Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

Bij het zoeken naar routes ben ik al op jouw website terechtgekomen, ha, ha,

Kom er vanavond wel op terug (De schoorsteen moet hier ook roken en ben aan het sparen voor de Italie rit in september :thumbup:

Link naar reactie
Kom er vanavond wel op terug :foto:

In bericht 69 van de beertjes staat precies beschreven hoe je een route op je navigatie moet zetten en hoe je hem daarna kan selecteren om te gebruiken op je garmin.

Met deze "Garmin How-to" moet het gewoon lukken. :lol:

Groeten

Ad

Link naar reactie
(De schoorsteen moet hier ook roken ........

Pas maar op........een schoorsteenbrand kan aardige schade veroorzaken.......voor je het weet ben je het huis opnieuw aan het bouwen ipv met de zzz rijden.

Is je navi ook afgefikt en kun je de weg naar de goekoopste bouwmarkt niet meer vinden.

Grroeten

Ad

Link naar reactie
Overigens is het mij op de 1490 nog niet gelukt routes die ik vanuit MAPSOURCE verstuurd heb zichtbaar te krijgen, ofschoon het bij anderen wel gelukt is.
In bericht 69 van de beertjes staat precies beschreven hoe je een route op je navigatie moet zetten en hoe je hem daarna kan selecteren om te gebruiken op je garmin.

Met deze "Garmin How-to" moet het gewoon lukken. :lol:

Groeten

Ad

Precies zoals Ad al zij kijk even in mijn bericht, wat je waarschijnlijk vergeet te doen is het importeren en selecteren van de route op je Garmin.

Succes

Link naar reactie
Vanmiddag heb ik een bestaande route van de site van Ad geïmporteerd naar mijn Garmin Nuvi 1490T, dit heb ik als volgt gedaan (met behulp van mijn zoon)

1) Garmin aansluiten op de PC

2) Open MapSource

3) Selecteer een route b.v. op de site van Ad of routeyou.com (let op, niet alle routes hier zijn gratis), de route wordt nu gedownload in de linker onderhoek op je PC.

4) Bij Google Chrome klik je op het pijltje en selecteer je "Weergeven in map," voor Firefox en Internet Explorer is dit waarschijnlijk iets anders. Het gaat er om dat je het bestand (een .gdx of .gpx bestand) met verkenner in de map opzoekt.

5) In de map (Downloads op PC in geval van Chrome) selecteer en sleep je het bestand (de download) naar MapSource (de route staat nu in MapSource), zoom eventueel uit om de route te kunnen zien.

6) Klik vervolgens bovenin de werkbalk (MapSource) op "Overdragen" , klik nu op verzenden naar apparaat.

7) In het venster dat nu verschijnt staat bij "Toestel" nu jouw Garmin.

8) Alle vinkjes aanvinken (indien aanwezig, niet alle vinkje zijn actief, afhankelijk van de download), als het goed is wordt dit ook automatisch gedaan.

9) Klik vervolgens op verzenden, de route wordt nu verzonden naar de Garmin, klik dan OK.

10) Ontkoppel nu de Garmin van de PC.

11) Ga nu op de Garmin naar "EXTRA" daarna naar "MIJN GEGEVENS" , klik nu op "ROUTE IMPORTEREN", selecteer vervolgens de route die je wilt importeren, klik op route op Route importeren, dan OK, Ga nu terug naar menu "EXTRA", dan "ROUTES" (in menu Extra), selecteer de route en klik op GA.

Als het goed is gegaan is de Garmin ( na het berekenen van de route) nu klaar om te gebruiken.

:lol: Succes

Stap 1 t/m 5 doe ik logischer wijze anders:

Ik zoek op internet een route (GPX of GMD) en download die gewoon op mijn PC (heb een speciale map hiervoor aangemaakt).

Vervolgens open ik hem in MapSource.

Daarna verzend ik route + bijbehorende kaart (2x aanvinken dus) naar mijn 1490 (die als zodanig herkend wordt)

Het gaat fout bij punt 11. ........ Onder "extra", heb ik geen "mijn gegevens" en "route importeren"

Link naar reactie

Hoi Henk,

Als je naar het menu EXTRA gaat, heb je onder in de werkbalk een "pijl" staan, als het goed is en je daar opdrukt (scrollen) dan zou je daar een map moeten zien staan met "MIJN GEGEVENS" en als je daar op klikt, dan krijg je daar de mogelijkheid om "ROUTES IMPORTEREN".

