Ga naar inhoud

Quaife LSD of....


GuidoK

Aanbevolen berichten

Gast Z3-Widebody
..je over een put (zo'n grote deksel van ca 70cm) heenrijdt..

Daar moet je toch ook "omheen" rijden? :thumbup:

..Maar LSD is zo seventies, dit moet je tegenwoordig hebben..

the-cheap-stuff-lsd-acid-trip-drugs-demotivational-poster-1244644231.jpg

Overigens spreek ik niet uit eigen ervaring

Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geez, jullie hoeven niet te reageren als iemand iets post in het techniek gedeelte en je geen benul hebt waar het over gaat :foto:

Het Z3 forum is best gezellig en alles maar kan al die onzin niet beperkt worden tot Off topic?

@GuidoK

Quaife kan, zoals je al weet is Drexler duurder. Maar ik denk dat weinig mensen je kunnen helpen met die specifieke vragen voor het ombouwen (blauwen etc).

Link naar reactie

Betreffende dat laatste had ik dat ook al door. Ombouwen van differentiëlen is natuurlijk geen dagelijks werk, en ik heb zelfs zo m'n twijfels of garages dit hedentendage nog doen omdat veel differentiëlen al als complete gesealde units komen (net als versnellingsbakken zeg maar).

Maar goed, als er dus hier al iemand was geweest die al eens een quaife oid had ingebouwd, niet uitgeshimd etc etc en daar al 50dkm mee gereden had zonder problemen, dan is dat voor mij natuurlijk meer een geruststelling dan dat een leverancier zegt dat er niet uitgeshimd hoeft te worden omdat het allemaal fantastische kwaliteit is :foto: .

Het scheelt wel dat het dif huis van een z4 een achterplaat heeft die er separaat af kan, want dat maakt het blauwen wel wat minder werk.

Link naar reactie
Betreffende dat laatste had ik dat ook al door. Ombouwen van differentiëlen is natuurlijk geen dagelijks werk, en ik heb zelfs zo m'n twijfels of garages dit hedentendage nog doen omdat veel differentiëlen al als complete gesealde units komen (net als versnellingsbakken zeg maar).

Maar goed, als er dus hier al iemand was geweest die al eens een quaife oid had ingebouwd, niet uitgeshimd etc etc en daar al 50dkm mee gereden had zonder problemen, dan is dat voor mij natuurlijk meer een geruststelling dan dat een leverancier zegt dat er niet uitgeshimd hoeft te worden omdat het allemaal fantastische kwaliteit is :foto: .

Het scheelt wel dat het dif huis van een z4 een achterplaat heeft die er separaat af kan, want dat maakt het blauwen wel wat minder werk.

Vraag even een vriend van me, Dick Hoekendijk:

http://www.movit-nederland.nl/htmlpages/home.php

Hij levert o.a ook Quaife. Altijd goudeerlijk advies, hij kan je zeker van dienst zijn.

Link naar reactie

Hier wordt niets begrepen van de doelstelling van de Lsd.

Op de 3.0 heb je er geen toevoeging aan omdat hier een moderne Dsc opzit.

Het is het één of het ander, wil je perse een Lsd dan moet je het dsc geheel uitschakelen want dan heeft het effect.

De doelstelling van de Lsd is tractie op beide wielen te geven met zo min mogelijk slip.

Het is wel zo dat je ondanks een Lsd toch een wielspin kan opwekken bij volle acceleratie, een dsc voorkomt slip door motorvermogen in te houden.

wielspin of slip is verlies.

Dan bestaat er nog een verschil in de Lsd en dat is de afstelling vanaf wanneer de sper gaat ingrijpen, zo staat een 25% sper van de z3 M roadster heel scherp afgesteld, bij andere z3's met 25% sper staat deze veel soepeler ingesteld.

Zet de Z4 maar op 265 breed rubber dan heeft de 230 paardjes geen kans op slip, zels met een compressor erop met 320 paarden is het een kunst om rechtuit op droog wegdek wielspin of ingrijpen van dsc op te wekken.

Zo weer een ervaring rijker en een ilussie armer, dus je kan gewoon mee met de knalrit.

Link naar reactie

Dat zijn nogal uitspraken Roodkapje. Om te beginnen: wie heeft het over rechtdoor rijden op een droge weg?

DSC is het eerste dat ik uitzet als ik wil 'spelen'. DSC gaat met tractioncontrol wheelspin tegen door op motorvermogen in te houden, een LSD beperkt enkel de spin van je binnenste achterwiel en blijft vermogen naar het buitenste sturen. Dat is best leuk als je wat sportiever aan het rijden bent of wilt gaan driften.

Dat je er tijdens een knalrit niets aan hebt weet Guido ook wel maar daarvoor wil hij er ook vast geen :thumbup:

Link naar reactie

Ja Ruud, de enige illusie die ik armer ben is dat je bewust het hele topic gelezen zou hebben.

