Ga naar inhoud

Verlaagde Z4: Hoe laag is verantwoord ?


EzZzy Rider

Aanbevolen berichten

Mijn nieuwe aanwinst is een Z4 2,5 met bouwjaar 2005. Ik heb hem particulier van een Duitser gekocht en vorige week ingevoerd.

Inmiddels heb ik de kentekenplaten erop geschroefd en kunnen we dit weekeinde rijden :drank:

Hoewel de Z4 orgineel met M onderstel is geleverd heeft de vorige eigenaar toch gemeend deze nog verder te verlagen.

Hij staat er nu zeer strak bij maar ik vraag me nu af of dit geen problemen gaat opleveren.

Zelf rijden we graag over secundaire wegen en in Nederland kom je nogal eens de nodige drempels tegen.

Bij mijn vorige Z3 met M onderstel was dit nooit een echt probleem maar mijn nieuwe Z4 heeft nu een vrije ruimte van

10 cm. tussen het wegdek en de bumper.

Zijn er hier mensen hier met ervaring ?

Link naar reactie

In het verleden had ik ook een Z4 met M onderstel icm een Eibach pro kit. Werkte voor mij prima maar het was evengoed wel opletten bij drempels! De Z4 die ik onlangs gekocht heb zal ook weer dezelfde set-up krijgen!

Heb je enig idee watvoor veren er nu onder liggen?

Link naar reactie

De mijne Z4 3.0 i met M onderstel is ook extra verlaagd ,ik heb ongeveer 8 centimeter grondspeling Bij drempels is het wel even oppassen en leuke binnenwegen met zo,n hobbel in het midden geven ook wel eens een probleem.

Link naar reactie

Ik heb zelfs het normale onderstel (dus nog 1,5cm hoger dan het /m onderstel), en ik heb soms al problemen met bepaalde drempels :D

Ik zit er ook aan te denken om 'm te verlagen met bijv een eibach verensetje, maar twijfel dus. Goede looks vs. zeer voorzichting drempels nemen :drank:

Link naar reactie
  • Administrator

Mijne heeft geen M onderstel, maar is stevig verlaagd met een KW2 schroefset. Daardoor ligt ie voor (nu nog) meen ik 4,5 cm lager dan standaard. Dat is ten opzichte van M onderstel (zo'n 1,5 cm lager dan standaard) dus nog ongeveer 3 cm lager. Met de vorige (facelift) bumper was dat geen probleem (als je een beete oplet), met de nieuwe :drank: die wat lager is helaas wel. Morgen schroft Ruud hem dus weer iets omhoog, in ieder geval aan de voorkant.

Moraal: lager dan standaard :D onderstel kan prima als je een beetje oplet zo nu en dan, maar wat nog kan hangt ook van de bumper af. Heb je bijvoorbeeld standaard / Aero / :m: of nog iets anders?

Link naar reactie

Ik kan me voorstellen dat die aero bumper het meest kritisch is. De drempels waar ik (dus met m'n off road onderstel) nog last heb, zijn van die drempels waarbij aan de achterkant een kuil is ontstaan in de loop der tijd.

Je rijdt de drempel af (dus je auto helt al naar voren), komen je voorwielen ook nog in ene kuil. En hoe meer overhang je dan hebt, hoe lastiger. (en de aerospoiler heeft aardige overhang).

Link naar reactie

Mijn Z4 heeft een M-onderstel in standaard setting en een Aero voorbumper. Dat is echt oppassen als je over drempels moet !!!!

Verder verlagen is volgens mij vragen om problemen. De mijne wordt binnenkort opgehoogd!

aerokit003.jpg

Ik zal de vrije ruimte onder de bumper eens opmeten.

Link naar reactie

Ik heb nog eens in de papieren gekeken die ik erbij heb gekregen. Het gaat om veren van K.A.W Fahrwerkstechnik.

Ze hebben nog Tüv goedkeuring ook op de Z4.

http://www.fahrwerksshop.com/shop/category...param=cid%3D%26

Welk type het is weet ik niet, maar zoals gezegd de hoogte spoilerlip/straat is 10 cm.

Ben benieuwd wat jullie vrije hoogte is.

Link naar reactie

oordeel zelf:

z4 2004 standaard onderstel, standaard bumper, voor 225/40/18, achter 255/35/18

rijhoogte.jpg

ca. 16cm dus.

10cm is dus heel erg laag. Oppassen met drempels, en waarschijnlijk voornamelijk geschikt voor hele harde veren.

Want met dat laatste kan ook een hoop verschillen tussen veren. Sommige veren zijn plankhard, andere zijn weer vergelijkbaar met wat er onderzit. Wees daar dus op voorbereid.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk ook dat Aero het meest kritisch is, die heeft als het ware een ingebouwde diffusor en steekt helemaal onderaan daardoor nog meer uit dan de M bumper (die dan weer net iets lager is volgens mij).

