Ga naar inhoud

Vervangen/schoonmaken gasklephuizen 2.8 Single Vanos (M52)


pimgmx

Aanbevolen berichten

5522327454_7643e39b88.jpg

De M52 is geleverd met verschillende gasklephuizen.

Deze howto is voor de Single Vanos M52 (gebruikt in de 2.8 Coupé/Roadster) met mechanische aansturing. Latere versies hebben een electronische aansturing ('drive by wire') direct op het gasklephuis zelf. Op hoofdlijnen zal het schoonmaken/vervangen van het gasklephuis op een motor

De gasklep doet niets met 'gas' (zou ook vreemd zijn bij een injectiemotor), maar regelt de luchttoevoer naar het inlaatspruitstuk.

Bij de Z3 bestaat die uit twee kleppen: de 'primaire', die via een Bowdenkabel* in verbinding staat met het gaspedaal (deze zit direct op de inlaatbrug), en een 'secundaire', die eveneens via een Bowdenkabel aangestuurd wordt. Deze laatste zit op het secundaire huis en is gekoppeld aan een stelmotor van het ASC-systeem, en zorgt ervoor dat de motor 'afgeknepen' wordt als het voertuigmanagement ingrijpt.

Bovenop beide gaskleppen zit een draaiweerstand, deze geeft de gaskleppositie door aan de voertuigelectronica. De primaire gasklep is via een inlaat- en uitlaatconnector aangesloten aan het koelwatersysteem.

*Bowdenkabel: een combinatie van binnen- en buitenkabel om een mechanische beweging over te brengen. Denk aan de remkabels van een fiets, bijvoorbeeld.

Eventueel zit er onderaan de primaire klep nóg een Bowdenkabel, deze is voor de stelmotor van de cruise control. In mijn ZZZ zit geen cruise control, dus die kabel zie je niet terug op de foto's. smile.png

De gaskleppen vind je aan de zijkant (bestuurderszijde) van het motorblok, direct na de luchtmassameter.

5522324998_3aeaebc746.jpg

Waarom vervangen/schoonmaken?

In mijn geval: onregelmatig reageren op gaspedaal, soms complete 'terugval' van toerental tijdens rijden. Soortgelijke symptomen kunnen ook veroorzaakt worden door krukas-/nokkenassensoren die op hun laatste benen lopen, deze worden bij mij binnenkort vervangen!

Wat heb je nodig?

  • inbussleutel of inbusdop 5 voor secundaire gasklephuis
  • lange dop 10mm (of pijpsleutel 10) voor luchtfilterhuis en primaire gasklephuis
  • stiftschroevendraaier voor slangkoppelingen
  • kruiskopschroevendraaier voor draaiweerstanden
  • (elektronica) punttang, liefst zónder ribbels op de bek (voor lostrekken koelslangen)
  • slangklemmen/-stoppen voor koelslangen

Wat moet er gebeuren?

Je kan beginnen om alleen de schakelaars te vervangen, da's een fluitje van een cent...

Druk de metalen clips op de connector in, en trek de kabel los. Dit doe je zowel op de primaire als secundaire behuizing. Draai de twee kruiskopschroeven los waarmee de schakelaar vast zit. Vervangen, schroeven vast en connector weer inklikken. Klaar!

In het kader van 'je weet maar nooit' ontkoppel ik de accu vóór alle klussen die te maken hebben met de voertuigelectronica, liever overdreven te werk dan een of andere foutmelding ná de klus!!

Om de gasklephuizen los te krijgen -hetzij om ze te vervangen, hetzij om ze schoon te maken- moet je eerst ruimte creëren. Dat doe je door het luchtfilterhuis te verwijderen: draai de twee bouten los waarmee deze aan de carrosserie geschroefd is (dop 10), en wip met een stiftschroevendraaier de clips los waarmee deze aan de luchtmassameter zit. Een beetje op en en neer schuiven en het gasklephuis is vrij! NB: let er bij montage op dat de 'luchthapper' aan de bumperzijde van het luchtfilterhuis goed gepositioneerd is, en deze ook lucht kan happen...

5521736089_9e98037d91.jpg

Maak nu de luchtmassameter los: draai de bajonetsluiting van de connector los en verwijder de connector, draai de slangklem los waarmee deze aan de rubber 'knie' zit en ook de luchtmassameter is los.

De rubber manchet die aan het gasklephuis zit komt nu los door de slangklem aan de rechterkant van de manchet los te draaien, en de vacuumslang aan de onderzijde uit de plastic connector te wrikken. Nu kan de eigenlijke klus beginnen!

Maak de connectoren van de positieschakelaars los (zie hierboven), en buig de kabels + stekkers zo ver mogelijk weg, zitten anders alleen maar in de weg! Maak de Bowdenkabel van het secundaire gasklephuis los. Dit doe je door de beugel onderaan het gasklephuis naar de achterzijde van de auto te bewegen, waardoor de kabel voldoende viert om 'm los te maken. Maak de twee inbusbouten links en rechts van het gasklephuis los, en je kan het secundaire gasklephuis verwijderen.

Het primaire gasklephuis is onderdeel van het koelsysteem. Je kan nu het beste eerst de koelslangen verwijderen, door de slangklemmen met een stiftschroevendraaier los te draaien. Eerst de voorste, deze afklemmen/afstoppen en aan de kant buigen, dan heb je alle ruimte om de achterste volgens dezelfde procedure te ontkoppelen.