Ten eerste ben ik mij voor de volledige 100% bewust over hoe een LSD werkt, voor zo ongeveer alle types die bestaan. (ok, beetje overschat; porsches psd en varianten kunnen natuurlijk hopeloos uitgebreid zijn ;) )

Ten tweede heb ik geen problemen met grip rechtuit; het zijn de specifieke gevallen die ik beschreven heb. In die gevallen kan zelfs de meest trage truttenschudder gripproblemen hebben als je die maar de juiste sporen geeft (ondervond ik toevallig vandaag weer bij de rotonde van Joure, ook zo'n punt). Het zijn klassieke gevallen waarin een LSD z'n werk kan doen en dsc/dtc niet (nou ja, minder gas geven, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling).

Ten derde zet ik als ik serieus gas wil geven de dsc/dtc uit; het ingrijpen is zo resoluut (in beide standen), dat het zo ongeveer lijkt alsof je met een diesel in het turbogat komt. (en ik ben niet de enige met die mening aangaande dit soort systemen).

Ten vierde ga ik waarschijnlijk niet voor een platendif (zowel niet lsd op basis van snelheidsverschil (bijv met gerotor) danwel krachtverschil (Positraction)) , maar voor een ATB variant (dus quaife / wavetrac /Torsen T1 etc). Afstellen is dus geen issue want dat kan simpelweg met dat systeem niet (althans, niet volgens de fabrikant; en onderhoudsvriendelijk (met levenslange garantie)).

Het enige punt wat zou kunnen spelen is hoe een lsd met dsc/dtc omgaat. Echter lijkt mij dat geen probleem: dsc/dtc kan afaik alleen ingrijpen op moment dat data van wielsensoren afwijkt (slip; beoordeeld aan de hand van een aantal overige sensoren, maar de wielsensorinput is een vereiste). Aangezien het LSD werkt voordat er slip is en dus de dsc/dts ingrijpt vullen ze elkaar eerder aan dat dat ze elkaar in de weg lopen. Er zijn immers ook talloze auto's met dsc/dts en LSD. Ook heeft Femme Taken zijn roadster (alpina) zo laten verbouwen dat daar zowel een LSD als dsc/dts in zit (ik neem maar even aan dat alpina hetzelfde dsc/dts systeem heeft gebruikt :thumbup: ), en hij heeft met dezelfde vraag geworsteld, en kwam achteraf tot de conclusie dat deze systemen elkaar absoluut niet voor de voeten lopen en gewoon goed aanvullen. Dat schrijft hij althans in zijn weblog erover. Dat is dus zijn ervaring. En dat ding heeft genoeg vermogen om de nodige slip op te wekken in de meeste gevallen :D.

De reden dat ik eventueel niet met de knalrit mee zou kunnen is dat mijn z4 half uit elkaar op de brug staat en ik sta te treuzelen, niet of het LSD wel of niet gemonteerd is.

Ik leef nog even verder in mijn illusie :thumbup:

Link naar reactie
Maar als ik het goed begrijp heeft niemand ervaring met rijden met, of aanschaf van, of inbouwen van een 3rd party limited slip differentieel?

Check Femme's topic, hij heeft een Drexler LSD.

Je hoeft hem alleen geen PM te sturen (op dit forum), hij is als sinds april 2010 niet meer hier geweest. Je kunt hem denk ik wel op DF vinden.

Link naar reactie

Femme heeft op z'n eigen forum al even gereageerd. Daar loop een groot bmw topic waar hij regelmatig rondspookt als liefhebber.

Hij heeft 3000 euro voor z'n drexler betaald, wat voor mij veel te duur is. Maar hij heeft 'm zelf niet in het diff huis gezet (heeft drexler geloof ik gedaan).

Ik wil absoluut onder de 1500 blijven, het liefst meer richting 1000,-

Dat vind ik meer dan genoeg.

En ik wil zelf sleutelen. Vind ik leuk en leerzaam (hoe vaak plaats je nou een ander dif?). En is nog goedkoper ook :newblush:

Link naar reactie

Zelf sleutelen is idd het leukste.

Weet niet hoe het met 3rd party Diffs gaat maar het originele is vrij eenvoudig te vervangen met de juiste tools een brug/put en een paar stutten. Bij zowel de Z1 en de Z3 al gedaan als hulpje :thumbup: 1000 euro wordt denk ik een flinke uitdaging!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ze zijn afhankelijk van de hoeveelheid kracht die je op een wiel kan zetten. Maar om te werken moet er wel iets van weerstand zijn. Ze werken dus niet als er 1 wiel in de lucht hangt of als je met 1 wiel op ijs staat.

Maar die situaties zullen niet zo snel voorkomen zolang er geen plankharde raceophanging onderzit. Maar dat maakt ze wel minder geschikt voor bijv. een landrover.

Maar als het goed is werkt het wel tegen spinnende binnenwielen als je vanaf een T splitsing (of op een groot verkeersplein) wegtrekt.

Hoe goed het echt werkt moet ik ook nog ervaren. Bij een focus RS (500) zijn ze er iig zo ongeveer lyrisch over (daar zit ie af fabriek in). Tot 350pk alleen op de voorwieltjes :schater:

Link naar reactie
Da's idd wel het idee ja, een beetje het gas in trappen in de bochten <_<

Op een puzzelritje zal je 'm niet nodig hebben zeg maar :schater:

Maar als ik het goed begrijp heeft niemand ervaring met rijden met, of aanschaf van, of inbouwen van een 3rd party limited slip differentieel?

