Ga naar inhoud

Buitenspiegels opknappen


malle pietje

Aanbevolen berichten

In het verlengde van de howto sticky wilde ik jullie dit niet onthouden;

Bijna direct na aankoop werd onze linker spiegel er af getrapt (waarschijnlijk een voetbal). Een nieuwe spiegel bij de dealer gekocht, (best duur) in de grondverf zwart. Ik had er toen een extra laag hoogglans zwart op gespoten en daarna gemonteerd. Een jaar later irriteert het me toch dat hij niet zo mooi glimt als de rest van de auto. En daarnaast, het voetje van de andere kant ziet er niet uit met alle corrosie. Dus, aan de slag! Klaar voor een lang verhaal (zonder plaatjes)?

Deze sticky beschrijft hoe je eerst de spiegelkappen er af haalt, en daarna de spiegel, door de draden aan de buitenzijde los te halen. Ik vond het toch makkelijker om de deurbekleding los te halen en de stekker van de spiegel los te maken.

Deurbekleding los halen

De deurbekleding verwijder je door de spiegelbediening uit de deur te wippen en de stekker los te maken. Daarachter zie je een torx 20 schroefje zitten, die er uit moet. Druk de lijst van de handgreep naar voren toe weg (hij zit met haakjes vast). Daarna zit de bekleding alleen nog vast met de pluggen langs de rand en bovenop met de lip achter de raamlijst. Trek eerst voorzichtig, met behulp van een schroevendraaier of bekledingswipper de pluggen los, en trek dan de bekleding naar boven toe weg. Tot slot nog de stekker voor de tweeter los halen en de bekleding is los. Je ziet nu een aantal stekkers zitten, waarvan de dikste van de spiegel is. Maak m los en controleer of de draad nu vrij naar binnen loopt.

Spiegel verwijderen

Nu kun je vanaf de buitenzijde de spiegel inklappen. Dat doe je door de spiegel van voren en achterop vast te pakken en naar boven toe te trekken en ondertussen de achterkant naar het raam te drukken. Lukt dat niet, volg dan de beschrijving van het linkje en verwijder eerst het spiegelglas en de plastic kappen. Heb je de spiegel wel in kunnen klappen, dan zie je twee inbusbouten. Die moeten er uit. Let op dat de spiegel al los is, dus laat m niet vallen.

Spiegelvoetje corrosievrij maken

Om de spiegelvoet weer mooi te krijgen, is het het makkelijkste om de volgende volgorde vast te houden;

- eerst de spiegelkappen verwijderen (door de vier kleine torxjes los te draaien en darana de kappen van elkaar te trekken

- daarna het draaielement goed schoon maken met een klein schroevendraaiertje en alle troep weghalen

- schaaf nu met een verfkrabber alle verf en corrosie van het voetje, totdat alles er af is

- maak met steeds fijner schuurpapier de voet schoon, kaal en egaal

- pak nu de spiegel in met kranten en schilderstape totdat alleen de voet zelf nog vrij is

- maak de voet vrij van stof en vet met remreiniger of een doek met amoniak

- vergeet niet ook de onderkant en bovenkant van de voet schoon te maken!

Spiegel voetje spuiten

De spiegel is nu klaar om gespoten te worden. Doe dat in een goed geventileerde ruimte, minimaal 15 graden en geen dwarrelende stof. Hang de spiegel op met een touwtje en bescherm eventueel de wanden in de richting waarin je gaat spuiten.

- koop bij een Brezan oid goeie primer geschikt voor metalen (aluminium) ondergrond, hoogglans zwarte verf en blanke lak

- spuit vanaf ongeveer 25cm afstand de primer op de voet, totdat het er egaal uit ziet. Vergeet niet de randjes van de boven en onderkant. Wacht 3 a 4 minuten en herhaal het spuiten.

- laat het 2 uurtjes hangen en spuit dan de voet in met de zwarte verf. Doe dit ook minstens 2 keer, maar net zo vaak tot je tevreden bent.

- laat het weer 2 uurtjes hangen en herhaal het geheel nu met de blanke lak, minimaal 2 lagen met 3 tot 4 minuten er tussen.

