Ga naar inhoud

Onderstel : Tonlager (Rubberlager achterasdrager) en draagarmrubbers


ltjl

Aanbevolen berichten

Als je 1 keer de tonlagers wilt wisselen heeft het geen zin om er een tooltje voor te kopen of te maken.

Tenzij je het leuk vind en de mogelijkheden hebt om het te doen.

Ik heb veel e30's gehad en er toen een tooltje voor gemaakt.

 

Offenga heeft er een speciale pers voor, zo dat met een gemonteerd subframe de tonlagers vervangen kunnen worden.

 

De rubbers van de draagarm kan je er met een stuk M12 draadstang en paar dikke ringen grote ringen er uit en er in krijgen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Heeft iemand die “Tonnenlagerwechsel0.3.pdf” nog ergens, want de link werkt niet meer? Ik moet van het voorjaar deze klus ook gaan uitvoeren. Heeft iemand een link naar de pers die Offenga zou hebben? Ik kan hem niet zo snel vinden op hun site? Ik heb ook nog een E30 cabrio en daar ga ik dit ook nog eens bij uitvoeren dus investeren in een stuk gereedschap lijkt me prima. Ik heb zelf deze voor wiellagers te vervangen, zou dat moeten lukken?

image.png.ab361c487f33730231182efa299b7932.png 

Werkt ook erg goed met ophangrubbers, hier bijvoorbeeld voor de voorwielophanging:

IMG_0869.jpg.4c881dd74eba9525696a38d12bb3cae8.jpgIMG_0870.jpg.edc6066e2ad9e3567b75c46d7dd305dc.jpg

Er moet wel z'n cupje tussen het bovenste gedeelte van het tonlager en de carrosserie passen, het  is z'n 5 tot 10 cm. Gaat dat passen?

Alvast bedankt

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Dit filmpje laat precies zien hoe ik het ook in gedachte had, het is weliswaar een E38 maar het principe is het zelfde bij een Z3 en een E30. Of heb ik het fout?

 

 

Alleen het eruit trekken zou ik misschien zo doen:

Eruittrekken.png.2a6d429fc96351d98cbc5247654ed14a.png1096510201_Baljointpuller1.png.e4561170fe018914ac60a4e47548e2cb.png1339068146_Baljointpuller2.png.bf82453cc2f3435cafc4b6e102ff5ea0.png1272921303_Baljointpuller3.png.2c7792e93e7bf097b439a5fdacc04267.png

 

Ik ben ook nog eens door mijn gereedschap gegaan en zag dat ik er ook nog zo een had liggen:

wielagertrekkerschijven.png.6aa32846ba8d160959220324dd7482ef.png

 

Deze bevat platte schijven waardoor er minder ruimte bovenop nodig is. Mogelijk met een smallere spindel uit de tool met de cupjes want volgens mij is het boutgat slechts 12mm ofzo in het tonlager en daar past deze spindel niet doorheen.

 

Zie ik nog iets over het hoofd? Als iemand die PDF (Tonnenlagerwechsel0.3.pdf) nog heeft dan wil ik die graag ook eens doorlezen om te zien of ik nog wat ga tegenkomen waar ik nu nog niet aan gedacht heb.

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Tijdens het oriënteren kwam ik ergens tegen dat de bout die door tonlager gaat, niet kan worden verwijderd. Hij zou aan de carresorie blijven zitten, weet iemand of dat klopt want dan moet ik voor het terug plaatsen iets anders verzinnen. Bij een E30 kan die bout namelijk naar binnen “geslagen” worden. Hij kan dan onder de zitting van de achterbank uit een gat gehaald worden. Ik hoop dat de bout ook bij een Z3 verwijderd kan worden. Een optie is dan misschien om het tonlager van onderaf erin te drukken met de krik. Hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee.

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Offenga bied zelf geen trekker aan. Voor 10jaar terug kon je daar, voor in totaal €120 de tonlagers laten vervangen.

 

Kan jezelf niet voor lopen kloten, mits je het leuk vind om het te doen.

 

Je hebt dan wel genoeg ruimte om die bout er uit te krijgen.

 

Subframe laten zaken, bout helemaal uit het chassis en het complete subframe iets bijdraaien om de bout er uit te halen.

 

Onder de auto is het wel een heel geklooi om die rubbers te vervangen.

 

 

Link naar reactie

Ik heb het zelf nooit gedaan maar eens een filmtje gezien dat ze bij demontage de bout doorzagen en het laaste stompje los schroeven. Dan het rubber eruit een nieuwe bout erin en dan weer een nieuw rubber er in persen. 

Link naar reactie

Cabrioot, dat is een hele slimme aanvulling. Die had ik zelf nog niet bedacht. Voor het eruit halen is dat zeker een oplossing. Bij het erin persen moet die bout dan alweer op zijn plaats zitten. Mogelijk met een Kogellagertrekker wel kan lukken. Die dan aan de bovenkant om de bout heen krijgen en dan met een platte schijf tussen het Tonlager en de spindel.