(ik blijf gewoon stug ontopic doorposten :) )

Een ander probleempje wat ik er bijvoorbeeld mee probeer op te lossen is als je bijv accelereert op een weg met veel grip en je over een put (zo'n grote deksel van ca 70cm) heenrijdt,

Een dure oplossing om goed over put dekseltjes heen te willen rijden

Link naar reactie

Tsja wat is duur... (het verhaal gaat wel wat verder dan die putdeksel maar dat begrijp je zelf ook wel :))

Een beetje leuk schroefsetje kost net zoveel of meer.

Het hangt maar net van je rijstijl af; als je van tijd tot tijd de auto flink op z'n staart wilt trappen zoals ik dat wel eens doe dan ben je echt gebaat bij zoveel mogelijk grip in moeilijke situaties, en een lsd geeft hier waarschijnlijk meer een meerwaarde in dan welk ander onderdeel.

En dit soort structurele onderdelen zijn gewoon duur (een lsd dif van bmw zelf kost nog veel meer).

Daarom is een /m ook zoveel duurder dan een normale vergelijkbare bmw; die zit naast een andere motor vol met dit soort fratsen; ander dif, ander stuurhuis andere remmen, soms andere aandrijfassen, soms andere ophangingen...

En dat zie je gelijk als je de rondetijden op circuit vergelijkt tussen bijv. een 335i die motorisch gekieteld is en een m3.

Redelijk dezelfde acceleratie, maar qua grip en wendbaarheid een compleet andere klasse. Dat rechtvaardigt de meerprijs van een /m (voor degene die het kunnen betalen en ermee om kunnen gaan).

Een lsd voor een 335i kost overigens bijna 3000 euro (de goedkoopste <_<)... bij dat dif heeft bmw doodleuk het kroonwiel op het dif vastgelast, wat natuurlijk niet zo handig is.

Link naar reactie

Waarom zou ik last hebben van zelfoverschatting?

Ik geef toe, ik ben niet het type zafirarijder, maar dat lijkt me logisch, want dan hoef je ook geen sportwagen te kopen.

Als ik last van zelfoverschatting heb omdat ik een lsd in mijn auto zet, hebben alle rijders die hier een /m hebben dat ook; en alle mensen die in een honda s2000 rijden, of in een nissan 350z of in een mazda mx-5 of..... alle rijders met een 6 cylinder z3, want daar zit er afaik ook eentje in (ik denk het lsd uit de E30 aangezien de achterkant daar een doorontwikkeling van is)

Het is meer een uitzondering dat een sportauto af fabriek geen lsd heeft dan dat er wel eentje inzit. En dat doen ze natuurlijk niet voor niets aangezien het extra geld kost.

Tot voor 15 jaar geleden oid kon je bij bmw dus ook gewoon als optie een lsd krijgen. Het is heel jammer (vooral voor de wat sportievere rijder) dat ze daarmee gestopt zijn.

Link naar reactie
Waarom zou ik last hebben van zelfoverschatting?

Puur bedoeld op de rij stijl die je steeds weer ventileerd, putdekseltjes b.v. zitten doorgaans alleen in de bebouwde kom midden in de weg en als je daar als "voorbeeld" al last van hebt bij het optrekken ja dan ? Maarja waarschijnlijk heb jij je wagen ook binnen de bebouwde kom goed onder controle en vergis ik mij. Verder een pluim voor je montage werk

Link naar reactie

Wat moet ik dan zeggen? Ik bouw een lsd in mijn z4 omdat ik rij als een bejaarde en nooit boven de 2500 toeren kom?

Zolang je zo nu en dan wel eens je tractie-controle lampje wel eens ziet oplichten kan je profijt hebben bij een lsd. En helemaal als je je regelmatig ergert aan het brute inhouden door de tractiecontrole als je even snel tussen het verkeer door wilt invoegen en je toevallig uit een vochtig klinkerweggetje komt, of toevallig met 1 wiel op een putdeksel of haaietand of andere witte lijn staat denk ik dat een lsd daar het gedrag van de auto kan verbeteren. Dat hoop ik althans.

En als jij dan denk dat ik een bepaalde rijstijl ventileer, dan is het vanwege reacties die jezelf zo even ook gaf met een toon van afkeuring of onbegrip of wat dan ook, maar wat in ieder geval een verklaring behoeft waarom ik dit doe en welk resultaat ik probeer te behalen.

Onder aan mijn posts staat mijn totale gemiddelde verbruik, dus kan je zelf beoordelen of ik als een bezetene rij of niet. Ik geef zelfs op spiritmonitor aan onder welke condities ik rij (nauwelijks snelweg). Je hebt immers dezelfde auto dus kan je prima een beeld vormen over mijn rijstijl in relatie tot je eigen rijstijl aan de hand van dat verbruik.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.