- dit moet ook weer ministens 2 uur drogen.

Tips voor het spuiten

Let bij het spuiten van de primer, zwarte en blanke lak op

- niet te dichtbij en niet te ver af te spuiten. Hou 25 tot 30 centimeter aan.

- zorg dat de temperatuur niet lager is dan 15 graden, hoe warmer het is hoe sneller de lak droogt

- spuit net genoeg lak dat het een egaal glimmend geheel is, maar niet meer!

- zie je een sinasappel effect, dan spuit je van tever af

- zie je druipers, dan komt er teveel lak op. Wacht langer tussendoor, of spuit van verderaf.

- spuit heen en weer en begin, eindig of keer naast het spuitoppervlak, niet op het oppervlak

Heb je de smaak te pakken? Neem dan de kappen ook mee! Hiervoor moet je wel even het oppervlak opruwen. De makkelijkste manier is een (liefst gebruikt) schuursponsje. Nat maken en heeeel licht de kappen opschuren met een draaiende beweging. Niet te hard duwen, anders krijg je krassen! Beter is het natuurlijk om bij een automaterialenzaak fijn schuurpapier te kopen, geschikt voor nat schuren. Probeer daarna ook de kappen op te hangen. Spuiten van de kappen is bijna hetzelfde als de voet, met het verschil dat je niet hoeft te primeren, maar direct met de zwarte lak aan de gang kunt. Zorg er extra voor, dat je het oppervlak goed hebt ontvet, je egaal spuit van de juiste afstand en heen en weer, spuit 3 of 4 lagen met iedere keer 3 of 4 minuten tijd er tussen. Let op druipers, spuit niet te veel! En natuurlijk de blanke lak er over, voor het glimmende effect en bescherming.

Als je er zeker van bent dat de lak lang genoeg heeft gedroogd (de lak mag misschien wel droog zijn, het moet echt minimaal 2 uur hebben uitgehard in een warme omgeving), dan zet je alles weer terug, net zoals je het uit elkaar hebt gehaald. Maar niet voordat je het draaimechanisme hebt ingevet.

Inklapmechanisme gangbaar maken

Je had alles al goed schoon gemaakt. Smeer nu een dikke laag vaseline op de veer en rond de voet en probeer de spiegel ten opzichte van de voet te draaien. Spuit desnoods eerst WD40 over de voet, als ie echt vast zit. Eenmaal gangbaar, dan lekker invetten en net zolang in en uitklappen totdat je er genoeg van hebt.

Raammechanisme gangbaar maken

Hiervoor kun je het beste werken met spuitvet (white grease). Trek voorzichtig de isolatie (witte plastic) vanaf de voorkant van de deur naar achteren weg, totdat je in de deur kunt kijken. Laat het raam omhoog staan, en spuit in de begeleidingsrail aan de achter en voorkant, waar het raam door naar beneden loopt. Halverwege de deur zie je door een kleinere opening de motor een tandwiel aandrijven. Spuit vet op het tandwiel, terwijl je het raam opent en weer sluit. Spuit tot slot nog vet op de draaipunten van het mechanisme en in de gleuf van het kleine raampje waar het grote raam doorheen schuift. Daarna het raam openen en sluiten tot je merkt dat alles weer soepel loopt. Herhaal het eventueel.

Alles weer terug zetten

Zet de kappen weer op de spiegel met de vier torxjes, en daarna en de spiegel weer op de auto. Begeleidt eerst de stekker naar binnen en draai daarna voorzichtig de inbusbouten weer terug. Het spiegelglas krijg je goed terug door op de achterkant op de klipjes wat vet te smeren en de spiegel voorzichtig, met een doek er tussen, op zn plek te drukken. Pas na een duidelijke klik weet je dat de klemmetjes vast zitten.

Zit alles weer op zn plek, dan kan je de gaten van de inbusbouten eventueel nog insmeren met vaseline zodat er geen water in komt of blijft staan. En tot slot, klap de spiegels nog even lekker in en uit, net zolang totdat alles goed gangbaar is.