KogelLagerTrekker.PNG.07c45913e804729676c75115f179cf30.PNG

Mocht dit niet lukken blijft natuurlijk nog steeds de mogelijkheid om het met een krik erin te drukken maar daarbij ben je veel minder "in control", en dat vind ik maar niks. Als ik hier van het voorjaar aan ga beginnen maak ik er wel een DIY van.

 

 

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie
14 uur geleden zei cabrioot:

Ik heb het zelf nooit gedaan maar eens een filmtje gezien dat ze bij demontage de bout doorzagen en het laaste stompje los schroeven. Dan het rubber eruit een nieuwe bout erin en dan weer een nieuw rubber er in persen. 

 

Je gaat toch geen bout kapot zagen terwijl dat niet nodig is?

 

 

Je kan het tonlager, er in persen zonder bout.

en later het subframe iets bij draaien, bout er weer in en dan weer onder het bevestigings punt drukken

 

Met de krik gaat je nooit lukken, om de tonlagers er in te persen.

Het moet het loodrecht in lijn staan, als het iets scheef gaat kan je het vergeten.

 

smeer alleen iets afwasmiddel aan het tonlager met het monteren.

Met vet of kruipolie heb je de kans dat de tonlagers los gaan zitten.

 

 

Link naar reactie

Jan-Willem, ik ga zeker geen bout doorzagen als dat niet nodig is, zeker als je ziet wat ze nieuw kosten €48 voor een bout! (https://bmwshop.ekris.nl/48077-bmw-z3-1.8-z3/nl/onderdelen/besturing&artikelid=11172&panelid=33_0998). Ik wil het verwijderen van het tonlager ook in eerste instantie proberen door hem eruit te trekken zoals in eerste plaatjes iemand deed (z'n U vorm eroverheen zetten en dan met een trekker om de rand van het tonlager en drukken op de U). Ik hoop dat ik bij het terug plaatsen van het tonlager de kogellagertrekker kan gebruiken, veel afwasmiddel gebruiken (of groene zeep). Mocht dat niet lukken dan zal ik het subframe zo moeten draaien dat ik de bout kan verwijderen en dan een van mijn spindel-pers tools kan gebruiken.

Link naar reactie

Past van jou mooie lagerset de spindel door het gat dan?

Het gat in het tonlager is maar 14mm.

 

Misschien heb je hier wat aan, maar dit zou je wel zelf moeten maken.

 

Deze heb ik zelf gemaakt, een tonlager vork trekker.

Het is belangrijk dat er randjes op zitten zodat de vork niet verder naar binnen kan komen.

Anders ga je het tonlager klemmen wanneer die naar beneden komt.

 

Ook moet de ring om het tonlager er uit te persen zo groot mogelijk zijn en er moeten 2 inhammen in zitten ( er zitten 2 deukjes in het subframe )

 

20181202_141053_zpsptbgogro.jpg~original

 

 

Maar helaas heeft die vork weinig contact oppervlakte, als het tonlager echt vast zet druk je de rand om van het subframe.

Daarom heb ik deze gemaakt, nadeel is wel dat je de onderkant van het tonlager er af moet slijpen.

 

20181202_141105_zpsyrztmfcc.jpg~original

 

Om het lager er weet in te persen heb ik een dikke ring 10mm diameter van 80mm

 

En nog een stuk buis waar een randje uitgedraait is zodat die goed gecentreerd zit op het subframe. 

Met een 12mm plaat er op gelast en in het midden M12 schroefdraad.

Kon die helaas zo snel niet vinden voor de foto.

aangepast door Jan-Willem
Link naar reactie

Ik denk dat ik zo een werkende setup heb.

Eruit persen, Het bovenste cupje is 52mm dik en dat is net 1mm dunner dan de inkeping. Maar wel dik genoeg om op de metalen bus te drukken, die onder het rubber zit.

991191831_z3eruitpersen.jpg.9e3af93fb0596f164e2a0ad3d0608703.jpg

 

Erin persen:

468643233_z3erinpersen.jpg.ed21cdb4a9b4080d5afca556827cab26.jpg

 

Van het voorjaar maar eens uitproberen. Ik moet daarvoor wel het subframe vergenoeg laten zakken om de bout eruit te kunnen halen waarmee het tonlager aan de carresorie zit.

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Je hebt met die hoge bus niet genoeg ruimte boven het subframe om het dan onder de auto te doen.

 

Dan moeten sowieso de cardanas, remslangen, remkabels, veren en schokdempers los om het subframe ver genoeg te laten zakken.

 

Dan kan je net zo goed de achteras onder de auto weg halen en de achteras op de werkbank leggen.

 

 

Link naar reactie

Ik kan die bus vervangen door een dikke stalen ring maar die drukt dan meer op het middelste stuk. Opzich niet erg want dan drukt hij het rubber eerst enkele millimeters naarbeneden voordat hij op het metaal drukt dat onder het rubber zit. Hoeveel ruimte heb ik als ik niet alles los wil halen?

