de afstand zijscherm tot hart naaf gemeten. Ik kom op ong. 33-33.5cm uit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.