Nu de bekleding weer terug zetten. Begin met de stekker van de tweeter en hang daarna de bekleding eerst achterop over de slotpal. Duw de stekker van de spiegelbediening door de handgreep. Hang nu de bovenkant bovenop van de bekleding op de deur en duw of sla voorzichtig de rand over de raamdorpel. De voorzijde van de bekleding kan je met beleid op zn plek duwen. Tot slot controleer je of de pluggen goed uitlijnen voor de gaten en druk je ze vast. Draai de torx in de handgreep achter de spiegelbediening en duw de laatste in de stekker. Check voor de zekerheid even of alles goed werkt!

Leuke klus en als je het plant, is het 's avonds al weer genieten van een prachtig resultaat!

Succes!

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Wel een leuk verhaal Male Pietje, maar volgen mij kun je beter een paar centen uitgeven bij Udo http://www.spiegel-z3.de/muster_kunststoffsockel.html dan heb je ook in de toekomst geen last meer van corrosie van de voetjes en zijn alle metalen onderdelen vervangen door RVS delen incl. veer, de voetjes zijn dan van kunststof en zijn al in de gewenste kleur gespoten en met lak afgewerkt.

En de binnenbekleding hoeft er echt niet afgehaald worden, je kunt de spiegels prima van da buitenkant demonteren, de "How To" van Ron geeft dit dan ook heel duidelijk aan

Maar verder een leuke bezigheid :wave:

Link naar reactie
Wel een leuk verhaal Male Pietje, maar volgen mij kun je beter een paar centen uitgeven bij Udo http://www.spiegel-z3.de/muster_kunststoffsockel.html dan heb je ook in de toekomst geen last meer van corrosie van de voetjes en zijn alle metalen onderdelen vervangen door RVS delen incl. veer, de voetjes zijn dan van kunststof en zijn al in de gewenste kleur gespoten en met lak afgewerkt.

En de binnenbekleding hoeft er echt niet afgehaald worden, je kunt de spiegels prima van da buitenkant demonteren, de "How To" van Ron geeft dit dan ook heel duidelijk aan

Maar verder een leuke bezigheid :wave:

Wat ik er zo in de gauwigheid van heb gezien, kosten die Udo dingen toch wel een flinke duit. Dit had ik allemaal al staan en was een lekker dagje rommelen, en alles origineel gehouden. Edit, ik zie dat het bij elkaar bijna 190euro kost! Heb je wel wat voor, maar daar kan ik ook erg lekker van uit eten en de tank nog volgooien :thumbup:

Enne, de binnenbekleding los halen is letterlijk 4 minuten werk, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Link naar reactie
Wat ik er zo in de gauwigheid van heb gezien, kosten die Udo dingen toch wel een flinke duit. Dit had ik allemaal al staan en was een lekker dagje rommelen, en alles origineel gehouden. Edit, ik zie dat het bij elkaar bijna 190euro kost! Heb je wel wat voor, maar daar kan ik ook erg lekker van uit eten en de tank nog volgooien :thumbup:

Enne, de binnenbekleding los halen is letterlijk 4 minuten werk, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Nee, ik was uiteindelijk ongeveer 140 euro kwijt, maar wat het voordeel was in mijn geval de vervanging van de metalen delen, deze waren al een groot deel verrot en los krijgen was er al helemaal niet bij, ook na heel veel gebruik met WD 40 :wave:

Link naar reactie
Nee, ik was uiteindelijk ongeveer 140 euro kwijt, maar wat het voordeel was in mijn geval de vervanging van de metalen delen, deze waren al een groot deel verrot en los krijgen was er al helemaal niet bij, ook na heel veel gebruik met WD 40 :wave:

Kijk, dan scheelt het wel natuurlijk. Ik was volgens mij 160euro kwijt voor een nieuwe spiegel met voet bij de dealer, wel inclusief nieuw spiegelglas dat was gesneuveld....En ongespoten.

Maar als het puur esthetisch is, dan vind ik het wel de moeite waard om een dagje te knutselen en 140 te besparen :thumbup: Blijf Hollander he :wave:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.