Ga naar inhoud

Hoeveel Olie Bijvullen?


Sharonees

Aanbevolen berichten

Ik zit met een 2007 Z4 2.5Si en daar is blijkbaar het meten val de olie enkel electronisch, geen peilstok meer.

Dus hoe weet je nu hoeveel je moet bijvullen?

Gisteren als ik de motor afzette, ging het gele lampje even branden van de olie, daarna starte ik de motor weer, probeerde peil te meten, maar dit lukte mij niet. Normaal test die dan een aantal minuten, maar nu zag ik direct OIL en 1 streepje verwijderd van minimum. Werkt die test dan niet? Als ik daarna de motor afzette ging het lampje niet terug aan...

Maar hoe weet ik nu juist hoeveel liter er bij moet zonder dat heel dat spul te vol zit of overloopt?

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Waarom gooi je er niet in stappen (van bijvoorbeeld een halve liter) olie bij tot maximaal wat de meting nu aangeeft en kijk je - door nieuwe metingen - wat het resultaat is? Mijn ervaring is overigens dat als een (ook 2007) Z4 2.5si aangeeft dat ie een liter olie nodig heeft, hij geen genoegen neemt met minder dan een volle liter olie.

Link naar reactie
Waarom gooi je er niet in stappen (van bijvoorbeeld een halve liter) olie bij tot maximaal wat de meting nu aangeeft en kijk je - door nieuwe metingen - wat het resultaat is? Mijn ervaring is overigens dat als een (ook 2007) Z4 2.5si aangeeft dat ie een liter olie nodig heeft, hij geen genoegen neemt met minder dan een volle liter olie.

Goed kijken onder de motorkap waarschijnlijk rechts als je voor de motor staat zit een pijlstok,heb een 1 reeks van 2007 en volgens de verkoper zat er ook geen pijlstok in en moest ik de olie ook via het dachbord controleren.Maar wat bleek er zit er toch één in.

Link naar reactie
  • Administrator

:thumbup:-->

QUOTE(Jan B @ 28 Dec 2010, 18:43)
Goed kijken onder de motorkap waarschijnlijk rechts als je voor de motor staat zit een pijlstok,heb een 1 reeks van 2007 en volgens de verkoper zat er ook geen pijlstok in en moest ik de olie ook via het dachbord controleren.Maar wat bleek er zit er toch één in.

Nope, vanaf de facelift heeft een Z4 geen peilstok. Simpel zat. Boekje zegt: bijvullen indien meter dat aangeeft. Dat is dus ook de wenselijke handeling. Ik heb een aantal keren olie bij moeten vullen en mijn ervaring is dat de meting in die zin vrij precies is dat als om een liter gevraagd wordt ook een liter nodig is en bijvoorbeeld 0.75 niet volstaat. Ik vul altijd eerst een halve liter bij, start dan even en kijk wat de meting zegt ... Ik dacht dat je volgens het boekje 5w30 LL04 nodig hebt, maar als je even zoekt op "olie" kom je hier op het forum meen ik nog meer mogelijkheden tegen.

Link naar reactie
Of is dat bij Z4's soms anders?

Ja, is bij Z4's inderdaad anders dan bij andere auto's! Dit is iets wat veel Z4 rijders niet weten: bij een normale auto is 1 liter op 10k km normaal, bij een Z4 hoor je er gewoon een liter per 100 km in te gooien.

nee natuurlijk niet. :thumbup:

Link naar reactie

misschien ter referentie.

ik heb vorige week de olie ververst (op de voorgeschreven 25dmk)en ik heb sinds de vorige keer verversen misschien een halve liter bij kunnen gooien.

misschien zal het iets meer geweest zijn maar zeker nog geen liter.

Link naar reactie
  • Administrator
Een liter bij een auto van 3 jaar oud is ook niet normaal !! :thumbup:

Gr, Ferry

Da's nou niet iets waar iedereen het mee eens is; 1 liter per 13dkm volkomen normaal?. Overigens lijkt mij voor de vraag wat een auto aan olie mag verbruiken de kilometerstand vele malen relevanter dan de leeftijd ...

Link naar reactie

ik moet het forum feliciteren met het wat volwassener worden. We hebben het hier nu al 16 postings over olie bijvullen in een z4, en niemand die nog naar Sjonnie als de resident expert heeft gewezen...

Oops, nu toch :unsure:

[peter pan modus] gelukkig word ik nooit volwassen [/peter pan modus]

:thumbup:

Link naar reactie
Ik heb wel een peilstok............maar die is niet voor olie :D

gnagnadathebjetegenwoordigmetaldievolgeautomatiseerdeverhiclesengeemansipeerdedamesallesgaattegenwoordigvolautomatischerkomtgeenmanmeeraantepasikhebmezelfookmaareennieuweschrijfstijlaangemetendatschijntintezijnmijnduimenmoetikontzienenmijnpinkenstaankromvandeartrosehetgaatnietzozeeromdehoeveelheiddiejeschrijftmaarwatjeneerkaktditisoverigensgeenminachtingvoorhetforumbenbenieuwdwiedeeersteisdiehetsnapt ;)ohjagatochookproberenmijngeldvanm'ninburgeringscurscusterugtevorderenwantzogaathetookgeweldig

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.