Bij mij zaten die slangen nogal stevig vast (zie ook de aanslag op de aansluitpunten in de foto), en was er iets meer nodig dan handkracht om ze los te maken: eerst ingespoten met WD40 en laten inwerken, daarna met beleid met een punttang (NB: ZONDER ribbels/profiel op de bekken, anders sloop je de slangen!) losgetrokken.

5521735607_dffbc72421.jpg

De Bowdenkabel/gaskabel vond ik lastig te bereiken, dus ik heb eerst de vier bouten losgemaakt waarmee het primaire gasklephuis aan de inlaatbrug zit (lange dop, 10mm). Twee van deze bouten houden ook de beugel op z'n plek die tussen primair en secundair gasklephuis zit, handigst is om deze eerst los te maken en dan de laatste twee te doen. Je kan nu het gasklephuis los maken van de inlaatbrug (ook hier is een rubber manchet als afdichting gebruikt).

Nu alleen nog de Bowdenkabel losmaken: beugel richting achterkant bewegen, zodat de kabel viert. Nu kan je met een punttang oid het kabeleinde uit de plastic clips trekken. De kabel zit nu nog vast op een rubber mof: trek de stelschroef zo ver mogelijk naar achteren, nu is met een tang de rubber mof uit de beugel te trekken.

5522326400_191136d295.jpg

Beide gasklephuizen zijn nu volledig afgekoppeld, je kan ze nu óf schoonmaken en terugplaatsen óf vervangen. WD40 of remmenreiniger werkt prima als allround-schoonmaakmiddel. Montage is omgekeerde van het bovenstaande 'recept' en levert geen verrassingen op!

5521737013_8f59ee50f5.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

In een duister verleden softwarehandleidingen geschreven, ik weet niet beter :thumbup:

Als jullieAd dat handig vinden: die foto's inc. callouts heb ik ook in hi-res beschikbaar: zie deze set op flickr.

Voor hi-res (8 megapixels): kies -->actions-->view all sizes-->original

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Een howto met callouts! blink.png .

Nu maar hopen dat ze nog leesbaar zijn als we Ad ze via Word naar PDF bewerkt heeft dry.png...

Dit topic staat ook weer bij de How-to's en gewoon met leesbare teksten in de foto's

Groeten

Ad

Link naar reactie

Mooi gemaakte howto.

Toch kan ik me niet van de indruk onttrekken dat het gasklephuis niet op het koelwatersysteem aangesloten zit (ik zou me ook niet goed kunnen voorstellen waarom).

Ik denk zelf dat iig 1 van die slangen de tankontluchting is, en de ander wellicht iets om emissies naar beneden te brengen of iets van het vacuumsysteem

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Toch kan ik me niet van de indruk onttrekken dat het gasklephuis niet op het koelwatersysteem aangesloten zit

Getriggerd door Dikkie's vraag kwam ik m'n eigen topic weer tegen, en zag ik dat je opmerking van maanden terug in het luchtledige is blijven zweven...

De 'waarom'-vraag kwam ook bij mij op, maar ik had nooit de moeite genomen naar een antwoord te zoeken. Met dat heerlijke (kuch) zomerweer van vandaag ben ik eens wat dieper gaan graven.

Volgens wat Amerikaanse forumposts is het doel niet te koelen, maar te verwarmen, en zo te voorkomen dat onder barre omstandigheden je gasklep vastvriest. Als je bovenstaande linkjes volgt, zie je exploded views waarop de koelleidingen ingetekend zijn.

  • Like 1
Link naar reactie

Ja ik zie het inderdaad, en ik kan het nu ook in de etk vinden.

Apart. De opvolger van deze motor (de M54 dus) heeft het namelijk niet (ik kon het me ook niet herinneren toen ik mijn motor uit elkaar had liggen).

Die heeft natuurlijk ook een compleet andere gasklep (volledig elektrisch; geen gaskabel meer)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan

Yep... Relais die als pepernoten door de hele auto gestrooid zijn is ook een leuke 'feature', met als hoogetepunt-tot-nu-toe dat ik in de kofferruimte een relais vond voor de voorlichten. <_<

Best leuke jongens die Britten, maar dat ze inderdaad alles anders moeten doen...

Link naar reactie

Mooi gemaakte howto.

Toch kan ik me niet van de indruk onttrekken dat het gasklephuis niet op het koelwatersysteem aangesloten zit (ik zou me ook niet goed kunnen voorstellen waarom).

Ik denk zelf dat iig 1 van die slangen de tankontluchting is, en de ander wellicht iets om emissies naar beneden te brengen of iets van het vacuumsysteem

Door het vacuum achter de klep bestaat de kans dat het aanwezige vocht in de lucht , bij koudere dagen natuurlijk, bevriest.

40 jaar geleden had men dit ondervangen door een klep op het lucht filter. In de winterstand ademde de motor de warme lucht via het spruitstuk.

In de jaren erna werd dit "electronisch" ahum.... via een eleckromagnetisch klepje gestuurd. De variant met de verwarming via het koelwater is het gespreks punt en er bestaan types met een elektrische verwarming.

Ik heb zelf ondervonden op een suzuki motor, dat als dit niet goed werkt , je op koude (hoeft niet onder nul te zijn) natte / mistige omstandigheden narigheid hebt. Een bevroren carc. was regelmatig het resultaat.

aangepast door Z3 3.0
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.