Link naar reactie

Jan-Willem, weet jij wat de afmetingen moeten zijn van het stukje buis dat bij het erin persen dan bovenop het subframe moet worden geplaatst? Ik gok z’n 70mm doorsnede met 60mm binnenmaat en z’n 20mm “lang”. Klopt dat? 70/60 zijn in ieder geval de maten van de cup die ik op de foto heb gezet op de lengte na dan. Heb jij enig idee waar ik z’n stukje buis vandaan zou kunnen halen.

Het lijkt allemaal veel werk voor de klus en 9 van de 10 zullen het uitbesteden maar het is voor mij een hobby en ik streef ernaar om zoveel mogelijk zelf te doen. Qua kosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit om het uit te besteden maar ik vind het zelf veel te leuk om zelf te doen en een hobby mag wat kosten toch?

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Zou het zo niet meer exact weten, kan de buis met de plaat die ik gemaakt had zo snel niet weer vinden.

Ik heb 2 keer de originele rubbers terug geplaatst ( bij een e30 ) 

Met de achteras onder de auto.

 

Zelf heb ik daarna altijd powerflex en later strongflex gemonteerd.

Dan stuurt die minder in de kont als je hard de bocht om gaat.

Ook beweegt de as dan veel minder met optrekken omdat die opgesloten zit.

 

 

Let er wel op dat de alu bus in het midden van het rubber bij de e30 verder uitsteekt dan bij de Z3/e36 compact.

 

Je zou is een metaal bewerkings bedrijf in de buurt kunnen vragen of ze iets hebben liggen.

 

 

Als het liefhebberij en hobby is zou ik de hele achteras demonteren en alles weer netjes maken.

Kijk ook even goed naar de draagarm rubbers, vaak zijn die helemaal uitgedroogd.

Mooi laagje zwarte 2k lak en alles is weer als nieuw. 👍

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dit was precies zoals ik het eruit trekken ingedachte had. Bij een Z3 zit het binnenste gedeelte niet in een stukje de carresorie, dus het probleem zoals hij had dat er een stukje achter blijft zal je bij een Z3 niet hebben. Dit kan je overigens gemakkelijkere oplossen dan hij deed met een dremel, door eerst dikkebout (M14 dacht ik) onderin te draaien ("zelftappen") en daarna van binnen uit een draadeind in het gat te steken en met een hamer hier weer op te tikken. Daarna kan het eruit trekken met een poelietrekker en een pitmann worden gedaan. Het erin drukken doet hij door de binnenkant van de auto erin te betrekken i.p.v. tussen het subframe en de carresorie te 'klooien', dit gaat goed werken bij een E30 en die had ik nog niet bedacht en die vind ik werkelijk briljant! Voor de Z3 zal ik toch moeten terug vallen op eerder bedachte oplossingen. Ik ga dit eens van het voorjaar bij mijn Z3 en E30 proberen. Ik zal mijn bevindingen hier dan nog delen incl. foto's.

aangepast door Victor Eggen
  • Like 2
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Omdat het seizoen vroeg is begonnen heb ik vandaag de tonlagers maar even vervangen zodat ik niet alleen van het weer kan genieten maar ook van een goede wegligging.

De oude tonlagers eruit trekken:

IMG_1142.jpg.31665590e98531cb625504e8f907a78f.jpg IMG_1143.jpg.18ab2b49489348abb061723831bca3dc.jpg

 

Oude is eruit, de nieuwe erin gaat een stuk makkelijker als je hem eerst insmeert met groene zeep. Daarna is het een fluitje van een cent.

IMG_1145.jpg.91028ebd591aef12a1c74263f0bdaa91.jpg IMG_1148.jpg.0e75af311827bd3d3d39db26f5233693.jpg

 

De andere kant natuurlijk ook gedaan. Morgen even kijken of de wegligging is verbeterd.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie

Yes, de wegligging is weer helemaal top!

Ik heb er nu de juiste spullen voor en er ervaring in, die wil ik best met andere delen. Mocht ik iemand kunnen helpen...

aangepast door Victor Eggen
Link naar reactie

Oh, het erin persen heb ik met een wiellager "trekker" gedaan. Ik heb er helaas geen foto van gemaakt omdat dit eigenlijk redelijk voorzich spreekt als je hem ondersteboven bekijkt. De bovenste "bekken" niet hellemaal om de bout laten aansluiten maar juist de randen van het subframe laten aansluiten op de "bekken", eigenlijk precies zo als op de foto hieronder, dan heb je een mooie "cup" waarin het rubber nog enkele millimeters boven het subframe uit kan komen. En natuurlijk een cup aan de onderkant zodat je op de buitenste rand van het tonlager drukt en niet op het binneste gedeelte want dan belast je het rubber ertussen te veel waardoor het al stuk kan gaan voordat hij op zijn plaats zit.

Lagertrekker.thumb.JPG.5e023bedce1c1e4de4706ae7a0c6d287.JPG

Als ik het bij mijn E30 Cabrio ga doen zal ik hiervan nog een foto maken. Bij een E30 kan het natuurlijk wel op de klassieke manier met een bout door het tonlager maar voor de foto zal ik de wiellager trekker gebruiken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.