Ga naar inhoud

Quaife LSD of....


GuidoK

Aanbevolen berichten

Ik zit er over na te denken om een LSD in m'n zzzz te bouwen, aangezien ik wat meer grip zoek, vooral bij wegaccelereren bij bijv T splitsingen.

Zelf zit ik te denken aan een Quaife omdat deze slijtvast, makkelijk verkrijgbaar en relatief goedkoop zijn.

Heeft iemand ervaring met zo'n ding? Zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten bij aanschaf oid?

Ik ben van plan 'm zelf in te bouwen :thumbup: .

Moet het differentieel nog uitgeshimd worden na installatie (blauwen etc)?

In TIS kan ik daar niet zo veel over vinden; ik denk dat ik dezelfde ratio neem, dus dan wordt het kroonwiel (heet dat zo? of spurgear?) gewoon over gezet lijkt me.

Link naar reactie
  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Waarom is het vergezocht? Een /m heeft standaard een lsd, een nissan 350z heeft er een, een honda s2000 heeft er een, zelfs een lullige mx5 heeft een lsd. Allemaal vergelijkbare auto's (mocht die mx5 willen :schater: ). En als de schoen past....

Ik heb als achterbanden potenza's gehad en nu Dunlop SP geloof ik. Die dunlops zitten er nog geen jaar onder.

woordenlijst :schater: :

LSD : Limited Slip Differentieel. Elke bmw /m heeft zo'n differentieel. Voordeel: de meeste kracht van de motor gaat naar het wiel met de meeste grip. Een normaal differentieel stuurt de meeste kracht van de motor naar het wiel met de minste grip.

uitshimmen : door middel van dunne opvulringetjes iets afstellen of spelingsvrij krijgen (zo'n ringetje wordt in het engels een shim genoemd).

Blauwen : methode om te controleren of (o.a.) tandwielen goed op elkaar lopen door blauwe inkt (Pruisisch blauw) op 1 tandwiel te smeren en de afdruk van het andere tandwiel in die inkt te analyseren.

Link naar reactie
  • Administrator

Heeft de Z3 2.8 ook niet toevallig een LSD? Zou je dan ook nog als aanschaf kunnen overwegen. Hou je nog geld over ook als je je Z4 er op inruilt :schater:

Link naar reactie

Wat is dit voor nieuwerwets gedoe? Shimmen is een Australische schilderin, LSD is een drug en Blauwen zijn voormalige Indonesische staatsburgers die, om te voorkomen dat zij aan een bamboestok werden gespietst, een enkeltje NL hebben genomen. :thumbup:

Link naar reactie
Wat is dit voor nieuwerwets gedoe? Shimmen is een Australische schilderin, LSD is een drug en Blauwen zijn voormalige Indonesische staatsburgers die, om te voorkomen dat zij aan een bamboestok werden gespietst, een enkeltje NL hebben genomen. :thumbup:

:schater::schater::schater:

Link naar reactie

Man flikker nou eens op met dat serieuze gedoe. 't is hier geen autoforum. Jesus wat een huismannetje ben jij geworden :schater:

Oke nu de uitleg geweest is ..

Een LSD zal je op straat een weinig helpen ... bij de M is het 25% b.v.

De reden daarvoor is dat de auto op het moment van lock beide achterwielen evenveel aandrijft en daardoor in een bocht zal wringen en er wielspin zal ontstaan...

Wielspin is verlies is geen acceleratie is .... :ok:

Dus vandaar dat ik doel op banden en onderstel want daar zit dus de echte winst in :thumbup:

Nu weet ik niet waar jij mee rijd, maar als je je druk maakt over een mazda en een nissan ...... yegg ;)

Link naar reactie
Een LSD zal je op straat een weinig helpen ... bij de M is het 25% b.v.

De reden daarvoor is dat de auto op het moment van lock beide achterwielen evenveel aandrijft en daardoor in een bocht zal wringen en er wielspin zal ontstaan...

Wielspin is verlies is geen acceleratie is .... :thumbup:

Ik zoek geen platendif.