Als dit niet zo is, zou ik eens proberen om de Garmin te updaten met de nieuwe software, lukt het dan nog niet zou ik toch even terug gaan naar de verkoper.

Succes

Link naar reactie
Als je naar het menu EXTRA gaat, heb je onder in de werkbalk een "pijl" staan, als het goed is en je daar opdrukt (scrollen) dan zou je daar een map moeten zien staan met "MIJN GEGEVENS" en als je daar op klikt, dan krijg je daar de mogelijkheid om "ROUTES IMPORTEREN".

Yeah, dat is tie, bedankt :lachen: Een kleine zelfgemaakte route in de omgeving, is overgezet en zichtbaar op het scherm. Het werkt dus!

CONCLUSIE :

In het begin van dit topic opteerde ik voor een TomTom + routes samenstellen mbv het programma TYRE.

Gezien de reacties/discussies hier, is het dus de Garmin geworden, hierbij kan opgemerkt worden dat het programma MAPSOURCE superieur is aan TYRE, om routes te maken.

Vooral de inzoom/uitzoom functie, via een selectiekader, is erg handig. Daarnaast zijn er goede instructie films over Mapsource op YouTube. Een goed beeld van de mogelijkheden krijg je al in de introductieles.

Opm. Je kunt met MAPSOURCE, (naast het Garmin .GDB-formaat) ook in het universele .GPX formaat exporteren en eventueel in TYRE omzetten naar het TomTom formaat..

Opm. De meeste routes op internet zijn door motorrijders gemaakt in het Garmin-formaat. (zoek dus op internet vooral naar Motorroutes!!!)

Link naar reactie
Vanmiddag heb ik een bestaande route van de site van Ad geïmporteerd naar mijn Garmin Nuvi 1490T, dit heb ik als volgt gedaan (met behulp van mijn zoon)

18) Alle vinkjes aanvinken (indien aanwezig, niet alle vinkje zijn actief, afhankelijk van de download), als het goed is wordt dit ook automatisch gedaan.

9) Klik vervolgens op verzenden, de route wordt nu verzonden naar de Garmin, klik dan OK.

10) Ontkoppel nu de Garmin van de PC.

11) Ga nu op de Garmin naar "EXTRA" daarna naar "MIJN GEGEVENS" , klik nu op "ROUTE IMPORTEREN", selecteer vervolgens de route die je wilt importeren, klik op route op Route importeren, dan OK, Ga nu terug naar menu "EXTRA", dan "ROUTES" (in menu Extra), selecteer de route en klik op GA.

Als het goed is gegaan is de Garmin ( na het berekenen van de route) nu klaar om te gebruiken.

:wave: Succes

Ik heb geen ervaring met dit type garmin maar wel veel ervaring met de zumo serie voor op de motor en in de auto, als je bij de zumo een route zend vanuit mapsource moet je juist niet het vakje kaart aanvinken omdat je dan een dubbele kaart in je apparaat krijgt waardoor de navi niet goed werkt.

Verder is het raadzaam om een route van internet even in je eigen kaart in mapsource laten herberekenen omdat de routes van internet wel eens een paar jaar oud zijn, als je namelijk een route verzend die in een oudere kaartversie is gemaakt gaat de navi deze route herbereken met kans op een afwijking in je route, dit gebeurd dus bij de zumo maar weet niet of dit ook in andere garmin toestellen gebeurd!

Het beste is dit te doen door in mapsource de route met de rechtermuis te dupliceren zodat je 2 identieke routes krijgt die precies op mekaar liggen. Daarna doe je 1 van de routes herberekenen zodat de route in je eigen kaartmateriaal opnieuw berekend wordt zodat de nieuwste veranderingen meegenomen worden. als de routes te veel verschillen dan moet je even bij je route voorkeuren een andere instelling kiezen, ik gebruik meestal de instelling kortste route en de schuif voor de wegenvoorkeur in het midden. Hierna weer een keertje herberekenen! Dan kun je de nieuwe route nog een ander kleurtje geven in mapsource door bij eigenschappen van de route de kleur te veranderen en eventueel de naam van de route. hierna zoom je in tot ongeveer 700m en loop je de route helemaal na en daar waar de routes niet helemaal op mekaar liggen kun je met slepen van de route de nieuwe weer op de oude route leggen zodat de route weer hetzelfde is. als de route klaar is verwijder je de oude route en zend je de route naar je garmin. De route wordt nu niet meer herberekent tijdens importeren omdat de kaartversie dezelfde is als in mapsource, tenminste bij de zumo!