Ik heb net even gemeten en heb nu circa 10 cm grondspeling op het allerlaagste punt. Dat was met de gewone fl bumper 12 cm na verlaging. 10 cm is (al gebleken) wat aan de krappe kant. Dat wordt nog versterkt doordat er binnenkort zogenaamde "skid plates" op de hoeken van de bumper onder komen (al wel besteld, nog niet geleverd; komen via UK uit USA, dus duurt wel even):

bmwmc186.jpg

gemonteerd:

bmwmc190.jpg

Die zijn uiteraard ter bescherming, maar hebben ook een zekere dikte. Ik gok dus (maar esthetiek blijft belangrijk) dat ik morgen bij Ruud uitkom op rond de 1,5 cm verhoging aan de voorkant, zodat ik na montage skid plates een grondspeling van ongeveer 11,0 a 11,5 cm overhou op het laagste punt (dan dus: de skid plates)...

Link naar reactie
Ik heb nog eens in de papieren gekeken die ik erbij heb gekregen. Het gaat om veren van K.A.W Fahrwerkstechnik.

Ze hebben nog Tüv goedkeuring ook op de Z4.

http://www.fahrwerksshop.com/shop/category...param=cid%3D%26

Welk type het is weet ik niet, maar zoals gezegd de hoogte spoilerlip/straat is 10 cm.

Ben benieuwd wat jullie vrije hoogte is.

in de tuv goedkuring (teile gutachten)worden wel no. vermeld ,ik heb ook zo,n papier en op bladz 3 staan no.

En op bladz 2 staan de gegevens van de fabrikant

Link naar reactie

Vrije ruimte onder de Aero voorbumper met M-onderstel is bij mij 12,5 cm, en ook mijn wielkasten zijn doorgesleten!

Slijtplaten op de hoeken hebben volgens mij weinig zin aangezien het laagste punt onder je bumper de spatlappen voor de wielen zijn, en onder de auto de isolatieplaat onder de motor is. Die komen als eerste op de grond.

Link naar reactie
  • Administrator
Slijtplaten op de hoeken hebben volgens mij weinig zin aangezien het laatste punt onder je bumper de spatlappen voor de wielen zijn, en onder de auto de isolatieplaat onder de motor is. Die komen als eerste op de grond.

Ze gaan zeker niet alles voorkomen, maar als je in de situatie die Guido noemt of bijvoorbeeld van een vak stuk een schuine helling oprijdt of een schuine helling afrijdt en een vlak stuk op rijdt, zoals wanneer je een parkeergarage inrijdt, dan is het bij mij in ieder geval het laagste deel van het meest vooruitstekende deel dat als eerste iets raakt, ook al zitten er bijvoorbeeld zeg twintig centimeter naar achteren nog iets lagere delen op de auto. Ik schraap in een dergelijk geval wel de bumper, maar niet de spatlappen / isolatieplaat. Beide zouden me overigens ook minder uitmaken dan de bumper (want niet gespoten, minder zichtbaar, enzo) ...

Link naar reactie

bij is de rijhoogte ook rond de 12 cm,daar heb je idd je handen vol aan . :rolleyes:

het is te doen ,gewoon rustig de drempels besluipen . :thumbup:

lager als 12 cm zou ik niet aanraden :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

Ruud heeft mij zaterdag aan de voorkant weer zo'n 1,5 cm opgeschroefd. Daardoor ligt de ZZZZ nu voor (gemeten op het hoogste punt van de spatbordrand) nog maar 0,5 cm lager dan achter (wat nog steeds zo'n 3,0 cm lager is dan standaard en dus 1,5 cm lager dan een :hamer: onderstel). Doordat de auto voorheen aan de voorkant lager lag dan achter, werkt 1,5 cm ophogen gemeten in het midden van het spatbord meer door aan de uiterste voorkant (hefboomeffect). Daardoor heb ik nu weer zo'n 12 a 13 cm speling op het laagste punt. Dat is nog steeds wel opletten, maar in vergelijking met voor de verhoging weer meer dan prima te doen! Met dank aan Ruud voor het opschroeven! :lol:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Deze week de orginele M veren er weer onder laten zetten. De dempels vielen me wel mee, maar ik vond hem niet comfortabel rijden.

Helaas voor de looks. :rolleyes: Ik zet er binnenkort wel spacers onder.

De verlagingsveren staan overigens op marktplaats. Wie ze wil overnemen kan een pm sturen. :stretcher:

Fabrikaat K.A.W. Fahrwerkstechnik verlaging vooras: 50 mm. achteras 40 mm.

Link naar reactie
Moet je wel weer even nieuwe foto's plaatsen he.. daar houden we van, hier op 't forum :stretcher: :rolleyes:

We?? Pas maar op, voor je 't weet heb je Nadia in je nek. :surprise: :blink: ;)

"ik zeg wat iedereen denkt", daar heb ik wel eens een politicus over gehoord.

Mag ik even zelf uitmaken wat ik denk...

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

misschien een domme vraag ;)

heb een z4 coupe 3.0si met M onderstel dan moet ik toch voor M veren bestellen toch niet voor de normale 3.0si

heb 2 opties:

BMW Z4 Coupe (Z85) E85 3.0si 03/06- Verlagingsveren Eibach Pro-Kit, Verlaging voor 30mm, Verlaging achter 20mm

BMW Z4 Coupe (Z85) E85 M 3.2 03/06- Verlagingsveren Eibach Pro-Kit, Verlaging voor 20mm, Verlaging achter 10mm

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.