De quaife (waar ik bijv aan denk) kan je het beste vergelijken met een torsen T1. Die werken anders.

Daar zit geen koppeling in, en dus geen frictie.

Ik wil liever geen platendifferentieel. Niet vanwege de reden die jij aanvoert (ik denk dat dat namelijk wel meevalt), maar meer omdat het onderhoudsgevoelig is. Zeker als je iets van drexler neemt kan dat wellicht een issue zijn. Die toko maakt voornamelijk motorsportproducten, en daarbij is onderhoud en slijtage altijd kompleet ondergeschikt aan prestaties. Voor OS Giken geldt hetzelfde verhaal. (en ik denk dat die drexler heel veel duurder is dan een quaife etc :schater: )

Link naar reactie

Da's idd wel het idee ja, een beetje het gas in trappen in de bochten :surprise:

Op een puzzelritje zal je 'm niet nodig hebben zeg maar :schater:

Maar als ik het goed begrijp heeft niemand ervaring met rijden met, of aanschaf van, of inbouwen van een 3rd party limited slip differentieel?

(ik blijf gewoon stug ontopic doorposten :rolleyes: )

Een ander probleempje wat ik er bijvoorbeeld mee probeer op te lossen is als je bijv accelereert op een weg met veel grip en je over een put (zo'n grote deksel van ca 70cm) heenrijdt, dan voel je (of althans dat lijk ik te voelen) dat de acceleratie wat aan het inhouden is (ook met tractiecontrole uit). Met name zo tussen 50 en 100km/u, dus net dat punt dat het onderstel het volledige vermogen goed kwijt kan, en toch nog langzaam genoeg dat je echt goed kan accelereren.

Ik weet dan bijv. niet of de band echt los van de grond komt, of dat er wat slip op de put ontstaat of dat het gewoon een gevoel is.

Link naar reactie

Wat je beschrijft is toch een gebrek aan grip.

Als je hetzelfde gevoel hebt met verschillende goede banden , verdenk ik toch je schokbrekers en stabilisatie rubbers.

Verlaagd ?

Oude schokbrekers ?

rubbers al eens vervangen achter ?

Link naar reactie
Ik weet dan bijv. niet of de band echt los van de grond komt, of dat er wat slip op de put ontstaat of dat het gewoon een gevoel is.

Nou vooruit, ik wil best wel een keer over een putdeksel rijden met dat apparaat. Kan jij vanaf de weg kijken of die loskomt. Ik weet het antwoord al :schater: Kom maar weer met de knalrit, ik heb hier putdeksles genoeg :thumbup:

Link naar reactie
Wat je beschrijft is toch een gebrek aan grip.

Als je hetzelfde gevoel hebt met verschillende goede banden , verdenk ik toch je schokbrekers en stabilisatie rubbers.

Verlaagd ?

Oude schokbrekers ?

rubbers al eens vervangen achter ?

Ja, en een lsd is een middel tegen gebrek aan grip. Bij normale omstandigheden is de grip van mijn auto goed (voldoende voor het vermogen althans); het zijn de omstandigheden wanneer de wieldruk links en rechts verschilt waar ik meer grip wil.

Mijn banden zijn goed, schokbrekers zijn goed, stabilisatierubbers zijn goed alsmede ophangrubbers etc etc etc.

De auto is in orde.

Niet verlaagd, maar dat komt misschien nog wel.

Wellicht ter info heb ik het idee dat ik het gas vaak wat dieper intrap dan de gemiddelde rijder :schater:

Ik kom denk ik wel met de knalrit, maar wil nog even het langtijdige weerbericht afwachten :thumbup:

Dat is als ik tijd heb; ik ben van plan voor die tijd nog een lsd aan te schaffen en in te bouwen (als dat kan qua levertijden etc). Als ik mijn technische capaciteiten totaal overschat heb moet ik de knalrit dus overslaan omdat mijn zzzz dan in onderdelen ligt en ik geen idee meer heb hoe 'ie nou ook alweer in elkaar moest :schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.