Meestal maak ik zelf de routes en deel die dan op in koffiestops en tankstops, de reden hiervan is dat de route niet te lang gaat worden en je kunt meteen zien hoever het nog is naar je volgende stop en hoelaat je aankomst is. Dit is vooral handig als je net als ik met de motor meestal met meerdere bent en toch altijd gevraagd wordt is het nog ver naar de koffie en hoelang nog, dit zijn meestal de rokers en dan bedoel ik niet die met die oliestokers :P

Verder zet ik waypoints ook altijd op kruispunten en op de uitgaande weg bij een rotonde/verkeersplein en indien nodig op een weg waar ook een zijstraat is, de reden hiervan is dat anders elk waypoint afgeroepen wordt en op deze manier niet. Hier zijn veel discussies over op andere forums maar zo werk ik altijd en heb er nog geen problemen mee gehad. Omdat ik geluidsaanwijzingen ook in mijn helm hoor wordt je dus gek als een route onnodig veel aanwijzingen geeft, op deze manier krijg je dus echt alleen maar bij een weg waar je af moet slaan een aanwijzing en geen nutteloze tussendoor.

maar ik weet dus niet of dit bij de nuvi ook zo is, mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik dat graag :lachen:

Mijn ervaring is dat je beter van te voren wat tijd in de route kunt steken dan dat je onderweg tegen een aantal probleempjes aanloopt, wij zijn in het begin ook een aantal keren een straatje ingestuurd waarna de navi doodleuk zegt keer om waarna je de route weer op de vorige weg voortzet! Dit zijn van die puntjes die je ziet als je dus inzoomt waarbij je ziet dat een routepunt/waypoint dus een stukje in een zijstraat van de route geplaatst is! als voorbeeld kun je eens een route maken met een stukje autobaan waarbij je door middel van de route slepen een waypoint op de verkeerde weghelft zet, dan wordt je route meteen een stukje langer en je wordt op neer gestuurd bij de op en afritten waar je niet vrolijk van wordt :rant: . dit maakt het zo belangrijk om een route goed na te lopen in mapsource waardoor je dit soort voutjes kunt herstellen en waardoor je de volgende keer weer een route mag uitzetten van je mederit genoten :birthday:

nou een heel verhaal maar ik heb nu wel mijn collega`s aan het werk :thumbup: :oops:

Link naar reactie
Yeah, dat is tie, bedankt :lachen: Een kleine zelfgemaakte route in de omgeving, is overgezet en zichtbaar op het scherm. Het werkt dus

Mooi dat het gelukt is Henk en ach we worden allemaal een dagje ouder toch, :thumbup: een mooi instructie filmpje over MapSourse, ga ik zeker even bekijken, bedankt

:birthday:

Link naar reactie
..... een route zend vanuit mapsource moet je juist niet het vakje kaart aanvinken omdat je dan een dubbele kaart in je apparaat krijgt waardoor de navi niet goed werkt.

Dat je ook de kaart moet aanvinken, heb ik op 1 van die instructiefilmpjes geleerd (Die vnl voor de Zumo gemaakt zijn denk ik).

Argument is o.a ook dat je dezelfde kaart op je Garmin krijgt als waar mee de route gemaakt is.

Zelf dacht ik dat hierdoor veel details van de Geselecteerde(!) omgeving van de route mee geladen worden, zodat de software het sneller bij de hand heeft?.

Verder blij met je tips, sommige herken ik uit de instructiefilmpjes, (er zijn er 6) maar jij voegt nog veel toe :lachen:

Link naar reactie

Ik gebruik nu de zumo 5 jaar en maak best veel routes in mapsource, in het begin heeft het wat hete discussies opgewekt als meerdere mensen meereden die zeg maar van de oude stempel zijn, de papieren routes die dus volgens hun veel beter zijn. sommige zijn nog op zo`n leisteen uitgehakt bij wijze van spreken :fiew:

maar nu de routes steeds vaker voutloos worden en steeds meer mooie nieuwe wegen worden gereden waar je dus nooit was gekomen met de papieren routes merk je toch dat ze wat milder worden in hun commentaar, vooral als ze moeten tanken en dan schoorvoetend vragen zo van euh en waar is nou het dichtsbijzijnde tankstation :thumbup:

Het leukste wat we hebben meegemaakt was een aantal jaren geleden, we gaan altijd met 6 vrienden een weekje naar Italie, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en nog meer van die landen waar ze overal bergen hebben gemaakt waar je slingerend overheen moet rijden :mellow: met de motor, toen hadden we nog maar 2 zumo`s en dus een aantal ritten gemaakt voor daar.

