Ga naar inhoud

kaapstad 29-12


zzztje

Aanbevolen berichten

PS is maar 2500 km Kaapstad Johannesburg.

Via kust 3500 km.

Yep! Paar jaar terug de klassieke 'Zuid-Afrika-kust-route' gedaan (Jo'burg-Capetown), en heb zo'n beetje iedere kilometer van die 3500 gezien.

Voor de vervolgbezoeken aan SA zo verstandig geweest te kiezen voor iets minder autokilometers per reis...

GP als synoniem voor GangstaParadise kende ik nog niet, maar zeker voor Jo'burg toepasselijk! :rolleyes:

Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mijn vrouw heeft er familie wonen, en zo noemen zuid afrikanen dat. We hoorden het trouwens vaker onderweg toen we er waren. We hadden een huurauto uit Johannesburg. Die heeft dus gp in het kenteken, dus zo kwamen we erachter. Ik vindt het ook een schitterend land,vooral via de kust. Gewoon niet te beschrijven. Heb het land gezien met alle voors en tegens, de waarheden en leugens, maar ondanks dat echt gaaf en mooi.

Ps je kan je er redelijk goed redden met Nederlands, alhoewel je sommige worden toch echt als heeeel simpel Nederlands moet zien. Zoals bijv kletterpet is valhelm en zo zijn er nog veel meer van dat soort woorden.

Het enigste woord wat ik daar niet begrepen heb is dat bij iedere plaats het woord aftrekplek stond als je de plaats in kwam rijden. Het gaf wat te denken, maar was achteraf het het informatiebord met de stadsplattegrond van de desbetreffende plaats.

Link naar reactie

Het Zuid-Afrikaans is eigenlijk een soort heel oud Nederlands zonder moeilijke woorden.

En zeker geen engels, Franse of Duitse woorden erin.

Nog een paar voorbeelden:

Hijsbakkie = lift

Tweerichtingradio = Walki Talki

Huisje van gemak = WC

Verkeerscirkel = rotonde

Ja ik ben een liefhebber van Zuid Afrika en dat vakantieland staat bij mij nog steeds op 1 :thumbup:

Gr, Ferry

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Met het oog op een te openen topicje, deze nog maar eens opgezocht.

Was idd leuk verslag met dito foto's.

Hoe zijn jullie in de townships (krottenwijken) gegaan? Met een gids?

Link naar reactie

Zonder gids kom je er ook wel in maar of je er dan nog ooit uitkomt is geen garantie!

Ben zelf ooit in Soweto geweest in een township met een gids die er zelf ook woonde.

Zegt genoeg denk ik.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.