Maar elke dag natuurlijk commentaar, dus wij met z`n 2 gezegd morgen rijden jullie maar voorop met jullie leisteen op de tank geplakt en wij volgen wel. Na dus een aantal maal gekeerd te zijn omdat ze de afslag gemist hebben stopten ze bij een T-splitsing. Nadat ze een kwartiertje de leisteen van alle kanten bekeken gehad te hebben zijn we maar gaan zeggen dat het niet uitmaakt welke kant we oprijden. Wij hadden allang gezien op de zumo dat het niet uitmaakt of je nou lings of rechtsaf gaat, de 2 wegen kwamen na ongeveer 3 kilometer weer uit op dezelfde weg :lol2:

En als je eenmaal met mapsource bezig bent en wat tijd daarin steekt wordt het steeds makkelijker en zie je ook steeds meer mogelijkheden.

Ben nou met een route bezig voor 3 September, nee niet voor de weekrit hier maar wij gaan zelf naar de superbikes op de nurburgring. wij vertrekken denk ik vanaf dezelfde locatie in Venlo aan de grens en ook zo rond 9 uur denk ik :blink:

We overnachten dan in Altenahr en de route daar naartoe zal ongeveer 450km binnendoor worden zodat we niet te vroeg aan de :D ;) :sick:

Misschien dat ik ook maar eens een route ga maken voor hier, zijn best leuke weggetjes hier over de grens en voor je het weet ben je al in de eifel :blink:

Link naar reactie
  • 5 weken later...
Opm. Je kunt met MAPSOURCE, (naast het Garmin .GDB-formaat) ook in het universele .GPX formaat exporteren en eventueel in TYRE omzetten naar het TomTom formaat..

Kan je in mapsource ook een tomtomroute inladen/omzetten en op een nuvi 1490T zetten?

Link naar reactie

En dat werkt ook een beetje goed?

Ik heb voor de europatour een navi nodig die die tomtom bestanden in kan laden.......

En een gebruikte tomtom 930 kopen zie ik niet zitten; ik koop 'm toch op de zaak dus lijkt mij die nuvi1490t met lifetime update wel wat.

Link naar reactie

Dat werkt heel goed.

Om maximaal profijt te halen uit je apparaat moet je niet alleen een route er op kunnen zettenn, maar onderweg ook aanpassen als je de route bijv. halverwege wilt benaderen/ veranderen etc.

Trek dus flink wat tijd uit om alle mogelijkheden onder de knie te krijgen. De hierbovengenoemde filmpjes op Youtube zijn daar heel goed voor.

Ik hoop dat we de routes van de Europatoer ruim van te voren krijgen :thumbup: zodat ik ze al wat kan bestuderen

Link naar reactie

als je de route in tyre omzet naar gpx en daarna opent in mapsource of andersom controleer daarna even of de route`s hetzelfde zijn. De beide programma`s werken met andere algoritmes en daardoor kun je net een weggetje anders rijden. Als je alleen rijd maakt dit niet zoveel uit want je wordt wel weer naar het volgende waypoint gestuurd maar als je met meerdere navi`s rijd kan het wel eens vout gaan en mis je misschien net dat leuke stuk weg wat je graag wilt rijden. Meestal zet ik overdreven veel waypoints zodat de beide routes wel over de dezelfde wegen moeten gaan.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
.......................... Meestal zet ik overdreven veel waypoints zodat de beide routes wel over de dezelfde wegen moeten gaan.

Dat is een goede tip voor de volgende keer.

Alloors, ik heb de herfstrit 2011 klaar.

Voor de tomtom zijn het 4 bestanden

-naar 1e stop

-naar de lunch

-naar middagstop

-naar eindpunt

De garmin zou in 1 bestand kunnen, maar omdat de routes na- en voor de lunch, elkaar in de buurt van Lier, 3x snijden. ben ik bang dat het een rommeltje wordt en heb ik die in 2 gesplits.

Vraagje.

Hoe krijg ik ze op dit fantastische forum. Met Imageshack gaat het niet.

Link naar reactie

Zet ze in de public folder van je dropbox

Rechterklik op het bestand en selecteer "copy public link"

Paste die link hier in het topic als URL

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.